Lesh skrev 2012-04-06 11:17:48 följande:
Alltså får alltid känslan av att dem som är emot Cesar är ochså dem som inte riktigt har sett programmet? Kan ju börja med att säga att han själv säger att man absolut inte ska göra någon av hans metoder, eller andra metoder övh utan att ha en hundkunnig/hundtränare vid sin sida och att man alltid ska söka hjälp.
Det han vill med sitt program är ju att visa att hundar som har fått problem, går att hjälpa. Att det t.ex går att rädda hundar som blivit utsatta för misshandel, vanskötsel, tvingade till att kampa, blivit behandlade som små bebisar.
Behöver ju inte vara hans metod, men det han vill påvisa är ju att hundar är fantastiska varelser som man inte behöver ge upp om.Det är inte meningen att man ska göra hans metoder på egen hand.
Flera av dem som är med i programmet har ju försökt gå till hundtränare men har inte ändå fått bukt med sina hundproblem.
Sen måste man ju förstå att dem verkar ha en annorlunda hundkultur där borta än här i Sverige, o det är ju från dem förutsättningarna han jobbar efter. T.ex så är det flera av dem han är hos som ALDRIG någonsin varit med sin hund på promenad, eller inte vill gå ut med sin hund "för att det är så jobbigt". Vissa blir ju helt chockad över att hunden faktiskt inte bara kan vara på tomten.
I Sverigekanske inte alla går ut me sina hundar men nästan alla vet lr får höra att hundar kräver mycket tid, o måste gå ut på promenader varje dag.
Efter han var i Sverige sa att han vi hade en mycket sund syn på hundar, o att han var glad över att se o höra över hur vårat sätt att se på promenader, och det faktum att hundar inte ska lämnas ensamma för länge.
Med då tanke på att vissa inte går promenader så visar han då halsbandet högt upp på nacken för att ägarna övh ska gå ut med hundarna, då han anser att utan riktig motion och stimulans kan inte hundar må el. bli bra. Han försöker då förenkla promenaden och få ägarna att känna att d går att kontrollera hunden och därefter få dem att gå ut. Valet är då att antingen sätta den på atlaskotan så hunden kommer ut, el att hunden inte får gå ut alls. Eftersom dessa lata ägare inte vill el orkar gå ut med sin "jobbiga" hund. Och eftersom det tillhör hans filosofi att en hund är byggd för att röra sig o att få vara ute o se världen, verkar han välja att lära ut denna teknik.
Sen så det om stäkel halsband, så säger han att han väljer nästan alltid att jobba med det ägarna sj väljer, han rekommenderar att man sj sätter stäkel på sin egna arm för att känna hur det känns, o att filosofin bakom stäkel är att det ska kännas som att en annan hund lägger käkarna över nacken o håller, inte riktigt biter. Detta då efter att folk som studerat vargar och sett att dem försöker lugna varandra gör på detta vis. Personligen är ja glad över att det inte finns i Sverige.
Jag har läst hans bok och tycker hans filosofi är helt underbar, men den grundar ju sig i hur man lever sitt liv övh. Därför går det inte att försöka hans metoder hemma o tro att d ska funka, blir nog otroligt mycket fel. I den förklarar han närmare detta med energier så man bättre förstår.
Detta inlägg är inte till för att försöka förändra folks negativa synsätt, utan man får gärna tycka va man vill o hoppa på honom om man nu känner d, men tycker man ska ha mer insikt i va han faktiskt försöker åstadkomma o sen isåfall gå emot honom.
Oj, jobbigt långt d blev.
Jag har sett och läst en hel del av CM, mycket för att faktiskt veta vad det är jag kritiserar innan jag gör det, och till viss del håller jag med dig. CM arbetar i USA där de har en helt annan kultur och trots att jag ser många brister i hans metoder så kan han ändå förbättra situationen där han arbetar.
Däremot så är det ju ganska tydligt att det faktum att CM säger att hans metoder inte ska användas av lekmän osv. inte fungerar i praktiken. Jag får många hundägare på kurser som har hämtat inspiration från honom och kör med diverse metoder för "de har sett det på TV och där fungerar det". Ofta blir det tagit ur sitt sammanhang och helt fel för den hunden. Av den anledningen kan jag tycka att det är oansvarsfullt att visa hårda metoder i TV eftersom människor härmar oavsett hur många varningstrianglar man sätter på.
Precis som CM själv har uttryckt så har han inte så mycket att tillföra i Sverige där vi har en betydligt bättre hundhållning och ska "klara oss" med positiva metoder. Vi är inte i behov av stackel för att motivera folk att gå runt kvarteret till exempel. Jag tycker vi har kommit långt med synen på hundar och hundträning här i Sverige, och även väldigt svåra beteendeproblem går att lösa med positiva metoder. Då är det tråkigt när någon som använder en grymmare quick fix tillskrivs idolstatus och härmas även här i Sverige där vi kommit längre.