• Anonym (TS)

    Adoptera ett barn med (grava?) funktionshinder

    Åldern kryper på och IVF kommer inte att kunna ge oss ett barn. Vi har pratat länge om adoption, men inte varit såpass förutseende att vi har ställt oss i kö.

    Däremot brukar jag kika på "barn söker föräldrar" och där dyker det ju upp barn med mer eller mindre grava funktionshinder. Har några funderingar om vilka omständigheter man hamnar i om man skulle adoptera ett sådant barn.

    1. Går det fortare att adoptera ett barn som söker föräldrar eller måste man ändå ha en massa kötid?

    2. Om man skulle adoptera ett funktionshindrat barn, skulle det i sverige "erkännas" på samma sätt som ett biologiskt barn? Dvs, samma rättigheter från FK osv, eller riskerar man att möta en "skyll dig själv"-attityd?

    3. Om barnet är i behov av personlig assistans, kan föräldrarna jobba som assistenter? Man vill ju inte gärna ta in någon ny i "familjen" innan anknytningen har kommit igång.

  • Svar på tråden Adoptera ett barn med (grava?) funktionshinder
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-07-16 22:32:42 följande:
    Vart kan man kika på "barn behöver föräldrar?"
    Ofta måste man vara medlem, men på www.bfa.se/Barn-soker-foraldrar.html finns det några listade barn från vissa länder. Dock finns det otroligt många fler barn tillgängliga från tex. Kina och Bulgarien. För att få tillgång till de listorna måste du dock ha dina ansökningshandlingar i landet (tror jag, du får i alla fall inte tag på dem via google...)
  • Anonym (gurkan28)

    jag har en utvecklingstörning och är adopterad.....
    kom med jumbojet 1986

    ha en bra kväll och lycka till med längtan

  • Anonym

    Oh jag blir så ledsen av att läsa om dessa barnens öde :(

    Jag hoppas att de snart hittar sina föräldrar och får komma hem! 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Redan där ) skrev 2011-07-16 22:37:09 följande:
    TS:
    Vill bara säga att om ni är intresserade av att adoptera ett barn med SN (specialneeds) så tänk på att det finns mängder med barn som väntar på föräldrar. Dvs. inte bara de som finns på listan över barn som säker föräldrar. Organisationerna skulle jubla över ett par som ni som kan tänka sig att ta emot ett barn med lite grövre sn. De kommer att snabbt hitta vilka länder ni kan adoptera från och sen lämnas barnförslag som det heter när det gäller sn. Det betyder att ni har möjlighet att få reda på fakta och sen läsa på lite om handikappet för att sen ta ställning till om ni känner att det är ett handikapp ni klara av.
    Väntetiden kan alltid bli lång ändå, speciellt om man snabbt får barnförslag eftersom landet oftast då får era handlingar (hemutredning m.m.) i efterhand och det ska sen passera en massa instanser. Sen ska barnet utredas (så att det inte finns minsta lilla möjlighet att någon biologisk släkting kan ta hand om det tex.). Räkna med att en sådan process tar minst 6 månader.

    Lycka till!
    Oj, att det skulle gå att gå den vägen hade jag ingen aning om, men tack så mycket för informationen! Känner att det där med att få barn genom adoption känns lite mindre långt borta efter den här tråden =)
  • fabbemam

    Hej igen!
    Nu är det snart läggdags men jaf vill bara säga att när ni fått medgivande kommer troligen alla organisationer utom möjligen La casa att kunna hjälpa er fort. Medgivande o Medlem i BFA gäller tror jag sedan får man ta del av Bulgarien listan. Kinas lista får man inte ta del av men delar av den finns ändå ute i olika grupper. TS inboxa mig så kan du få den. Alla barn som organisationerna söker familj till är redan "klara" för internationell adoption dvs. inga föräldrar går att finna i landet och deras papper är i ordninggjorda för adoption lika långt som andra barn när man får barnbesked.
    Fabbemam

  • Anonym (A-mamma)

    De allra flesta barn som adopteras med special needs har inte sådana sn att det är tal om att tillhöra LSS personkrets (LSS är den lag som riktar sig till de allra svårast funktionsnedsattá i Sverige). Barn med LKG som bör vara ett av de vanligaste Sn hos adopterade barn i Sverige får sin extrahjälp från Landstingens LKG-team/ habiliteringen  och ingen alls från kommunen, möjligen specialförskola i vissa fall om det finns pga talsvårigheter eller extra resurs pga densamma på förskolan.

