• Mellanmjölkens land

Julklappar till 2,5åring. Lagom kostnad/antal?

Hur mycket tycker du att det är lagom att köpa julklappar för till en 2,5åring? Eller är det bättre att gå på antal? Hur många isf?

Vi har råd så problemet ligger inte där utan i att vi helst vill undvika att hamna i samma sits som en kollega där barnen (lågstadieåldern) blir besvikna om de inte får presenter för uppåt 8000 PER BARN.

Tittar jag på listan över saker vi skulle vilja ge känns det som på tok för mycket
    Duplo (inköpt i somras på konkursutförsäljning)
    Dockkläder
    Pulka/bob
    Leksaksspis
    Kritor
    Böcker (många av de nuvarande börjar bli för enkla)
    Ballonger

Vi köper även från Farmor/Farfar eftersom de bor för långt bort för att det ska vara praktiskt för dem att handla själva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-07 21:02
    Vi kommer inte vara 20 pers som firar jul utan totalt gäller det utöver oss föräldrar mor&farföräldrar samt en faster som vi inte vet om hon kommer.

• Svar på tråden Julklappar till 2,5åring. Lagom kostnad/antal?
  • Alexi

Isola747: som jag skrev, det handlar inte om pengar eller bortskämd, det handlar ålder och att kunna upprätthålla intresse för det antalet paket på julafton, till skillnad mot att få samma saker utspritt under året.

• Vinterankan

Vår dotter är lite äldre men hon får ungefär följande: 1 paket från mormor och morfar (ca 500kr), 1 paket från farmor och farfar (ca 300kr) 2-3 paket från oss föräldrar (ingen pristanke, kan vara 200kr per paket ett år och 1000kr per paket ett år) och ett paket från tomten (några hundralappar).

• Natulcien

Vi funderar inte bara på ålder, ekonomi, och eventuell spirande bortskämdhet. Vi tänker lite större än så...på miljön och attityden till att konsumera också. Vi grundlägger ju den attityden hos våra barn nu. Vill vi att de ska tok-konsumera bort hela vår planet när de växer upp? Nej.

Vår son har fått en julklapp av oss varje jul hittills. Och han har hunnit fira jul som 2 månaders, 1-åring och 2-åring. Sen får han ju ytterligare julklappar av far- och morföräldrar och kusiner. Men även där han vi gått in och sagt att de ska hålla det på en låg nivå.

I år är han 3 år lagom till jul, och vi kör vidare på samma koncept.

• Natulcien
    Isola747 skrev 2013-10-06 22:16:23 följande:
    Tycker helt enkelt att man ger så mycket man vill och kan :)
    Varför då?
  • Mellanmjölkens land

Med lite övertalning kan nog min mamma ta presenter från vår lista (ev att vi köper även åt henne eftersom hon kommer sitta i rullstol efter en operation i ett par månader). Svärföräldrarna kommer vi som sagt köpa från eftersom de bor för långt bort för att kunna släpa saker. Utöver dem är det bara svägerskan som kan tänkas fira jul med oss och hon brukar bara köpa en tröja eller nått sånt.

I sambons familj har de som tradition att ge presenter på nyårsafton så nån grej (kritor och ballonger kanske?) kan vi ju ge då.

• Isola747

Natulcien: tja,för att jag tycker att det verkar logiskt att ge så mycket som man vill om möjligheten finns, såklart.

• Jungblom

Vi brukar ge en större julklapp och sedan ett par mindre julklappar till våra barn.
    Det handlar inte om prislappen direkt utan att de får något de verkligen vill ha istället.

• Vinterankan
    Vinterankan skrev 2013-10-07 07:19:01 följande:
    Vår dotter är lite äldre men hon får ungefär följande: 1 paket från mormor och morfar (ca 500kr), 1 paket från farmor och farfar (ca 300kr) 2-3 paket från oss föräldrar (ingen pristanke, kan vara 200kr per paket ett år och 1000kr per paket ett år) och ett paket från tomten (några hundralappar).

Kan tillägga att vi ger rätt mycket när det inte är jul och födelsedag. Så om vi tycker det blir för mycket klappar med saker som vi vill ge så ger vi det bara som en överaskningspresent i vardagen.
  • nozpa
    Vinterankan skrev 2013-10-07 18:45:45 följande:

Kan tillägga att vi ger rätt mycket när det inte är jul och födelsedag. Så om vi tycker det blir för mycket klappar med saker som vi vill ge så ger vi det bara som en överaskningspresent i vardagen.

