• Anonym (Nej tack!)

Tacksam för familjehemmet

Jag blir så fruktansvärt irriterad/förbannad när folk tycker att jag ska vara "tacksam" mot det familjehem som har mitt barn.

Det är väl självklart att jag inte känner någon "tacksamhet" till någon som gör det enda jag vill göra och skulle kunna göra så mycket bättre dessutom - ta hand om mitt eget barn!

JAG har inte valt att barnet ska vistas där, mitt barn har definitivt inte valt det! De enda som tjänar på detta är soc och familjehemmet - finns INGET jag ska vara tacksam över.

Det är snarare tvärtom - familjehemmet borde vara oerhört tacksamma mot mig för att dom fått äran att ha mitt barn hos dom en period. Dom borde ge all ersättning till mig som ett tack!     

• Svar på tråden Tacksam för familjehemmet
  • Maddiogora
    Anonym (lvu) skrev 2013-10-06 16:08:39 följande:
    Förstår inte hur så många kan tro att kommunerna tar på sig dessa stora kostnader för att vårda barn utanför hemmet när föräldrarna är fullt kapabla och det bästa för barnen, kommunerna har ju så dåligt med pengar att de inte ens kan ge 100-åringar plats på äldreboende.

• Ramborg
    Anonym (lvu) skrev 2013-10-06 16:08:39 följande:
    Förstår inte hur så många kan tro att kommunerna tar på sig dessa stora kostnader för att vårda barn utanför hemmet när föräldrarna är fullt kapabla och det bästa för barnen, kommunerna har ju så dåligt med pengar att de inte ens kan ge 100-åringar plats på äldreboende.

Exakt. Hur ondsinta soc-sekreterarna är är så har de begränsad budget. Men de goda föräldrarna som får sina barn orättvist bortrövade tror aldrig på det.
    42.
  • Anonym (seriöst)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-06 16:41:35 följande:

Jag kommer av hänsyn till mitt barn (som är stor nog att själv läsa här) inte gå in på den saken!

Vi har inte följt soc order, därav är barnet borta nu. Kan inte förklara det bättre än så utan att säga för mycket.

Men mitt barn ska hem, innan jul ska barnet vara hemma igen, allt annat vore vansinne och barnet är redan nog misshandlat av soc hanterande!   
    Så du tycker dig veta bättre än vad personalen på soc gör när det handlar om vad ni behövde göra för att dottern skulle få bo kvar hemma, och gick emot de regler som fanns? Då kan det finnas skäl för fortsatt vård utanför hemmet. Tror du måste kunna presentera väldigt speciella skäl att gå emot det, som ni fått som regler och riktlinjer för dotterns bästa, för att förvaltningsrätten alls ska överväga att låta dottern flytta hem.
  • Anonym (Nej tack!)
    Anonym (seriöst) skrev 2013-10-06 19:42:37 följande:
    Så du tycker dig veta bättre än vad personalen på soc gör när det handlar om vad ni behövde göra för att dottern skulle få bo kvar hemma, och gick emot de regler som fanns? Då kan det finnas skäl för fortsatt vård utanför hemmet. Tror du måste kunna presentera väldigt speciella skäl att gå emot det, som ni fått som regler och riktlinjer för dotterns bästa, för att förvaltningsrätten alls ska överväga att låta dottern flytta hem.

Du är helt totalt fel ute.... tyvärr kan jag inte berätta varför och på vilket sätt. Men vi har inte fått några tillsägelser om hur jag ska vara som mamma, finns inga klagomål på den saken!
  • Anonym (lvu)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-06 20:17:30 följande:

Du är helt totalt fel ute.... tyvärr kan jag inte berätta varför och på vilket sätt. Men vi har inte fått några tillsägelser om hur jag ska vara som mamma, finns inga klagomål på den saken!
    Du skriver ju själv att ni inte följt soc. order det innebär ju att det är något som  är fel i ert hem, men ni valt att inte ändra på detta och därför har barnet omhändertagits.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (seriöst) skrev 2013-10-06 19:42:37 följande:
    Det är inte svårt att veta mer än soc. De verkar besitta en mildare form av utvecklingsstörning den stora merparten. Jag har läst deras böcker och de är ett skämt. Ingen utbildning i världen kan för övrigt göra en människa intelligent ifall man inte har förmågan att tänka själv från början.

Bara tanken att en kvinna från medelklassen med en lycklig uppväxt äns ska kunna känna igen ett barn som far illa är helt absurd.
  • Anonym (lvu)
    Anonym (Insatt) skrev 2013-10-06 20:30:56 följande:
    Det är inte svårt att veta mer än soc. De verkar besitta en mildare form av utvecklingsstörning den stora merparten. Jag har läst deras böcker och de är ett skämt. Ingen utbildning i världen kan för övrigt göra en människa intelligent ifall man inte har förmågan att tänka själv från början.

