• Anonym (Fia)

Hur gör ni med märkeskläder?

Hej alla!
    Har lite funderingar och vill höra andras åsikter. Har två egna bio-barn (varav ett är utflugen) och en placerad. Dvs det bor två tonåringar hemma just nu. Placeringen har bott här i nästan tre år.

Nu till problemet:
    Vår egna har tjatat om en Fjällräven jacka i evighter nu. Vi har tyckt att den var för dyr (3200kr) och sagt nej. Nu har han fått pengar av farmor (man blir tokig) att köpa jackan... I helgen när min syster var här påpekade hon att det var orättvist att vår egna sprang runt i en svindyr jacka medans vår placerade fick nöja sig med en gammal h&m jacka. Har inte tänkt på det på det viset. Våra egna får ofta pengar av farmor och vår placerade har aldrig sagt något. Det är ju ändå deras farmor. Vi kan ju inte heller köpa en jacka till vår placerade för 3200kr bara för att det skall vara "rättvist".

Hur hade ni andra gjort?

Snälla inga påhopp, jag vill bara veta hur ni andra FH resonerar

• Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:04:29 följande:
    Fast nu är det inte så att "Kalle ens ska behöva stå tillbaka" i detta fall, det är frågan om Kalles farmor och hoon ska väl i alla fall inte behöva stå tillbaka en endaste sekunbd eller millimeter!
    Sen är det precis som du säger att det är skillnad på jourhem och famijehem!
    I ett jourhem kan det komma många barn under ett år, har man 2 platser som personen ifråga hade så kan det röra sig om säkert 6-10 tal barn....
    Blir fruktansvärt påfrestande att till varje barn visa denna solidaritet om man själv är barn!
    Barnen till jourhems föräldrar är som vilka andra barn som helst i allt!
    Dom är inga barn psykologer, Soc hanläggare, lärare..... dom äär barn sjäälva och ska så få vara i allt!
    Jo jag tycker faktiskt att farmor och andra får lära sig att hantera alla barn i familjen likvärdigt om vi talar om långtidsplaceringar som i TS fall. Utan minsta tvekan tycker jag det. BÅDE för det placerade barnets skull, och för att egna barn ska växa upp med sunda värderingar om solidaritet med andra.
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2011-09-08 19:07:30 följande:
    Jo jag tycker faktiskt att farmor och andra får lära sig att hantera alla barn i familjen likvärdigt om vi talar om långtidsplaceringar som i TS fall. Utan minsta tvekan tycker jag det. BÅDE för det placerade barnets skull, och för att egna barn ska växa upp med sunda värderingar om solidaritet med andra.
    Ja du tycker det men det tycker INTE jag!
    Det är en fördel om släkten gör det
    Det underlättar om släkten gör det
    Det är ett önsketänkande att släkten gör det men det är ABSOLUT INGET man som familjehemsförälder kan kräva eller ens ska kräva!
    Måste ju ändå få vara upp till en!
    Det jag tycker, tycker inte du och så är det oavsett vad det handlar om!
    Var och en måste få tycka,tänka,känna och agera efter egna värderingar och ha egna åsikter!

• Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:33:53 följande:
    Det är ett önsketänkande att släkten gör det men det är ABSOLUT INGET man som familjehemsförälder kan kräva eller ens ska kräva!
    Var och en måste få tycka,tänka,känna och agera efter egna värderingar och ha egna åsikter!

