• JohannaAnge

I väntan på SU..

Jag och min flickvän står i kö för spermadonation på Sahlgrenska, vi är relativt unga men så förväntansfulla! Dock så kan jag inte sluta oroa mig, har så många frågor, men inga svar då det inte finns någon bekant i samma situation som oss, unga, lesbiska, som dessutom planerar barn! Haha. Nej, men jag undrar, finns det någon där ute i samma situation? Några regnbågsfamiljer som är lite mer erfarna? Hur ser er situation ut?

• Svar på tråden I väntan på SU..
  • varärstorken1

Hej Tjejer!
    Har glömt mitt lösenord så jag skriver som "gäst".
    Först och främst STORT Grattis Minmio!!!! Så roligt att det gick vägen!
    Hoppas att allting går bra för er nu.

Amd, jag ringde sahlgrenska förra veckan och de kallar från januari 2012.
    Det vill säga 1 år och 10 månaders kötid på dem de kallar nu.
    Barnmorskan förklarade att detta beror på resursbrist.
    De har läkartid 2 timmar i veckan för alla par som ska behandlas med donerade ägg- eller spermier.
    Det är detta som gör att det blir sån kö, när man väl passerat läkaren så rullar behandlingen rätt fort igång.
    Barnmorskan sa att de gärna utökar verksamheten men att de inte har pengar till det.
    Spermier finns det gott om i frysen så problemet ligger inte där.

Kön går som sagt extremt långsamt, om jag kommer ihåg rätt så ringde jag i februari och då kallade de från november 2011. Så på 8 månader har kön rört sig frammåt 3 månader. Finns inga tecken på att det kommer snabba på sig. Vi åker nog till danmark nu.

• Hoppfullt

Är det någon som vet om det är möjligt att byta person som skall göra insemination /ivf när vi kommer fram i kön? Det är ju flera års kö så det är svårt att redan nu veta vem som skall göra behandlingen av oss. Man vet ju inte heller vem som är mest fertil. Vet ni om SU kollar upp det?

• Repan
    Hoppfullt skrev 2013-11-19 19:32:10 följande:

Är det någon som vet om det är möjligt att byta person som skall göra insemination /ivf när vi kommer fram i kön? Det är ju flera års kö så det är svårt att redan nu veta vem som skall göra behandlingen av oss. Man vet ju inte heller vem som är mest fertil. Vet ni om SU kollar upp det?

Vi gjorde på SU, skrev min fru som bärare men bytte sen innan vi började. Hade till o med hunnit spola hennes äggledare.

Vi fick bara förklara varför vi bytte o sen car det inga problem alls.
  • Varärstorken

Hej tjejer. Nu har vi stått 17 månader i kö och harinte kommit fram än. Nu roar vi oss med att göra inseminationer i Danmark så länge. Hoppas att det går bra för er!

• Amd

Fick samtal från Sahlgrenska häromdagen. Vår tur! Men eftersom vi varit i Danmark och lyckats så åkte vi ur kön. Vilket var väntat. Men jag önskar er alla lycka till!

• Hoppfullt

Grattis till bebisen!

Hur lång tid hade ni stått i kön?

Amd skrev 2014-02-01 16:28:30 följande:
    Fick samtal från Sahlgrenska häromdagen. Vår tur! Men eftersom vi varit i Danmark och lyckats så åkte vi ur kön. Vilket var väntat. Men jag önskar er alla lycka till!

• Amd

Det blev vår tur efter ett år och nio månader, en evighet.

• Amd

Grattis till er, nu börjar en spännande resa! Jag önskar er all lycka! Uppdatera gärna hur det går.
    Vi håller på och pratar om syskon men har inte kommit så långt. Men det blir Danmark igen... någon gång i sommar eller i början på nästa år.

• Varärstorken

Å så spännande med syskon!

Nu har vi varit på ett första besök på sahlgrenska och det gick jättebra.

Vi får börja med ivf, vilket är jätteskönt eftersom det inte har tagit sig med inseminationerna i danmark.

Jag fick lämna ett blodprov och göra en gynundersökning och sen fick jag öva på att ge mig själv sprutor. Jag kommer att få göra det långa protokollet. Kärleken fick skriva på lite papper och sen pratade vi lite om donatorer.

Nu väntar vi på att få träffa kuratorn.

Jag är så otroligt lycklig! Det känns som att vi blev lyssnade på och att vi bemöttes proffsigt.

Underbart efter så lång väntan!!

• Hoppfullt

Vad kul att det gick så bra!

Hur många inseminationer hade du gjort medan du stod i kön? Hur lång är väntan till IVF eller är ni framme där nu direkt?

Bra att veta hur det fungerar om vi nånsin kommer fram i kön. :)

Varärstorken skrev 2014-02-19 11:02:41 följande:
    Å så spännande med syskon!

Nu har vi varit på ett första besök på sahlgrenska och det gick jättebra.

Vi får börja med ivf, vilket är jätteskönt eftersom det inte har tagit sig med inseminationerna i danmark.

Jag fick lämna ett blodprov och göra en gynundersökning och sen fick jag öva på att ge mig själv sprutor. Jag kommer att få göra det långa protokollet. Kärleken fick skriva på lite papper och sen pratade vi lite om donatorer.

Nu väntar vi på att få träffa kuratorn.

Jag är så otroligt lycklig! Det känns som att vi blev lyssnade på och att vi bemöttes proffsigt.

Underbart efter så lång väntan!!

• Varärstorken

Vi hade gjort 4 inseminationer innan.

Vet inte hur länge vi måste vänta på ivf, fick inte svar på det.

Vi ska ju träffa kuratorn först och bli godkända. Sen skulle vi ringa till donationsmottagningen för att få mer info och de skulle skicka hem en ivf-dagbok mm.

Jag hoppas att vi får börja supersnart!!!!!

Orkar inte vänta mer!!!

• Varärstorken

Nu har vi fått kuratortid om 2 veckor. Seeegt! Kunde de inte planerat så att man fick göra besöken direkt efter varandra.

Ja ja, nu är vi på gång iaf! Och våren är här!

Svar på tråden I väntan på SU..