• Undrar autism

Orolig i onödan?

Hej
    Har en bekant vars barn är 3 1/2 år...han pratar väldigt lite/dålig. Kan inte påstå att han har tillräckligt ordförråd för sin ålder. Leker konstigt, radar upp bilar, tidningar, skor mm. Svår att få ögonkontakt, när han var mindre och pekade så tittade han inte åt samma håll som han pekade åt.
    Sover dåligt, alltid gjort.
    Nu går han hos logoped för testning av förståelse samt talet.
    Det jag tycker är konstigt är att inga verkar reagera att det kan vara autism? Har jag fel? Tycker att så mycket stämmer in på pojken. Lyssnar inte till sitt namn heller och är väldigt rymningsbenägen. Tycker inte det verkar så normalt. Hörseltest har gjorts och han hör.
    Förståelsen enligt logoped tester har godkänts trots att han inte har gjort "rätt", te x lägga dockan i sängen, ge dockan till mamma mm. Allt detta har han inte gjort rätt ändå så är det ingen, inte ens mamman som reagerar.
    Jag vill inte säga något heller till mamma, för tänk om jag har fel? Han går ju ändå på koll, dom borde väl se eller är det vanligt att man missar austim?
    Tänker på barnets bästa, man bör väl få hjälpen så tidigt som möjligt om det är autism?
    Någon som har några synpunkter? Erfarenheter av barn med liknande symptom trots att det inte är autism? 

• Svar på tråden Orolig i onödan?
  • Blixa

Hej! Jag tycker att din oro låter ganska obefogad. Det låter ju som att pojken har föräldrar som tar emot hjälp och att professionella är inblandade runt honom.
    Ta några djupa andetag och låt utredningar/bedömningar ha sin gång!
    Står du nära hans mamma? Jag tänker att bästa sättet för dig att stötta på är att fråga om besök du vet att hon har varit på och visa att du finns där om hon behöver prata om det! Lycka till! 

• Flickan och kråkan

Går han hos logoped har jag svårt att tro att de missar en eventuell diagnos.Säger logopeden att förståelsen är ok så har han inte gjort fel på allt. Vi har gått hos logoped med vår äldsta som har en mild uttalsförsening. Förståelsen har kollats ingående liksom minsta ljudavvikelse i hans tal har kartlagts.

• Undrar autism

Tack för svar. Det kanske inte är autismGlad. Bara väldigt försenad i språkutvecklingen. 

• September13

Visst ska man inte oroa sig i onödan, men de saker du berättar om låter just som tecken på någon form av autismspektrum. Logopeder och förskolepersonal har inte alltid erfarenhet av autism och kan också vänta in i det sista med att lyfta den frågan. Som förälder måste man ofta själv be om en utredning. Vid autism bör beteendeterapi sättas in så snart som möjligt och att vänta försvårar behandlingen. 

• Undrar autism

Okej, till saken hör att mamman alltid säger att hon är glad att hennes barn är friska, tror hon förnekar. Hittar alltid på ursäkter när det gäller barnet, som att han är trött det därför han inte gör som dom ber han om. 
    Hon skulle aldrig begära en utredning eftersom hon anser att barnet är friskt menar jag.
    Tycker bvc har släppt det lite, så som mamman har berättat för mig vid kontrollerna ex 18 månader då dom ska kunna peka ut var näsan sitter, då pekade han på en annan kroppsdel men mamman tyckte det var självklart ändå att han visste var sin näsa satt!  Samt tester att ge dockan till mamman det gjorde han inte utan hittade på egna saker med dockan och både mamman och bvc tyckte det var okej, han är ju så självständig och bestämd. Sparka på en boll förstod han inte heller utan stampade på bollen, varpå bvc säger, ja jag sa ju sparka på den, helt normalt att missförstå tyckte dom. Jag vet inte om det verkar så normalt. 
    Sen verkar han som sagt inte höra på sitt namn, dom får alltid hämta honom då han inte lyssnar utan rymmer.
    Vill inte verka taskig och säga något om autism, kan ju ha fel. Får avvakta tills 4 årskontrollen...kanske upptäcker något då isf. 

• blubbblubb

Men altså gällande 18-månaders kontrollen. Vid 18 månder skall barnet (minst) förstå 10 ord, varav någon kroppsdel och de ska kunna göra saker på uppmaning samt säga 8 ord (bäbä för lamm godkänns) .  Vilka kroppsdelar och uppmaningar barnet klarar är ju mycket beroende på vilka ord barnet känner det.  (och de behöver bara känna till 8).  

Altså att tro att barnet ska förstå skillnaden mellan stampa och sparka är inte på den planhalvan. Det viktiga var att barnet förstod ordet "boll"  vilket den visade genom att just gå till bollen och de fakto gjorde det. Att inte klara ett enstaka moment t.ex peka på kroppsdelar är helt ok, utan BVC ska bilda sig en helhetsuppfattning.  Samma sak med dockan. Naturligtvis ger inte en 1.5 åring en spännande docka till mamma innan den är färdiglekt. Anledningen till att man säger en mening till barnet "Ge dockan till mamma" är för att kolla om barnet har förmågan att hitta det viktiga ordet i meningen (docka) vilket är ett problem för just småbarn. 

Du skriver att han är 3 1/2 år och rymmer. På vilket sätt rymmer han? 
    Min son på 1,5 år kan bara gå och struntar i var han hamnar och litar fullständigt på att inga bilar kör över honom och att någon leder honom hem. Det beteendet vid 3.5 år skulle göra mig orolig.
    En 3-åring brukar väl kunna stanna på en känd lekplats men kan fortfarande vara helt opålitlig i äffärer, djurparker och andra spännande platser då de litar på att någon har koll och är impulsstyrda.    

