• traveler

Ger du pengar till tiggare?

Svara och berätta gärna varför du gör som du gör. Jag har precis lika stor respekt för de som ger och de som inte ger. Helst inga påhopp i den här tråden men gärna konstruktiva diskussioner. Berätta gärna i vilken stad du stöter på dem också.

Själv ger jag inte för jag känner bara att det kan inte vara rätt sätt att lösa problemet på. Nu kanske en del av er kommer tycka att jag har en oförmåga att sätta mig in i andra människors situationer men då påstår jag faktiskt att det är tvärtom.

Ingen vill ju se dem sitta där. En del känner sympati och tycker synd om dem, en del tycker det är smutsigt och avskyvärt när de får syn på dem och en del tänker kanske bara "jaha, en till."

Det är helt enkelt ohållbart att tro att man skall kunna ta sig igenom hela livet genom att tigga. Självklart är det synd om en del människor som tigger och det är ju tragiskt att inte regeringen i deras hemländer tagit bättre hand om dem. Jag tycker att systemet skall ta hand om människorna och ge dem helt andra förutsättningar för att kunna tjäna sina egna pengar.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?
  • petersson
    Frontline skrev 2013-05-26 14:01:18 följande:
    Jag gav pengar till en man som såg väldigt fattig och hade det eländigt för några år sen, men när jag såg samma man på kvällen ren och i fina kläder satt i en bil och pratade i mobilen så bestämde jag mig för att aldrig mer skänka ett öre mer...

Så du låter en person med förkastlig moral indirekt bestämma att du inte ska lindra andra behövandes lidande? Då låter du ju denna person kontrollera dina beslut under lång tid framöver. Ska mannen i de fina kläderna verkligen ha den makten över dig?
  • Meddelande borttaget
  • Dina08

Ger aldrig mera kontanter efter att ha sett skumma saker kring tiggare som bilar, mobiler, dyra kläder. Köper Situation Stockholm ibland.

• petersson

Jag betraktar faktiskt inte dessa personer som tiggare utan som delar av organiserad brottslighet . Skakande personer med käppar och personer med lappar är i mitt tycke endast delar av organiserad brottslighet . dessa SKA man inte ge pengar till. Däremot personer som har missbruksproblem är utkastade från opsykvården och dyligt ger jag ALLTID pengar till

• maza
    Nude skrev 2013-05-21 22:44:48 följande:
    Det är ligor som ligger bakom. Det har man sett flera gånger. Tyvärr så är det (ännu) inte olagligt med tiggeri i Sverige. Vad är det som säger att det är mänskligt lidande som ligger bakom tiggeriet? Tror du att du hjälper tiggaren om du ger ett par kronor? Är det då inte bättre att köpa en smörgås eller något att dricka för de kronorna och ge till tiggaren?  

Det ena utesluter väl inte det andra?
  • dessan59

nope, det gör jag inte, speciellt inte dom som går i tunnelbanan eller pendeltåget och lägger lappar på sina sjuka barn.jag tror dom inte, så är det bara. Men köper Situation Stockholm ibland, eller lägger i någon bössa lite då och då.

• polispolis

Nej

Var ett gäng romer i staden jag bor, de blev bortkörda av folket samt polisen, pengarna gick inte till fattiga utan det visade sig vara organiserat.

Jag kan dock skänka till seriösa aktörer.  

• Nude
    sverker11 skrev 2013-05-26 13:57:16 följande:
    Att överflytta det tillfälliga lidandet från tiggaren till andra som till exempel de oskyldiga som kommer i vägen eller utnyttjas av kriminella gäng som tjänar pengar på droger kommer inte att minska världens lidande, snarare tvärt om.
  • Nude
    petersson skrev 2013-05-26 11:54:36 följande:

