Leva eller inte leva med någon som har barn sedan innan.
Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. För ett år sedan träffade jag min pojkvän och blev så kär som en människa kan bli. Jag älskar honom mer än allt, det finns ingen som helst tvivel på kärleken. Jag visste redan innan vi träffades att han hade ett litet barn (under 3 år). Vi tog det lugn i början och jag lärde känna barnet i lugn takt när jag var där och hälsade på. Vi lagade mat, lekte och hade det hur kul och mysigt som helst.
Jag har ingen större erfarenhet av barn och tyckte självklart att det var en stor sak att han hade ett barn varannan vecka. Däremot är jag själv i 30-års åldern och tänkte att, det är ju bara ett litet barn, det är ju bara något fint att få vara med i hans liv och se honom växa upp. Jag vill ju själv ha barn i framtiden. Naturligtvis hade jag många tvivel, kände att vår tid tillsammans som nykära var begränsad. Som alltid när man är nykär vill man bara få leva i bubblan och spendera all tid med den man älskar. Låta livet leka och vara enkelt. Detta är som ni vet ingen självklarhet när ett barn finns i bilden. Barnen ska alltid komma först, svårare än så är det inte.
Efter lite mer än ett halvår bestämde vi oss för att flytta ihop, däremot valde vi att hyra ut hans lägenhet i andra hand. Vi flyttade ihop och det gick bra. Barnet gjorde sig fort hemmastadd, sov bra på nätterna och tyckte sig finna sig bra i den nya situationen. Naturligtvis har det varit stunder av trots, barnet total ignorerar mig ibland, säger åt mig när jag kommer in i ett rum att jag inte får vara där osv. När vi är själva går det dock hur bra som helst och det är aldrig några problem. Jag vet att barn är barn och de har sina egna sätt och tackla saker på, de vet heller inte hur de ska hantera sina känslor och allt de känner kan komma ut på olika sätt. Däremot, hur väl jag än vet att det bara är ett barn, blir jag sårad och ledsen. Känner att jag inte har någon plats i mitt eget hem, känner mig värdelös som människa. Önskar att jag vore en större kvinna, som bara kunde ta till mig barnet och känna kärlek och omsorg.
Med tiden har mina känslor kring hela vårt liv och relation förändrats radikalt. Det började med att jag kände ångest för att åka hem efter jobbet, försökte hitta anledningar att inte vara hemma de helger barnet var hos oss. Jag känner mig utanför, även om min pojkvän är värdens bästa på att ge mig kärlek och bjuda in mig, väljer jag ändå att ta avstånd. Det känns inte naturligt för mig och jag känner inte den naturliga glädjen i alla aktiviteter eftersom det inte är mitt eget barn. En förälder känner lycka och nöjdhet bara de ser att sitt barn har roligt och är lycklig. Jag känner mest att jag vill vara någon annanstans, men jag vill samtidigt att vi ska göra saker tillsammans, det är ju min högsta önskan att det ska fungera. På senaste har allting bara eskalerat och jag har fått panikångestattacker. Jag har hela mitt liv fram till nu varit skonad från ångest, men nu är det en del av min vardag. Ångesten är konstant och inte bara de veckorna barnet är hos oss. Jag ifrågasätter hela mitt liv och om jag vill leva såhär. Jag tänker ofta på att jag hittat mitt livs kärlek, men att jag ändå kanske får välja bort den. Hur romantisk jag än må vara så måste livet kännas drägligt och givande, jag tror ändå inte att det är meningen att det ska kännas såhär? Kan det ändras med tiden, eller är detta min intuition som säger mig att detta inte är ett liv för mig? Omöjligt att veta.
Det är så mycket känslor inom mig. Utanförskapet, att han har gjort det största i livet med en annan kvinna, att det finns så begränsad tid. Jag drömmer om egna barn och min pojkvän säger att han också vill det. Självklart förstår jag att det inte är aktuellt i den situation vi är i nu. Det får mig också att bli arg och bitter, att jag inte själv kan skaffa ett barn på grund av rådande situation, till och det med styrs av det faktum att han redan har ett barn. Jag vet att det är barnsligt av mig och på en fruktansvärt låg nivå. Det känns som om de styr hela mitt liv och att mitt liv går ut på att anpassa mig efter deras. Jag skulle kunna fortsätta i evighet. Så mycket känslor, så mycket tvivel. Jag tror på allvar att jag håller på att bli psykiskt sjuk, ibland räcker det att jag ser ett av barnens vantar i trappen och bara åsynen av en liten vante kan få mig att bryta ihop. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag vet inte om det är värt att fortsätta kämpa. Jag vet inte vad jag ska göra? Alla ord, vadsomhelst skulle kännas som en tröst just nu.