Träning och hormonsprutor
Jag har PCO och tar nu Menopur för att få ägg, därefter ägglossningspruta och sedan ska vi försöka själva.
Min fundering gäller träning under behandlingen. Vad har ni fått för råd? Är det ok att springa och gymma?
Jag har PCO och tar nu Menopur för att få ägg, därefter ägglossningspruta och sedan ska vi försöka själva.
Min fundering gäller träning under behandlingen. Vad har ni fått för råd? Är det ok att springa och gymma?
Härligt med illamående, njut ;)! Hoppas jag också snart får må blä. Du fick alltså plus 11 dagar efter insem?
Fick ni göra ultraljud igår?
Fantastiskt, hjärtslag och allt redan! Måste kännas underbart. Vilken omgång med sprutor var detta?
För mig går det inte så bra :(. Var på vul idag efter 14 sprutor och hoppades att 12 mm i tisdags skulle ha blivit iaf 15-16 mm. Istället var den... 12 mm. Har inte alls svarat lika bra den här omgången. Förra rundan som var första med sprutorna växte en äggblåsa fint och jag fick äl efter 13 sprutdagar.
Ska nu höja dosen från 50 til 75 och spruta över helgen. Om det inte växt på måndag efter totalt 17 doser ställs cykeln in.
Har du varit med om något liknande? Finns det fortfarande chans att det tar fart månne?
Tänkte bara höra hur det har gått och går för er som hängde här i tråden i våras. Själv har vi gått vidare och ska nu göra vårt första ivf.
Här ska jag snart göra min andra Puregonkur. Blir start i september och Bim sept/ok.
Jag går in i v 12 på måndag och börjar äntligen bli piggare! Känns skönt att det vänder nu för det har varit lite segt att va så trött och illamående... men man står ut med det mesta för det lilla pyret=)
Å vad roligt ina!
Och vi får kämpa på LängtansBlåaBlomma!
Det får vi, linnna! Jag siktar på att må illa i jul istället!
Hej, har inte skrivit på fl på ett tag då det kändes så segt med barn-biten. För varje litet framsteg minst en stor besvikelse. Vi har ju gått igen ett ofrivilligt avbrytande, sen slutade pergon fungera, sen slutade gonalen fungera. Då det inte blivit någon vidare tillväxt efter 17 sprutor andra omgången gonal föreslog min läkare en operation. Det kallas 'ovarian drilling' på engelska och verkar knappt användas alls i Sverige, vad jag förstår går man vidare till ivf, som ni har gjort Linna. I andra länder är det dock ganska vanligt (jag bor i Frankrike), min läkare gör två i veckan med gott resultat. Trots det läskiga namnet är det inget extremt ingrepp, det utförs genom laproskopi dvs titthålskirurgi. Genom elektrokoagulering mjukar man upp den hårda ytan som pco-äggstockar har, och ta bort några omogna äggblåsor. Så jag har precis gjort den operationen och är hemma och vilar lite men känner mig helt ok.
Om man har tur kan man få egna spontana ägglossningar efter, i andra fall får man stimulera lite men behandlingen biter mycket bättre och det är mindre risk för överstimulering. Så där är vi nu, vi ska vänta någon månad och se vad som händer. Om jag får en ägglossning helt på egen hand vore det ju helt fantastiskt, men vis av erfarenheten tar jag inget för givet.
Roligt att det går så bra med graviditeten Ina! Linna och Längtansblåa vi håller tummarna för varandra. Intressant hur vi med ungefär samma utgångspunkt får helt olika behandlingar. Men det ska fungera till slut för oss alla.
Det låter intressant Anninha, hoppas att det fungerar bra! Vet du varför det är ovanligt med metoden i Sverige?
Ja så olika det kan bli, för några månader sedan hade vi ungefär samma behandling men nu helt olika. Så vad säger ni om träning nu, samma gäller antar jag. Det vikgitaste är nog att lyssna på sin kropp hur svårt det är och att inte göra något som man sedan riskerar att ångra.
Det lät intressant med den metoden. Bra med ett steg till innan ivf.
Jag har faktiskt ingen aning om varför man inte använder det i Sverige. När jag googlade kom det upp massor på engelska, från England och USA, men knappt inget alls från Sverige. Hittade dock en blog av en svensk tjej, vet inte om man får citera bloggar så här?? Men hon skriver:
"Kvinnor som har svår pco, alltså över 30 folliklar i varje äggstock, som har provat allt dvs hormoninjektioner en längre tid (tror vi försökte i 11 månader med det) och ivf men ännu inte lyckats... Vi kan, om vi har tur, få våra äggstockar opererade. Detta är en ytterst ovanlig metod i sverige men används flitigare i andra länder. TF sa att orsaken till detta främst beror på att landstingen vill spara pengar men också att den är rätt ovanlig fortfarande."
Min franska läkares metod är att först pröva pergo, sen injektioner, sen drilling, sen ivf. Och han gav upp pergon första gången det inte fungerade och injektionerna första gången det inte fungerade (dvs största follikeln bara 11 mm efter 17 sprutor). Här fungerar det så att man först betalar och sen får tillbaka pengar av motsvarande landstinget efter man skickat in alla papper, så jag vet vad det att den totala kostnaden i samband med operationen var ca 1700 euro, dvs ca 15000 kr. Jag tycker att ivf borde vara minst lika dyrt, vad kostar ett ivf-försök?
Skulle vara intressant om någon av er frågade era läkare varför!