Londonföräldrar, hjälp mig!
Tankarna om London har funnits där länge, men först nu börjar vi på allvar vilja flytta och vi tänker att vi kanske kan flytta inom ett år eller däromkring.
Vi har två små barn som för tillfället är 2,5 och 1 år gamla. Vi planerar att starta eget, vilket ger oss möjligheten att kunna bo var som helst i världen, eftersom verksamheten inte kommer vara platsbunden.
Jag undrar över en hel del saker och tänkte att ni med lite mer erfarenhet kunde hjälpa mig att besvara dem...
1. Hur är det med dagis? De dagis vi kollat upp kostar skjortan! Är det ens värt att ha barnen på dagis? Hur har ni gjort? Vilka dagis kan ni rekommendera?
2. Hur är det med skolan? Har hört massa negativt om public school, men vet ju inget själv. Hur uppfattar ni det? Vilka skolor finns att rekommendera och hur funkar det att söka in - eller behöver man inte det?
3. Hur är barn- och vuxensjukvården? Vår äldsta son går på årliga kontroller för hjärta (mindre hjärtfel) och njure (saknar en njure). han går även hos dietist, eftersom vi misstänker matallergi plus att han inte går upp i vikt som han ska. Allt detta medför att vi i Sverige har ganska tät kontakt med sjukvården. Hur hade det funkat i London/UK? Finns BVC? Kostar det något, hur mycket i så fall?
4. Finns det bra utbud på mjölkfri kost? Tänker främst på havre- och risprodukter.
5. Vilka områden i London rekommenderar ni om man har barn? Vilka rekommenderar ni inte?
Det är några av tankarna just nu... Hoppas någon kan hjälpa mig med något i alla fall :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 10:33
Forts. Punkt 5. Vi har en budget på 1200 pund i månaden exklusive counsil tax. Det ska ligga max 30 minuter med buss/tube/tåg från Shoreditch.