    Att tillhöra LSS personkrets är inte detsamma som att ha rätt till insatsen: personlig assistans. Det krävs omfattande behov av stöd för det nära hjälpbehovet för att få personlig assistans, såsom hjälp med att äta och dricka, klä sig, gå på toaletten och liknande. Alltså i adekvat ålder, inte som 2-3 åring.

    Om ni inte absolut jättegärna vill bli föräldrar till ett barn som har grava funktionsnedsättningar så kan det vara bra att veta att de allra flesta barn med SN lever i stort sett helt vanliga liv efter hemkomst till sina nya föräldrar.

    Barn med utvecklingsstörning och/ eller autism berättigas sällan personlig assistans.

  • Anonym (TS)
    Anonym (A-mamma) skrev 2011-07-17 00:29:47 följande:

    De allra flesta barn som adopteras med special needs har inte sådana sn att det är tal om att tillhöra LSS personkrets (LSS är den lag som riktar sig till de allra svårast funktionsnedsattá i Sverige). Barn med LKG som bör vara ett av de vanligaste Sn hos adopterade barn i Sverige får sin extrahjälp från Landstingens LKG-team/ habiliteringen  och ingen alls från kommunen, möjligen specialförskola i vissa fall om det finns pga talsvårigheter eller extra resurs pga densamma på förskolan.

    Att tillhöra LSS personkrets är inte detsamma som att ha rätt till insatsen: personlig assistans. Det krävs omfattande behov av stöd för det nära hjälpbehovet för att få personlig assistans, såsom hjälp med att äta och dricka, klä sig, gå på toaletten och liknande. Alltså i adekvat ålder, inte som 2-3 åring.

    Om ni inte absolut jättegärna vill bli föräldrar till ett barn som har grava funktionsnedsättningar så kan det vara bra att veta att de allra flesta barn med SN lever i stort sett helt vanliga liv efter hemkomst till sina nya föräldrar.

    Barn med utvecklingsstörning och/ eller autism berättigas sällan personlig assistans.


    Tack för informationen, men nu tänkte jag mer på ett scenario med ett barn som har lite större handikapp än LKG (som det är ganska många föräldrar som slåss om, vi är för gamla för att orka kämpa för att få ett barn med ett litet SN i flera år, vi vill ha barn fort).
  • Anonym (TS)

    Kom på en till frågeställning (som man säkert får svar på genom den obligatoriska kursen, men passar ändå på att fråga): Hur är det med försäkring? Kan man försäkra ett barn som man på förhand vet har mer eller mindre grava sjukdomar/handikapp/missbildningar? Barn som man vet kommer att spendera mycket tid på sjukhus osv.?

  • Anonym (Redan där :-))
    Anonym (TS) skrev 2011-07-17 17:33:54 följande:
    Kom på en till frågeställning (som man säkert får svar på genom den obligatoriska kursen, men passar ändå på att fråga): Hur är det med försäkring? Kan man försäkra ett barn som man på förhand vet har mer eller mindre grava sjukdomar/handikapp/missbildningar? Barn som man vet kommer att spendera mycket tid på sjukhus osv.?
    Ring och kolla med försäkringsbolagen. Vi har Folksam och de frågade aldrig om huruvida barnet vi fick var friskt/handikappat eller ej.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Redan där ) skrev 2011-07-17 17:42:49 följande:
    Ring och kolla med försäkringsbolagen. Vi har Folksam och de frågade aldrig om huruvida barnet vi fick var friskt/handikappat eller ej.
    Låter fantastiskt!
  • Anonym (A-mamma)

    Ni kan inte försäkra ett barn innan ni har adopterat det.  Tyvärr kan flera Förskringsbolag vara lite kinkiga vad gäller adopterade barn, men en del ställer inga frågor alls.

    Jag vill absolut inte ivra för att ni ska bli föräldrar till ett barn med mindre SN, än vad ni har tänkt, men vill ändå upplysa er om att till t ex Kina kan ni skicka ansökan direkt efter medgivande och sedan kontakta adoptionsorganisationen ang att ni är intresserade av ett barn med SN och då får ni fylla i en särskild ansökan ang vilka SN ni kan tänka er med mera. Det behöver inte alls ta lång tid. Ni kan få barnförslag inom några  veckor och sedan ska processen i Kina bli klar, men låt säga att möjligheten finns att ni kan få ert barn i famnen 6 månader efter medgivande, om allt fungerar klockrent :)

  • fabbemam
    Anonym (A-mamma) skrev 2011-07-17 18:01:00 följande:
    Ni kan inte försäkra ett barn innan ni har adopterat det.  Tyvärr kan flera Förskringsbolag vara lite kinkiga vad gäller adopterade barn, men en del ställer inga frågor alls.

