• Anonym (...)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Hade en jättebra graviditet,höll i gång i stallet enda fram tills 6 timmar innan vi åkte in till förlossningen,ridningen slutade jag dock med samma sekund jag plussade,men jag körde hästen ganska mycket,och alla stallsysslor osv fixade jag själv utan problem. Förlossningen gick kanonbra,och det är det häftigaste jag gjort,och skulle gärna göra om den igen.

Bebisen var helt underbar från början,h*n har aldrig riktigt grinat och grinat,utan dom gånger h*n blivit ledset så har det varit någon minut bara,h*n har ALDRIG varit otröstlig! Ingen kolik,och har ätit 2-4 ggr på nätterna,sen somnat om direkt. Ett riktigt skolboksexemplar om man säger så.

Endå känner jag att jag inte vill ha fler barn,sambon skulle kunna tänka sig en till,men jag känner att det räcker. MEN,jag får sånt fruktandsvärt dåligt samvete att h*n inte ska få ett syskon! Jag har själv en bror som jag älskar så otroligt mycket,och han var ju min bästa vän när vi var små,sambo har flera syskon,och dom finns där för varandra och ställer alltid upp.

Jag är rädd att våran ska känna sig ensam,speciellt den dagen vi går bort... Även rädd för att h*n ska få en tråkig uppväxt,att h*n alltid kommer sakna något...

Många säger även att vi kommer få det så mycket jobbigare med bara ett barn,om man har två så kan dom underhålla varandra,dom blir inte lika bortskämda,dom har alltid varandra osv..

Såå,jag vill ju så klart göra allt för mitt älskade barn,så jag har funderat på det här ett bra tag nu,hur man ska göra? För jag känner inget behov över huvud taget  för min del  att skaffa en till,inte sambon heller,men han kan nog tänka sig det mer än vad jag kan,men för vårat barn skull så känner jag att klart att h*n ska få ett syskon!

Hur har ni med bara ett barn resonerat? Har ni ångrat er? Har erat barn saknat något?

Och ni som varit/är ensambarn,har ni saknat något?

• Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
  • Anonym (Endabarn)
    :anAnonym (Ett barn) skrev 2013-04-05 11:10:05 följande:
    Mot barnen, jag och mina syskon är födda tätt. 3 st på 3 år. Hur mycket mina föräldrar än har gjort för oss så är det svårt att hinna ge alla egentid och chans att få uppmärksamhet. Det finns massa forskning inom området också, där man kommit fram till att 3 år är bästa tiden mellan syskon för att man ska hitta sin identitet osv. Men eftersom jag inte kan hänvisa till någon sådan, och vet att det brukar bli tjaffs här när man tar upp det går det bra att bortse från forskningen och gå på min egen upplevelse bara.

Att vi var så tätt gjorde att vi gick in i alla perioder nästan samtidigt, typ trotsålder, tonåren osv. Och det har alltid varit mycket konkurrens mellan oss. Vi bråkade mer eller mindre till vi var runt 18 år. Klart vi hade kul däremellan också men mycket bråk. Som sagt, jag gick sönder när min syster gick bort, och min bror är min närmsta vän idag. Men om man kan välja tycker jag personligen att det är bättre att det är några år mellan barnen, baserat på mina egna upplevelser.

Men det är säkert väldigt olika, precis som vi i denna tråd läst   "endabarn" som tycker det varit kasst, och "endabarn" som tycker det varit bra. På samma sätt finns det säkert de som har upplevt det som en stor fördel att vara födda så tätt.  
    Fast jag undrar om vi inte psykologiserar och krånglar till det för mycket nu..? I Sverige förr så hade folk c:a åtta barn, och i många andra länder är det så fortfarande. Vissa av alla dessa syskon är födda tätt, andra inte. Verkar gå utmärkt. Och hur eller hur, så tror jag att INGET kan vara mer skadligt för ett barn (när det gäller syskonfrågan alltså), som att inte ha några syskon alls.

Jag tror förresten till och med att man har mest glädje av ett syskon, som man har så liten åldersskillnad till som möjligt. I barndomen är ju redan tre år en stor åldersskillnad i barnens värld. Den som går i 1:an lever ett helt annat liv än fyraåringen, och den som går i 7:an fortfarande ett helt annat liv än tioåringen. Med bara ett års åldersskillnad hade man ju levt i SAMMA värld och kunnat dela nästan allt ifrån småbarnsåren redan.
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (gärna syskon) skrev 2013-04-05 21:39:58 följande:
    Ja, det är ju din uppfattning, och den har du all rätt att ha, jag delar den dock inte! :) Jag har nära vänskapsrelationer, och hur nära och fina och bra de än är, så kan de inte jämföras med den relation jag har till mina systrar. 
    Vänskapsrelationer är alltid villkorade på något sätt, till skillnad från de flesta syskonrelationer. Blir jag förbannad på någon av mina systrar kan jag tex slänga på luren i örat - och fem minuter senare är det glömt! Det är få vänner som skulle ta det utan att man åtminstone skulle behöva prata igenom det efteråt. Inte heller skulle alla vänner, oavsett vilken livssituation de befinner sig i, stå ut med att man tex flyttade in där om livet körde ihop sig.. 

