• Flo

Är dina barn döpt efter ett "tema"?

Berätta gärna vilka namn dina barn har och varför barnen heter som de gör. Hur kom ni på idén till temat?
    Jag känner bara en familj som döpt sina barn efter tema: 
    Det är 4 flickor som heter Dahlia, Viola, Jasmine och Linnea - Alla namn efter blommor.

Har du med flit lagt in en återkommande bokstav i barnens namn? (Anna, Adam, Alex eller Dexter, Sixten och Texas) Namngivit dem efter karaktärerna i en bok? Är namnen anagram till varandra (Lucas-Claus). Eller är de döpt efter ett tema där namnens betydelse är densamma? (Exempel ovan med blommorna) 

Frågan är till dig som medvetet (eller omedvetet för den delen) gett dina barn namn som hör ihop genom ett tema. Finns massor av tänkbara namnteman, bara er fantasi sätter stopp! Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 18:37
    Skriv gärna vilka namn barnen har!
  • Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?
  • aysn

Båda barnen har namn som betyder glädje. Får se hur vi gör med en eventuell trea...

• MrsElvisPresley

Min äldsta lillasyster har en annan pappa än jag, och i den familjen börjar allas namn på M! Båda föräldrarna och alla tre (fyra om man räknar min syster) barnen!

Själv har vi inte gått efter något tema då vi valt namn, men min sambo är äldst och hans namn börjar på C, jag kommer självklart tvåa och mitt namn börjar på S, sen kommer äldsta sonen vars namn börjar på T, och sist yngsta sonen vars namn börjar på W!
    Så våra namn  följer "regeln" att äldsta personen kommer först i alfabetet med sitt namn, och så vidare! Hade inte en tanke alls på detta när vi bestämde vad barnen skulle heta, utan detta kom jag på långt efteråt!
    Hoppas någon förstår den krångliga förklaringen...

Teodor 2010-03-30 & Wilmer 2011-11-21, mina allt<3 teodorsmamma.blogg.se
  • webby

Min snubbe och hans syskon börjar alla på M.

Något annat som är ganska kul är att (vi kan kalla dom m1, m2, m, 3 och m4) m1 har en pojkvän som heter likadant som m3, och m2 har en flickvän som heter likadant som m1. lite förvirrande på julafton kan jag ju tillägga Solig 

• fyrbarnsmamman

Jag har fyra döttrar;

Hjärta Olivia
    Hjärta Ellen
    Hjärta Thea
    Hjärta Maja

Jag ville ha namn som alla passade ihop, lite äldre namn, inte innehålla bokstäverna; "R" el "G", ha en egen begynnelsebokstav samt vara relativt korta namn.      

• glenda

Tema: namn fran TV serien Eastenders.

Har en Winston, om nasta blir en tjej blir hon Cora / en kille antagligen Mitchell

• emma enhörning

Tema vet jag inte men våra tre barns namn går att skriva ihop... Storasysters namn slutar på den bokstav som mellansysters namn börjar på och lillasysters namn börjar på den bokstav som mellansysterns slutar på... Det var omedvetet men oj, vad jag funderar på vad en eventuell fyra skulle kunna heta!
    Våra barn heter (tillsammans) neallida!

• Paincake

Ja, vi har ett litet tema i familjen: vi har alla namn efter en barnbokskaraktär.
    Jag heter Ellen (Ellenböckerna av Catarina Kruusval)
    Maken Emil (kommentar överflödig...)
    Sonen heter Casper (Vänliga spöket Casper, Rövarna i kamomilla stad)

Nu väntas en dotter som förmodligen kommer att heta Matilda efter Roald Dahls bok med samma namn. 

Vi tyckte det var lite roligt att alla skulle få ha "sin" bok eller film, därav temat. 

• MammaHela

Jag har ett tema på mina barns namn.

Deras tilltalsnamn innehåller alla ett V

Nova Viggo och Li

Deras andra namn har (nästan) alla anknytning till släkten

Nova Miranda (ingen släktanknytning) Annica(det heter jag och farmor)

Viggo Johan(Alla män i pappans släkt heter Johan) Henning (Min morfars pappa)

Liv Karin(Efter sin farmor) Leontine(Efer min mormors mamma)

• Embla

Mina barn (fyra stycken, tre pojkar och en flicka) har alla hebreiska namn som uttalas likadant på svenska och engelska (så långt det nu går, såklart). Vi valde också den engelska namnvarianten och stavningen ( exempel: Jonas på svenska, Jonah på engelska).  De slutar också på samma bokstav, men det var inte något vi valde namnen efter, utan det var de namnen vi tyckte var fina hade helt enkelt en inbördes ljudlikhet.

• Embla

Det glömde jag; mina barns namn är också tvåstaviga. Det blir färre smaknamn på det sättet. Inte för att det är något fel med smeknamn, men vi har givit våra barn de finaste namnen vi kunde komma på och vill därför att de ska kallas vid dessa namn och ingenting annat.

• hernameispekka
    Embla skrev 2012-09-03 19:07:02 följande:
    Det glömde jag; mina barns namn är också tvåstaviga. Det blir färre smaknamn på det sättet. Inte för att det är något fel med smeknamn, men vi har givit våra barn de finaste namnen vi kunde komma på och vill därför att de ska kallas vid dessa namn och ingenting annat.
    Får man fråga vad de heter? Låter som om de borde passa väldigt bra ihop!
  • Embla
    hernameispekka skrev 2012-09-03 19:08:12 följande:
    Får man fråga vad de heter? Låter som om de borde passa väldigt bra ihop!
    Eftersom två av namnen är relativt ovanliga i Sverige (jag kan garantera att de är den enda syskonskaran som heter så) vill jag inte gå ut med namnen.
  • hernameispekka
    Embla skrev 2012-09-03 19:14:04 följande:
    Eftersom två av namnen är relativt ovanliga i Sverige (jag kan garantera att de är den enda syskonskaran som heter så) vill jag inte gå ut med namnen.
    Okej, förstår det Skrattande
  • Embla
    hernameispekka skrev 2012-09-03 19:14:34 följande:
    Okej, förstår det Skrattande
    Kolla din inbox
  • Island

Jag har 3 barn (ett eget 2 bonus) som heter:
    TindraHjärta
    TyraHjärta
    Telma Hjärta

alla namnen börjar på t och slutar på a   

• Pompeia01

Båda barnens namn finns med i en bokserie som betytt mycket för mig. (Nej inte Isfolket! ) Deta kom jag dock på först långt senare, så om det spelade in så var det omedvetet. Hur eller hur så känns det väldigt bra!

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?