• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-30 10:46:40 följande:
    Ska dina barn betala sin egen resa?

Med ärvda pengar eller det du/de får i livränta och barnpension efter pappan?

Har hans dotter samma ekonomiska situation att hon kan betala?
    Jag förutsätter att de har studiebidrag. Ev att de två äldsta har jobb, eller tar studielån.
    Samt att dom sparar ihop pengarna utav det, om dom vill följa med. 
  • Anonym
    Ess skrev 2013-03-30 11:14:49 följande:
    Jag förutsätter att de har studiebidrag. Ev att de två äldsta har jobb, eller tar studielån.
    Samt att dom sparar ihop pengarna utav det, om dom vill följa med. 
    Jag antar att de fått barnpension och livränta samt ev. arv efter pappa. För så brukar det vara. Plus ev. studiebidrag då.

Undrar om hans dotter har samma förutsättningar? Man ska försörja sina barn om det finns behov för det, tills de avslutat gymnasiet eller fyllt 21...
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-30 11:16:40 följande:
    Jag antar att de fått barnpension och livränta samt ev. arv efter pappa. För så brukar det vara. Plus ev. studiebidrag då.

Undrar om hans dotter har samma förutsättningar? Man ska försörja sina barn om det finns behov för det, tills de avslutat gymnasiet eller fyllt 21...
    Försörja,ja!
    Men i det ingår inte resor utan basala behov utav mat, husrum, och kläder på kroppen.
    Antar att hans dotter också har studiebidrag. Men det bästa hade varit att fråga i god tid så att hon har en chans att spara om hon nu vill följa med. 

Barnpension kan ju knappast betalas ut för de två vuxna barnen. Ev arv är ju inte så säkert att det finns. Var föräldrarna gifta när han dog så är allt deras mammas. Var dom inte gifta längre, så har de stora fått ut sitt arv och de yngre har trligtvis en överförmyndare som håller i pengarna. 
  • Anonym
    Ess skrev 2013-03-30 11:26:40 följande:
    Försörja,ja!
    Men i det ingår inte resor utan basala behov utav mat, husrum, och kläder på kroppen.
    Antar att hans dotter också har studiebidrag. Men det bästa hade varit att fråga i god tid så att hon har en chans att spara om hon nu vill följa med. 

Barnpension kan ju knappast betalas ut för de två vuxna barnen. Ev arv är ju inte så säkert att det finns. Var föräldrarna gifta när han dog så är allt deras mammas. Var dom inte gifta längre, så har de stora fått ut sitt arv och de yngre har trligtvis en överförmyndare som håller i pengarna. 
    Ja, och om alla andra får resa så ska även hans barn få resa. Alla har rätt att leva på samma levnadsnivå och standard. Har du missat det?

Spara? Varför ska hon behöva göra det när de stora försörjer sig själva och när hon är den enda som pappan ska betala för?

Nej, men är man vuxen betalar man väl för sig?

Barnpension och livränta får man till man fyller 20 om man pluggar.
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-30 11:31:44 följande:
    Ja, och om alla andra får resa så ska även hans barn få resa. Alla har rätt att leva på samma levnadsnivå och standard. Har du missat det?

Spara? Varför ska hon behöva göra det när de stora försörjer sig själva och när hon är den enda som pappan ska betala för?

Nej, men är man vuxen betalar man väl för sig?

Barnpension och livränta får man till man fyller 20 om man pluggar.
    Ok då är det en som helt försörjer sig själv.

Nej resor räknas inte in utan enbart det basala. Är jag väldigt rik så kan jag ta med min man och barn på resor, men har ingen skyldighet att bjuda hans. Vill jag att mina barn ska ha häst så har jag inga skyldigheter att även ge hans barn en.

När alla de stora barnen är i samma ålder så får man göra likadant med alla.  
  • Anonym
    Ess skrev 2013-03-30 11:37:59 följande:
    Ok då är det en som helt försörjer sig själv.

Nej resor räknas inte in utan enbart det basala. Är jag väldigt rik så kan jag ta med min man och barn på resor, men har ingen skyldighet att bjuda hans. Vill jag att mina barn ska ha häst så har jag inga skyldigheter att även ge hans barn en.

