• Anonym

krav under barnfri tid

hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!

det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
    det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
    det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).

ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
    vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)

ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
    jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!

• Svar på tråden krav under barnfri tid
  • Anonym
    Iam skrev 2013-02-08 11:37:42 följande:
    Läs HELA tråden. 
    Barnet har även bott varannan vecka, och tidigare även heltid hos pappan, utan att mamman betalade något underhåll. Jag vet att du kategoriskt väljer att inte ta till dig detta faktum. men bara för att du väljer att göra dig blind, betyder inte det att faktumet försvinner.
    Sen tycker jag att TS och hennes man, dvs pappan, avlastat väldigt mycket med tanke på hur mycket dom kört och delat ut pengar.. men jag antar att även det är ett faktum du bortser från då det inte passar in i din bild av den väna modern och den hemska pappan med den elaka styvmodern. 

tack!!
  • Anonym

Håller helt med dig. Låt din man ta ett långt snack med sitt ex och red ut frågan. De två bioföräldrarna måste vara överens, kan de inte prata lär ni fortsätta prata med tonåringen ensam......

Lycka till! 

• Ess
    Filipis skrev 2013-02-07 23:09:11 följande:
    Njae,jag vet inte..man är väl förälder hela tiden..vem de än bor hos? Så har man möjlighet,kan man väl skjutsa osv? Hjälpa till när de ska flytta till eget?(eller ska bara boendeföräldern göra det?) Dela på kostnader för körkort etc etc.

Nä,jag tycker man ska ställa upp på sina barn (vem de än bor hos) Visa att man bryr sig,snacka med de. Bor de mest hos en förälder,så får man ju inte så mycket tid ihop? Och då kan det väl vara bra att finnas där? 
    Oftast i den åldern när dom flyttar så blir det kompisar som hjälper till att bära och boende föräldern som styr upp med vilka saker som får tas med från hemmet.
    Sen att dela på körkortet är förmycket, det är bättre att ge en slant och sen får dom själva ta av sina sparpengar (sparade just för detta) och/eller jobba ihop resten. 
  • Ess
    Anonym skrev 2013-02-08 10:17:29 följande:
    Nu verkar mamman ha barnet dygnet runt 365 dagar per år. Är man förälder till en tonåring som valt att bo med bara den andra föräldern, så kan man faktiskt bjuda till och avlasta, när man har möjlighet, så inte den andra föräldern får det allt för jobbigt..

Sen verkar pappan betala 1273 som bara täcker kostnaden för barn upp till tonåren. Och inget extra verkar han betala heller, så länge barnet inte kommer dit. Varför ska mamman straffas dubbelt? Ska hon kasta ut tonåringen på gatan för att också få ha ett lugnt liv och inte behöva ruinera sej?
    Vill hon inte ha barnet boende så är det bara att slänga ut hen, fram till 18års dagen får pappa ställa upp med boende och sen får hen flytta till eget.
  • liv

Det kan vara en god ide att tala med mamman. Skillsmässobarn kan ju ha en tendens att gå bakom ryggen på sina förldrar för att kunna utnyttja båda sidorna så att säga.

• Anonym
    Ess skrev 2013-02-08 16:14:58 följande:
    Vill hon inte ha barnet boende så är det bara att slänga ut hen, fram till 18års dagen får pappa ställa upp med boende och sen får hen flytta till eget.
    vem har sagt att mamman inte vill ha ungdomen boendes hos sig!?!
  • Ess

Inlägg 75, uttrycker sig som om mamman är världens största martyr som har boendet osv.

Mamman har också ett val, vill hon inte ha barnet på heltid så får dom köra vv eller att pappan har boendet istället.

Jag blir irriterad på att så fort det gäller skillsmässobarn, då är pappan en skitstövel som inte vill ha sitt barn, bara för att han ställer krav på barnet. 

• Anonym
    Ess skrev 2013-02-08 19:51:41 följande:
    Inlägg 75, uttrycker sig som om mamman är världens största martyr som har boendet osv.

Mamman har också ett val, vill hon inte ha barnet på heltid så får dom köra vv eller att pappan har boendet istället.

Jag blir irriterad på att så fort det gäller skillsmässobarn, då är pappan en skitstövel som inte vill ha sitt barn, bara för att han ställer krav på barnet. 
    håller med dig!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 12:24:02 följande:
    Lätt att tycka att ungdomen ska leva på mindre än minsta möjliga= försörjningsstöd när man själv har det bra och lever gott....
    vem har sagt att vi lever i överflöd!? vi går runt men inte mycket mer än så...
    jag har köpt några få klädesplagg till mig själv senaste året.... och det är när mina plagg gått sönder...
  • Anonym

En liten uppdatering sen senast:
    Vi har kontakt med tonåringen men den har inte varit över på sen i januari...
    och det har bara kommit två tiggerier sen vi talade ordentligt om det då i januari... en om skjuts "snarast" och en om pengar så fickpengen var slut (1 vecka innan ny fickpeng)..

skönt att tiggande minskat men tråkigt att den inte kommit på och umgåtts men det kanske blir bättre... mycket i skolan kan man gissa? 

• Bobelin

Här har sambons äldsta sovit ca två nätter sen nyår. Och den yngsta kommer kanske två ggr i månaden och tjafsar om pengar och saker kanske varannan gång. Sist blev det bråk över ett par skor och jeans som min son hade fått (av SIN pappa, inte alls av oss). Men hon tyckte hon skulle få motsvarande av oss. Sen sa hon upp kontakten igen, med hänvisning till att hon aldrig får nåt.

• Anonym
    Bobelin skrev 2013-06-03 09:23:37 följande:
    Här har sambons äldsta sovit ca två nätter sen nyår. Och den yngsta kommer kanske två ggr i månaden och tjafsar om pengar och saker kanske varannan gång. Sist blev det bråk över ett par skor och jeans som min son hade fått (av SIN pappa, inte alls av oss). Men hon tyckte hon skulle få motsvarande av oss. Sen sa hon upp kontakten igen, med hänvisning till att hon aldrig får nåt.
    ja det är verkligen inte lätt att få fram att man vill vara mer än en bankomat :/
    hur gamla är din sambos barn?

vi har verkligen jobbat på att ge en stabil familjärt trevligt boende :) med närvarande vuxna och tid med varandra genom trevlig middagar och filmkvällar :)
    men det räcker visst inte alltid ....

men man får hoppas att tonåringarna förstår mer senare :) och en sak jag tänk på: det är skillnad på att vilja ha ett par jeans och att behöva ett par jeans :) viktigt att lära sig som tonåring! 
Svar på tråden krav under barnfri tid