• wallinskan

lchf för barn

Heej på er där ute, Äter själv lchf sedan 1 år tillbaka pga hälsoskäl och finner många fördelar med denna kost. Nu är det dags att introducera mitt första barn för mat och då känns det naturligt att även ge henne mat fri från onödiga tillsatser, socker och gluten. I denna tråd hoppas jag att vi kan ge varandra tips och idéer på bra näringsrik mat till våra små från första tuggan till hela portioner :)

• Svar på tråden lchf för barn
  • Frau Farbissina
    Koppkaka skrev 2013-09-16 13:42:58 följande:
    Mathållning och kosthållning är samma sak. Bara det att mat och kost är synonymer.
    Du vet precis vad som här menas med diet. Vill du leka språkpolis så go ahead och roa dig med det.

Really?
  • Frau Farbissina
    Koppkaka skrev 2013-09-16 17:14:27 följande:
    Tack barn blir fortfarande inte sjuka av att inte få frukt.
    Nej, men av att få för lite näring. Kolhydrater är en form av näring.
    Den här debatten kan fortsätta tills tidens ände eller så inser man att alla har olika åsikter.
    Själv litar jag på min BVC - sköterska och kommer att fortsätta ge min son varierad kost.
    Han är frisk som en nötkärna och vill att han fortsätter vara det.
    So long! Ses i " för oss som bakar". Flört
    Really?
  • Hultan

Jag blev gravid tack vare LCHF. Fick tillbaka min ägglossning. Mår prima på denna kost. Helt övertygad om att det är hälsosamt. Människan har bara ätit spannmål i några hundra år. Innan dess existerade inte den typen av kost. Inuiterna föder sina barn på rikligt med fet mat, och dom har inga problem med högt kolesterol, hjärtkärlsjukdom eller fetma. Ja, barn är gjorda för bröstmjölk, som är rik på fett och mjölksocker, men det finns en anlednig till att barn inte ammas upp i vuxen ålder, ju för att näringsbehovet förändras!!

• sextiotalist
    Hultan skrev 2013-09-16 17:55:49 följande:
    Jag blev gravid tack vare LCHF. Fick tillbaka min ägglossning. Mår prima på denna kost. Helt övertygad om att det är hälsosamt. Människan har bara ätit spannmål i några hundra år. Innan dess existerade inte den typen av kost. Inuiterna föder sina barn på rikligt med fet mat, och dom har inga problem med högt kolesterol, hjärtkärlsjukdom eller fetma. Ja, barn är gjorda för bröstmjölk, som är rik på fett och mjölksocker, men det finns en anlednig till att barn inte ammas upp i vuxen ålder, ju för att näringsbehovet förändras!!
    I några hundra år, det är nog snarare närmare 10 000 år om inte längre
  • Koppkaka

Det äldsta spannmålsfyndet är ca 20 000 år gammalt. Men man tror att det kan ha ätits även innan. Så några hundra år... Nja. Inte direkt.

• Papricorn

Bröstmjölken är ganska fingervisande om hurkosten för små barn ska se ut. Majoriteten är kolhydrater sen fett och sist protein.

Att ge lchf kost låter helt galet då spädbarn, eller barn under 2 är biologiskt inställda på denna typ av kostupplägg.

• Papricorn
    Mandel skrev 2013-09-16 07:07:31 följande:
    Nja, är nog mer inne på att kalla tallriksmodellen för diet eftersom den innehåller saker som måste bearbetas innan man kan äta dem. Bröd, pasta osv växer inte naturligt i naturen utan man måste göra något för att kunna äta spannmålen. 

Prova att käka hela vetekorn så får du se hur jobbigt det är för käkarna!

Och hur naturligt är margariner som livsmedelsverket förespråkar?

LCHF är mer rena naturprodukter. De behöver inte malas och grejas för att vi ska klara av att äta dem. 

Och jag har fortfarande inte fått svar på hur mycket kolhydrater ett litet barn behöver så hur kan vi då veta om ett barn får i sig tillräckliga mängder genom grönsaker, bär frön osv? 

Men vilket bs.

Så grädde och smör är inte processat?!

Kött och kyckling är helt rent och något vi inte behöver behandla för att kunna äta?

För att inte tala om alla "naturliga" charkvaror och konstiga kokosfetter som vi plockar som blommor på en äng....

Eller inte...
  • hlie
  • Maria 434
    Nej men dom har stora problem med tungmetaller pga miljögifter. Att använda inuiter som exempel på ett friskt folk blir lite fel
  • Kodia
    Koppkaka skrev 2013-09-16 21:07:29 följande:
    Det äldsta spannmålsfyndet är ca 20 000 år gammalt. Men man tror att det kan ha ätits även innan. Så några hundra år... Nja. Inte direkt.

Ja, och människan lär ju ha ätit spannmål innan hon åt mjölkprodukter!

Det känns som om det var lättare att plocka lite vild råg/korn än att jaga ikapp en hjort och mjölka den...  
  • cardamomma

Alltså, har man inte vett att förstå skillnaden mellan vad ett växande barn behöver och vad en vuxen behöver äta för att vara frisk och må bra - då greppar man inte mycket här i världen. Ursäkta den skarpa tonen, men det är vansinne att ge sitt barn dietkost och därmed basta, och det här gör mig verkligen upprörd! Fråga vilken dietist du vill, de kommer att svara att barn har ett jättestort behov av kolhydrater för att växa, därefter fett och sist protein. En av anledningarna, kanske en mindre känd, till att man manar till att vänta med mjölprodukter t ex är att det är i överkant med protein (!) och då är det ändå inte så mycket mjölk (de övriga känner de flesta till: att det tar plats i magen från annan mat som ger mer järn osv). Den här jättetrenden med LCHF börjar helt klart gå överstyr när vuxna tror att det även är bra och vettigt för de små...skärpning!

Svar på tråden lchf för barn