Sjävklart finns det även syskonrelationer som är infekterade eller distanserade - men de flesta jag känner har faktiskt en god relation til sina syskon. Ofta kanske man inte hörs så ofta, men man vet ändå att den andra alltid finns där. No matter what. Och får man hjälp och stöd är det inget man behöver återgälda.. Till skillnad från i de flesta vänskapsrelationer. Där är ju idealet i det närmaste någon form av nollsummespel, annars brukar det sluta med att den ena känner sig utnyttjad...   

Jomen precis. Det är just det där livslånga, självklara, som jag alltid har saknat. Ibland hör man ju också om syskon som varit åtskilda av någon anledning, men när de hittar varandra igen så är relationen stark och självklar. Så funkar det ju inte med vänner. Det behöver inte gå många år alls på "julkortsnivå", så är det omöjligt att ringa upp igen.

Dessutom kan en kompis alltid skaffa sig en annan kompis, som är mycket roligare än vad man själv är. Medan en bror eller syster inte hade kunnat dissa en, och gå och skaffa sig en annan syster... ÄVEN om de hade haft vänner också, så hade man alltid haft kvar den speciella syskonrelationen. 
  • LFF
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-12 08:20:45 följande:

Jomen precis. Det är just det där livslånga, självklara, som jag alltid har saknat. Ibland hör man ju också om syskon som varit åtskilda av någon anledning, men när de hittar varandra igen så är relationen stark och självklar. Så funkar det ju inte med vänner. Det behöver inte gå många år alls på "julkortsnivå", så är det omöjligt att ringa upp igen.

Dessutom kan en kompis alltid skaffa sig en annan kompis, som är mycket roligare än vad man själv är. Medan en bror eller syster inte hade kunnat dissa en, och gå och skaffa sig en annan syster... ÄVEN om de hade haft vänner också, så hade man alltid haft kvar den speciella syskonrelationen. 
    Och har man sett på nära håll hur "infekterad" en syskonrelation kan vara så har man inte den bilden av en syskonrelation som du har.

Jag har vänner som står närmare mig än vad mamma och hennes syster gör med varandra. En vän som jag började umgås med på gymnasiet, har bott utomlands i åratal och vi är lika kassa båda två på att höra av oss och TROTS avstånd etc så är det som om vi aldrig varit åtskiljda inom en timme efter det att vi ses.

Pappa har 5 syskon, han är yngst och kommer aldrig få bli vuxen enligt dem. Pappa är snart 60 och tas fortfarande inte på allvar av sina äldre syskon. Alla hans idéer och planer skjuts ner med att "du är en drömmare och har alltid varit" och därmed så förtjänas inget att tas på allvar. Nu bor pappa utomlands, farmor ligger för döden sen några månader tillbaks och det är knappt att han får information om hur hon har det eftersom "du är för långt bort för att kunna göra något".

En syskonrelation som är bra är avundsvärd, när det inte fungerar så kan man lika gärna vara utan syskon helt.
  • Anonym (trivs)
    LFF skrev 2013-04-12 09:59:49 följande:
    En syskonrelation som är bra är avundsvärd, när det inte fungerar så kan man lika gärna vara utan syskon helt.
    Nja. En bra syskonrelation är avundsvärd och en enorm tillgång. En dålig syskonrelation är sämre än att inte ha syskon alls.
  • Anonym (Ett barn)
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-12 08:13:38 följande:
    Fast jag undrar om vi inte psykologiserar och krånglar till det för mycket nu..? I Sverige förr så hade folk c:a åtta barn, och i många andra länder är det så fortfarande. Vissa av alla dessa syskon är födda tätt, andra inte. Verkar gå utmärkt. Och hur eller hur, så tror jag att INGET kan vara mer skadligt för ett barn (när det gäller syskonfrågan alltså), som att inte ha några syskon alls.

