• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • glenda
    Tramses skrev 2012-09-23 16:47:08 följande:
    Fortfarande: Vi VET att det inte är olagligt!!!! Sedan tycker vi att det är fult, ohyfsat, slappt och visar brist på karaktär. Det kan inte en reklam ändra på. Jag tycker fortfarande att de som själva äter eller ger sona barn att äta innan de har betalt borde SKÄMMAS!
    Nu är det ganska många i tråden som ser det som ett brott, och det var dom jag tänkte pa alltså - vad tycker dom om reklamen och hur tolkar dom budskapet? 

Sjalvklart kan inte EN reklam ändra på din egen mkt bestämda åsikt i frågan, men populärkultur (som reklam) har stor inverkan på opinionsbildning, så just den här reklamen har nog gjort en del till för att normalisera detta beteende. Tror jag iaf.   
  • Limpan1234
    glenda skrev 2012-09-23 20:44:50 följande:
    Nu är det ganska många i tråden som ser det som ett brott, och det var dom jag tänkte pa alltså - vad tycker dom om reklamen och hur tolkar dom budskapet? 

Sjalvklart kan inte EN reklam ändra på din egen mkt bestämda åsikt i frågan, men populärkultur (som reklam) har stor inverkan på opinionsbildning, så just den här reklamen har nog gjort en del till för att normalisera detta beteende. Tror jag iaf.   
    Jag tänkte försöka lära mitt barn att man betalar sina varor innan man äter av dem. På samma sätt kommer jag att försöka lära honom att inte svära - även om det finns vuxna som svär till höger och vänster, på TV, även jag själv ibland. Det är klart att han kommer att höra svordomar (inte sällan i roliga sammanhang Tungan ute), se folk äta innan de betalat i affären, gå mot röd gubbe, cykla utan hjälm, äta godis på vardagar etc. Så är det ju med mycket saker man försöker lära barnen att göra/inte göra... 
  • AngoStura
    Hoomlan skrev 2012-09-09 15:56:25 följande:
    Dom har ju även 2 fik tror jag det är där
    Ja, det är klart att man skall ha med sig en vattenflaska till Ullared och det är klart att man inte skall öppna drickor i butiken, men om man nu någon gång gör det, är det inte ett problem som butiken äger, inte något som man måste sitta och älta om på FL?

Fast jag gillar TS mycket, hon brukar alltid ha intressanta och vettiga saker att säga. Just detta kan jag tycka är lite i-lands-varning på dock, antagligen beropende på min lätt krimminella personlighet som dricker bubbelvatten en gång per år i Ullaredskassan. Kommer att tänka på när jag jobbade på Stena-båẗen och vi hade en som bajsade inne i affären. Det var ju ännu värre. Jag tycker egentligen inte man skall dricka vatten innan man har betalat, men jag tycker absolut inte man skall bajsa i affären.
  • santigou

Tramses skrev 2012-09-23 16:47:08 följande:
    Fortfarande: Vi VET att det inte är olagligt!!!! Sedan tycker vi att det är fult, ohyfsat, slappt och visar brist på karaktär. Det kan inte en reklam ändra på. Jag tycker fortfarande att de som själva äter eller ger sona barn att äta innan de har betalt borde SKÄMMAS!

haha... vi brukar ge en smoothie då och då när vi storhandlar... innan vi har betalat. Men tänk vad små barn är duktiga på att lära sig saker . Min son är 20 månader och han lyssnar även om jag säger till att vi ska betala först. Måste ju finnas balans. Ibland får man och ibland får man inte. Jag tycker det är helt ok att man tar sig en dricka i affären bara man betalar den så. Har verkligen inte med slapphet att göra och för vem e det ohyffsat igentligen? Gud va löjligt!!

• Caspersmama

Min son är 5 och diskussionen har aldrig ens kommit upp att man öppnar saker i affären, förstår inte varför folk tycker det är okej att äta innan kassan. Vanligt hyfs?

• Hamlon
    santigou skrev 2012-10-16 22:12:35 följande:

haha... vi brukar ge en smoothie då och då när vi storhandlar... innan vi har betalat. Men tänk vad små barn är duktiga på att lära sig saker . Min son är 20 månader och han lyssnar även om jag säger till att vi ska betala först. Måste ju finnas balans. Ibland får man och ibland får man inte. Jag tycker det är helt ok att man tar sig en dricka i affären bara man betalar den så. Har verkligen inte med slapphet att göra och för vem e det ohyffsat igentligen? Gud va löjligt!!