..och att du inte tycker det är en självklarhet anser jag vara problematiskt i den roll du befinner dig som familjhem.
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2011-09-08 19:35:29 följande:
    ..och att du inte tycker det är en självklarhet anser jag vara problematiskt i den roll du befinner dig som familjhem.
    Åter igen så är det vad du tycker och det får stå för dig!
    Att tycka fritt och obegränsat är fortfarande en frihet vi har kvar:)
    Och du jag befinner mig inte alls i en roll som familjehem så även där har du fel!
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:39:38 följande:
    Åter igen så är det vad du tycker och det får stå för dig!
    Att tycka fritt och obegränsat är fortfarande en frihet vi har kvar:)
    Och du jag befinner mig inte alls i en roll som familjehem så även där har du fel!
    Det var mycket skönt att höra.
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2011-09-08 19:41:26 följande:
    Det var mycket skönt att höra.
    Ett tips bara om du nu är en Soc Handläggare..... din nick behöver inte ha med din yrkesroll att göra iofs men om det har det så tycker jag att dina förutfattade  meningar om folk du inte känner och ditt sätt att döma ut andra åsikter än dina egna är skrämmande!
    Kan ge förödande konsekvenser!
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:51:23 följande:
    Ett tips bara om du nu är en Soc Handläggare..... din nick behöver inte ha med din yrkesroll att göra iofs men om det har det så tycker jag att dina förutfattade  meningar om folk du inte känner och ditt sätt att döma ut andra åsikter än dina egna är skrämmande!
    Kan ge förödande konsekvenser!
    Jag dömer ut att man tycker det är ok att särbehandla barn i samma familj, jag dömer ut att man sitter och tror att ungdomar vill bli placerade för att det är "ballt" Helt korrekt uppfattat...Om det får förödande konsekvenser....tja...då får det vara så.
  • Solan

Jag är inte, och har aldrig varit i din situation, så att säga hur jag skulle ha gjort har jag ingen aning om.
    Men jag tror att jag hade pratat med det familjehemsplacerade barnet om saken. Påtalat att jag inte skulle ha köpt en sådan jacka till min son utan att det var hans farmor som gjorde det.

Om min/vår ekonomiska situation hade tillåtit det hade jag frågat barnet om han var nöjd med den jacka han hade. Om han svarade nej hade jag erbjudit honom att få köpa en ny, men förklarat det orimliga i att köpa en jacka för över 3000:-. Man får fina och bra jackor för en tusenlapp också.

Sedan hade jag pratat med farmor om problematiken som uppstod. Bett henne att ta hänsyn till att det finns ytterligare ett barn och be henne att agera utifrån ett sätt hon själv tyckte var lämpligt (men som sagt - ta hänsyn).

• Lady Magoo
    Anonym (soc.) skrev 2011-09-08 20:42:58 följande:
    Jag dömer ut att man tycker det är ok att särbehandla barn i samma familj, jag dömer ut att man sitter och tror att ungdomar vill bli placerade för att det är "ballt" Helt korrekt uppfattat...Om det får förödande konsekvenser....tja...då får det vara så.

