• Anonym (Orolig)

Citodon och abstinens???

Jag har fibromyalgi, är ganska ny diagnosticerad. Har sedan januari, ungefär, ätit citodon. Jag äter inte så många, Max tre om dagen. Och minst ett dygn i veckan tar jag inga alls. Då och då så går det ca 48 timmar imellan. Tror att jag har ätit ungefär 230 tabletter sedan början av januari. Anledningen till att jag har sån koll är att jag är väldigt orolig för att bli beroende. Jag har nu bestämt mig för att sluta helt och undrar om någon vet hur lång tid det tar innan abstinensen kickar in? Är det vettigast att bara sluta eller ska jag trappa ner? Ta en halv tablett två gånger om dagen istället ett litet tag? Hoppas att någon har lite erfarenhet och vill hjälpa mig

• Svar på tråden Citodon och abstinens???
  • Mig01

Jag är själv på dag 3 av avslutning av (tunga) opiater, hårt missbruk i 2 år. Detta är inte första ggn jag tänder av, men måste nu, finns ingen annan utväg. Detta är 3e dagen av ett liv på soffan, orkar ingenting. Tom att gå och kissa på toan är som att kliva ett berg. Jag tar KavaKava rot som är relaxerande, och en hel drös av immodeum, så jag slipper sitta på toan och skita archlet ur led. Hoppas på mer ork imorgon, måste ju handla. Har inget hemma...men att ta sig till affären just nu verkar helt vidrigt omöjligt. Gode Gud, ber om hjälp! :(

• Anonym (benzo)
    villyvicky skrev 2013-05-26 13:23:49 följande:

Om du har den möjligheten, ts, så är nedtrappning, glääer all beroendeframkallande, att just trappa ner, mycket långsamt. Då blir utsättningssymptomen mycket, mycket lindrigare. Har själv slutat med mycket starkare smärtstillande än så, cold turkey, och det var ett helvete. Det värsta var håglösheten, oförmågan att göra ett dugg, bara ligga ner i fosterställningen typ. Det höll i sig bra mycket längre än de riktiga, fysiska symptomen, som illamående, diarré från helvetet, svettningar/frysningar, rinnande ögon, gäspningar, rinnande näsa. Det känns ända in i benmärgen att något är fel, hela kroppen pirrar, skakar och minsta ansträngning blir som att klättra Mount Everest. Serotoninet står på minus, ingen lycka, ingenting. Det blir sakta bättre dock.

känner igen vicky,  håller på sluta med stesolid känner mig mkt håglös deprimerad vill helst bara ligga i sängen , skulle vilja ta nåt annat som får bort den här deppressionskänslan men går nog inte antar jag måste igenom detta, hur länge satt håglösheten i för dig vicky? 
  • Anonym (morfin)

jag har endometrios, fibro, samt en tarmsjukdom. varje dag e en kamp av smärta. nu har jag haft ett jätte skov me alla sjukdomar o har ätit morfintab som godis. Dom e på 20 mg. Jag har med hjälp av läkare fått hjälp att trappa ner då jag e livrädd för beroende. Men jag fattar ju att jag e beroende. Har haft dessa i ett par år o beh höja. Nu till problemet. Ska egentligen ta max 5 tab per dag o e uppe i ca 10-14. Doktorn vet. Hon vet osså att jag e jäkligt envis. Jag ska fixa detta. Vid ett tillfälle så åt jag upp alla tab o blev skitdålig då ingen läkare ville skriva ut. Fy fasiken!!! Min bror e missbrukare o nu kan jag ju säga att jag vet vad han pratar om. Trodde jag skulle dö. Tänker att jag ska gå ner till 5 tab igen som e bestämt. men e livrädd för att abstinens ska kicka in. Finns det nåt jag kan göra för att förhindra el lindra abstinensen? Jag slutade självmant me stesoliden o d gick bra. Men jag vet att morfin abstinens e skit. När e d dax att lägga in sig?

• frappa
    Anonym (morfin) skrev 2013-07-30 12:12:35 följande:
    jag har endometrios, fibro, samt en tarmsjukdom. varje dag e en kamp av smärta. nu har jag haft ett jätte skov me alla sjukdomar o har ätit morfintab som godis. Dom e på 20 mg. Jag har med hjälp av läkare fått hjälp att trappa ner då jag e livrädd för beroende. Men jag fattar ju att jag e beroende. Har haft dessa i ett par år o beh höja. Nu till problemet. Ska egentligen ta max 5 tab per dag o e uppe i ca 10-14. Doktorn vet. Hon vet osså att jag e jäkligt envis. Jag ska fixa detta. Vid ett tillfälle så åt jag upp alla tab o blev skitdålig då ingen läkare ville skriva ut. Fy fasiken!!! Min bror e missbrukare o nu kan jag ju säga att jag vet vad han pratar om. Trodde jag skulle dö. Tänker att jag ska gå ner till 5 tab igen som e bestämt. men e livrädd för att abstinens ska kicka in. Finns det nåt jag kan göra för att förhindra el lindra abstinensen? Jag slutade självmant me stesoliden o d gick bra. Men jag vet att morfin abstinens e skit. När e d dax att lägga in sig?
    Om du trappar ner, så är du redan beroende.
    Det är inget konstigt att bli beroende av en medicin man behöver.
  • själsätare

Jag har, när jag var yngre, hamnat i ett missbruk där det slutade med att jag tog stora mängder kodein och tramadol varje dag. Det pågick under ett par månader och mitt liv gick generellt väldigt dåligt under tiden, vilket jag såklart bara insåg i efterhand.

