• guldmor

Det här med egen tid

Hur gör ni med er "egna tid" i era familjer?
    Alltså då ni på egen hand hittar på något (ej storhandla!!) tex träffar vänner, kanske frissan eller tränar.
    Ja sådant som ni gör bara ni utan barn och utanför hemmet.

Vi får barn nr 2 nu i oktober och har redan börjat prata lite smått kring hur vi ska lägga upp egentiden för båda föräldrar.
    Med barn nr 1 hittade jag nästan inte på någonting utanför hemmet medan min man gjorde ganska mycket och det ledde till en hel del sura miner från min sida.
    Självklart är jag medveten att det var helt och hållet upp till mig att också hitta på något på egen hand. Men, det blev liksom inte så och då tyckte jag istället att min man "hittade på jättemycket saker".

Iallafall så ska vi ändra på det nu och se till att det blir rättvist för båda parter. För, jag anser att egentid är bara bra för oss med barn. Man måste ladda batterierna, måste få lämna sin roll som mamma/pappa för ett par timmar för att orka och fylla på med ny energi.
    Jag kan lätt tänka mig att vid varje ny månad sätta mig ner och boka in dagar för varje person som blir bundna för en själv.
    Då är båda inställda på det och förhoppningsvis blir det inga sura miner kring vem som gör mest eget osv.
    Lika många dagar för båda såklart.

Hur gör ni andra?
    Ge mig gärna tips :)

• Svar på tråden Det här med egen tid
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:27:11 följande:
    Kul för dig ju, själv älskar jag min träning och det känns inte lämpligt att släpa med ett barn dit. Jag älskar mitt barn lika mycket bara för jag inte hänger ihop med henne dygnet runt!

Nä men klart att du inte ska släpa med henne till träningen! :) 

Mina intressen har alltid varit sånt som jag lätt gör med min dotter, jag älskar att baka och kopplar verkligen av när jag gör det, jag älskar att sy och pyssla, jag älskar att påta i trädgården. Det enda som jag har släppt som jag faktiskt verkligen gillar är att jobba som simlärare på min fritid. Det har jag helt enkelt inte tid med nu när dottern är så liten...däremot så går jag gärna och badar tillsammans med henne! 
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:32:58 följande:
    Nä men klart att du inte ska släpa med henne till träningen! :) 

Mina intressen har alltid varit sånt som jag lätt gör med min dotter, jag älskar att baka och kopplar verkligen av när jag gör det, jag älskar att sy och pyssla, jag älskar att påta i trädgården. Det enda som jag har släppt som jag faktiskt verkligen gillar är att jobba som simlärare på min fritid. Det har jag helt enkelt inte tid med nu när dottern är så liten...däremot så går jag gärna och badar tillsammans med henne! 
    Men känner du aldrig att du vill göra något helt själv? Läsa en bok, gå och simma själv etc?
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:24:17 följande:
    Men hade du inga intressen innan du fick barn? Tror det är mycket det det hänger på också. Jag har alltid gillat att träna, varför skulle jag sluta med det för att jag fick barn?
    Jag menar självklart inte att man ska sluta med något man tycker om bara för att man blivit mamma! Men att gå och sätta mig på en parkbänk och läsa en bok bara för att få "egentid" finns liksom inte i min hjärna. Då sitter jag hellre hemma i soffan och läser en bok och har mannen eller dottern eller båda två bredvid mig läsandes böcker dom också!
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:33:48 följande:
    Men känner du aldrig att du vill göra något helt själv? Läsa en bok, gå och simma själv etc?

Fast jag får ju läsa en bok själv, de gör jag när dottern sover! Och gå och simma själv...jag simmar 500-1000meter om mannen är med och badar... Men jag känner inget behov av att åka själv till simhallen bara för att simma!
  • Mariamx

Leiasmamma: Vad glad jag blir av att höra ditt svar. Och jag tycker att det är bra att du inte har behov av egentid, då du ibland redan har möjlighet att var ensam då och då utan problem (t.ex för att duschar, gå på toa etc)@-}-- . Det underlättar så mycket! För när man har ett behov och detta behov inte tillåts tillfredsställas kan det skapa starka slitningar i ens förhållande. Hur mycket familj man än är, har vissa behov av att de inte bara är mamma/pappa och hustru/make, de behöver också få vara bara Lisa/Kalle , alltså sig själva, utan de andra rollerna och då måste man hitta en lösning så att man kan må bra. En bra mamma och pappa är ju trots allt en som mår bra.

• älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:35:34 följande:
    Jag menar självklart inte att man ska sluta med något man tycker om bara för att man blivit mamma! Men att gå och sätta mig på en parkbänk och läsa en bok bara för att få "egentid" finns liksom inte i min hjärna. Då sitter jag hellre hemma i soffan och läser en bok och har mannen eller dottern eller båda två bredvid mig läsandes böcker dom också!
    Fast då läser du inte böcker på det sättet som jag gör.. Jag kan sitta försjunken i en bok i flera timmar och då vill jag inte bli störd!
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:37:47 följande:
    Fast jag får ju läsa en bok själv, de gör jag när dottern sover! Och gå och simma själv...jag simmar 500-1000meter om mannen är med och badar... Men jag känner inget behov av att åka själv till simhallen bara för att simma!
    Fast vår dotter somnar 20.00, efter det vill jag umgås med min man och titta på tv.. Läser bok gör jag lite innan jag ska somna, men det är inte samma sak som att läsa timmar i sträck.

Och jag kan lätt åka till simhallen själv, "bara" för att simma eftersom det är träning! 
  • leiasmamms
    Mariamx skrev 2011-08-05 12:39:06 följande:
    Leiasmamma: Vad glad jag blir av att höra ditt svar. Och jag tycker att det är bra att du inte har behov av egentid, då du ibland redan har möjlighet att var ensam då och då utan problem (t.ex för att duschar, gå på toa etc)@-}-- . Det underlättar så mycket! För när man har ett behov och detta behov inte tillåts tillfredsställas kan det skapa starka slitningar i ens förhållande. Hur mycket familj man än är, har vissa behov av att de inte bara är mamma/pappa och hustru/make, de behöver också få vara bara Lisa/Kalle , alltså sig själva, utan de andra rollerna och då måste man hitta en lösning så att man kan må bra. En bra mamma och pappa är ju trots allt en som mår bra.
  • guldmor

Det var jag som myntade det här med att ev schemalägga egentiden.
    Självklart menar jag det inte helt på ordet utan mer att ge tid till varandra eller hur jag nu ska uttrycka det.
    Låter kanske konstigt hur jag än försöker.

Självklart blir det ju "schemalagt" om man har något en fast tid varje vecka.
    Samtidigt har jag fler vänner som har barn och då gäller det ju att ha koll på när de har möjlighet att ses om man har bestämt sig för att göra något tillsammans med dem. Då kan det ju också bli lite schemalagt i form av "den 23/2, borta på kvällen"

Men, det är inte dit jag vill komma med den här tråden egentligen utan mer hur man lägger upp sin egna tid och att båda faktiskt har rätt till att göra saker på egen hand lika mycket. Ellerhur?

Vi har alla olika behov kring det här med att få vara lite själv helt enkelt. Någon tycker att egentid är att diska, någon annan att vara på stan i ett par timmar.

Som jag sagt innan och som många verkar hålla med om är att jag känner att jag tankar med ny energi när jag gör något utan man och barn men det innebär verkligen i n t e att jag inte vill vara med min familj.
    Men det gör sannerligen mycket för mig själv just då.

• älskarlivet81
    guldmor skrev 2011-08-05 12:47:41 följande:
    Det var jag som myntade det här med att ev schemalägga egentiden.
    Självklart menar jag det inte helt på ordet utan mer att ge tid till varandra eller hur jag nu ska uttrycka det.
    Låter kanske konstigt hur jag än försöker.

Självklart blir det ju "schemalagt" om man har något en fast tid varje vecka.
    Samtidigt har jag fler vänner som har barn och då gäller det ju att ha koll på när de har möjlighet att ses om man har bestämt sig för att göra något tillsammans med dem. Då kan det ju också bli lite schemalagt i form av "den 23/2, borta på kvällen"

Men, det är inte dit jag vill komma med den här tråden egentligen utan mer hur man lägger upp sin egna tid och att båda faktiskt har rätt till att göra saker på egen hand lika mycket. Ellerhur?

Vi har alla olika behov kring det här med att få vara lite själv helt enkelt. Någon tycker att egentid är att diska, någon annan att vara på stan i ett par timmar.

Som jag sagt innan och som många verkar hålla med om är att jag känner att jag tankar med ny energi när jag gör något utan man och barn men det innebär verkligen i n t e att jag inte vill vara med min familj.
    Men det gör sannerligen mycket för mig själv just då.
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:41:30 följande:
    Fast vår dotter somnar 20.00, efter det vill jag umgås med min man och titta på tv.. Läser bok gör jag lite innan jag ska somna, men det är inte samma sak som att läsa timmar i sträck.

Och jag kan lätt åka till simhallen själv, "bara" för att simma eftersom det är träning! 
    Än en gång, alla är olika! Tycker det är intressant att läsa vad du skriver och försöka förstå behovet av att vara själv eftersom det inte alls finns hos mig.
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:53:04 följande:
    Än en gång, alla är olika! Tycker det är intressant att läsa vad du skriver och försöka förstå behovet av att vara själv eftersom det inte alls finns hos mig.
    Och jag tycker bara det är märkligt, för måpnga här inne på fl vill utmåla sig som så mycket bättre för att de är med sina barn dygnet runt..
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:53:42 följande:
    Och jag tycker bara det är märkligt, för måpnga här inne på fl vill utmåla sig som så mycket bättre för att de är med sina barn dygnet runt..

Snälle nån då! Om det är så jag uppfattats så ber jag om ursäkt!! Verkligen inte alls så jag ser det!!!! Man är en bra mamma (eller pappa) om man mår bra! Och behöver du "egentid" för att må bra ska du ju så klart ha det! Jag ville bara belysa att det faktiskt inte är alla som mår bra av "egentid". Och så tycker jag det är intressant att prata om vad egentid är och försöka förstå behovet av egentid! Jag är verkligen inte en bättre mamma bara för att jag mår bäst om jag får vara med min dotter än någon som behöver vara själv då och då!
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:59:39 följande:
    Snälle nån då! Om det är så jag uppfattats så ber jag om ursäkt!! Verkligen inte alls så jag ser det!!!! Man är en bra mamma (eller pappa) om man mår bra! Och behöver du "egentid" för att må bra ska du ju så klart ha det! Jag ville bara belysa att det faktiskt inte är alla som mår bra av "egentid". Och så tycker jag det är intressant att prata om vad egentid är och försöka förstå behovet av egentid! Jag är verkligen inte en bättre mamma bara för att jag mår bäst om jag får vara med min dotter än någon som behöver vara själv då och då!
    Ja, det är så jag uppfattar dig.. 
  • Alexi
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:06:28 följande:
    Ja alla är vi olika! Jag tankar energi tex av att sitta och bygga med duplo tillsammans med min dotter!
    Jag är inte heller någon som ropar "egentid" stup i kvarten, men jag tycker tex att det är lite lyxigt när dottern är på dagis och därmed bara jag och bebisen några timmar. Eller lugnt och skönt nu när bebisen börjat sova i sin säng på kvällen istället för i mitt knä.

Men däremot måste jag säga att sitta och bygga duplo och liknande är så grymt tråkigt att jag blir totalt tömt på energi och bara längtar efter att diska eller vad som helst...
  • guldmor

Varför man kallar det "egentid" är väl just för att då gör man något utan ett barn (eller man Flört)

Jag tycker det här blev en mycket intressant diskussion kring behov att få göra saker själv eller inte.

• guldmor
    Alexi skrev 2011-08-05 13:06:37 följande:
    Men däremot måste jag säga att sitta och bygga duplo och liknande är så grymt tråkigt att jag blir totalt tömt på energi och bara längtar efter att diska eller vad som helst...
    Ja, tänk vad kul det helt plötsligt blir att diska ibland.
    Har själv känt detsamma flera gånger Glad
  • stf

Vi har valet att göra vad vi vill vissa dagar.

Jag har lördag, vilket betyder att om jag vill löka i soffan hela dagen så gör jag det, samma med söndag för fästmön. Men oftast så gör vi saker tillsammans ändå och man hjälper till med saker.

Samma sak gäller när jag kommer hem från jobbet vardagar, jag har två dagar och hon har två dagar. Men oftast så gör vi saker ihop ändå. Fredagar är vår gemmensama date dag då vi gör något ihop (försöker skaffa barnvakt) men detta gör vi andra dagar ändå om vi få chansen.

• mariechen

"egentid" i den klassiska benämningen har inte varit det mest prioriterade i vår familj (första sonen är snart 11 månader och nästa kommer i dec) däremot har PARtid varit jätteviktigt. Att lite då och då bara få vara vi och inte enbart någons mamma eller pappa. Kan få slappna av och bara umgås. Det har vi sett till att vi fått tid till.

Egentid på egen hand har liksom löst sig ändå. Behöver jag klippa mig bokar jag tid på helgen och åker och gör det och samma sak från sambon. Vill sambon åka iväg till några polare en kväll gör han det. Tror inte vi gör det till så stort problem som behöver "lösas". vi bara gör det

Svar på tråden Det här med egen tid