Jag tror förresten till och med att man har mest glädje av ett syskon, som man har så liten åldersskillnad till som möjligt. I barndomen är ju redan tre år en stor åldersskillnad i barnens värld. Den som går i 1:an lever ett helt annat liv än fyraåringen, och den som går i 7:an fortfarande ett helt annat liv än tioåringen. Med bara ett års åldersskillnad hade man ju levt i SAMMA värld och kunnat dela nästan allt ifrån småbarnsåren redan.

Det mesta jag skrev var ju min egen upplevelse, som jag sen i vuxen ålder när jag läst psykologi och beteendevetenskap känt igen mig i forskningen.

Så ta bort allt om det som finns forskat så är ju fortfarande min åsikt att vi var för tätt och att vi inte haft så mycket utbyte av varandra förren vi var runt 18 år, då vi innan dess bråkade jättemycket. 
    Och det hjälper ju inte att vara så tätt när man tex är tonåring, ett år, eller 18 mån som i vårt fall är ändå ganska stor skillnad när man är 13 år och kommer in i tonåren och tycker att syskonen är sååååå barnsliga och man själv är jättevuxen :) Men det är ju min upplevelse, och min brors. Klart vi har massa roliga minnen idag, och kort att skratta åt osv, men det hade vi säkert haft även om det var fler år mellan oss.

Som sagt, syskon eller inte, tätt eller längre ifrån. Tror det kan bli bra hur man än gör. Känner du att det är det bästa för dina barn att skaffa tätt så tycker jag att du ska göra det. Tycker någon annan att 7 år emellan är det bästa så tycker jag att man ska få skaffa det. Och om jag vill skaffa ett barn så tycker jag att jag ska få göra det utan att folk ska hålla på och gnälla om det. Det är så mycket åsikter hela tiden om att skaffa barn, när man ska göra det och typ hur man ska göra det. Är övertygad om att det kan gå åt skogen även om du har en flock syskon eller om du är ensam. Det kan lika gärna bli precis hur bra som helt oavsett. Och sen tror jag att man alltid kommer undra hur det varit för de som haft det på ett annat sätt, lite "gräset är grönare på andra sidan" 
  • Anonym (ampan)

Jag har bara ett barn - helt enkelt för att jag inte lyckats få fler.

Jag kan känna att det är synd om henne som inte får den syskonkontakt som jag har med mina två syskon. 

• Fanny b
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-12 08:05:19 följande:

Fast även om de andra inte kan hjälpa till så mycket praktiskt, så skulle det vara ett stort stöd att bara ha några att diskutera med, som hade samma relation till den gamle. Det är inte samma sak att fråga sin man, för han har inte den relationen och kommer inte att få lika dåligt samvete senare, om man börjar ångra ett visst beslut. Barnen måste ha nått en viss ålder och mognad, om man ska kunna samråda med dem. Likaså med läkare och annan personal på sjukhuset. Det hjälper inte att diskutera med någon, som ser tusentals patienter och snart har glömt just ens egen gamla mamma eller pappa. (Jag tänker t.ex. på beslut kring livsuppehållande åtgärder eller inte.)

Detta förutsätter att alla syskon har samma relation till föräldrarna och vill diskutera detta. Och i fall där dessa faktorer stämmer: att alla syskon är eniga. T e x om en förälder behöver flytta till ett äldreboende så kan ett barn anse att detta ska ske, medans det andra barnet anser att föräldern ska bo kvar hemma. Samma sak vid beslut och livsuppehållande åtgärder.
  • Anonym (Velig)

Jag har en sjuårig son och är väldigt ambivalent inför fler barn. Vår son är så otroligt lätt att ha att göra med, självständig, harmonisk, nästan aldrig sjuk, inga vaknätter etc. Han har inte en enda gång sagt att han vill ha syskon utan han verkar trivas alldeles utmärkt med sina föräldrars odelade uppmärksamhet.
    Samtidigt har jag själv två syskon och min man sju och för mig har det varit fantastiskt att växa upp med syskon. Jag och min ena syster är som bästa vänner och jag kan inte föreställa mig ett liv utan henne. Å andra sidan skiljer det bara ett år mellan oss och mellan sonen och ett eventuellt syskon skulle det hinna bli minst åtta år.

Men så läser man om vuxna ensambarns negativa upplevelser och då hugger det i hjärtat. Sen vill jag ha fler barn innerst inne, men då jag är sjukskriven pga fibromyalgi sedan flera år tillbaka vet jag inte om orken skulle räcka till. Åh, jag tycker att det är jättesvårt =/.