• Flickan och kråkan
    Undrar autism skrev 2013-09-26 12:34:18 följande:
    Okej, till saken hör att mamman alltid säger att hon är glad att hennes barn är friska, tror hon förnekar. Hittar alltid på ursäkter när det gäller barnet, som att han är trött det därför han inte gör som dom ber han om. 
    Hon skulle aldrig begära en utredning eftersom hon anser att barnet är friskt menar jag.
    Tycker bvc har släppt det lite, så som mamman har berättat för mig vid kontrollerna ex 18 månader då dom ska kunna peka ut var näsan sitter, då pekade han på en annan kroppsdel men mamman tyckte det var självklart ändå att han visste var sin näsa satt!  Samt tester att ge dockan till mamman det gjorde han inte utan hittade på egna saker med dockan och både mamman och bvc tyckte det var okej, han är ju så självständig och bestämd. Sparka på en boll förstod han inte heller utan stampade på bollen, varpå bvc säger, ja jag sa ju sparka på den, helt normalt att missförstå tyckte dom. Jag vet inte om det verkar så normalt. 
    Sen verkar han som sagt inte höra på sitt namn, dom får alltid hämta honom då han inte lyssnar utan rymmer.
    Vill inte verka taskig och säga något om autism, kan ju ha fel. Får avvakta tills 4 årskontrollen...kanske upptäcker något då isf. 
    Men de går ju hos logoped säger du. De är ju proffs på små barns kommunikation. De har jobbatr aktivt med vår äldsta som enbart har en mycket mild uttalsförsening. Han har mycket god kognitiv förmåga, ordförråd etc, men har svårigheter med att forma vissa ljud. Trots detta lilla problem så har vi gått regelbundet och tränat och blivit kartlagd. Logopederna på barnmottagningar brukar arbeta när psykologer eftersom det ofta finns annan problematik också vid språkstörningar. Jag har svårt att tro att de nonchalant skulle se mellan fingrarna. De brukar vara noggranna. Kanske din väninna heller inte berättar allt?
  • Undrar autism

Han rymmer hemifrån...det kanske är så att hon inte berättat allt. 
    Jag väntar och ser vad som händer, det kanske blir bra när han blir äldre, som sagt dom har han ju under observation nu så då bör dom väl inte missa om det skulle vara något.

Tack för era tankar och synpunkter. 

• k girl
    September13 skrev 2013-09-26 11:56:38 följande:
    Visst ska man inte oroa sig i onödan, men de saker du berättar om låter just som tecken på någon form av autismspektrum. Logopeder och förskolepersonal har inte alltid erfarenhet av autism och kan också vänta in i det sista med att lyfta den frågan. Som förälder måste man ofta själv be om en utredning. Vid autism bör beteendeterapi sättas in så snart som möjligt och att vänta försvårar behandlingen. 
    Det ingår i logopedens bedömning att utvärdera exempelvis kommunikationsförmåga, ögonkontakt och språkpragmatik i bedömningen. Har barnet någon avvikelse brukar det finnas psykolog knutet till logopedin, alternativt remittera direkt vidare för utredning.
  • Tulpanen89

Ojdå, då är min dotter väldig sen. Hon har precis börjat säga lite ord. Typ namn och lite djur. Hon kan inte meningar ens. Hon är 2,5 år. Vi ska till bvc om 3 veckor för kontroll. Nu är jag jätte orolig :/

• k girl
    Tulpanen89 skrev 2013-09-26 17:55:36 följande:
    Ojdå, då är min dotter väldig sen. Hon har precis börjat säga lite ord. Typ namn och lite djur. Hon kan inte meningar ens. Hon är 2,5 år. Vi ska till bvc om 3 veckor för kontroll. Nu är jag jätte orolig :/

Jo, det är sent. Min son hade ett liknande språk i samma ålder och vi började gå hos logoped när han var ganska precis 2,5. Han har en språkstörning men börjar närma sig att komma ikapp (han fyller fyra i november). Mitt tips är att börja med teckenstöd (TAKK) redan nu, och se till att få en logopedremiss! Köp inte att de inte behandlar barn under tre-fyra år, det gör de, och det är bra om man får hjälp tidigt. Lycka till!
  • Tulpanen89

Vad konstigt att bvc aldrig har sagt något eller läkare. Fick henne i vecka 32 så hon växte väldigt långsamt samt va väldigt efter med allt.

I januari gjorde hon sin operation och de va första gången hon sa mamma :) tycker ändå att sen januari så har de kommit igång. Innan dess sa hon inget alls. Hon hade extremt mycket polyper och alldeles för stora halsmandlar så hon va sjuk jämt och ständigt i nästan 2 år.

Men ska ta upp de med bvc. Tack!

• k girl
    Tulpanen89 skrev 2013-09-26 18:16:43 följande:
    Vad konstigt att bvc aldrig har sagt något eller läkare. Fick henne i vecka 32 så hon växte väldigt långsamt samt va väldigt efter med allt.

I januari gjorde hon sin operation och de va första gången hon sa mamma :) tycker ändå att sen januari så har de kommit igång. Innan dess sa hon inget alls. Hon hade extremt mycket polyper och alldeles för stora halsmandlar så hon va sjuk jämt och ständigt i nästan 2 år.

Men ska ta upp de med bvc. Tack!
    Det är inte så konstigt egentligen. Man tittar bara på förståelsen när barnet är 1,5 och ordförråd och meningsbyggnad vid 2,5 eller 3 år som det är i vissa landsting. Det du nämner är en anledning till att barn kan vara språkligt sena, men det är ändå bra att komma igång med behandling så att barnet kan kommunicera på förskola t ex.
Svar på tråden Orolig i onödan?