Bara tanken att en kvinna från medelklassen med en lycklig uppväxt äns ska kunna känna igen ett barn som far illa är helt absurd.
    Hur menar du nu, behöver cancerläkare varit cancersjuka för att ta hand om cancerpatienter, barnmorskor fött barn, jurister varit drabbade av rättsväsendet, psykologer haft psykiska problem osv.

Majoriteten av de som går på högskola är från medelklass, ska de med miserabel uppväxt kvoteras in på högskolan för att bli socialsekreterare trots att de kriminella, missbrukare, har fått psykisk ohälsa pga. sin uppväxt de som kanske inte ens klarat av grundskolan?

Är väl snarare så att de som haft en lycklig uppväxt som ser att barn har det svårt. 
  • LunaLunatic

Som vanligt på FL. Soc har av någon anledning bestämt sig för att ta TS barn så de har nåt att skratta åt på fikarasten. TS är givetvis en perfekt förälder till ett perfekt barn. Gå till media!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (lvu) skrev 2013-10-06 20:49:03 följande:
    Hur menar du nu, behöver cancerläkare varit cancersjuka för att ta hand om cancerpatienter, barnmorskor fött barn, jurister varit drabbade av rättsväsendet, psykologer haft psykiska problem osv.

Majoriteten av de som går på högskola är från medelklass, ska de med miserabel uppväxt kvoteras in på högskolan för att bli socialsekreterare trots att de kriminella, missbrukare, har fått psykisk ohälsa pga. sin uppväxt de som kanske inte ens klarat av grundskolan?

Är väl snarare så att de som haft en lycklig uppväxt som ser att barn har det svårt. 
    Nej du har fel. En person som själv varit utsatt för barnmisshandel känner igen alla lögner man som barn säger sig själv för att uthärda. De behöver inte leta efter alla dessa fantastiska varningstecken då man känner igen varandra. Dessutom så LITAR inte ett barn som har det svårt på någon som sitter och stirrar blint på dem för att leta varningstecken, de tycker bara de är obehagliga.

Vissa saker KAN man inte förstå ifall man själv haft en lycklig uppväxt. De har inte förutsättningarna och kan heller aldrig få det. På samma sätt som att en kvinna som aldrig blivit misshandlad av sin partner aldrig KAN förstå en som har blivit det.

Nej ingen ska kvoteras in däremot uppmuntras. Fast egentligen behöver de inte läsa om varningstecken. De SER ändå.
  • Anonym (lvu)
    Anonym (Insatt) skrev 2013-10-06 21:02:55 följande:
    Nej du har fel. En person som själv varit utsatt för barnmisshandel känner igen alla lögner man som barn säger sig själv för att uthärda. De behöver inte leta efter alla dessa fantastiska varningstecken då man känner igen varandra. Dessutom så LITAR inte ett barn som har det svårt på någon som sitter och stirrar blint på dem för att leta varningstecken, de tycker bara de är obehagliga.

Vissa saker KAN man inte förstå ifall man själv haft en lycklig uppväxt. De har inte förutsättningarna och kan heller aldrig få det. På samma sätt som att en kvinna som aldrig blivit misshandlad av sin partner aldrig KAN förstå en som har blivit det.

Nej ingen ska kvoteras in däremot uppmuntras. Fast egentligen behöver de inte läsa om varningstecken. De SER ändå.
    De flesta som kommer till soc. kännedom gör det genom anmälan från skola, polis, vård eller barnomsorg, det är inte så att socialtjänsten letar rätt på de barn som utreds.

Det är inte socialtjänsten som söker efter varningstecken, det är de som anmäler som sett dessa, socialtjänsten utreder om det finns fog för anmälningarna.

Du kanske tycker att anmälningsplikten ska tas bort från de som är skyldiga att anmäla vid misstanke om att barn far illa? 
  • Anonym (seriöst)
    Anonym (Insatt) skrev 2013-10-06 21:02:55 följande:

Så du menar att man automatiskt blir människokännare och inte behöver mer än sin egen känsla att barnet har varit utsatt, för att omhänderta barn, om man ser till att de som haft hemska uppväxter kvoteras in på soc som utredare? Det låter inte vidare rättssäkert för någon.
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (Insatt) skrev 2013-10-06 20:30:56 följande:
    Det är inte svårt att veta mer än soc. De verkar besitta en mildare form av utvecklingsstörning den stora merparten. Jag har läst deras böcker och de är ett skämt. Ingen utbildning i världen kan för övrigt göra en människa intelligent ifall man inte har förmågan att tänka själv från början. Bara tanken att en kvinna från medelklassen med en lycklig uppväxt äns ska kunna känna igen ett barn som far illa är helt absurd.