• Anonym (skåning)
    Anonym (Velig) skrev 2013-04-12 11:50:09 följande:

Jag har en sjuårig son och är väldigt ambivalent inför fler barn. Vår son är så otroligt lätt att ha att göra med, självständig, harmonisk, nästan aldrig sjuk, inga vaknätter etc. Han har inte en enda gång sagt att han vill ha syskon utan han verkar trivas alldeles utmärkt med sina föräldrars odelade uppmärksamhet.
    Samtidigt har jag själv två syskon och min man sju och för mig har det varit fantastiskt att växa upp med syskon. Jag och min ena syster är som bästa vänner och jag kan inte föreställa mig ett liv utan henne. Å andra sidan skiljer det bara ett år mellan oss och mellan sonen och ett eventuellt syskon skulle det hinna bli minst åtta år.

Men så läser man om vuxna ensambarns negativa upplevelser och då hugger det i hjärtat. Sen vill jag ha fler barn innerst inne, men då jag är sjukskriven pga fibromyalgi sedan flera år tillbaka vet jag inte om orken skulle räcka till. Åh, jag tycker att det är jättesvårt =/.

Känner igen mig lite - men jag har inte syskon själv och är frisk så inte exakt samma.
    Likheten ligger i att vår son kom ut som en sol och är så "lätt". Med ett barn blir också det övriga livet så oerhört enkelt. Det är billigt att resa och upptäcka världen och hälsap å släktingar. Vi gör roliga utflykter var helg och hittar på skoj. Barn har vi tillgängliga genom släkten och förskola så det är inga problem. Blir nästan en fördel för vi vixna får också nya kompisar när vi familjer tillsammans beger oss ut på upptåg.

Precis där i början efter att vi hade fått vår son ville jag försöka få ett banr till men jag tappade snabbt lusten efter att en vän klokt saatt tänk dig för och se vad som hände mig...hur vet jag att nästa barn blir friskt och nu när jag har det perfekt så tror jag att min son kan uppskatta sin framtid för jag har själv inte saknat syskon. Jular firar vi ihop med släkten så finns fler barn där.        
  • Anonym
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-12 07:58:39 följande:

Ja, det där med fantasin känner jag igen. Men jag håller inte med om att det var något bra. Det var en försvarsmekanism - ett sätt att överleva! Jag fick helt orealistiska förväntningar från alla romaner jag läste, och i synnerhet på kärleken. Hur Drömmannen skulle vara, hur jag skulle träffa honom av en slump på ett romantiskt sätt o.s.v.. Jag var helt borta från mina jämnårigas liv, där de hade förhållanden med killar i verkligheten. Jag fattade aldrig hur de bar sig åt för att träffa dessa killar och få till dessa relationer...

Så totalt borta för hela min egen generation, hade jag aldrig kunnat bli om jag haft syskon. 
    Jo. Jag var i precis samma situation, och jag har syskon. Det känns lite som att vissa vill förklara bort sina tillkortakommanden med att de saknar syskon, trots att det egentligen beror på andra saker....

(dessutom tror jag majoriteten av alla unga flickor har en naiv syn på kärlek och män)
  • LFF
    Anonym skrev 2013-04-12 12:38:56 följande:
    Jo. Jag var i precis samma situation, och jag har syskon. Det känns lite som att vissa vill förklara bort sina tillkortakommanden med att de saknar syskon, trots att det egentligen beror på andra saker....

(dessutom tror jag majoriteten av alla unga flickor har en naiv syn på kärlek och män)

Ja, även flickor med syskon läser ju kärleksromaner och tittar på kärleksfilmer där Prince Charming kommer på sin vita springare och sveper iväg en och man lever lyckliga i alla sina dagar Skrattande
  • Videli

Nu har jag inget ensamt barn, men 14 år mellan de andra barnen som snart är utflugna. Jag får ibland dåligt samvete över att min son kommer få växa upp som ett ensamtbarn. Men samtidigt gör vi massa roligt som man kanske inte hade råd och ork med om man hade flera barn.
    Min man kan oxå tänka sig fler men jag är nöjd om man får uttrycka sig så.

• Anonym (Utan syskon)

Hej!

Jag är ensambarn och jag kan utan tvekan säga att det är den största sorgen i mitt liv. Jag har alltid känt mig utanför och ensam, som att jag inte har haft "rätt" till att ingå i en grupp av människor trots att jag alltid har längtat efter det. Jag längtade så otroligt starkt efter att få "busa" med andra barn och att ha någon annan att "vara barn" med i familjen istället för att vara ensam bland vuxna. Den här känslan av ensamhet och att jag inte "hör till" har följt med mig hela livet och ställt till med en del problem i mitt sociala liv. Fortfarande klarar jag inte av att se andra personer och deras syskonrelationer utan att känna stor bitterhet. Ni som av någon anledning ändå bara skaffar ett barn, se absolut  till att det finns mycket social kontakt med andra människor och deras barn, kusiner mm i er familj. Det betyder otroligt mycket.