Men herregud. JAG har inte den uppfattningen, FORTFARANDE. Det ÄR så. Det var likadant när jag var tonåring, många som VILLE hamna i jourhem, då man trodde att man fick komma och gå som man ville.
    Hoppas jag aldrig behöver ha att göra med någon som dig. Jag vet att jag gör ett bra jobb, på alla plan. Hade du träffat mig IRL, hade vi kanske haft en givande diskussion (hoppas jag) men du är värst av alla just nu här inne. HIttar på saker, tar saker precis som du vill. Usch! 
  • Anonym (soc.)
    Lady Magoo skrev 2011-09-08 21:17:53 följande:
    Men herregud. JAG har inte den uppfattningen, FORTFARANDE. Det ÄR så. Det var likadant när jag var tonåring, många som VILLE hamna i jourhem, då man trodde att man fick komma och gå som man ville.
    Hoppas jag aldrig behöver ha att göra med någon som dig. Jag vet att jag gör ett bra jobb, på alla plan. Hade du träffat mig IRL, hade vi kanske haft en givande diskussion (hoppas jag) men du är värst av alla just nu här inne. HIttar på saker, tar saker precis som du vill. Usch! 
    Kvalificerat skitsnack att ungdomar som mår bra vill bli placerad för att det är "ballt"
  • Lady Magoo
    Anonym (soc.) skrev 2011-09-08 21:24:11 följande:
    Kvalificerat skitsnack att ungdomar som mår bra vill bli placerad för att det är "ballt"
    Vet du, jag vill inte att du och jag diskuterar mer här. Sen får du absolut tycka och tänka vad du vill, men du lyssnar bara på dig själv, och jag vill att din och min diskussion avslutas, då vi inte kommer någonstans.
  • Solan
  • Anonym
    Men ge dig nu!Jag har också haft en och annan ungdom som kommit hit, ( är jourhem sen många år tillbaka ) jourhemsplacerats över en helg, några dagar eller veckor som faktiskt tyckt det är lite häftigt!
    Dessa barn mår inte bra i grund och botten det förstår väl vem som helst men jag kan hålla med om att även jag träffat ungdomar som uttryckt att det är lite häftigt och att faktiskt många tonåringar tror att dom ska få nya kläder o annat dom vill ha.
    Hur kan du kalla det för kvalificerat skitsnack bara rakt ut!
    Tjejen som bodde hos oss sist tyckte så, när hon flyttat härifrån ( hem tillbaka till sin mamma efter 2 månader ) , helgen efter mitt i natten så kom social jouren hit med hennes kompis som sa att hon ville bara till oss och ingen annanstans, hade träffat henne flera gånger eftersom hon sivit över under tiden hennes kompis då bodde hos oss.Det blev även så för vi va dom som va lediga.Visade sig på måndag när alla soc sekreterare kom tillbaka till sina jobb att hela placeringen va helt fel och skulle inte ens ha gjorts.Så visst förekommer det.Lite fel av dig att påstå att det är skitsnack kan jag tycka.
  • jeppsson
    Men vem är det som påstått att ungdomar som mår bra vill placeras eller ens placeras?
    Känns som om tråden blivit lite OT.
  • Lady Magoo
    jeppsson skrev 2011-09-08 22:01:25 följande:
    Men vem är det som påstått att ungdomar som mår bra vill placeras eller ens placeras?
    Känns som om tråden blivit lite OT.
  • norgefru
    Anonym skrev 2011-09-08 19:33:53 följande:

Usch vad ledsen jag blir när jag läser vad du skrivit i denna tråd. Jag anser att det är personer som du som smutsar ner och förstör den fina verksamheten med familjehem. 
    Din uppfattning att ungdomar tycker det är "ball" att bli placerade är skrämmande, och om ett barn nu har uttryckt detta eller betett sig på ett sätt där du skall ha kunnat få denna uppfattning så finns det en problematik hos barnet. Att du som träffar placerade barn inte kan se detta är skrämmande. Inget barn som mår bra skulle tycka att det är "ball" att bli placerade är min uppfattning. Hur hamna du där frågar jag mig själv...
  • Lady Magoo

Norgefru: Du får ju hemskt gärna läsa att det faktiskt finns NORMALA barn, UTAN problematik som tycker det är coolt bland kompisar. De måste INTE ha en problematik. Precis som det finns barn som testar att dricka när de är 13 pga kompistryck, och för att vara coola.
    Herregud, jag älskar mitt jobb att få vara med barn. 
    Jag tror dessa diskussioner är lättare öga mot öga, då ingen här verkar förstå vad man skriver, utan man måste förklara sig hela tiden.

• norgefru
    Lady Magoo skrev 2011-09-10 20:52:38 följande:
    Norgefru: Du får ju hemskt gärna läsa att det faktiskt finns NORMALA barn, UTAN problematik som tycker det är coolt bland kompisar. De måste INTE ha en problematik. Precis som det finns barn som testar att dricka när de är 13 pga kompistryck, och för att vara coola.
    Herregud, jag älskar mitt jobb att få vara med barn. 
    Jag tror dessa diskussioner är lättare öga mot öga, då ingen här verkar förstå vad man skriver, utan man måste förklara sig hela tiden.
    Tyvärr tror jag ju inte att det finns som du väljer att kalla det "normala barn" som tycker detta är "coolt/ballt". Tycker man det finns det en problematik enligt mig.