Jag anser att antingen så ger man pengar och då är det personens rättighet att göra vad man vill med dessa pengar precis som din och min rättighet. Cigaretter kanske kan vara det som får personen att klara av sin vardag när inga andra glädje ämnen finns. Mat är visst nödvändigt för rent fysisk överlevnad men även andra saker är att betrakta som livsnödvändiga såsom en social samvaro, mening, mål och belöningar. Det är oerhört enkelt att sitta och bedöma andras leverne när man inte har en aning om vilka faktorar som ligger bakom. Men ett sån snävt synsätt är mycket begränsande och skapar mycket konflikter mellan personer, Det är som vanligt inte möjligt att bedöma en annan person utefter sina egna erfarenheter och rättesnören om man inte först förstått att dessa kan vara totalt fel i en annan situation. Sanningen är inte statisk på något vis.
    Ja självklart, tiggare i u länder. Men i vårt land ska inte ens tigger förekomma, man kan ju fråga sig hur det kommer sig att dessa tiggare nu förtiden kommer från andra eu länder? Visst ser man än o annan hemlös tiggare, som alltid har suttit runt T-centralen. Men dessa tiggare från EU länderna har blossat upp och de har blivit fler och fler. Inte så konstigt när de vet att tigger i Sverige är lagligt, och att folk ger de pengar. Faktum är det att det ligger kriminella nätverk bakom det.
    Att man ger pengar till de löser inte det långsiktiga problemet
  • LadyViolette
    viseversa skrev 2013-04-07 23:12:47 följande:
    Nej skulle aldrig falla mig in. Det är ju ligor son ligger bakom tiggeriet. Iallafall dom som sitter på gatan med pappmuggar eller "darrar" runt på stan med käpp. Alla har samma nervsjukdom i benen vilket är konstigt.

Samt dom som delar ut lappar på t-banan med snyfthistorier om sina 5 dödligt sjuka barn som ligger hemma ensamma då pappa(oftast pappa) är ensamstående och inga pengar har.

Inte heller ger jag pengar till uppenbart pundare/alkoholister som tigger pengar till "mat" och "en säng för natten" när jag VET exakt var dom pengarna kommer gå(knark,sprit) och det är inget jag vill bidra till.
    Håller med till fullo. Det bästa är tiggarna som linkar fram i tunnelbanevagnarna men springer på perrongen mellan vagnarna för att hinna med
  • traveler
    petersson skrev 2013-05-26 11:54:36 följande:

Jag anser att antingen så ger man pengar och då är det personens rättighet att göra vad man vill med dessa pengar precis som din och min rättighet. Cigaretter kanske kan vara det som får personen att klara av sin vardag när inga andra glädje ämnen finns. Mat är visst nödvändigt för rent fysisk överlevnad men även andra saker är att betrakta som livsnödvändiga såsom en social samvaro, mening, mål och belöningar. Det är oerhört enkelt att sitta och bedöma andras leverne när man inte har en aning om vilka faktorar som ligger bakom. Men ett sån snävt synsätt är mycket begränsande och skapar mycket konflikter mellan personer, Det är som vanligt inte möjligt att bedöma en annan person utefter sina egna erfarenheter och rättesnören om man inte först förstått att dessa kan vara totalt fel i en annan situation. Sanningen är inte statisk på något vis.
    Jag håller med om mycket i det du säger här. Ger man någon en slant då är det ju "hans" eller "hennes" slant. Jag tror att många som ger pengar resonerar som du. De ser en person i en svår situation, de känner medlidande, ger en slant och funderar inte så mycket på vad pengarna går till, och det är givetvis helt ok att resonera så. Det är helt ok att agera med hjärtat närhelst man vill.

Om jag hade varit en person som gett pengar så skulle inte jag heller tycka att det vore bortkastat även om stackarn köper cigaretter för dem. Är det den enda tryggheten som han/hon har i livet så varför inte. Vill man leva 10 år mindre så är det ett eget beslut.

Men nu ger jag inte pengar till tiggare av den anledningen att jag känner att det kan inte vara rätt sätt att lösa sin situation på. Det är inte ens en tillfällig lösning. Pengarna räcker knappast till en utbildning, hyreskontrakt, bostadsrätt eller någon annan god investering som förändrar ens livssituation.

De måste nog göra som alla andra. Gå den långa vägen med utbildning, jobb, etc.
Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?