• rickiräv

Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?

Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
  • Kookaburra
    Tre Töser skrev 2013-06-19 19:21:23 följande:
    Ursäkta, men jag måste fråga. Om nu bilen fyllt 3 år, får man vända barn då? ( kunde inte låta bli, men är det ingen annan som reagerat på syftningsfelet i rubriken...?)

Det hade jag missat totalt! 
  • Tre Töser

Vilka fler såg TV4-nyheterna nyss, om barns säkerhet i bil? Även där framkom hur viktigt det är att barn sitter fastspända så länge som möjligt.

• Rani
    Tre Töser skrev 2013-06-19 22:26:52 följande:
    Vilka fler såg TV4-nyheterna nyss, om barns säkerhet i bil? Även där framkom hur viktigt det är att barn sitter fastspända så länge som möjligt.

Fastspända? Ja det får man ju hoppas. Att de har bälte.
  • Tre Töser
    Rani skrev 2013-06-19 22:31:17 följande:

Fastspända? Ja det får man ju hoppas. Att de har bälte.

Fniss! Japp! Och bakvänt och upp och ner och fram och tillbaka och hur som helst! äh, jag är trött. försöker jobba samtidigt. Sitter i bakåtvänd bilbarnstol, ska det ju vara såklart. Och fastspända, såklart! he he he
  • Lillii
    Dr Mupp skrev 2013-06-19 16:44:56 följande:
    den vippar bara om man inte drar åt spännbanden ordentligt. 
    det är skålade säten som gör det
  • Sisisisi
    Lillii skrev 2013-06-20 08:45:57 följande:

Det finns en kil som tillbehör så att stolen ska kunna sitta bra även i skålade säten :)
  • Dr Mupp
    Lillii skrev 2013-06-20 08:45:57 följande:
    Testade ni med kilen som man kan köpa till? 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lillii

självklart, det är ju liksom inte så att det är nått jag säger för skojs skull. Jag har testat säker 10 olika barnstolar, vi har lånat hem dem, vi har grejat. Sen köpt de som passat bäst. Men nu är det stopp, nu fyller hon 3 om två veckor, så när hon blev för lång för den senaste vi köpte fick hon en framåt vänd.... 

• Lindsey Egot NO1

Men om man behöver en kil, varför får man inte med dom från början om det nu är superviktigt? När man börjar ta betalt för nödvändiga tillbehör börjar man tulla på säkerheten från företagens håll som tillverkar bilbarnstolen

• chrissandra
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-20 13:22:56 följande:
    Men om man behöver en kil, varför får man inte med dom från början om det nu är superviktigt? När man börjar ta betalt för nödvändiga tillbehör börjar man tulla på säkerheten från företagens håll som tillverkar bilbarnstolen
    Förmodligen för att alla inte har skålade säten.
  • Lindsey Egot NO1

Det bästa vore väl om alla hade barnen framlänges men enbart backade med bilen när de kör

• Sisisisi
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-20 13:22:56 följande:

Det är inte superviktigt. Oftast kan man få stolen att sitta bra ändå. Jag har aldrig behövt ha kilen i någon bil vi åkt med på sju år.
Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?