• Anonym (trosan)

Använder du trosskydd alltid?

Jag är förundrad över hur vissa bunkrar upp med trosskydd (jobbar i butik), själv har jag försökt mig på det en gång men tycker bara att det känns fjantigt. Jag går helt enkelt utan trosskydd? Jag tvättar, torkar vid behov och byter underkläder varje dag och de ser fräscha ut när jag byter de.

Använder du trosskydd varje dag? Varför? :) 

• Svar på tråden Använder du trosskydd alltid?
  • Anonym (..)

Jag är 17 och använder det varje dag eftersom att jag har så mycket flytningar :/ 
    Får dock svamp av det... Tror jag.. Får lite lätt gröna flytningar ibland.

• Anonym (Alltid)

Har ALLTID trosskydd på mig, har det överallt i jackan, väskan mm.... Måste ha det, byter flera gånger om dagen, tvättar mig ren på kvällarna och byter underkläder samt på med trosskydd.

Lever på det kan man nog säga. Äcklas om jag inte har trosskydd på mig. Har gjort det i 15 år nu.  

• Anonym (Forsen)
    illalilla skrev 2013-05-11 18:44:33 följande:

Ser ni kopplingen?
    Dom som inte använder har inga problem med flytningar.......dom som gör det har jätteproblem? 
    Får byta flera gånger om dan?
    Kan det vara så att det är en ond cirkel, täpp till om musen och det flödar....låt musen andas och det oflödar?

Jag har rikliga flytningar alltid och har haft sen jag var typ 14. Ibland är det så mycket att det rinner ner för benen om jag inte har trosor på mig. När jag var Ung visste jag inte att trosskydd fanns och använde bara lössittande bommulstrosor som jag bytte 3ggr/dag men hade ändå flytningar så jag tror att kopplingen mer är de med rikliga flytningar använder trosskydd för de har rikliga flytningar. Jag har aldrig upplevt att jag får mer flytningar av trosskydd däremot kan man få svamp. För att undvika svamp sover jag utan trosor. När jag är hemma går jag naken eller med klänning utan trosor. När jag inte har de kraftigaste flytningarna så går jag ibland utan trosskydd och torkar trosorna med papper när jag går på toa. Så ni som inte har så mycket flytningar kan vara glada för det. Slippa gå som man har kissat på sig, slippa vara orolig att trosorna ska börja lukta, slippa få slut i troshyllan för att det går åt 28trosor/vecka, slippa lägga pengar på trosskydd, slippa rulla ihop och gömma trosorna när man tex byter till bikini eller tillbaka. Det är skitjobbigt och många här i kommentarsfältet låter så otroligt naiva och dömmande.

"Jag fattar inte varför vissa människor köper jättemycket insulin varje månad! Jag behöver minsann aldrig ta insulin" så låter ni 😅
  • Anonym (Vid mens)

Använder trosskydd när jag har mens, för tampongen inte alltid är 100% säker. Ibland blöder jag igenom tampongen på 45 minuter och då är det skönt att ha ett safecard.

När jag var gravid använde jag trosskydd, för det i princip rann ur mig hela tiden. Annars var alternativet att gå med blöta trosor haha

• Anonym (Johanna)

Jag önskar jag kunde använda trosskydd till vardags och binda vid mens! Jag skulle egentligen behöva till vardags men får svamp/kli om jag har trosskydd i mer än 2 dagar på raken. 

Jag har mkt flytningar så byter trosor varje morgon och kväll. De blir blöta däremellan, även byxorna brukar kunna få en fuktig fläck men brukar torka upp om jag tar en promenad. Flytningarna i trosorna torkar jag bort vid toabesök. 

Jag har försökt genom åren att sova utan trosor men det rinner ner på lakanet/sängkläderna och blir så kletigt. Att gå utan trosor under klänningar har jag också försökt men då har det droppat på golvet eller runnit ner längs benen, så tyvärr funkar det inte för mig. 

Som tur är så är mina flytningar ganska luktfria! Tur det eftersom jag brottas med mängden istället. 

• beli

Jag använde trosskydd under min uppväxt. Det berodde på att min mamma använde trosskydd och sade till mig att använda trosskydd jag också. Min mamma har haft en del märkliga idéer genom åren, vilket jag insåg först som vuxen... Hur som helst började jag väl nån gång under tonåren eller i 20-årsåldern att inse att man inte behöver använda trosskydd dagligen, och då slutade jag. Befriande!

• Mayjel

Nej, inte såna som man köper i butik i en liten förpackning. De är dåliga eftersom de är av plast på undersidan och på så vis inte andas nåt vidare utan orsakar instängdhet i underkläderna. 

Jag använder vanligt papper istället. Ger samma skydd men känns mycket bättre och ger luftighet. Kan man spola ner också, till skillnad från trosskydd. Mer miljövänligt. 

• Anonym (Fredrika)
    Mayjel skrev 2025-04-04 01:43:29 följande:

Nej, inte såna som man köper i butik i en liten förpackning. De är dåliga eftersom de är av plast på undersidan och på så vis inte andas nåt vidare utan orsakar instängdhet i underkläderna. 

Jag använder vanligt papper istället. Ger samma skydd men känns mycket bättre och ger luftighet. Kan man spola ner också, till skillnad från trosskydd. Mer miljövänligt. 

Finns i tyg också, både med och utan pladtskikt. :) Menstrosa är utterligare ett alternativ. Men de fanns nog inte när tråden startades. 
  • Anonym (Fredrika)

Plastskikt och ytterligare skulle det vara!

• Anonym (qwerty)

Jag har aldrig i mitt liv använt trosskydd. Så jäkla töntigt.

• Anonym (Alicia)

Alltså visst att alla får ha sina egna åsikter och preferenser om allt sånt här, men hallå, på vilket sätt skulle det vara töntigt eller fjantigt..? På riktigt, jag förstår inte. 

Jag använder tampong, och då använder jag också trosskydd under den tiden, för att skydda trosan för eventuellt blod. Samma sak när jag inte behöver tampong, men fortfarande blöder lite, då räcker ett trosskydd. Trosskydd är ju bara som en väldigt tunn binda, och inte kallar väl någon såna för "fjantiga" direkt? 

Använd dem eller inte, men inte fan är det "töntigt" att göra det. Herregud.

Svar på tråden Använder du trosskydd alltid?