får era barn leka med vapen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 12:32Vattenpistoler räknas också.
barn är inte dumma i huvudet, iaf var inte jag det och kunde leka med knallpistol och pilbåge när jag var liten utan att associera det till att jag nog skulle vilja att det kom riktiga skott ur pickadollen så tror knappast att det gör nåt om barn leker med plastsvärd och knallpulverpistoler. Om de blir våldsamma störda som går över till riktiga vapen senare i livet beror nog i sånna fall på nåt annat, inte på att de får leka med leksaksvapen. Det är iaf min teori.
Ja, jag ser inga problem alls.
Vi försöker lära våra barn att man inte siktar på någon som inte är med i leken, och slåss de med svärd får de bara träffa benen.
Både jag och min man är medeltidsintresserade, så här hemma finns det riktiga svärd och pilbågar, dock utom räckhåll för barnen. När vapnen är framme, under tex en medeltidsmarknad, är vi noga med att lära barnen vissa förhållningsregler. Vi anser att det är bättre att barnen under kontrollerade former får känna och prova på vapnen, då tillfredsställs nyfikenheten och vi tror att det minskar risken för att de försöker leta upp vapnen och känna på dem i smyg.
Jag tränar även kampsport där det ingår vapendiscipliner (svärd, stav och kniv), så man kan lugnt säga att våra barn har vuxit upp i en miljö där vapen och strid (både jag och min man är krigs- och militärhistorianördar) är något vardagligt. Inte har det gjort dem våldsbenägna.
Puss: en vattenpistol ser oftast ut som en vattenpistol. Min fyraåring ser skillnad även om du inte gör det. Däremot skulle jag aldrig sätta en verklighetstrogen vattenpistol i näven på min son eftersom andra kanske skulle tro att det var en riktig. Då kan den användas i fel sammanhang. Men såna har jag bara sett på film. Men du kanske tycker att röd/gul/gröna science fictionliknande vattenpistoler i genomskinlig plast (fyra för 149.-) ser farliga ut. Det är helt ok. Man har olika blick för äkta och oäkta, men jag skulle rekommendera dig att aldrig handla med antikviteter. Att leka krig, cowboys
Hade en granne vars barn absolut inte fick några leksaks pistoler, inte ens vattenpistol för han fick inte leka krig!! Har aldrig sett ett barn som lekt så mycket krig m pinnar som pistol som han gjorde, Hahaha och hans mamma höll på att dö!!!
Puss: dito
Jag förstår verkligen inte varför barn inte skulle få leka med leksaksvapen?
Nej.
Ts: Varför är du så intresserad av vad andras barn leker? (jag har en bestämd känsla av att du inte söker inspiration)
Nope inga leksaksvapen här alls. Min pojke e bara 3 så änsålänge kan man ju styra det där, men vet ju att man inte kommer kunna göra det så länge till. Men så här resonerar jag: Om man är tydlig med att man inte acceperar våld, så har man iaf gjort va man kan. Man har liksom lagt en grund och kanske om man har tur bär dom det med sig...( vattenpistol e ok:)
Nej, inga vapen. Jag tycker att det ser så himla illa ut när små barn springer och leker utrustade med k-pist. Vår äldsta tycker att det är jättespännande och leker ibland med pinnar och saker, men det ignorerar vi. Skulle kunna tänka mig att köpa en "vattenpistol" som liknar något annat än just ett vapen, då jag tycker att det är en bra leksak varma dagar annars...
Oj har inte tänkt på det. Min dotter är 4.5 år och har aldrig haft leksaksvapen. Men jag skulle inte förbjuda det eller nått. Men än så länge har det aldrig kommit på tal.
japp inga problem.