• marmik

Hatade bonusbarn

En hel del skriver här inne om hur de hatar sina bonusbarn och längtar tills barnen flyttar hemifrån. Jag bara undrar hur man kan stanna i ett hem där man hatar några av de som bor där, och kanske är hatad tillbaka?
    Och hur kan man som förälder tycka att det är okej att ens barn hatar / är hatade? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Hatade bonusbarn
  • Furstinna
    långkalsong skrev 2011-08-15 21:07:58 följande:
    Var?

I ditt inlägg blev det den tolkningen från min sida.
    Om din nya konstellation, för det blir ju uppenbarligen inte familj iallafall eftersom det är du, ditt ex och erat barn som är din familj innefattar dig, ditt barn och en ny man och barnet och ditt välmående går först, blir inte den kvarstående lägst i rang då och till syvene och sist inte betyder någonting?
    Dvs din nya eventuella partner.

Du kommer säkert hitt någon, det finns en för alla sägs det.

Andra singlar kommer troligtvis bara tacka dig eftersom det inte direkt är den typen av man som står högst på listan så alla blir nöjda och glada

"han som var den svaga länken"...
    Enligt dig.

Han är antagligen av en helt annan åsikt. 

Vi är inte en familj längre. Min familj är jag och min dotter.  Det är olika typer av kärlek så det ska nog räcka till alla.

Alla vill inte ha hela paketet utan petar ut godbitarna :D

• Furstinna
    Iam skrev 2011-08-15 21:11:24 följande:
    Ja, alla är vi ju olika. Så länge det funkar för er så är det ju bra. 
    Jag är i alla fall glad att jag har en man som har samma värderingar och resonerar som jag :) 

Det tycker jag är jättebra :)
  • TessaS
    Furstinna skrev 2011-08-15 19:40:17 följande:
    Men vad bra för er. Min dotter betyder mer än en man iafl
     Ja, det är faktiskt väldigt bra för oss Min man betyder lika mycket som min son. Jag betyder lika mycket som min mans barn... Eftersom vi aldrig behöver välja, behöver vi inte heller gradera kärleken. Det är faktiskt ganska enkelt.
  • långkalsong
    Furstinna skrev 2011-08-15 21:15:17 följande:
    Vi är inte en familj längre. Min familj är jag och min dotter.  Det är olika typer av kärlek så det ska nog räcka till alla.

Alla vill inte ha hela paketet utan petar ut godbitarna :D

Var det inte du som skrev att ditt ex alltid kommer vara mer familj än en eventuell man som du kommer leva med som partner?
    Då är man väl fortfarande familj, eller gäller det bara ifall du hittar någon annan som vill vara med dig?
  • Furstinna
    långkalsong skrev 2011-08-15 23:03:57 följande:
    Var det inte du som skrev att ditt ex alltid kommer vara mer familj än en eventuell man som du kommer leva med som partner?
    Då är man väl fortfarande familj, eller gäller det bara ifall du hittar någon annan som vill vara med dig?

Jo, att en ny man som inte har några band till mitt barn kommer vara mindre familj än om hennes pappa och jag hade varit en familj. Alltså i relationen, inte nu som separerade. Jut nu är min familj min dotter och jag. Och om jag nu mott alla odds vill ha en man blir han en del av familjen men jag kommer inte se honom som lika mycket familj som jag hade gjort om det var mitt barns pappa.
  • långkalsong
    Furstinna skrev 2011-08-16 07:31:25 följande:
    Jo, att en ny man som inte har några band till mitt barn kommer vara mindre familj än om hennes pappa och jag hade varit en familj. Alltså i relationen, inte nu som separerade. Jut nu är min familj min dotter och jag. Och om jag nu mott alla odds vill ha en man blir han en del av familjen men jag kommer inte se honom som lika mycket familj som jag hade gjort om det var mitt barns pappa.
    Ja, det kan verka logiskt om det nu inte är så att du hittar någon som vill ha dig och ni skaffar gemensamma barn.
    Är det okej för dig då att din nya då inte ser din dotter som lika mycket familj som sina egna barn? 
  • Livelovelearn
    Iam skrev 2011-08-15 13:32:33 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte människor som jämför kärleken mellan barn och förälder, med kärleken mellan två vuxna individer som är förälskade. 
    På vilket sätt kan dessa två konkurera?
    Förklara det för mig.
    Och om du inte kan det, så faller även hela konceptet med att en vuxen människa ska ställa sig åt sidan kärleksmässigt för att ett barn ska få kärlek.