Samma här.
  • pigglet

Låt paketet från farmor/farfar vara något av det du redan har på listan.
    Våra föräldrar och ibland syskon också vill sällan köpa något själva till barnen, de tycker det är bättre att vi föräldrar gör det. Så vi ger sällan barnen något från oss, det blir nog med paket ändå. 

• Wierdo

Vi kommer handla för ca. 700kr per barn. Barnen är vid jul 2.5 och ca. 2 mån (ännu ofödd).

• mammalovis

För mig handlar leksaker om att ha ett basutbud anpassat till ålder. Jag försöker också prioritera saker som hon kan ha roligt länge med som duplo, järnväg, docksaker, matsaker o s v. Jag försöker även handla en del spel, pussel mm på loppis. Med tanke på att allt firande är inom loppet av 4 dagar så får hon sedan någon sommarpresent. I år var det rutschkana och en provisorisk sandlåda i en badbalja. Sedan blir det ju en del böcker, spel och pussel utspritt under året.

Min dotter blir 3 i december så hon får ju mycket samlat i samma månad. Av mormor och morfar fick hon en leksaksspis vid 1 år och dockvagn nu senast.

Tanken är att hon får två dockor typ Barbie i julklapp plus hemmagjorda kläder och en julbok plus något litet till för sammanlagt drygt 200 kr. Sedan får hon något dyrare av mormor och morfar. Hon har önskat sig en dammsugare. Sedan får hon något av morbror, bonusfarmor och ev av bonuskusiner. Så sammantaget blir det ju en del. Hur vi firar hennes födelsedag är inte bestämt ännu. Sedan köpte jag skidor för 50 kr på loppis och troligen för stora skridskor som får plockas fram när det passar.

Sedan funderar jag på en liten adventskalender med småsaker som hårspännen, en bok från loppis, delar av lite småsaker till dockan (tidigare inköpt för 99 kr) och en del hemmasydda kläder till dockan.   

Så med tanke på antalet givare låter det inte som överdrivet från er sida, tycker jag. En 2,5-åring är ju inte så medveten om varken kostnad eller antal utan det är ju snarare om något år det gäller att tänka till. 8000 kr låter ju fullständigt idiotisk.

• Sous

Sonen som är femton månader vid jul kommer att få en sats duplo av oss. Kritor och böcker räknar jag i den här åldern mer som sånt man köper och byter ut lite vartefter, det finns liksom ingen anledning stt ge det till jul för att det ska bli mer paket när jag ändå ser det som sånt som behövs. Böcker köper jag oftast begagnat för några kronor. Pulka skulle jag ge tidigare om jag var er, när (om) snön kommer. Det räcker väl utmärkt med dockkläder, duplo och leksaksspis till julen.

• IafiaE

Köp sådant dom behöver, som ni ändå kommer köpa för att det finns ett behov. Lite kläder, coola sängkläder mm. Leksaker behövs inte i stor mängder, satsa på saker ni kan göra ihop som familj. Bak saker, pyssel mm
    Ju äldre barnen blir ju dyrare blir det. Mina är 7, 10, 14 år och förra året hamnade vi nog på ca: 14år-7000kr 10år- 6000kr och 7åringen fick kanske för 4000kr.
    I år får dom inte en enda paket utan jag tar min familj till värmen istället. För det har blivit så att dom har fått det dom önskar sig och det blir dyrare varje år. 

Mammma
  • Alexi

Hur kan man köpa julklappar för 4000-7000 kr till barn? Får alla nya smartphones eller? Skulle aldrig komma på iden även om jag har råd.

• IafiaE

Det jag har märkt under åren är att barnen önskar sig mindre å mindre saker men dock så går priserna kraftigt upp. Så om barnen önskar sig en riktig sak som tex min dotter önskade sig ett "hemma studio" sett då hon spelar flera instrument och skriver egna låtar. 
    Så jag köper hellre få julklappar dom verkligen önskar sig istället för många saker som ändå aldrig kommer användas. 

Mamma till 3
  • Fskläraren

Man köper väl leksaker efter vilket intresse barnet har?! Är mitt barn intresserad av att bygga köper jag lego eller kappla. Visar det mer intresse för matlagning köper jag grejer som stödjer det intresset. Sen väljer man själv hur mycket man lägger och hur många klappar man köper. Handlar också om hur mycket plats man har. Men i åtanke kan man ha att barn kräver egentligen inte mycket det som gör dem glada är 100% uppmärksamhet från oss föräldrar och det är en bra billig present att ge.

• Linmin

Våra barn på 3, 6 år kommer att få julklappar från oss för 6-700 kr var.

Svar på tråden Julklappar till 2,5åring. Lagom kostnad/antal?