Och vad säger att det inte finns socialarbetare som haft en tuff uppväxt ? Menar du att alla som haft en tuff uppväxt atomatiskt är körda och aldrig kommer kunna utbilda sig eller göra något av betydelse i livet ? Låter ju verkligen i så fall som att soc borde placera ännu mera barn ......
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (Men snälla) skrev 2013-10-07 08:30:18 följande:

Och vad säger att det inte finns socialarbetare som haft en tuff uppväxt ? Menar du att alla som haft en tuff uppväxt atomatiskt är körda och aldrig kommer kunna utbilda sig eller göra något av betydelse i livet ? Låter ju verkligen i så fall som att soc borde placera ännu mera barn ....... T
    Nej. Tvärtom faktiskt. Jag har överlevt och "lyckats". Får svara de två andra lite senare då det är hektiskt här om dagarna.
  • Anonym (Nå TS)

TS, på vilket sätt arbetar du FÖR att du och ditt barn ska få bo ihop igen? Mer än att gnälla på FL menar jag.
    Gör du nåt konstruktivt med alla dina tankar och energi?

Att soc skulle välja ut er som lätta offer, ta barnet ifrån sin trygghet utan vidare och dessutom tjäna på det. Det är ingen normalbegåvad människa som sväljer den historien tyvärr.

De flesta som är insatta, VET att inte socialtjänsten på eget bevåg tar och rycker upp barn ifrån sina fungerande familjer. Det krävs mer än så.
    Det krävs flertalet anmälningar ifrån andra myndigheter, orosanmälningar.
    Det krävs ett underlag om att du eller ni som vårdnadshavare skapar någon form av missskötsel eller liknande för barn i er vård. Som de senare skickar till förvaltningsrätten.
    Det krävs en hel del innan detta ens sker! Det krävs att ni INTE samarbetar och/eller gång på gång missar att komma till möten eller andra instanser som räknas som hjälp.

Det krävs hur som helst en väldigt massa innan barn rycks upp ifrån sina hem. Ofta är inte vårdnadshavare speciellt medvetna om de brister de har i sitt föräldrarskap/missbruk/psykisk sjukdom eller liknande. Därför skapas oändligt många liknande trådstarter om orättvisa.

Ofta inser man inte problemet själv.

Men se över ditt liv TS, ditt mående, ditt nätverk och allt. Reflektera över vad som egentligen har hänt, utifrån och utanför boxen.

VAD hade DU kunnat gjort annorlunda? Vad kan du göra annorlunda nu? Hur kan du förbättra och förändra (det kan ALLA människor)?

Skriver inte detta för att vara elak på något vis, jag skriver det av omtanke och jag önskar verkligen att ni kan få bo tillsammans igen och att ni får en sund relation och att ditt barn får en bra uppväxt.

Men det krävs mod, engagemang och ett jädra anamma från ditt håll som mamma här. Det är en tuff väg, men vill du att ditt barn ska komma hem igen, så är det bara att bita ihop och faktiskt reflektera över dig själv och dina brister. Antingen om det är nåt i er direkta närhet som gjort att barnet fått flytta, eller om det enkom beror på dig eller barnet. Att sitta ner och verkligen tänka igenom allt är en bra början. Att VERKLIGEN se över sin situation och INTE lägga skuld och ansvar på andra.

• Anonym (Nej tack!)
    Anonym (Nå TS) skrev 2013-10-07 12:45:27 följande:
    TS, på vilket sätt arbetar du FÖR att du och ditt barn ska få bo ihop igen? Mer än att gnälla på FL menar jag. Gör du nåt konstruktivt med alla dina tankar och energi? Att soc skulle välja ut er som lätta offer, ta barnet ifrån sin trygghet utan vidare och dessutom tjäna på det. Det är ingen normalbegåvad människa som sväljer den historien tyvärr. De flesta som är insatta, VET att inte socialtjänsten på eget bevåg tar och rycker upp barn ifrån sina fungerande familjer. Det krävs mer än så. Det krävs flertalet anmälningar ifrån andra myndigheter, orosanmälningar. Det krävs ett underlag om att du eller ni som vårdnadshavare skapar någon form av missskötsel eller liknande för barn i er vård. Som de senare skickar till förvaltningsrätten. Det krävs en hel del innan detta ens sker! Det krävs att ni INTE samarbetar och/eller gång på gång missar att komma till möten eller andra instanser som räknas som hjälp. Det krävs hur som helst en väldigt massa innan barn rycks upp ifrån sina hem. Ofta är inte vårdnadshavare speciellt medvetna om de brister de har i sitt föräldrarskap/missbruk/psykisk sjukdom eller liknande. Därför skapas oändligt många liknande trådstarter om orättvisa. Ofta inser man inte problemet själv. Men se över ditt liv TS, ditt mående, ditt nätverk och allt. Reflektera över vad som egentligen har hänt, utifrån och utanför boxen. VAD hade DU kunnat gjort annorlunda? Vad kan du göra annorlunda nu? Hur kan du förbättra och förändra (det kan ALLA människor)? Skriver inte detta för att vara elak på något vis, jag skriver det av omtanke och jag önskar verkligen att ni kan få bo tillsammans igen och att ni får en sund relation och att ditt barn får en bra uppväxt. Men det krävs mod, engagemang och ett jädra anamma från ditt håll som mamma här. Det är en tuff väg, men vill du att ditt barn ska komma hem igen, så är det bara att bita ihop och faktiskt reflektera över dig själv och dina brister. Antingen om det är nåt i er direkta närhet som gjort att barnet fått flytta, eller om det enkom beror på dig eller barnet. Att sitta ner och verkligen tänka igenom allt är en bra början. Att VERKLIGEN se över sin situation och INTE lägga skuld och ansvar på andra.

