• 1988mamma

Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??

Vi har en volvo v70, sonen på 5.5 år sitter i en brio bältesstol och dottern 1.5 år i en besafe izi kid.
    Nu väntar vi 3an som har fått ett maxi cosi babyskydd+bas. Förstår inte hur vi ska få plats med alla, det är redan supertrångt som det är. Funderar om man borde byta ut stolarna? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??
  • milli79

Vi funderar oxå... men vi måste ändå byta bil eftersom mannen bara hyr vår bil på företaget fram till jan. Får nog bli en 7sitsig Hyundai Santa Fe någon som har en sådan och har koll på hur det funkar med barnsäten??

Tänker i oxå lite som er FruSen att vända sonen framåt till våren/sommaren. Han fyller 4 i juli och är väldigt lång. Han sitter inte bra bakåtvänd nu ändå med fötterna. Får väl se hur det blir med ny bil. Min man är oxå lång och det vore skönt att ha en stor bil där man kan låta fler åka med om man behöver nån gång.  

• Lilla Morran

Vi har varit i samma situation som er. Vi har inte tre där bak. De två bakåtvända sitter på passagerarsätet fram (med urkopplad airbag) och sätet bakom passagerarsätet. Bältesstolen har vi bakom förarplatsen. Om min man kör sitter jag i mitten bak, mellan barnen, mest praktiskt om det ska funka någorlunda med bälten och plats...

• Bambusa

vänd inte före 5år..  britax twoway är en smidig stol med stora innermått, den rymmer barn till 120cm bakåtvänt, de har ja aldrig vart med om att barnpå 4-5år är så långa..
    vi har en volvo 240 och har haft två twoway och en kraftig mamma (jag) i baksätet..  de funkade fint.. längsta barnet i mitten för benutrymmets skull..  hellre knäna under hakan än bryten nacke!

stänga av krockkudden i fram å ha största barnet där funkar med, de blir ofta väldigt bra benutrymme då, och den andra vuxna bakom föraren.. två babyskydd i bas klämmer man lätt in i bak (ja har suttit så i en 940med..) även suttit i 940 med två akta graco Cosmic Comfort, men dom är korta i ryggen och inget att rekomendera om man har långa barn då man lär köpa en till bakåtvänd vid 2-2½år.. min korta dotter böt  bort sin vid 3år, men hon hade fått plats ett tag till, men vi köpte en britax two way åt henne då, den va mkt bekvämer tyckte hon..   

• milli79
    Bambusa skrev 2012-12-11 03:18:00 följande:
     vänd inte före 5år..  britax twoway är en smidig stol med stora innermått, den rymmer barn till 120cm bakåtvänt, de har ja aldrig vart med om att barnpå 4-5år är så långa..
    vi har en volvo 240 och har haft två twoway och en kraftig mamma (jag) i baksätet..  de funkade fint.. längsta barnet i mitten för benutrymmets skull..  hellre knäna under hakan än bryten nacke!

stänga av krockkudden i fram å ha största barnet där funkar med, de blir ofta väldigt bra benutrymme då, och den andra vuxna bakom föraren.. två babyskydd i bas klämmer man lätt in i bak (ja har suttit så i en 940med..) även suttit i 940 med två akta graco Cosmic Comfort, men dom är korta i ryggen och inget att rekomendera om man har långa barn då man lär köpa en till bakåtvänd vid 2-2½år.. min korta dotter böt  bort sin vid 3år, men hon hade fått plats ett tag till, men vi köpte en britax two way åt henne då, den va mkt bekvämer tyckte hon..   
    Det handlar ju om att få rum i bilen oxå. Jag vill ha bebisen bredvid mig och sitta i mitten bak. Kommer ha ett säte bakåtvänt där fram . Annars får vi ha bebisen bredvid sonen och det känns inte så tryggt med tanke på att vi gör långresor. Blir nog väldigt svårt att kliva i bilen med 2 bakåtvända bilstolar... men vi får väl se hur vi löser det när bebisen kommit och hur det ser ut i bilen vilken det nu blir.  Kanske blir det 7sitsig och att det går att ha ett säte bak då...
  • PreciousDivine
    FruSen skrev 2012-12-07 23:58:58 följande:
    Hoppar in här för tips. Har en v70, en man som är 2 meter lång, en dotter på 3 1/2 år och väntar tvillingar till våren. Shit pommesfrites säger jag bara! Maken är så lång att det inte ryms en bakåtvänd stol eller babyskydd bakom förarsätet då han kör. Babyskydden måste ha bas vilket gör att de tar mer plats, detta pga bilens korta bälten. De når inte runt ett babyskydd...
    Dottern är redan nu stor för sin ålder och vi funderar på att vända henne framåt när hon fyllt 4 (fyller år i april). Hon kan då sitta framåtvänd bakom förarplatsen. Men rymmer man då två babyskydd med bas bak? Jag vill helst ha dem bak, dottern har alltid åkt bak och det har fungerat jättebra.
    Det kan ju även gå att koppla ur airbagen, ha ett babyskydd fram, ett bakom passagerarsätet och dottern i mitten. En vuxen får då åka bakom maken men det blir ganska trångt om man inte är liten och nätt...
    Vi har brio babyskydd med bas och jag tycker de är rätt små. Tänk dock på att man inte kan ha babyskydd med stödben (som brios har) i mitten om den är en upphöjning på golvet där.
  • FruSen
    PreciousDivine skrev 2012-12-12 08:50:12 följande:
    Vi har brio babyskydd med bas och jag tycker de är rätt små. Tänk dock på att man inte kan ha babyskydd med stödben (som brios har) i mitten om den är en upphöjning på golvet där.
    Jaha, har brio's babyskydd stödben? Alltså basen?
  • PreciousDivine
    FruSen skrev 2012-12-12 12:17:08 följande:
    Jaha, har brio's babyskydd stödben? Alltså basen?
    Ja, det har den.
  • Bambusa
    milli79 skrev 2012-12-11 08:49:27 följande:
    Det handlar ju om att få rum i bilen oxå. Jag vill ha bebisen bredvid mig och sitta i mitten bak. Kommer ha ett säte bakåtvänt där fram . Annars får vi ha bebisen bredvid sonen och det känns inte så tryggt med tanke på att vi gör långresor. Blir nog väldigt svårt att kliva i bilen med 2 bakåtvända bilstolar... men vi får väl se hur vi löser det när bebisen kommit och hur det ser ut i bilen vilken det nu blir.  Kanske blir det 7sitsig och att det går att ha ett säte bak då...

