• MaammaL

Sluta med ersättning???

hej, min dotter blir 7 månader på fredag, idag äter hon max 3 flaskor ersättning per dag, men hon äter aldrig upp det, ibland så vill hon inte ens ha, funderar på om hon tröttnat på det.. en vanlig dag äter hon

06.00 ersättning (somnar oftast om efteråt)

äter gröt när hon vaknar

11.30 burkmat

15.00 ersättning och lite yoghurt

17.30 burkmat

20.00 välling               

Idag hoppade hon över ersättningen och åt gröt direkt istället.  

• Svar på tråden Sluta med ersättning???
  • MaammaL
    MalinEddie skrev 2011-09-13 00:24:06 följande:
    Så två fel gör ett rätt? Jag förstår inte alls hur du tänker. Du tycker alltså att det är helt okej att kasta skit på andra för att du har fått ta skit? Varför inte visa på ett bättre exempel? Jag tror dessutom du har fel. Kika på en av alla trådar om långtidsammande mammor. De får ta lika mycket skit som dig men du är blind och ser bara till din egen situation.

haha nej det har jag inte sagt.. Nej faktiskt inte, jag tycker bara det hela är ironiskt, ett ständigt krig om detta överallt.

Jag läser tyvärr inte såna trådar så jag har ingen aning.. jag tycker alla får göra som de vill. 

nu handlar det inte om att de får skit eller inte utan att de flesta gör sig så förbannad märkvärdiga så det är patetiskt..     
  • MaammaL
    Bebis i februari skrev 2011-09-13 00:25:07 följande:

"Klanka" vs humor..  Eller detta är kanske ett ämne som man absolut inte får skämta om? Eller får man kanske heller inte ha olika åsikter? Jag säger bara; Slappna av

Jaa egentligen varför ta så allvarligt på det hela? visst kan jag bli förbannad när jag tänker tillbaka på hur mycket skit jag fick som gav ersättning.. men jag menar att amma en unge över 1 år är frivillig och många tycker det är konstigt och äckligt och då ha de rätt att tycka det.. väljer man att amma en sån stor unge så får man väl helt enkelt antingen skita i det hela eller inte bry sig.. 

att ge ersättningen är inget val för många därför tycker jag att det inte är ett dugg samma sak.  
  • MalinEddie
    MaammaL skrev 2011-09-13 00:28:53 följande:
    Jaa egentligen varför ta så allvarligt på det hela? visst kan jag bli förbannad när jag tänker tillbaka på hur mycket skit jag fick som gav ersättning.. men jag menar att amma en unge över 1 år är frivillig och många tycker det är konstigt och äckligt och då ha de rätt att tycka det.. väljer man att amma en sån stor unge så får man väl helt enkelt antingen skita i det hela eller inte bry sig.. 

att ge ersättningen är inget val för många därför tycker jag att det inte är ett dugg samma sak.  
    Du säger igen att det är okej att kasta skit på vissa och inte andra.
  • Bebis i februari
    MaammaL skrev 2011-09-13 00:00:38 följande:
    tyckte bara det var lite kul, fick faktiskt en bild i huvudet.
    Jag fick också en bild i huvudet! Fniss!
  • MaammaL
    MalinEddie skrev 2011-09-13 00:30:39 följande:
    Du säger igen att det är okej att kasta skit på vissa och inte andra.

för det första får man ha de åsikter man själv vill sen tycker jag att det är mer "rätt" att få åsikter om något som man själv väljer än något som man måste..
  • Zofian

Jag bryr mig när folk hoppar på någon.

Jag har också fått höra ditt och datt för att jag inte helammat längre. Jag är stolt att jag tragglade i två månader.

Jag tror att alla mammor i princip gör sitt bästa för sig själv och barnet. Men att rekomendera andra att göra som jag gör bara för att jag gjort så gör jag inte. Ja måste ju ha en vettig grund till mitt råd.

• MalinEddie
    MaammaL skrev 2011-09-13 00:33:09 följande:
    för det första får man ha de åsikter man själv vill sen tycker jag att det är mer "rätt" att få åsikter om något som man själv väljer än något som man måste..
    Det är klart att man får ha vilka åsikter man vill men man kan ju välja hur man uttrycker dom. Vad är det man måste?
  • MaammaL

men egentligen så spelar det ingen roll i denna värld hur man än gör, det kommer alltid finns såna som jag som tycker det är typ konstigt att amma gamla barn och de kommer alltid finnas som de som tycker man är en dålig mamma för man ger ersättning..

