• Anonym (19 års skillnad)

    Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.

    Hej!

    Jag har träffat en man som är 19 år äldre än mig. Håller på att falla handlöst för honom men inser att det finns säkert endel problem runt det.
    Skulle därför vilja höra av er med erfarenhet om hur omgivningen har tagit det. Barn från tidigare förhållanden, hur tog dom det? Era föräldrar? Vänner?

    Vad ger man sig in på med den åldersskillnaden? Vi trivs väldigt bra ihop, men det är ju inte utan att man funderar på vad omgivningen ska säga. Jag vet att jag kan stå upp för oss om det behövs men blir ju självklart lite orolig för att han kanske får för mycket negativa åsikter, speciellt från de viktigaste han har, sina barn.

    Är det mer eller mindre acceptabelt när det är kvinnan som är så pass mycket yngre?

  • Svar på tråden Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.
  • Anonym (Lycklig)

    Min man är 19 år äldre än mig och det funkar hur bra som helst. Ingen av hos hade dock barn innan vi träffades. Våra familjer tog det jätte bra men våra vänner sådär, mina vänner var lite mer förstående, var mest rädda att min man bara ville ha sex med en ung tjej och att jag bara blev utnyttjad osv. Medans hans vänner tyckte han var dum i huvet och trodde det hela var mer eller mindre ett skämt och undrade vad han gjorde "för att få knulla mig" spydiga kommentarer som "hur mycket pengar ger du henne" "hon vill bara ha dig för bilen och pengarna" osv osv och han förlorade till och med sin närmaste vän pga av att han (vännen) inte kunde acceptera att min man valt en tjej som var hälften så gammal.

    Det tog ett par år och en bebis för våra vänner att förstå att det faktiskt var på allvar, att vi älskar varandra och vill leva med varandra och då blev det lättare för alla runt omkring, och idag så är våra vänner glada för våran skull och har inga fördomar om oss längre.

    Det var lite jobbigt i början med folk som tittade konstigt på stan, konstiga blickar från våra vänner och mycket ifrågasättande men vi har från första början varit så lyckliga tillsammans att allt det spelade ingen roll vad någon annan tyckte eller tänkte. Folk kollar mycket och konstigt på oss när vi är ute nu också men det är inget jag alls bryr mig om längre för jag är så lycklig med min man och vårat barn och det är det ända som är viktigt för mig.

  • Snigelkott
    Anonym (Veronica) skrev 2013-11-05 01:59:35 följande:
    Mellan mina föräldrar skiljer det 18 år. Mamma var 20 och pappa 38 när det blev ihop och idag ca 20 år senare är de fortfarande gifta. Mammas släktingar tyckte att pappa var för gammal och sa att det aldrig skulle hålla. Tji fick dom!  Sen finns det ju lite roliga anekdoter som åldern bidragit till. T.ex när min mamma var gravid med mig och barnmorskan trodde det var hennes pappa som var med på ultraljudet, haha. Vet inte om det är mina pärons förhållande som påverkat mig. Men jag tycker att åldern har ingen betydelse! Gillar man varandra så ska man köra oavsett vad reaktionerna blir! :D Lycka till!  

    Haha, ja, när jag och min man skulle in på en krog förra sommaren frågade de hur gammal jag var, avbröt sig och vände sig mot maken (dåvarande fästman) och frågade om han var min förälder. Jag var 27, han 41 vid tillfället. Jag kanske skrev den här historien tidigare i tråden men jag tycker det var så skojigt. Inte minst för att jag kunde passera som Max 18 då. Höhö. :P
  • Elin161

    Hej, roligt att höra att det har gått så bra för så många av er! Det skiljer 9 år mellan mina föräldrar men just åldersskillnaden har aldrig varit något problem för dem. Nu har jag som snart är 23 träffat en man som är 20 år äldre än mig. Det är väldigt nytt och vi har inte pratat om att ha någon typ av relation än men jag tror att jag håller på att falla för honom, det är dock han som har varit mest drivande hittills. Det finns säkert mycket som kräver eftertanke senare men just nu är min första oro att han inte tar hand om sig själv, röker, kör bil utan bälte mm. Samt att han har en dotter som är 20 och två yngre barn i tonåren. Men jag känner att vi får se om det händer nåt mer nu innan jag börjar oroa mig för mkt. Det känns dock bättre efter att ha läst i tråden!


    20 år
  • Veden

    Jag är 26 (tjej) och min kille 43. Väntar vårt första gemensamma barn just nu. Mitt första, hans tredje. Helt fantastiskt är det. Inga problem med släkt eller vänner! Lycka till! :)

  • Anonym (thesestreets)

    En äldre kvinna skrev till mig på en dejtsajt. Jag är 43, hon 60. 17 års skillnad alltså.
    Jag har alltid gillat äldre kvinnor, men då runt 10-12 år äldre.
    Hon är trevlig och vi har mkt gemensamt.
    Så jag har fått en tankeställare. Skulle jag kunna se mig själv med en så mkt äldre kvinna?