Varför, och vilka signaler vill du förmedla? Att det är okej att konsumera innan man betalt eller är du bara slapp som förälder och tar den lätta vägen?
  • santigou
    Hamlon skrev 2012-10-19 22:28:08 följande:

Varför, och vilka signaler vill du förmedla? Att det är okej att konsumera innan man betalt eller är du bara slapp som förälder och tar den lätta vägen?

är helt enkelt ingen trångsynt tråkig moraltant... det finns gränser för allt, vi äter inte oss mätta i butiken direkt. dåliga signaler förmedlar du om du gör nåt som e olagligt eller ej tillåtet. Hur som helst så tycker jag att man inte behöver lägga sig i vad andra gör. Slapp ? ? vad menar du med det? vad har det med saken att göra. Att ge en smoothie till sitt barn som sitter och har skittråkigt när man storhandlar i två timmar är helt ok för mig, men man e ju olika. BARA MAN BETALAR SÅ ÄR DET FULLT TILLÅTET! uppfostran och rätt signaler kan man ge genom mycket annat som är lite viktigare.  
  • Sixxty
    santigou skrev 2012-10-24 13:42:18 följande:

är helt enkelt ingen trångsynt tråkig moraltant... det finns gränser för allt, vi äter inte oss mätta i butiken direkt. dåliga signaler förmedlar du om du gör nåt som e olagligt eller ej tillåtet. Hur som helst så tycker jag att man inte behöver lägga sig i vad andra gör. Slapp ? ? vad menar du med det? vad har det med saken att göra. Att ge en smoothie till sitt barn som sitter och har skittråkigt när man storhandlar i två timmar är helt ok för mig, men man e ju olika. BARA MAN BETALAR SÅ ÄR DET FULLT TILLÅTET! uppfostran och rätt signaler kan man ge genom mycket annat som är lite viktigare.  
    Varför skulle man vara en trångsynt moraltant för att man inte vill förmedla att det skulle vara ok att äta i affären innan man betalat till sina barn? Vi är ju alla olika .  Det är synd att det måste hamna på den nivån och man kan ju undra varför den reaktionen kommer. Gissningsvis därför att det egentligen inte känns helt ok men är ett smidigt sätt att ta sig igenom handlingen så att man blundar för det. Sen undrar jag varför det är mer ok om man äter lite grann än att äta sig mätt. Det ska väl inte vara någon skillnad om man ändå tänker betala?

För mig är det oviktigt om det är tillåtet eller inte. Det är mycket som är fullt tillåtet och lagligt som jag lär mina barn att inte göra.
  • santigou
    Sixxty skrev 2012-10-24 14:54:49 följande:
    Varför skulle man vara en trångsynt moraltant för att man inte vill förmedla att det skulle vara ok att äta i affären innan man betalat till sina barn? Vi är ju alla olika .  Det är synd att det måste hamna på den nivån och man kan ju undra varför den reaktionen kommer. Gissningsvis därför att det egentligen inte känns helt ok men är ett smidigt sätt att ta sig igenom handlingen så att man blundar för det. Sen undrar jag varför det är mer ok om man äter lite grann än att äta sig mätt. Det ska väl inte vara någon skillnad om man ändå tänker betala?

För mig är det oviktigt om det är tillåtet eller inte. Det är mycket som är fullt tillåtet och lagligt som jag lär mina barn att inte göra.

så är det , alla är olika! hur som helst så är det upp till var och en att sätta var gränsen går. Och ja jag tycker att det är helt ok! Det finns mycket man kan lära sina barn som verkligen inte är ok.
  • bbbbbbbb

Jag kommer inte ihåg att ha sett någon vuxen som inte har varit extremt fet öppna och äta ur kundvagnen, så varför ska man då låta barnen göra det?

Rent juridiskt är det självklart inget fel på det, men det ser ganska ocivilicerat ut när folk inte kan vänta med att gluffa i sig tills de har kommit hem och packat ut varorna.