När alla de stora barnen är i samma ålder så får man göra likadant med alla.  
    19 åringen kan också göra det och de yngre har barnpension och livränta som försörjer dem, så det är bara pappans pengar som ska försörja pappans barn och låta pappans barn följa med på resan.

Skriver hon att hon försörjer pappan? :O
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-30 11:40:01 följande:
    19 åringen kan också göra det och de yngre har barnpension och livränta som försörjer dem, så det är bara pappans pengar som ska försörja pappans barn och låta pappans barn följa med på resan.

Skriver hon att hon försörjer pappan? :O
    Pappan har kanske inte ekonomiska förutsättningar att bjuda sitt tidigare barn.
    Det är inte billigt att åka fyra stycken på semester.
    Är sen de stora barnen så stora att dom har krav på eget rum osv. Vilket dom rent åldersmässigt verkar va alla de 5 stora. Så tycker jag det är rätt att dom själva får betala. Alla de stora är dessutom kapabla att klara sig ensamma hemma om dom inte vill/kan följa med. 
  • Anonym
    Ess skrev 2013-03-30 12:30:51 följande:
    Pappan har kanske inte ekonomiska förutsättningar att bjuda sitt tidigare barn.
    Det är inte billigt att åka fyra stycken på semester.
    Är sen de stora barnen så stora att dom har krav på eget rum osv. Vilket dom rent åldersmässigt verkar va alla de 5 stora. Så tycker jag det är rätt att dom själva får betala. Alla de stora är dessutom kapabla att klara sig ensamma hemma om dom inte vill/kan följa med. 
    Det har han säkert, det hon skrev var ju att hennes barn skulle med för att de bor där.... Även om de är myndiga och borde kunna försörja sig själva och bo någon annan stans...

Så nog kan pappan spara ihop pengar så hans dotter får följa med också kan jag tycka. Att 6 av 7 barn får följa med, vissa är dessutom vuxna är taskigt.
  • Anonym

Sluta spekulera i saker ni inte vet något om !
    Mina stora barn får betala sin resa om dom vilja följa med själva antingen med pengar från försäkring el sitt arv el om dom har jobbar extra. Dom pluggar fortfarande o har bara sitt studiebidrag annars, min mans stora tjej får både sitt studiebidrag + att min man betalar extra pengar så totalt får hon/mamman 1277+500kr o sedan har dom också studiebidraget så vill hon följa med får hon också betala själv.Jag har väldigt dålig inkomst men vi har försökt turats om så att alla stora barn har fått åka med på tidigare resor.    

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-30 16:55:39 följande:
    Sluta spekulera i saker ni inte vet något om ! Mina stora barn får betala sin resa om dom vilja följa med själva antingen med pengar från försäkring el sitt arv el om dom har jobbar extra. Dom pluggar fortfarande o har bara sitt studiebidrag annars, min mans stora tjej får både sitt studiebidrag + att min man betalar extra pengar så totalt får hon/mamman 1277+500kr o sedan har dom också studiebidraget så vill hon följa med får hon också betala själv.Jag har väldigt dålig inkomst men vi har försökt turats om så att alla stora barn har fått åka med på tidigare resor.    

Men att flickans mamma får underhållsbidrag gör ju inte att flickan själv får pengar att spara ihop till en resa för? Hur mycket kostar resan?
  • Anonym

Nej visst men hon får ju faktiskt ganska mycket i underhållsbidrag.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-31 21:05:35 följande:
    Nej visst men hon får ju faktiskt ganska mycket i underhållsbidrag.

Mycket? Jag betalar 2400k kr/månad för en tonåring enligt domstolsbeslut. Underhållsbidrag beräknas på barnets behov och föräldrarnas förmåga. Ett äldre barn kostar dessutom mera pengar. Om mamman får ett högre underhåll än underhållsstödet finns säkert anledning till det. Och de pengarna går till mamman att bekosta flickans vardagliga försörjning med. Hur ska barnet själv kunna spara ihop några pengar från ett underhåll som hon inte har rätt att få själv? Att dessutom underhållet har den summan tyder på att pappans försörjningsförmåga är betydligt större än mammans.
Svar på tråden Utlandsresans dilemma!