  • Anonym (sowhattodo)

    Hej! Väldigt intressant tråd. Och roligt att faktiskt läsa så mycket positivt om åldersskillnad att istället vara ?dömt för att misslyckas? nästan kan vara tvärtom. Nu är det så att jag sitter i precis samma sits som er andra. Jag har lärt känna en 18 år äldre kille (jag är 21) och vi kommer så fruktansvärt bra överens. Alltså vi har exakt samma humor, kan verkligen bryta ihop av skratt typ varje gång vi ses. Har ändå ganska lika värderingar och trivs bra ihop. Vi har jobbat tillsammans tidigare men inte längre. Båda älskar sport och att träna. De som känner oss båda två vet om att vi tycker om varandra och accepterar det. Men nu till problemet. Han är gift och har två barn. Men jag visste om det, och han har berättat det för mig nu att han tycker om mig på riktigt. Han har känslor för mig men har förnekat det tidigare. Jag älskar honom och har gjort i ett helt år. Han vet om det. Problemet är också att jag har en sport att satsa på och har flera saker jag vill göra innan jag binder upp mig helt, som att göra fler modelljobb och så (men det kan jag ju göra ändå). Vad gör man åt denna situationen?? Värt att satsa?

  • Anonym (sowhattodo)

    Hej! Väldigt intressant tråd. Och roligt att faktiskt läsa så mycket positivt om åldersskillnad att istället vara ?dömt för att misslyckas? nästan kan vara tvärtom. Nu är det så att jag sitter i precis samma sits som er andra. Jag har lärt känna en 18 år äldre kille (jag är 21) och vi kommer så fruktansvärt bra överens. Alltså vi har exakt samma humor, kan verkligen bryta ihop av skratt typ varje gång vi ses. Har ändå ganska lika värderingar och trivs bra ihop. Vi har jobbat tillsammans tidigare men inte längre. Båda älskar sport och att träna. De som känner oss båda två vet om att vi tycker om varandra och accepterar det. Men nu till problemet. Han är gift och har två barn. Men jag visste om det, och han har berättat det för mig nu att han tycker om mig på riktigt. Han har känslor för mig men har förnekat det tidigare. Jag älskar honom och har gjort i ett helt år. Han vet om det. Problemet är också att jag har en sport att satsa på och har flera saker jag vill göra innan jag binder upp mig helt, som att göra fler modelljobb och så (men det kan jag ju göra ändå). Vad gör man åt denna situationen?? Värt att satsa?

  • Anonym (Min unga Romeo)
    Anonym (thesestreets) skrev 2016-04-27 12:44:01 följande:

    En äldre kvinna skrev till mig på en dejtsajt. Jag är 43, hon 60. 17 års skillnad alltså.
    Jag har alltid gillat äldre kvinnor, men då runt 10-12 år äldre.
    Hon är trevlig och vi har mkt gemensamt.
    Så jag har fått en tankeställare. Skulle jag kunna se mig själv med en så mkt äldre kvinna?


    Intressant! Skulle du det eller vad kommer upp i dina tankar?

    Skummat genom tråden och ser att det nästan är uteslutande unga kvinnor och äldre män när det kommer till riktiga förhållanden. Ung man /äldre kvinna dominerar istället de flesta sextrådar härinne (milf, cougars, mogna damer etc )

    Får mig att fundera eftersom jag själv är drygt 50 och träffar en helt underbar 30-årig kille sen en tid. I början var det högst tänkt att vara nån slags sexrelation och lite annatt umgänge men det utvecklades efterhand till något mycket djupare, för att vi klickade på så många andra områden, förutom bara den sexuella kemin,  sjukt laddad från första stund. Har sällan känt mig så attraherad och trodde inte jag skulle få uppleva nåt sånt här igen, så tackar min lyckliga stjärna.
    Ändå har jag kalla fötter och tvivlar.

    Klarar inte vara den äldre har jag kommit på. Det är verkligen inte okomplicerat att ha en 20 år yngre, älskare av många olika skäl.

    Samhällets syn är förvånande nog inte det värsta för tiderna har förändrats och  även toleransen. Folk är ungdomliga mycket längre och åldersskillnader är lite exotiskt och en sexuell statusmarkör på många sätt. .Något jag inte alls upplevde när jag var yngre

    De fysiska skillnaderna i åldrandet är en utmaning för mig och var man befinner sig mentalt och framtidsmässigt. Känner just nu mest sorg för att vi inte träffades tidigare eller var i någorlunda samma ålder och att jag tillåtit mig att bli riktigt kär, vilket å andra sidan känns väldigt ömsesidigt...och något som tynger oss båda.

    Tror att det är lättare med en äldre män eftersom män inte alls drabbas lika hårt av värdeminskningen och de hormonella förändringarna, också kan de skapa ny a uppsättningar barn med sin unga kvinnor.
  • Mongoliet

    Mellan 20-30 års skillnad med alla mina ex. Ingen bryr sig förutom svenska tjejer mellan 30 & 40 år som tycker att det är vidrigt.

  • Anonym (Min unga Romeo)
    Mongoliet skrev 2018-09-21 23:07:06 följande:

    Mellan 20-30 års skillnad med alla mina ex. Ingen bryr sig förutom svenska tjejer mellan 30 & 40 år som tycker att det är vidrigt.


    Var det åt båda hållen? Yngre, äldre? Spelar det roll för dig?

    Du kan ha rätt att många kvinnor kan vara mer brydda än män. Tror jag känt av det lite;)
Svar på tråden Ni med ca 20 års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor.