YokohamaNr2 skrev 2011-08-15 13:19:15 följande:
Åh vad jag är innerligt trött på TS typer som alltid ska klappa sig på ryggen och tycka att de är så otroligt duktiga och att det själklart är deras ypperliga föräldrarskap som har gjort deras barn till allätare! Hade de fått prova på att ha en liten matvägrare ett tag så hade det nog inte låtit likadant! Jag sa innan jag fick barn att jag verkligen inte ville ha en kräsen ätare, det stör mig otorligt med vuxna som aldrig vågar prova något nytt mm.
Det började jättebra och min son åt allt jag lagade tills han var 2.5 då han plötsligt vägrade ALLT, ett tag åt han en speciell pasta med tomatsås från burk...det var det ända han åt
Han är nu 4.5 och det har blivit bättre men han är fortfarande otroligt kräsen och provar väldigt sällan något nytt tyvärr
Jättebra att uppmuntra barn att prova nya saker och äta det de blir serverade men alla barn är tyvärr inte sådana
Så är det här med! Innan 2 års ålder åt vår pojk allt och sen var det stopp. Fr.a. såser, röror, gratänger, sånt han inte kunde se vad det var ratade han. När han kunde se vad han åt, åt han bara vissa saker. Ett tag var det enbart korv och pasta, ingenting annat. Successivt ökade han på det till att gälla 5-6 rätter. Inga grönsaker alls - jag har börjat blanda morotsjuice och apelsinjuice för att några gånger i veckan få i honom en grönsak. Han får aldrig nåt annat istället, utan får gå hungrig och vänta till nästa måltid. Men han är knappt 3 år och jag svälter honom inte, utan nästa "måltid" (som är mer mellanmål då och nåt jag vet att han äter) får han bara en eller ett par timmar senare helst.
Han kan vänta 6-8 timmar mellan måltiderna utan att "ge sig" och krafter och humör dalar. Då är det bättre att han får nåt han förmodligen äter innan han är helt utsvulten. Det är likadant på förskolan, men där finns fördelen med andra barn och det är ofta där han provar något nytt. Jag tror också att det är en fas som går över. Jag tvingar honom inte att äta och gör ingen historia av det.
Är helt övertygad om att det är olika barn, för min fick all möjlig mat när han var liten, men inte hjälpte det.
Tack och lov för barngröt!