Sömnmedel barn
Någon som har erfarenhet av sömnmedlet theralen (eller annan typ) till småbarn?
Någon som har erfarenhet av sömnmedlet theralen (eller annan typ) till småbarn?
Vi har en son med npf och han behöver theralen för att öht kunna somna in. I 4 års tid så va han mer eller mindre som ett vandrande lik å vi med. Han var så trött men kunde bara inre somna in. Han låg å pilla med allt, låg å sjung ja de gick inte helt enkelt. Har provat med de mesta men inget har bitit så när han var färdig utredd å vi fått hans diagnoser så fick vi komma på en sömnklinik där vi skulle utreda hans sömnstörningar. Där sover man över några nätter om de behövs. Vi sov över 2 nätter å var även där på dagarna. Under 48 timmar sov han cirka 6 timmar i olika perioder så de förstod både hans å vår frustration eftersom han var så påverkad av sin sömnbrist att han tom slutat växa på längden. Så med deras kunnande å hjälp har vi fått så otroligt mkt hjälp. En vattensäng, theralen för ett lättare insomnande å för att han ska få sova mer ön en timme åt gången, terapi o så mkt mer.
Theralen är överlägset bra om barnet verkligen e i behov av det. Men är barnet inte i behov av det så kan det göra saken värre när de e dax å sluta med de samt att de blir som en dagen efter fylla varje morgon. Men har man de sömnstörningarna som min son o många fler med npf har så överväger de positiva effekterna de negativa. Helt klart.
Tack för de som svarat på min fråga. Ni andra behöver inte lägga ngn energi på att säga hur dåligt det är, att det är som att droga sitt barn, att man ska stå ut, skaffa nån som kan avlasta så att man får sova ut.......... Ni har ju tydligen inga problem och om nu skulle ha får ni ju tydligen hjälp. Vi har ingen som tar vår son!! Jag älskar han över allt på denna jord och att jag frågar om sömnmedel är INTe för att jag är lat, en dålig förälder etc utan jag tänker på våra liv! Min sons utveckling, orken som inte finns, glädjen som tynar bort av trötthet. Jag och min man arbetar olika tider, gör det svårt att 'vila/sova/återhämta sig. Så nu räcker det med inlägg som handlar hur dåligt det är osv för jag vill bara höra av andra dom har liknande 'problem.
Tack för ett vettigt svar vi kämpar på med olika små lösningar ,fast de inte fungerar kämpar vi på tillsammans. Har pratat med en överläkare som rekommendera att jag skulle prata m Bvc om theralen meeen Bvc sa blankt nej och hänvisar oss till BUP. :(
Ja jag har erfarenhet av att ge det till min 6-åring. Använde 2 droppar som hjälp för att överhuvudtaget kunna somna på kvällen. Innan medicin tog det 3-4 timmar av konstant pratande / lugnande för att 6-åringen skulle kunna somna. Har haft sömnstörningar sen nyfödd och konstaterad svåra sömnstörningar. Slutade sova middag vid 8-månaders ålder och hade sovit Som mest 5 timmar i sträck i 10 nätter vid 3 års ålder. Vi var dödströtta och barnet kunde inte lära sig ngt alls på förskolan. Har nu diagnos utvecklingsstörning , autism och adhd. Efter en månads användande övergick vi till melatonin. Nu somnar barnet gott med hjälp av det varje natt. Har gjort underverk för hela familjen och nu återhämtar sig barnet ordentligt varje natt.
TS, jag har en son som åt Theralen från 3 års åldern tills han var 8 år.Nu äter han cirkadin. Varje kväll! Han har inte mått dåligt av det ett endaste dugg. Första veckan var han trött på dagen, men det är en biverkning som gick över för honom.
Anledningen att han åt Theralen var att han vaknade ca 14 gånger varje natt. han lade sig 20, vaknade som sagt ca 14 gånger varje natt och gjorde morgon kl 4:30. Detta påverkade aldrig sonen, han var pigg som en lärka dagtid och sov inte eftermiddag efter 2 års åldern.
Han sov aldrig mer än 45 min i sträck. Vi hade testat ALLT innan vi gav Theralen. Jag gick in i väggen av att aldrig få sova. Så läkaren på barnmottagningen sa att ni GER jag mitt barn medicin innan jag själv går under.
Med Theralen vaknade han bara 3-5 gånger. Jag grät av lättnad, det var ju inget alls för mig, det stod jag ut med.
Det var min räddning, att få sova igen!
Om du tycker att ditt barn behöver hjälp med sömnen så prata med en läkare, de är kunniga!
Lycka till!