Nej nej nej.

Som Tessa skriver så har alla i en familj samma rätt att bli älskade och få älska. Kärlekens form är olika, men lika berättigad.
    Jag har lika stor rätt att vara älskad och prioriterad av min sambo, som hans barn har av att bli det av sin pappa.

Och sen håller jag med Långkalsong i en sak.
    Föräldrar som inser att även vuxenrelationen behöver vårdas har förmodligen ett fortsatt kärleksfullt liv.
    Det är föräldrar som anser att barnen alltid ska komma först, som är separerade föräldrar. 
    Sen när en av dessa föräldrar lär sig av detta misstag och satsar mer i sin nya relation och får den att fungera bättre, ja då är den föräldern egoistisk och en dålig förälder...??
    För att inte tala om den nya partnern som blir idiotförklarad på en gång för att h*n vill lägga energi i relationen och inte bara i barnen..

Oj oj oj...  
    Håller med dig till 100 %!

Och märker av tendensen väldigt tydligt, i min bekantskapskrets, vad gäller män som lämnar mamman till sina barn därför att han och hon sedan länge (framför allt sedan barnens ankomst) inte längre har en kärleksrelation. De bedriver snarare en verksamhet vi kan kalla Företaget Familjen AB. Och för många, famför allt män, räcker inte kärleken till och från barnen.

Min egen sambo såg sig själv bli prioriterad som högst nummer sju i ordningen. Hans känslor och behov fick ALLTID stå tillbaka för allt annat som hörde barn, hem och hushållsbestyr mm till. Han kände sig alltid bortvald och avvisad. Är det så man skapar en lycklig familj? Prioritera allt annat än den vuxna relationen så att den till slut dör och familjen splittras? Och vad är man för förebild till sina barn vad gäller hur man beter sig i en kärleksrelation om de aldrig får se sina föräldrar prioritera den relationen, med bl a egentid, ömhetsbevis såsom pussar och kramar etc? Min äldsta bonusdotter (då 12 år) vsste inte ens om hennes föräldrar levt ihop som gifta eller sambos? Är inte det GALET? De var väl helt enkelt BARA mamma resp pappa i hennes ögon..?

Jag tror att min sambo tycker att det är väldigt skönt (har aldrig frågat honom om det) att jag inte har några barn. Han skulle kanske inte erkänna det, Men han är nog VÄLDANS nöjd över att han är nummer ETT för mig. Och när vi har hans barn hos oss, är alla lika betydelsefulla. Jag blir inte mindre betydelsefull för att hans barn kommer. Och de är inte mindre betydelsefulla för honom för att han älskar mig jättemycket. Han är nämligen inte kär i sina barn. Kärleken han känner till dem är av ett helt annat slag och han j'ämför inte dessa två.
  • Iam
    Livelovelearn skrev 2011-08-19 15:20:24 följande:
    Håller med dig till 100 %!

Och märker av tendensen väldigt tydligt, i min bekantskapskrets, vad gäller män som lämnar mamman till sina barn därför att han och hon sedan länge (framför allt sedan barnens ankomst) inte längre har en kärleksrelation. De bedriver snarare en verksamhet vi kan kalla Företaget Familjen AB. Och för många, famför allt män, räcker inte kärleken till och från barnen.