• vimsan06

Kommer aldrig kunna förstå hur man kan fästa sig vid,eller ens reagera över att en pappa tar bananen från "fel" hylla. Det måste pysa ut irritation i varje hålighet hos dig. Kan bara tänka mig hur mycket det är du måste störa dig på när du till och med gör en tråd och är på fullaste allvar är upprörd över dessa saker. Jag menar det är ju ändå en av de "mindre förseelserna" man ser när man är ute.

Öppnar jag förpackningar åt mina barn inne på affärer? Nej dom får vänta. oavsett humör.

Stör jag mig på andra som gör det? Nej

Om jag skulle börja störa mig på andra som gör det då? Gå till terapeut. Och det menar jag, inget jag säger för att vara dryg. Jag skulle anse att jag hade problem och behövde hjälp om jag blev irriterad över såna saker.

• Trollmamman

Nej, vi äter och dricker inte i butiken innan vi betalat!

Nej, de får inte hoppa och härja i möblerna på Ikea. Man kan provsitta soffor och stolar som vi vuxna gör. Leka och klättra får de göra i den uppställda rutchkanan vid barnavdelningen (utan skor)

• Sixxty
    vimsan06 skrev 2012-11-07 10:01:50 följande:
    Kommer aldrig kunna förstå hur man kan fästa sig vid,eller ens reagera över att en pappa tar bananen från "fel" hylla. Det måste pysa ut irritation i varje hålighet hos dig. Kan bara tänka mig hur mycket det är du måste störa dig på när du till och med gör en tråd och är på fullaste allvar är upprörd över dessa saker. Jag menar det är ju ändå en av de "mindre förseelserna" man ser när man är ute.

Öppnar jag förpackningar åt mina barn inne på affärer? Nej dom får vänta. oavsett humör.

Stör jag mig på andra som gör det? Nej

Om jag skulle börja störa mig på andra som gör det då? Gå till terapeut. Och det menar jag, inget jag säger för att vara dryg. Jag skulle anse att jag hade problem och behövde hjälp om jag blev irriterad över såna saker.
    Att man diskuterar något och inte tycker att det är ett ok beteende betyder väl inte att man går runt i affärerna och stör sig eller går runt och är förbannad. Synd att de här diskussionerna alltid ska sluta i antydningar om diagnoser eller psykisk sjukdom. Vi kan väl diskutera olika åsikter utan sånt tycker du inte?
  • mymy

Nej, mina barn får inte äta eller dricka nåt innan vi har betalt det. Helt enkelt för att det känns fel för mig. Ica Maxi brukar dock ha bananer som barn får äta så där stannar vi till om det behövs.

• santigou

Ok så vad är då skillnaden? Dom bjuder ju på bananer och lite annat också. När barnen är så pass små så att dom inte förstår skillnaden så vad spelar det för roll om man öppnar en smoothie och ger bara man betalar. Dom får ju äta bananerna. Och båda är ju tillåtet! Det viktigaste är ju att dom förstår att man måste betala för sig.

• Nenne666

Jag gjorde mig väl inte helt populär här, men tycker ändå att frågan fortfarande är aktuell. Jag kan dock ha fått nya lärdomar, men frågan är enligt mig fortf intressant.

• Maria 434

Jobbade som kassörska när jag var yngre och uppskattade inte att man räckte fram kladdiga glasspapper, öppnade yogurtar, kletiga dryckesförpackningar för scanning. Lika lite som jag uppskattade föräldrar som lät sina barn suga på oöppnade förpackningar ( ja det hände faktiskt oftare än man tror)

Det är inte så trevligt att som kassörska vara tvingad att ta i kladdiga förpackningar, vi har ju inte direkt möjlighet att stänga kassan o gå och tvätta händerna.

• Nenne666

Usch, jag förstår dig.

Maria 434 skrev 2015-09-17 11:08:51 följande:

Jobbade som kassörska när jag var yngre och uppskattade inte att man räckte fram kladdiga glasspapper, öppnade yogurtar, kletiga dryckesförpackningar för scanning. Lika lite som jag uppskattade föräldrar som lät sina barn suga på oöppnade förpackningar ( ja det hände faktiskt oftare än man tror)

Det är inte så trevligt att som kassörska vara tvingad att ta i kladdiga förpackningar, vi har ju inte direkt möjlighet att stänga kassan o gå och tvätta händerna.

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?