Tack för ditt inlägg! Skriver bara ett kort svar nu då jag skriver från mobilen. Nej, självklart sitter jag inte bara och gnäller på fl! Jag kämpar hårt för att få hem mitt barn. De brister jag har haft har jag åtgärdat de senaste åren. Finns därav ingen anledning till fortsatt LVU, det är här kommunikationen med soc brister. Dom lyssnar varken på mig eller på personer i min närhet, inte ens läkare är något soc lyssnar på. Det är extremt frustrerande, men jag ger mig inte. Jag har alltid haft en stor insikt i de problem jag har haft och därav har jag på eget bevåg sökt och fått den hjälp jag kände att jag behövde. Det finns inget mer jag kan förändra nu och själva omsorgen om mitt barn har ingen någonsin klagat på - jag ÄR en jättebra mamma. Däremot stämmer inte det där med "samarbete", jag har alltid samarbetat med soc och du ser ju hur bra det gick! Nu är det slut med sånt, nu är det hårt mot hårt som gäller och barnet SKA hem!
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (seriöst) skrev 2013-10-06 23:24:04 följande:
    Så du menar att man automatiskt blir människokännare och inte behöver mer än sin egen känsla att barnet har varit utsatt, för att omhänderta barn, om man ser till att de som haft hemska uppväxter kvoteras in på soc som utredare? Det låter inte vidare rättssäkert för någon.
    Du behöver väl inte vara löjlig heller. Klart man inte kan det perr automatik. Man måste ju ha viljan och förmågan att analysera vad man blivit utsatt för och själv komma över det för att kunna hjälpa andra. Nej urs nej, kvotering är aldrig bra. Fast svenskarna verkar hysa en övertro till utbildning och verkar glömma att erfarenheter från verkliga livet egentligen ger 100 gånger så bra utbildning. Socionom utbidningen är ju dessutom känd för att vara psykolog light utbildningen för dem som inte har tillräckligt med betyg för att komma in på psykologprogrammet så det är ju inte så svårt att komma in trotts allt.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (lvu) skrev 2013-10-06 22:35:26 följande:
    De flesta som kommer till soc. kännedom gör det genom anmälan från skola, polis, vård eller barnomsorg, det är inte så att socialtjänsten letar rätt på de barn som utreds.

Det är inte socialtjänsten som söker efter varningstecken, det är de som anmäler som sett dessa, socialtjänsten utreder om det finns fog för anmälningarna.

Du kanske tycker att anmälningsplikten ska tas bort från de som är skyldiga att anmäla vid misstanke om att barn far illa? 
    Jag har väl aldrig sagt att de letar upp lämpliga "offer" själva heller?

Men jag tycker nog att det blir löjligt när du försöker förneka att det mesta av erat jobb är baserat på de varningstecken ni anser att ni kan uppfatta?

Anmälningsplikten har gått överstyr. För inte så länge sedan var det en artikel i aftonbladet har jag för mig där en flicka hade brytit armen på förskolan och efterssom flickan hade ett blåmärke på kinden så ringde sjukvårdspersonalen sos. Det är inte ok att såra och kränka föräldrar på löpande band. Det som jag tycker är en mer beklämmande är dock att de fall där barnmisshandel konstaterats så görs ingenting väldigt ofta. Ett systemfel? Jag menar har ni glömt fallet med Bobby? Jag har besökt hans grav.

Jag tror däremot vi kapat denna tråden länge nog. Ifall ni öppnar en ny tråd så kan vi diskutera detta mer där.
  • Anonym (Nej tack!)

Hon kommer hem!

Vi vann över sochelvetet! Drömmer 

• Anonym (Insatt)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-11 17:38:51 följande:
    Hon kommer hem!

Grattis!!
  • Anonym (har haft lvu)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-11 17:38:51 följande:
    Hon kommer hem!