• MaammaL
    MalinEddie skrev 2011-09-13 00:35:58 följande:
    Det är klart att man får ha vilka åsikter man vill men man kan ju välja hur man uttrycker dom. Vad är det man måste?

att ge sitt barn ersättning om amningen inte funkar är ett måste, men det är inget måste att amma en 1 åring.
  • MaammaL

Men nu tycker jag vi lägger ned denna disskution för det leder inte något vart. Jag kommer tycka som jag gör och ni andra som ni gör, det är ingen ide att tjaffsa och disskutera något som vi ändå inte kommer ändra uppfattningen på.

• MalinEddie
    MaammaL skrev 2011-09-13 00:39:29 följande:
    att ge sitt barn ersättning om amningen inte funkar är ett måste, men det är inget måste att amma en 1 åring.
    Jag bryr mig inte om man måste eller om man vill oavsett om man ger ersättning eller bröstmjölk.
  • MaammaL
    MalinEddie skrev 2011-09-13 00:49:31 följande:
    Jag bryr mig inte om man måste eller om man vill oavsett om man ger ersättning eller bröstmjölk.

nej det är bra för dig det, jag bryr mig inte heller men om någon skulle fråga mig som kommer jag stå fast vid att det är konstigt.

Jag menar ser jag en mamma som ammar sin 2 åring så är det inte så att jag går runt och ba nej fy vad vidrigt.. skulle mer glo lite och sen skita i det:P  
  • Cloudberry

Jag hade tänkt ge ett råd men sedan såg jag hur IQ-befriat och puckat TS resonerar om amning och bemöter de som skrivit i tråden så då låter jag bli.

• MaammaL
    Cloudberry skrev 2011-09-13 10:55:32 följande:
    Jag hade tänkt ge ett råd men sedan såg jag hur IQ-befriat och puckat TS resonerar om amning och bemöter de som skrivit i tråden så då låter jag bli.

haha du är patetisk, du sitter och säger att man får tycka vad man vill men ändå kallar du mig iqBEFRIAD och puckad!!! jättevuxet av dig.
  • Cloudberry
    MaammaL skrev 2011-09-13 11:42:00 följande:
    haha du är patetisk, du sitter och säger att man får tycka vad man vill men ändå kallar du mig iqBEFRIAD och puckad!!! jättevuxet av dig.
    Nej, håll i sär begreppen nu. Jag kallade inte dig puckad, däremot så kallade jag ditt resonemang för puckat och iq-befriat.
  • MaammaL
    Cloudberry skrev 2011-09-13 11:45:41 följande:
    Nej, håll i sär begreppen nu. Jag kallade inte dig puckad, däremot så kallade jag ditt resonemang för puckat och iq-befriat.
    Precis samma sak, bara för att jag inte tycker som DU så är mitt resonemang puckat och iq-befriat?????
  • Miani

Hur mycket välling/gröt äter hon och hur stora portioner burkmat? Frågan är om hon behöver ersättningen om hon äter/dricker mycket av dessa. Vällingen och gröten innehåller ju också vitaminer och mineraler som finns i ersättningen. Jag slutade ge min dotter ersättning när hon var ett år och stöttade mig på vällingen och gröten för vitaminerna etc. Du kan ju ge vatten istället som måltidsdryck om du är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

• MaammaL
    Miani skrev 2011-09-13 12:04:59 följande:
    Hur mycket välling/gröt äter hon och hur stora portioner burkmat? Frågan är om hon behöver ersättningen om hon äter/dricker mycket av dessa. Vällingen och gröten innehåller ju också vitaminer och mineraler som finns i ersättningen. Jag slutade ge min dotter ersättning när hon var ett år och stöttade mig på vällingen och gröten för vitaminerna etc. Du kan ju ge vatten istället som måltidsdryck om du är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

Ja nu så gör jag inte gröten i portioner exakt men skulle tippa på 1½ iaf till frukost. sen vill hon även ha gröt till middag.

Välling äter hon innan läggdags. och burkmat äter hon 1 hel burk till lunch, sen äter hon även ca 1 burk fruktpure och 1 burk youghurt under hela dagen.. vatten ger jag henne till alla mål mat.   
  • Miani

Då hade jag nog skippat ersättningen. Jag tycker det låter som att hon får i sig tillräckligt ändå.

Svar på tråden Sluta med ersättning???