• Anonym (19 års skilln­ad)
    Äldre 23 Apr 12:21
    107425 visningar
    109 svar
    -1
    109
    107425

    Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.

    Hej!

    Jag har träffat en man som är 19 år äldre än mig. Håller på att falla handlöst för honom men inser att det finns säkert endel problem runt det.
    Skulle därför vilja höra av er med erfarenhet om hur omgivningen har tagit det. Barn från tidigare förhållanden, hur tog dom det? Era föräldrar? Vänner?

    Vad ger man sig in på med den åldersskillnaden? Vi trivs väldigt bra ihop, men det är ju inte utan att man funderar på vad omgivningen ska säga. Jag vet att jag kan stå upp för oss om det behövs men blir ju självklart lite orolig för att han kanske får för mycket negativa åsikter, speciellt från de viktigaste han har, sina barn.

    Är det mer eller mindre acceptabelt när det är kvinnan som är så pass mycket yngre?

  • Svar på tråden Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.
  • Anonym (Nej)
    Thu 6 Apr 2023 07:02
    #92
    Anonym (Lo) skrev 2023-04-05 23:11:43 följande:

    Vad underbart, det är bara att köra. vem bryr sig om ålderskillnad. Håller inte med folk som har samma ålder heller, inte så att dem håller bättre.
    dessutom man man dö innan den som är äldre med, man vet aldrig i livet så man ska leva och njuta 👍👍😀😀😀


    Jag har haft två förhållanden med äldre män. Störst åldersskillnad var 14 år. fina män men sen när jag närmade mig 40 så insåg jag att 10-14 år är för stor skillnad. Det blir inte en pension tillsammans och skulle det bli det så skulle det inte bli många år där man skulle kunna göra så mycket ihop. I värsta fall blir man ?vårdare? åt sin äldre partner och det var inget jag ville bli.
  • Anonym (Gnng)
    Thu 6 Apr 2023 07:11
    #93

    Min pappa är 73 och är på äldreboende nu, kolmer inte ihåg vad han åt för en timme sen och kan inte göra någonting själv. 


    Så ledsen över det. Min mamma skiter i mig. Hans egna mamma som är 90 är piggare än honom. 


    Så, det kan man ju tänka på. Sedan kan självklart allt hända, men ändå. Det jag menar är att han kanske är rätt så gammal då barnen är 20. Om ni tänkte skaffa några. 

  • Anonym (Gnng)
    Thu 6 Apr 2023 07:11
    #94
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-06 07:02:11 följande:
    Jag har haft två förhållanden med äldre män. Störst åldersskillnad var 14 år. fina män men sen när jag närmade mig 40 så insåg jag att 10-14 år är för stor skillnad. Det blir inte en pension tillsammans och skulle det bli det så skulle det inte bli många år där man skulle kunna göra så mycket ihop. I värsta fall blir man ?vårdare? åt sin äldre partner och det var inget jag ville bli.
    Det finns hemtjänst som ska göra det.
  • Anonym (Gnng)
    Thu 6 Apr 2023 07:13
    #95

    Min mamma skiter i honom med för övrigt. De var med varann i 40 år men nu dög han inte längre och det var det han alltid varit så rädd för också. Alltså att det skulle bli så.


    Har sagt ifrån till henne att om det vore hon själv vore det kanske inte så roligt men det struntar hon med i. 

  • Anonym (Önska­r)
    Thu 6 Apr 2023 07:37
    #96

    Har haft en vän med förmåner i flera år. 22 års åldersskillnad. Jag kvinna äldst. Han är i skaffa barn åldern och jag förbi sedan länge. Vi kan inte vara ett par just pga det. Önskar det var annorlunda. Så nej, inte alltid lyckat. 

  • Anonym (fee)
    Tue 12 Sep 2023 14:43
    #97
    -1

    Jag känner mig inte äldre än 25 ändå

  • Anonym (18 år)
    Tue 12 Sep 2023 17:53
    #98

    Skrev i en annan tråd om detta, min man är 18 år yngre än mig.

    omgivningen har såklart reagerat lite för det ör så pass ovanligt att jag som kvinna är så mycket äldre än min man. Men de reaktioner jag har fått ör faktiskt mest ? You go girl. Girlpower och liknande. Väldigt positiva reaktioner från alla faktiskt. 


    vet ej hur det hade varit om jag haft en 18 år äldre man faktiskt. Jag hade en 8 år äldre man förut och ingen reagerade nämnvärt på det??

  • Anonym (Stack­ars KD)
    Tue 12 Sep 2023 18:17
    #99
    Anonym (fee) skrev 2023-09-12 14:43:01 följande:
    Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.

    Jag känner mig inte äldre än 25 ändå


    Lätt hänt om man saknar erfarenhet av livet och förhållanden.
  • Anonym (fee)
    Wed 13 Sep 2023 12:50

    Vi måste eftersom vi ska bo ihop och det är bäst så rent ekonomiskt

  • Anonym (Anna anakon­da)
    Wed 13 Sep 2023 13:05
    Anonym (18 år) skrev 2023-09-12 17:53:49 följande:

    Skrev i en annan tråd om detta, min man är 18 år yngre än mig.

    omgivningen har såklart reagerat lite för det ör så pass ovanligt att jag som kvinna är så mycket äldre än min man. Men de reaktioner jag har fått ör faktiskt mest ? You go girl. Girlpower och liknande. Väldigt positiva reaktioner från alla faktiskt. 


    vet ej hur det hade varit om jag haft en 18 år äldre man faktiskt. Jag hade en 8 år äldre man förut och ingen reagerade nämnvärt på det??