• Anonym
    Anonym (Utan syskon) skrev 2013-04-12 14:49:40 följande:
    Hej!

Jag är ensambarn och jag kan utan tvekan säga att det är den största sorgen i mitt liv. Jag har alltid känt mig utanför och ensam, som att jag inte har haft "rätt" till att ingå i en grupp av människor trots att jag alltid har längtat efter det. Jag längtade så otroligt starkt efter att få "busa" med andra barn och att ha någon annan att "vara barn" med i familjen istället för att vara ensam bland vuxna. Den här känslan av ensamhet och att jag inte "hör till" har följt med mig hela livet och ställt till med en del problem i mitt sociala liv. Fortfarande klarar jag inte av att se andra personer och deras syskonrelationer utan att känna stor bitterhet. Ni som av någon anledning ändå bara skaffar ett barn, se absolut  till att det finns mycket social kontakt med andra människor och deras barn, kusiner mm i er familj. Det betyder otroligt mycket.
    Men du. Jag som känner exakt samma utanförskap som du beskriver, trots att jag har syskon, vad ska jag skylla på menar du? Ibland kanske det faktiskt bara är så att man råkar ha otur och känner sg ensam ändå, fast man projicerar det på sitt endabarnskap?
  • Anonym
    Hej!

Tror knappast att det är för att du inte har några syskon. Snacka om att blåsa saker ur proportion.
  • Fanny b
    Anonym skrev 2013-04-12 14:51:09 följande:
    Men du. Jag som känner exakt samma utanförskap som du beskriver, trots att jag har syskon, vad ska jag skylla på menar du? Ibland kanske det faktiskt bara är så att man råkar ha otur och känner sg ensam ändå, fast man projicerar det på sitt endabarnskap?

Jag håller med om det sista, då man känna sig ensam även fast man har 10 syskon och inte känna sig ensam fastän man är endabarn. .
  • Transsubstansus
    Hej!

jag är oxå ensambarn och känner igen mig i det du säger. jag kände mig alltid som ett ufo när jag var liten och umgicks mest med vuxna på helgerna, åtminstone innan jag blev lite äldre och träffade folk från klassen. men jag gillade inte heller känslan av ensamhet och utanförskap som det gav att leva som enda barnet. detta har gjort att jag som främsta mål hade att skaffa minst 2 barn, som förhoppningsvis alltid skulle kunna ha glädje och stöttning av varandra, och redan nu kan man se att de har glädje av varandra trots att de är så små.
  • pandarinen

Väldigt intressant tråd med röster från alla håll. Jag har bara ett barn, det blev inte fler. Vi försökte i flera år att skapa ett syskon. Grabben är nu 6 år. Han har aldrig frågat eller undrat varför han inte har något syskon. Verkar inte sakna det heller än. Jag funderar om det är annorlunda pojkar och flickor när det kommer till att sakna syskon/ behov av syskon?

å andra sidan har jag två systrar och jag hade nog önskat ibland att jag var ensambarn. Det är mycket avundsjuka, bråk och osämja mellan syskonen och då pratar vi om vuxna människor i 40-50 års åldern.
    mina två systrar är det 1 1/2år emellan. De bråkade under hela uppväxten - var som hund och katt och har knappt någon kontakt med varann idag. Trots att de bor bara några mil från varann. 

jag bor 90 mil ifrån dem. Har ok kontakt med ens men inte andra- men blir alltid inblandad ifall konflikter uppstår mellan de två. och jag gruvar inför den dag min mamma inte längre finns? då det riskerar att bli tjafs och bråk mellan mina stora systrar om arvet och huset mm.

och min stackars mamma - försöker hålla syskonen sams och är alltid nervös att det ska bli utbrott mm när de träffas eller avundsjuka att hon är mer med ena syskonens barn eller varför hon inte har tid att passa ena syskonens barn men den andre syskonens barn osv. Skönt att bo 90 mil bort å slippa detta 

• Anonym (K)

Ett barn och nöjd så, barnet säger att hen inte hade velat ha syskon att konkurrera med.

• pandarinen
    Anonym (K) skrev 2025-12-28 23:18:50 följande:

Ett barn och nöjd så, barnet säger att hen inte hade velat ha syskon att konkurrera med.

Hur gammalt är ditt barn? Mest av nyfikenhet gällande hens åsikt, att hon inte vill ha syskon
Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??