fast säkerheten går före allt annat.. och att åka bakåtvänd är 5gånger säkrare..  dom som hade våran volvo före oss hade tvillingar på ytterplatserna ibak, och mamman klev in i mitten ibland från framsätet sa hon.. och i våra raggarbilar har ja klättrat över till baksätet när dottern varit ledsen.. vi har alltså soffa ifram på raggarbilarna..  men de går om man vill..  våran dotter var sist 98cm lång och har ett bra tag innan hon vuxit ur sin two way.. hennes kompis som använder kläder i storlek 122-128 åker bakåt i en two way med.. men dom offrade framsätet mot att hon skulle få bra benutrymme, så mamman sitter i bak med henne.. 
  • Kina79

När tredje dottern föddes var de stora 4 och 6 år gamla.
    Just då hade vi en Volvo 855. 

Vi bytte bältesstol till den äldsta, till den absolut smalaste, vilket är Britax Adventure.
    Vi hade redan en väldigt smal och liten bakåtvänd, nämligen en Britax Hi-Way till 4-åringen.

Sen åkte vi och provade babyskydd. Det minsta babyskyddet och faktiskt det enda som fick plats var Brio Primo.
    Så det fick bli ett sånt.

Ibland satt mellantjejen i mitten, ibland stora tjejen, men oftast var det babyskyddet som var i mitten. Stora tjejen bakom föraren och mellan bakom passageraren.

När vi bytte bort babyskyddet var lillan 4 månader och då fick hon en Britax Free-way. Även dessa tre gick att få in i baksätet. Mellantjejen eller lillan i mitten.

Sen bytte vi bil, till en Citroen Xsara Picasso.  
    Då gick det ännu bättre att få in alla tre där bak.

När mellantjejen fick en bältesstol fick hon en Akta Graco Rallysport, nästan lika smal som Adventuren, men hon satt bättre i denna.

Då tog lillan över Hi-Way. 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kina79
    1988mamma skrev 2012-12-07 19:25:24 följande:
    Vill helst slippa byta bil, känns billigare att byta ut bilbarnstolarna :P
    Det var lite det jag ville säga med mitt inlägg. Se över stolarna ni har, åk i väg och provmontera och köp sen de som passar bäst. 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Tom Araya

Jag väljer bil efter behov.
    Bil som inte rymmer hela familjen säkert sittande eller som det kostar en mindre förmögenhet att koppla ur air-bagen på går ju bort för mig om jag hade skaffat barn.

• Bambusa
    Tom Araya skrev 2012-12-16 04:48:30 följande:
    Jag väljer bil efter behov.
    Bil som inte rymmer hela familjen säkert sittande eller som det kostar en mindre förmögenhet att koppla ur air-bagen på går ju bort för mig om jag hade skaffat barn.

så gjorde vi med, hade en Saab, då va de väldigt trångt å sitta bredvid bilstolen i bak, och nästan omöjligt å sitta framför den.. men i Volvon gick de mkt bättre, provade bilstolen i bilen innan vi bestämde oss, eftersom vi hade hittat en bilstol dottern trivdes i, och eftersom hon skulle sitta i den i flera år så var de viktigare än en snygg/bensinsnål bil.. Volvon våran drar inte så mkt som Volvon brukar göra så de är ju bra iaf.. men fin nej de är den inte.. men dom har fått bra resultat i krocksäkerhet mm.. 

sen kan olika stolar anpassa sig till varann väldigt bra, kika tex in hos den här tjejen för tips (inte jag)    http://bloggen.fi/bilstolslotsen/
Svar på tråden Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??