Och du har helt rätt när du säger att denna diskussion är bättre öga mot öga, det är de flesta diskussioner då det text i många fall kan vara svårt att avgöra tonfall vilket är avgörande i samtal. Men samtidigt är både du och jag medlemar på denna sida, en sida där det finns forum som är tillför att bland annat diskussioner av olika slag. Samt att både du och jag har valt att yttra vår åsikt i en fråga.
    Känner du att du irritation över valt forum dvs diskussionsform i text finns det andra.
  • Lady Magoo

Norgefru: Om du/ni som absolut tror på en problematik, då har 85% av Sveriges ungdoma problematik. Festar de vid 13 års ålder, har de problematik, slår de EN gång, har de problematik osv.
    Nu är det så att jag jobbar som jourhem, har jobbat som familjehem i många år. Jag har gått alla utbildningar och föreläsningar under dessa år, som vi fått. Så då menar du och alla andra, att det här med att vara cool inför kompisar, och grupptryck i så fall inte existerar? Eller är det en problematik hos alla dessa barn/tonåringar? Eller har alla föreläsare, barn o ungdomspsykologer, fam. behandlare, fel? Det fanns när jag var ung, och det finns nu. Visst förstår jag att man måste tro att det är fel någonstans, men precis som med allt annat, ÄR vissa saker coola. Om däremot det räknas som problematik att en tonårings föräldrar vägrar köpa dyra/massa kläder till sin tonåring, eller inte låter de vara ute längre än till 22, ja då har vi ju en lösning....
    Jag är inte irriterad, men det känns någonstans surt att vi som gör detta, kanske inte alla, men de flesta av oss, gör det med hjärtat. Det är så många som tror att vi tjänar multum. Jag själv tex har gått ner i lön. Detta är något jag alltid velat göra, och började jobba med det redan när jag var 25 år.
    Om man skulle se in hos oss, skulle ingen tycka att någon var orättvist behandlad, och som mina chefer säger om oss (mig o maken) vi placerar barn som behöver en närvarande och kärleksfull familj. Vi låter alla barn som kommer, ha möjligheten att ha en aktivitet. Det är ovanligt bland jourhem. Det betalar VI. Inget vi får extra för. Men det känns när man nästan blir påhoppad, och då av människor som själva inte gjort eller gör vårt jobb. Som inte har insyn alls. DET retar mig, Något bra gör vi eftersom de barn vi haft, alltid trivts här. Nu har jag gnällt klart (det var inte mot dig Norgefru )
    Önskar dig en fortsatt trevlig lördagkväll!   

• Anonym

HEJ

själv klart är det en önskan att farmor skall behandla barnen lika till födelsedagar och jular men själv klart vill en farmor även ge lite extra till sitt barnbarn ser inget fel i det alls ..

samma problem uppstår om ena barnet har ett sommarjobb och sparar till jackan skall då det placerade barnet få en lika dan för att det inte skall vara orättvist ?

sen hur har barnet kontakt med sin bio farmor m.m ur släkten får barnet paket m.m från dom till jul och födelsedagar så  får barnet saker från annat håll tycker jag inte att det är orättvist alls känns det ändå fel så sträck till lite extra från omkostnaden men tycker att barnet skall hjälpa till med 

men man får en del till omkostnader och man betalar för en vanlig jacka typ hm ( absolut inget fel på en HM jacka ! !) så kanske man kan få barnet att göra saker för att spara ihop till en sådan jacka själv ..

barnet i fråga kanske inte ens vill ha en sådan jacka ? utan kanske vill ha ett par nya jeans eller liknande ..

lite svamsel här men kanske lite tröst i alla fall

Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?