• Moasmostermia

Utredning igång. flera som precis börjat?

Finns ju några trådar för detta.

Men jag och min sambo var igår på första mötet med en barnmorska på Kvinnokliniken för en start av utredning. Då jag har Pcos. Ska bli intressant att se vad de kommer att bli för behandling i vårat fall. Själv så hoppas jag att vi "bara" kommer behöva hjälp i tablett form men tankarna på allt de andra finns ju självklart där. Några flera som precis startat sin utredning som förhoppningsvis resulterar i en bebis!.

• Svar på tråden Utredning igång. flera som precis börjat?
  • dumdummast

Japp man får ett FET. Nu är mina första prover tagna, i går faktiskt. Allt såg bra ut, förutom ämnesomsättning som inte var helt okej. Men skulle ta om det provet. Nya remisser skickade och prover ska tas i mitte på november. Fort går det. På sidan slog det att det skulle 2-4 innan första kontakt, men tog två dagar. Känns som att man knappt hänger med. Men känns samtidigt oerhört bra. Hur går det för er andra?

• trina

Väntar fortfarande på vårt läkarbesök mitten av november! Tiden går lite halv långsamt :) fick Provera utskrivet för att stoppa mina blödningar och det kommer nog skjuts upp behandlingsplanen om de skulle få för sig att allt är klart för att köra igång. Dock inte mer än en vecka eller två. Fast skjuter de upp det så länge får vi säkert ingen behandling detta året... Lite ångest för att jag inte vet hur allt kommer bli.

• Moasmostermia
    trina skrev 2013-10-23 20:30:34 följande:
    Väntar fortfarande på vårt läkarbesök mitten av november! Tiden går lite halv långsamt :) fick Provera utskrivet för att stoppa mina blödningar och det kommer nog skjuts upp behandlingsplanen om de skulle få för sig att allt är klart för att köra igång. Dock inte mer än en vecka eller två. Fast skjuter de upp det så länge får vi säkert ingen behandling detta året... Lite ångest för att jag inte vet hur allt kommer bli.

Ja när man väntar så tar de som sagt hundra år känns de som..

Hoppas att ni snart får kicka igång med allt ordenligt. lite ångest finns nu när december närmar sig och de ska ha jul ledigt ;/ 
  • Venne

Hur går det för er? Vi fick hem ett brev i veckan där det stod att vi skulle få en kallelse om ca 3 månader. Så irriterande lång tid allt tar! Vi lämnade in proverna för en månad sedan ungefär så man ska alltså gå i 4 månader och vänta på sina provsvar. Låter helt orimligt.

• trina

Provsvaren lär ju vara klara innan dess men det är att träffa läkare som tar lång tid. Det är vårdgarantin som säger att det ska ta max trenmånader tills dess att man träffar läkare och tyvärr är de så upptagna med andra patienter att det ofta är den faktiska väntetiden.

• Moasmostermia

De gick bra hos doktorn. Dock ska jag sänka mitt BMI och gå ner i vikt. Sedan ska jag få börja med pergotime i januari.

• Venne
    trina skrev 2013-11-06 15:53:00 följande:

Provsvaren lär ju vara klara innan dess men det är att träffa läkare som tar lång tid. Det är vårdgarantin som säger att det ska ta max trenmånader tills dess att man träffar läkare och tyvärr är de så upptagna med andra patienter att det ofta är den faktiska väntetiden.

Jo jag vet, men är det inte lite fult av dem att vänta nästan en månad innan de bekräftar att de fått in proverna och DÅ börjar räkna de där 3 månadena? Det är ju egentligen 4 månader vi får vänta. Vi lämnade ändå in proverna direkt på kliniken, lämnade personligen lappen i receptionen osv så det är inget postslarv det rör sig om.
  • Venne
    Moasmostermia skrev 2013-11-06 16:07:08 följande:

De gick bra hos doktorn. Dock ska jag sänka mitt BMI och gå ner i vikt. Sedan ska jag få börja med pergotime i januari.

Spännande att ni får prova något. Hur tar man det? Sprutor eller?
  • AnnHelen

Otroligt skönt att det finns flera med samma bekymmer som en annan!
    Har försökt blivit gravid över ett år, men eftersom jag vet att jag har pco sen flera år tillbaka så tyckte jag inte att det var någon ide att vänta. Kontaktade då Kvinnokliniken.

Har varit på en träff med barnmorskan för lite info och ska på tisdag till en läkare för undersökning på kvinnokliniken.
    När jag var hos barnmorska för drygt en månad sen låg jag 2 kilo över vad för jag får väga för att de ska kunna hjälpa en, så får väl se vad läkaren säger på tisdag. Känner mig lite nervös!

• Moasmostermia

Annhelen: ja detta med pco/pcos är vanligare än man tror. Spännande håller tummarna att de går bra för er.

• dumdummast

Nu är alla prover tagna för oss bara vänta med spänning och rädsla på att höra svaren och vad som kan göras. Väger dock tre kg för mycket hoppas jag har hunnit gå ner det tills det är dags.

Jo, pco/pcos är nog vanligare än man tror. Ibland känns det rent förhärliga att man har det. Känns som att kroppen sviker mig lite.

• Moasmostermia

Dumdummast: håller tummarna att svaren ska vara bra.

Ja själv så kan jag känna mig en aning bitter på min kropp att man inte är som alla andra. Men mycket är nog för att man är inne i hela ruljansen och vet vad som väntar.

• AnnHelen

När vi var där förra veckan så tyckte läkaren att jag skulle gå ner 3-4 kg så skulle vi köra igång sen. Så nu är det bara o kämpa på.

• Tonci

Nu blev jag nyfiken :)

Jag har precis bokat tid på gyn för att kolla om jag kanske har pco.
    Vad ska man ligga på för BMI för att få hjälp? :)

• dumdummast
    Tonci skrev 2013-12-04 14:46:13 följande:
    Nu blev jag nyfiken :)Jag har precis bokat tid på gyn för att kolla om jag kanske har pco.

Vad ska man ligga på för BMI för att få hjälp? :)

Här i Västerbotten får man inte ligga högre än 30. Men har sett att det är lite olika men jag vet inte.
  • AnnHelen

Moasmostermia: drygt 2-3 kg kvar. Håller tummarna jag med! Får väl önska en god jul och gott nytt år och hoppas på nästa år :)

Det där med BMI varierar från varje län. Går man in på sjukhuset hemsida och vidare till kvinnokliniken så står det vilken gräns de har.

Svar på tråden Utredning igång. flera som precis börjat?