Min egen sambo såg sig själv bli prioriterad som högst nummer sju i ordningen. Hans känslor och behov fick ALLTID stå tillbaka för allt annat som hörde barn, hem och hushållsbestyr mm till. Han kände sig alltid bortvald och avvisad. Är det så man skapar en lycklig familj? Prioritera allt annat än den vuxna relationen så att den till slut dör och familjen splittras? Och vad är man för förebild till sina barn vad gäller hur man beter sig i en kärleksrelation om de aldrig får se sina föräldrar prioritera den relationen, med bl a egentid, ömhetsbevis såsom pussar och kramar etc? Min äldsta bonusdotter (då 12 år) vsste inte ens om hennes föräldrar levt ihop som gifta eller sambos? Är inte det GALET? De var väl helt enkelt BARA mamma resp pappa i hennes ögon..?

Jag tror att min sambo tycker att det är väldigt skönt (har aldrig frågat honom om det) att jag inte har några barn. Han skulle kanske inte erkänna det, Men han är nog VÄLDANS nöjd över att han är nummer ETT för mig. Och när vi har hans barn hos oss, är alla lika betydelsefulla. Jag blir inte mindre betydelsefull för att hans barn kommer. Och de är inte mindre betydelsefulla för honom för att han älskar mig jättemycket. Han är nämligen inte kär i sina barn. Kärleken han känner till dem är av ett helt annat slag och han j'ämför inte dessa två.
    Vi verkar resonera lika du och jag. 
    Det där med familjen AB känner jag igen. Det var något av dom första sakerna min sambo sa till mig när vi först träffades. Att han aldrig igen ville leva i ett familjen AB, en familj som sköts som ett företag, där allt är praktiskt och den vuxna relationen mellan en man och en kvinna blir sekundär, om inte helt oviktig i kvinnans ögon. 
  • Moa01

Förstår inte hur ni föräldrar tänker, ni vill ha någon som älskar ER men ni tar för givet att denna personen ska älska era barn. Vad har era barn med det att göra? Hoppas ni förstår att det inte sker automatiskt och allt annat vore ganska sjukt. Tror ni verkligen att det är ärligt när folk bara slänger sig in och blir "mamma" eller "pappa"...man gillar ju helt enkelt inte vem som helst oavsett ålder....men det verkar vara något föräldrar helt glömt. Bara för att dom tycker att deras barn är prinsar och prinsessor så kanske det inte känns så för en som kommer in i det utan att ha bett om massa bonusbarn. Föräldrar lever verkligen i en annan värld...

• Moa01

sedan har jag även svårt att förstå...om det är så viktigt att båda i ett förhållande gillar barnen varför tänker man inte efter några gånger till innan man skaffar de här underbara barnen. Den enda som kommer känna likadant som mamman är ju pappan. Ett tips är att inte skaffa barn så lättvindigt.....om man vill ha den där kärnfamiljen där barnen är så välkomna så kanske man ska skaffa barn med den som man vill leva med resten av livet. Folk skaffar barn så lättvindigt och sedan tar dom för givet att andra ska älska DERAS barn....varför tar dom det för givet???

• The bad seed
    Helle333 skrev 2011-07-31 09:30:23 följande:
    Ja skulle det i framtiden ta slut mellan mig och min underbara prins och jag skulle träffa en ny som inte tycker om mitt barn så hade den människan ut med arslet före ut genom dörren. Jag skulle inte vilja ha en person som inte tycker om mitt barn.
    Det är väl bara det att inte är så enkelt tyvärr...
  • The bad seed
    långkalsong skrev 2011-08-09 13:17:13 följande:
    Vill?

Vart får du in "vill" i bilden?

Sambon vet att jag inte trivs fullt ut och jag vet a5tt han inte trivs fullt ut.
    Vet inte hur det skulle bli varken bättre eller sämre av att vi vet det eftersom inget kommer förändras, han kommer inte ha mindre barn som kommer till sig och jag kommer inte ha mindre hans barn runt mig.

