• Anonym (Tingsrättennästa)

Underhåll-snåljåp?

Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll-snåljåp?
  • Zara10

Ja men jag förstår inte varför om man klarar sig bra ändå ? Ska jag kräva mera så jag kan spara mera eller så jag kan köpa massa saker som vi inte behöver ?

Zara10 skrev 2012-05-27 14:31:47 följande:
    Ja men jag förstår inte varför om man klarar sig bra ändå ? Ska jag kräva mera så jag kan spara mera eller så jag kan köpa massa saker som vi inte behöver ?

Nej det är klart onödigt. Men jag skulle nog spara det åt barnet om det blev över.
  • Zara10

Men jag tycker inte jag kan kräva mera för att spara mera åt barnen , vi spar barnbidraget åt dom sen födsel o pappan sparar själv åt dom !

• MatsAtari

Jag har fortfarande inte sett en enda vettig anledning till hur du kommer fram till beloppet på 6000kr/mån som är  nästan fem gånger högre än standardbeloppet.

• Anonym (mjäk)
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 14:30:03 följande:
    Jag har förstått det som att barnens kostnader ska betalas efter förmåga.
    Ja - t.ex. som anges i lagen.nu/1949:381 - men beloppet ska dessutom vara skäligt.

Nu vet jag inte hur svårt sjukt ert barn är, men hur ofta behöver man ta en taxi mitt i natten? Är det såpass allvarligt kanske ambulans vore bättre? Högskostnadsskydd på läkemedel? Vårdbidrag? Försörjningsstöd från soc?

6000 från ena parten låter oskäligt, det skulle betyda att barnets behov är mellan 7-12.000 i månaden. Och detta är *enbart* för barnets omkostnader?

När jag läser mellan raderna verkar du tycka synd om dig och situationen, och vill gärna bli försörjd av UF istället för att ta ditt eget ansvar, vilket såklart är att jobba, tjäna pengar och försörja barnet.

Anonym (mjäk) skrev 2012-05-27 23:06:58 följande:
    Ja - t.ex. som anges i lagen.nu/1949:381 - men beloppet ska dessutom vara skäligt. Nu vet jag inte hur svårt sjukt ert barn är, men hur ofta behöver man ta en taxi mitt i natten? Är det såpass allvarligt kanske ambulans vore bättre? Högskostnadsskydd på läkemedel? Vårdbidrag? Försörjningsstöd från soc? 6000 från ena parten låter oskäligt, det skulle betyda att barnets behov är mellan 7-12.000 i månaden. Och detta är *enbart* för barnets omkostnader? När jag läser mellan raderna verkar du tycka synd om dig och situationen, och vill gärna bli försörjd av UF istället för att ta ditt eget ansvar, vilket såklart är att jobba, tjäna pengar och försörja barnet.  

Jag kan försörja mig själv helt ok. Och jag och pappan är i princip överens om kostnaderna. Och vad vet du vilket färdsätt vi lämpligast borde välja. Vårt barn är nog mycket dyrare än genomsnittet. Det är både för att han har hälsoproblem och för att vi alltid velat ha det bästa för honom. Dessutom räknar vi in hans sparande i totalkostnaden.
  • Anonym (X)
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-28 00:05:05 följande:
    Jag kan försörja mig själv helt ok. Och jag och pappan är i princip överens om kostnaderna. Och vad vet du vilket färdsätt vi lämpligast borde välja. Vårt barn är nog mycket dyrare än genomsnittet. Det är både för att han har hälsoproblem och för att vi alltid velat ha det bästa för honom. Dessutom räknar vi in hans sparande i totalkostnaden.
    Men nu vill ju ditt ex gå ner snäppet under det bästa och det är bara för dig att acceptera. TR kommer ej tvinga exet att spara till barnet. Och som sagt; sjukrresor kan man får ersatta till stor del.
  • Anonym
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 14:11:57 följande:
    Jag tycker att använder ett nedvärderande och manipulativt språk. Att få 1273 + 1050 "utan att lyfta ett finger"??? Rätt kränkande kommentar. Jag lyfter ganska många finger varje dag. Det är jag som tar hand om vårt barn. Lagar mat, städar, nattar, går på läkarbesök och rehabilitering, tröstar, tvättat kläder, leker etc. Och vad menar du med att jag skulle "skinna" pappan (återigen kränkande)?? Det är väl barnet som i så fall "skinnar" sin pappa, inte jag, genom att vara ett "dyrt" barn. Ett lite mer neutralt språk vore på sin plats.
    Fast det du skriver med att ta hand om barn, tröstar, tvättar gör väl även föräldrar som jobbar? och tänk på att du också ska bidra med 1273 kr till barnets försörjning
  • h8him
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 14:11:57 följande:
    Jag tycker att använder ett nedvärderande och manipulativt språk. Att få 1273 + 1050 "utan att lyfta ett finger"??? Rätt kränkande kommentar. Jag lyfter ganska många finger varje dag. Det är jag som tar hand om vårt barn. Lagar mat, städar, nattar, går på läkarbesök och rehabilitering, tröstar, tvättat kläder, leker etc. Och vad menar du med att jag skulle "skinna" pappan (återigen kränkande)?? Det är väl barnet som i så fall "skinnar" sin pappa, inte jag, genom att vara ett "dyrt" barn. Ett lite mer neutralt språk vore på sin plats.
    Ts, du ska inte ha betalt av pappan för att du väljer att ta hand om barnet. Det är bara ev. kostnader för mat, kläder, nöjen, hygien osv som du kan ta med i beräkningen. Barnets del i boendekostnaderna kan du ev. få bostadsbidrag för, det är inget pappan ska betala. Att du väljer dyra transportsätt är inte heller pappans ansvar eller skyldighet att betala för.
    Går barnet i särskola eller klarar barnet normal skolgång?
  • Anonym
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-28 00:05:05 följande:
    räknar FK in sparande i vad pappan ska betala?
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-05-28 11:43:30 följande:
    räknar FK in sparande i vad pappan ska betala?
    Om jag förstått så har Ts lagt in alla utgifter hon har för sitt barn under en månad, till utgifterna har hon räknat sparande, säkert även en stor del av boendet, dyra taxiresor, sin inkomstförlust när hon VAB:at och kom fram till att hon lagt ut över 7000 på en månad på hennes barn och vill att pappan skall pynta 6000, detta utöver de kostnader man brukar anse att barn ha, mat etc.

Jag kan mycket väl tänka sig att hennes barn är något dyrare i drift än en ett friskt barn.

Men hon har missat vad praxis är, som man beräknar underhållet på. Hon verkar beredd på att gå till tingsrätten, och de brukar följa praxis   
  • ymmmi

Du kommer aldrig att få 6000 i underhåll. Min vän har 1273:- i underhåll. Du kan inte ta avgift för ditt egna boende eller att du är hemma och vabar för sjukt barn. Ett barn kostar aldrig 12.000 i månaden. Vissa utgifter får du räkna med när du skaffade barn. Annars ber du barnets pappa ta barnet och du kan betala 6000 till han

• Anonym
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 12:27:07 följande:
    Vab räknas som inkomstbortfall och barnvakt som barnomsorgskostnad. En fundering jag hade bara, vet inte ens om rätten skulle hålla med.
    Fy, låter som om du bara försöker att få ut pengarna från pappan, med alla medel. Lyckligtvis går sådant beteende inte hem hos tinget!
Svar på tråden Underhåll-snåljåp?