Jag trappade ner flera gånger och tog lite mindre men det hjälpte inte utan bara gjorde att jag temporärt mådde sämre tills jag fick min älskade dos. Det hela slutade med att jag gav bort alla tabletter jag hade kvar (var helt omöjligt att slänga dom) och bara körde cold turkey. Mådde fruktansvärt dåligt i flera dagar efter och kunde absolut inte sova på många dagar men när det väl var över kände jag mig så otroligt stolt över mig själv att jag ändå skulle rekommendera det till andra. Det hade aldrig fungerat om jag hade tillgång till medicinerna men eftersom jag gav allt till en nära vän gick det inte och jag var tvungen att härda ut. Om du jobbar rekommenderar jag att jag några semesterdagar för det kan bli riktigt jobbigt.

Det fungerar såklart inte för alla men det fick verkligen mig att känna mig som en starkare människa med ett bättre självförtroende än innan vilket har hjälpt mig igenom mycket svårt senare i livet. Du ska aldrig vara rädd att ta hjälp, beroende är inget man bara blir av med, men låt aldrig beroendet tugga på ditt självförtroende eller din förmåga att uppnå allt du vill!

• Anonym (benzo)
    jälsätare skrev 2013-08-03 00:39:57 följande:
    Jag har, när jag var yngre, hamnat i ett missbruk där det slutade med att jag tog stora mängder kodein och tramadol varje dag. Det pågick under ett par månader och mitt liv gick generellt väldigt dåligt under tiden, vilket jag såklart bara insåg i efterhand.

Jag trappade ner flera gånger och tog lite mindre men det hjälpte inte utan bara gjorde att jag temporärt mådde sämre tills jag fick min älskade dos. Det hela slutade med att jag gav bort alla tabletter jag hade kvar (var helt omöjligt att slänga dom) och bara körde cold turkey. Mådde fruktansvärt dåligt i flera dagar efter och kunde absolut inte sova på många dagar men när det väl var över kände jag mig så otroligt stolt över mig själv att jag ändå skulle rekommendera det till andra. Det hade aldrig fungerat om jag hade tillgång till medicinerna men eftersom jag gav allt till en nära vän gick det inte och jag var tvungen att härda ut. Om du jobbar rekommenderar jag att jag några semesterdagar för det kan bli riktigt jobbigt.

Det fungerar såklart inte för alla men det fick verkligen mig att känna mig som en starkare människa med ett bättre självförtroende än innan vilket har hjälpt mig igenom mycket svårt senare i livet. Du ska aldrig vara rädd att ta hjälp, beroende är inget man bara blir av med, men låt aldrig beroendet tugga på ditt självförtroende eller din förmåga att uppnå allt du vill!

grattis du är jättestarkt jag beundrar alla som slutat o klarar leva utan tabl... jag hoppas snart jag beundrar mig själv med ( skämtar) håller på me en uttrappming på stesoliddet är jättejobbigt... undrar bara kan det inte va farligt  för kroppen med cold turkey, nu gick det bra för dig men från stora doser kan det va farlig i vissa fall va? jag har provet några ggr att sluta tvärt från stesolid men har inte gått , ändå har jag bara låga doser, fick för svår abstinens sp har valt en långsam nedtrappning nu 
  • frappa
    Anonym (benzo) skrev 2013-08-03 08:59:11 följande:

grattis du är jättestarkt jag beundrar alla som slutat o klarar leva utan tabl... jag hoppas snart jag beundrar mig själv med ( skämtar) håller på me en uttrappming på stesoliddet är jättejobbigt... undrar bara kan det inte va farligt  för kroppen med cold turkey, nu gick det bra för dig men från stora doser kan det va farlig i vissa fall va? jag har provet några ggr att sluta tvärt från stesolid men har inte gått , ändå har jag bara låga doser, fick för svår abstinens sp har valt en långsam nedtrappning nu 
    Jo, det kan vara farligt, tom dödligt farligt.
    Sen beror ju det på vilken dos man är på och hur länge man tagit.
  • Anonym (benzo)
    frappa skrev 2013-08-03 09:48:55 följande:
    Jo, det kan vara farligt, tom dödligt farligt.
    Sen beror ju det på vilken dos man är på och hur länge man tagit.

ja för mig känns det säkrare o trappa ner , har alltid varit på låg dos men  dock ätit de i minst 5 år så kroppen vant sig
  • frappa
    Anonym (benzo) skrev 2013-08-03 10:51:25 följande:

ja för mig känns det säkrare o trappa ner , har alltid varit på låg dos men  dock ätit de i minst 5 år så kroppen vant sig
    Sök på Heather Ashton, hon är professor i Benzo, och har scheman i hur man trappar ut benzo, Z-mediciner och SSRI.
  • Anonym (Roxanne)
    frappa skrev 2013-05-19 18:38:47 följande:

Kodeins abstinens är en smekning mot tex tramadol abstinens.

Benzo och antidepp mediciner skapar svåra abstinenser också.

Beror ju på mängden citodon man äter. Omvandlas till morfin i kroppen.

Jag hade lättare att sluta med subutex än citodon..
  • Carnitas
    Anonym (Roxanne) skrev 2014-10-23 07:00:59 följande:
    Beror ju på mängden citodon man äter. Omvandlas till morfin i kroppen.
    Jag hade lättare att sluta med subutex än citodon..

Inte för alla. då en del itne kan omvandla kodeinet till morfin.
    Sen är citadon en lustig opiat, som inte ger vissa abstinens eller väldigt svag.
    Min personliga erfarenhet, är att det går rätt bleka abstinensbesvär.
    Mot tex oxy och tramadol, finns flera här som kan vittna om detta tex mamita.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
Svar på tråden Citodon och abstinens???