Varken mitt eller sambons liv kretsar enbart runt särkullen och därmed ä det inte helt avgörande gällande våra liv.
    Det är en del av livet som allt annat, precis som våra gemensamma, precis som han, precis som jag, precis som de andra runt oss, som vårat leverne, boende, vår ekonomi, allt praktiskt, ja allt allt allt som livet ändå kretsar runt.
    Det finns problem med allt någongång, vissa kvarstår och man lär sig gå runt dem och vissa löser man.

Bara för att det finns ett eller för all del flera kvarstående problem behöver man inte ta till drastiska åtgärder för det i form av separation eller annat sätt att spräcka en familj bara för att det finns de delar som inte är perfekt enligt båda.
    Min sambo kan inte passa tider exempelvis och jag blir TOKIG att jag exempelvis alltid får skämmas när vi kommer sent men även vid andra tillfällen som att komma försent till jobbet i stort sett varje dag, inte hinna handla fast vi verkligen behöver och andra lite mer viktiga saker som påverkar vardagen.
    Jag har nackdelar, både i mig och kring mig som inte sambon alltid uppskattar om man säger så men jag känner nog inte en enda människa som träffat någon där det inte finns en enda sak som inte är helt positivt.

Min sambo är ingen "sämre pappa" för att han vet att jag inte är fullt förtjust och inte direkt trivs helt hundra varannan vecka för att hans barn sedan innan är hos oss, han hade varit en sämre pappa om barnet INTE hade varit hos oss pga att han vet att jag inte trivs så bra.
    Men så långt tänker inte så många som ställer frågan "vet din sambo om det", är du en utav de som tror att slutsatsen OM han vet om det att han är en dum och dålig förälder som inte "står upp" för sitt barn?
    Eller om han INTE vet om det, hur "dum och blåst" pappa han är enligt din stämpel och vilket kräk jag är som inte berättar att jag hellre hade vart utan hans särkulle?

Bara en stilla undran.
    Du behöver inte svara mig, bara tänka själv.

Oftast har jag rätt men jag är ödmjuk nog att inse att det finns undantag. 
    Ett helt fantastiskt bra innlägg! 
    Nu fick du mig värkligen att tänka. Väldigt väldigt bra skrivit!  
    Blir så irriterad av alla som menar man bara bör skilja sig, om man inte älskar tillvaron.
    Vet ni, så enkelt är inte livet! Tyvärr!  
  • Moi Je Joue

fattar inte heller varför man måste rangordna familjemedlemmar. skulle aldrig finna mig i att komma på andra plats bara för att min man har barn, vad är det för underligt resonemang? min man och mitt barn betyder lika mycket för mig, skulle aldrig kunna gradera vem jag älskar mest, på samma sätt som hans barn sedan tidigare, vårt gemensamma och jag kommer på samma plats i familjen för min man.

och hur kan man resonera som så att barnen ska bestämma om den nya partnern får stanna, hur många barn tycker det är kul när föräldern skaffar en ny? ska man strunta i att skaffa ny partner bara därför? i början när jag träffade min man var hans son jättesotis och ville ha pappa själv, skulle han fått bestämma skulle vi inte gått vidare. idag har vi en fin relation och jag vet att han är jätteglad för mig och överlycklig över sin lillebror. det är liksom därför barn inte har rösträtt, för att de inte är förmögna att fatta adekvata beslut.

slutligen håller jag verkligen med moa01, om man nu kräver att andra ska älska ens barn och ta fullt ansvar för dem får man helt enkelt skita i att separera. andras barn, och i synnerhet skilsmässobarn, är inte sällan bortskämda skitungar som man inte per automatik älskar. min bonus var hemsk när vi träffades men nu är han toppen och mår jättemycket bättre av att leva i vår gemensamma familj där alla betyder lika mycket.

Svar på tråden Hatade bonusbarn