    Härligt!
    Jag är i en relation med en tolv år yngre man. Har inte sett någon negativ reaktion på det alls, inte från något håll.
    Vi har det jättebra tillsammans.
    Han närmar sig 50, jag är runt 60.
  • Anonym (Vi)
    Wed 13 Sep 2023 14:10

    Är tjugo år mellan oss, jag är 33 och han 53. Går alldeles utmärkt och ingen har brytt sig nämvärt om åldersskillnaden. Den är inte heller något vi tänker på i vardagen.

  • Anonym (25 år skilln­ad)
    Wed 13 Sep 2023 15:25
    -1

    Jag är 27 och min sambo 52. Alla på hans sida av släkt och vänner har inget emot det och är bara positiva till det. Dock har jag inte fått samma positiva respons av mina nära. Det har tagit på krafterna och ibland har jag lust att avsluta relationen för att slippa ?smyga? med min sambo. Känns inte som man öppet kan hålla i hand eller pussas utan att få blickar. Det stör mig.

  • Anonym (Kan_v­ara_ol­ika)
    Wed 13 Sep 2023 15:41
    -1

    Jag, man hade vid 43 års ålder ett förhållande med en 18 år yngre tjej. Vi älskade verkligen varandra och hade mycket gemensamt och bra sex. Vår starka kärlek till tros kunde vi inte förtsätta pga vad folk i vår omgivning tyckte, bl.a. hennes och min släkt och anhöriga, men även vissa arbetskamrater och några vänner (de sistnämnda förblev inte våra vänner efter det längre ska tilläggas).

    Hon hade 1 barn på 2 år och jag en tonårig son. Min son gillade att ta hand om och leka med hennes barn, och hen uppskattade honom.

    Samtidigt har jag en kusin, en kvinna på snart 50, som är tillsammans med en 14 år yngre man, men där säger inte många "ifrån".

    Hur accepterat det är beror uppenbart på vilket kön som är tillsammans med den yngre.

  • Wed 13 Sep 2023 15:45
    Anonym (19 års skillnad) skrev 2013-04-23 12:21:18 följande:
    Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.

    Hej!

    Jag har träffat en man som är 19 år äldre än mig. Håller på att falla handlöst för honom men inser att det finns säkert endel problem runt det.
    Skulle därför vilja höra av er med erfarenhet om hur omgivningen har tagit det. Barn från tidigare förhållanden, hur tog dom det? Era föräldrar? Vänner?

    Vad ger man sig in på med den åldersskillnaden? Vi trivs väldigt bra ihop, men det är ju inte utan att man funderar på vad omgivningen ska säga. Jag vet att jag kan stå upp för oss om det behövs men blir ju självklart lite orolig för att han kanske får för mycket negativa åsikter, speciellt från de viktigaste han har, sina barn.

    Är det mer eller mindre acceptabelt när det är kvinnan som är så pass mycket yngre?


    Det är nog mest när man är äldre som åldersskillnaden blir ett problem. Att exempelvis behöva vänta 20 år på att ens partner ska gå i pension kan inte vara något kul. Likaså kan det inte heller vara skoj att va ihop med någon som börjar bli dålig fysiskt när en själv är pigg och alert. 
  • Anonym (Stack­ars KD)
    Wed 13 Sep 2023 16:17
    Anonym (Kan_vara_olika) skrev 2023-09-13 15:41:40 följande:

    Jag, man hade vid 43 års ålder ett förhållande med en 18 år yngre tjej. Vi älskade verkligen varandra och hade mycket gemensamt och bra sex. Vår starka kärlek till tros kunde vi inte förtsätta pga vad folk i vår omgivning tyckte, bl.a. hennes och min släkt och anhöriga, men även vissa arbetskamrater och några vänner (de sistnämnda förblev inte våra vänner efter det längre ska tilläggas).

    Hon hade 1 barn på 2 år och jag en tonårig son. Min son gillade att ta hand om och leka med hennes barn, och hen uppskattade honom.

    Samtidigt har jag en kusin, en kvinna på snart 50, som är tillsammans med en 14 år yngre man, men där säger inte många "ifrån".

    Hur accepterat det är beror uppenbart på vilket kön som är tillsammans med den yngre.


    Väsentlig skillnad när den yngre är 36 och när den yngre är 25. Men som vanligt ska det hänvisas till kön.
  • Anonym (Alexa­ndra)
    Wed 13 Sep 2023 16:32
    Anonym (Stackars KD) skrev 2023-09-13 16:17:58 följande:
    Väsentlig skillnad när den yngre är 36 och när den yngre är 25. Men som vanligt ska det hänvisas till kön.

    Precis. Det är ju väldigt stor skillnad beroende på hur ung den yngre är. När den yngre är 30+ spelar ju åldersskillnaden betydligt mindre roll än när den yngre är t.ex. 19-22-nånting.

  • Anonym (Kan_v­ara_ol­ika)
    Wed 13 Sep 2023 17:22
    Anonym (Stackars KD) skrev 2023-09-13 16:17:58 följande:
    Väsentlig skillnad när den yngre är 36 och när den yngre är 25. Men som vanligt ska det hänvisas till kön.
    Kärleken tar inte hänsyn till åldersskillnad, är kontentan av det jag vill säga. Och de flesta lär hålla med i dagsläget.

  • Anonym (Stack­ars KD)
    Wed 13 Sep 2023 18:16
    +1
    Anonym (Kan_vara_olika) skrev 2023-09-13 17:22:01 följande:
    Kärleken tar inte hänsyn till åldersskillnad, är kontentan av det jag vill säga. Och de flesta lär hålla med i dagsläget.
    Nu handlade ju ditt inlägg om hur acceptansen är könsbunden och jag gav dig ytterligare en anledning till att folk kanske hade större problem med din relation än med din kusins.
Svar på tråden Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.