    Jag vill absolut inte ivra för att ni ska bli föräldrar till ett barn med mindre SN, än vad ni har tänkt, men vill ändå upplysa er om att till t ex Kina kan ni skicka ansökan direkt efter medgivande och sedan kontakta adoptionsorganisationen ang att ni är intresserade av ett barn med SN och då får ni fylla i en särskild ansökan ang vilka SN ni kan tänka er med mera. Det behöver inte alls ta lång tid. Ni kan få barnförslag inom några  veckor och sedan ska processen i Kina bli klar, men låt säga att möjligheten finns att ni kan få ert barn i famnen 6 månader efter medgivande, om allt fungerar klockrent :)
    Om man som vi kan tänka sig att adoptera ett barn med en annorlunda diagnos eller med dubbla eller trippla diagnoser finns mångabarn på Kinas lista som man kan bli förälder till innan man har huvud ansökan klar. För oss tog det, via den sk. Specialfocus listan, 2 veckor att få barnförfrågan. Vi var hemma med vårt barn innom 6 månader från det att vi fick medgivande.

    Fördelen om man passar in på Kinas krav är  och vill adoptera ett barn därifrån som organisationerna i Sverige har med på sina "barn söker föräldrar sidor" är att du har mer tid på dig än de 72- timmarna som annars gäller för att sätta dig in i barnets diagnos innan ni går vidare med adoptionen.

    Om TS eller någon annan som är uppriktigt intresserad av och funderar på att adoptera ifrån Kina så får ni jätte gärna inboxa mig med frågor.
  • S Sofia
    Anonym (TS) skrev 2011-07-16 22:31:51 följande:
    Hur har ni klarat försörjningen? Det kanske bara är ett grundlöst antagande av mig, men jag har fått för mig att man sällan kan jobba i samma utsträckning med ett funktionshindrat barn som man kan med ett friskt barn. Och räkningarna måste ju betalas. Att vara anställd som assistent ser jag som en ypperlig lösning för att kunna vara hemma med barnet så mycket som möjligt, men det kanske är ett drömscenario jag har målat upp :P
    Vi har klarat oss ekonomiskt. Jag jobbade bara som timvikarie innan Rasmus kom till oss. Jag tog alla timmar först, så det blev nästan en heltid (38h/v) Sedan har jag fått (eller tagit) när Rasmus fått flera assistentimmar. Nu har jag 44h/v. Så visst klarar vi oss, och har gjort.

    Det är ju ett jobb, ett riktigt jobb. Även om det inte känns så när man "jobbar" hemma. Jag ser ju mig mer som en hemmafru (som passar mig ypperligt) än som en anstäld.
    Nu är vi på gång att anställa en utomstående assistent (vi väntar syskon) men jag ska fortfarande behålla en del timmar. (som sagt, min man har flera timmar för Rasmus och ett "vanligt" jobb)

    Det finns många regler vid LASS/LSS. Du får nästan ringa till både försäkrinskassan och till din Lss-handläggare i kommunen. Det är en djungel.
  • Anonym

    du kan inte föräkra ett barn mot ett ev funktionshinder barnet är född med....exx autism, downs men du får ersättning om barnet bryter ett ben eller blir sjukt i något som inte ahr med funktionshindret att göra....
    Folksam har en medlems barn försäkring som inte kräver läkarundersäkning.  ofta är det klurigt att föräkra adoptiv barn framförallt innan de gjort undersäkningen när de kommit till Sverige.

    Barn med utvecklingsstörning och/ eller autism berättigas sällan personlig assistans. står uppåt (pekar)

    det beror på vilken grad en ex utvecklingsstörning är..... men barnet ska inte kunna klä sig sköta hygienen eller äta men kniv o gaffel (dela sin egen mat) o en lista...man avgör i varje fall o får skriva listor på vad barnet klarar eller inte klarar i adekvat ålder. finns flera föräldrar som är personliga assistenter till sina downs barn.....

    autism är ett jätte spektra en del klarar sig själva andra inte det bedöms från fall till fall med ett barn med funktionshinder får man hjälp råd av barn habiliteringen. sjukgymnastik, logopeder..hjälpmedel av olika slag.

    adopterat 2 SN barn en med blodsmitta o ett utvecklingstört har fått stöd o hjälp vi behlövt av myndigheter o sjukvård MEN anhöriga har vart problemet....hur kunde ni tänka så...varför ett handikappat barn osv.....

    men ångrar vi oss......ALDRIG skulle i dag göra samma resa som för 17 o 13 år sen=)

Svar på tråden Adoptera ett barn med (grava?) funktionshinder