Linyana skrev 2012-01-08 21:39:13 följande:
Hur känns det för dig ? varför vill du kanske göra planerat ?
Hej igen Linyana

Jag skev ett inlägg tidigare (några inlägg uppåt) och berättade lite om hur jag upplevde min första förlossning, som började med igångsättning pga. vattenavgång med mekoniumfärgat fostervatten (= barnet hade blivit stressat och bajsat i fostervattnet), och som sedan slutade med en normal, vaginal förlossning. Själva värkarbetet var jobbigt, hade värkar konstant under 14 timmar, utan vila mellan dem, jag blev trött och lite orolig, men det slutade ändå bra: jag fick uppleva en vaginal förlossning och fick en underbar, frisk och härlig liten pojke! Gick därifrån med ett
övervägande positivt minne från min första förlossning och var inte särskilt rädd inför nästa.
Ca 2 år senare var det dags för barn nr 2. Den förlossningen började spontant med värkar tidigt på morgonen, men de blev väldigt snabbt täta, intensiva och mycket kraftiga. Min flicka i magen blev stressad, så
även hon bajsade i fostervattnet. Hennes puls pendlade också mellan hög och låg, samt att jag fick krystvärkar alldeles för tidigt, så efter ett par timmars kämpande från min sida, så beslutade personalen att jag skulle göra ett akut snitt. Då hade jag haft väldigt kraftiga och täta värkar under några timmar + krystvärkar under ca 1 timme. Hade en knasig barnmorska (troligen väldigt oerfaren) som mer eller mindre skrek på mig att jag absolut INTE fick krysta, utan måste hålla emot. Och
det är minsann inte det lättaste, kan jag lova..
Så, allt som allt gick jag väl därifrån något omskakad av hela förloppet: hade räknat med att andra förlossningen skulle gå fortare och lättare än den första, men istället slutade den med "kontrollförlust" och akut kejsarsnitt.
Nu inför nummer tre, har det vuxit fram en förlossningsrädsla hos mig, där jag är rädd för typ
allt som
kan gå fel.. Oavsett om det är rimligt eller inte. Kan liksom inte styra mina tankar och känslor kring detta, och det irriterar mig som tusan.. Precis som du skriver, så ligger även jag vaken länge på nätterna, kan inte somna, drömmer mardrömmar, gråter osv. pga. min rädsla. Det är jobbigt, så jag förstår dig verkligen. Och eftersom jag hittills (båda gångerna) fått så kraftiga/täta värkar att båda mina barn blivit stressade och bajsat i fostervattnet, känner jag att risken är rätt stor att det händer igen = akut snitt. OM jag ska snittas igen, vill jag hellre ha ett planerat snitt. Tror att riskerna är mindre med ett sådant, plus att jag har större kontroll över hela situationen då: vet vilken dag, tid, plats osv allt ska ske, och hinner prata med personalen först osv. Känns tryggare och mer organiserat.
Men jag vet inte säkert än hur jag ska göra. Det finns risker med alla förlossningssätt, så är det ju bara. Och egentligen är det ju bättre med en vaginal födsel, om allt går som det ska. Det är ju trots allt rätt sällan något går riktigt fel, men för mig har det liksom aldrig gått riktigt "rätt" till heller, så jag har blivit lite skraj.. Känner inte att jag litar riktigt på min kropp längre, den vill inte samma som jag, tydligen..

Är inte så rädd för själva smärtan med födandet, den klarar jag av, men är rädd att något ska gå riktigt "åt skogen".