Nashico skrev 2014-01-09 02:32:45 följande:
Hade ingen aning om att man kunde! Nu har jag hunnit bli 34 redan och väntar ev. på ryggoperation MEN efter det ska jag faktiskt ta och göra en donation (Om jag nu hinner innan 36års ålder maxålder för min vårdregion)
Jag har två friska och söta pojkar som blev till på första försöket. Så mina ägg ska nog vara dugliga för donation om någon vill ha dem vill säga.
Frågan är dock. Vad kan det krävas av mig om barnet söker upp mig? (Det är helt ok om det söker upp mig och vill ha en relation med mig) Jag kan även tänkta mig att ta hand om det om det skulle bli föräldralöst (genetiskt så är det ändå mitt barn) men vad händer om t.ex mamman dör. Inte blir jag skyldig till försörjning eller så? (Låter korkat men likna bra att fråga) Jag vet att det är himla rörigt när det gäller spermadonation och barn som kan söka upp en osv. Så vad kan det uppstå för problem om man vill bli donator?
Jättefint av dig att vilja bli donator och jag hoppas verkligen att det går vägen.
Jag måste bara koma med några kommentarer dock, och det är nog bra för dig att veta om du ska donera, inte minst för din egen skull. Jag läser att många pratar om att "barnet" ska söka upp donatorerna. Med "barnet" vet jag inte om man menar åldersmässigt, vilket då naturligtvis är helt fel då det rör sig om en vuxen människa som eventuellt dyker upp, eller om man menar "barnet" som i förhållande förälder/barn. Om det är det senaste så måste man tänkta om då den människa som blir till med hjälp av donerat ägg inte har något förälder/barn-förhållande till donatorn. Anser man detta så är man tyvärr inte lämplig som donator. Med detta vill jag absolut inte säga att du inte är lämplig, precis som det är en utvecklingsprocess att ta emot donerade könsceller så är det säkerligen en mental process att donera, kanske ännu större? Men det är något man måste fundera på. I Sverige är, som tidigare skrivits, mottagarna biologiska föräldrar (pappan naturligtvis på alla sätt som vilken pappa som helst, biologisk, genetisk, juridisk) och mamman biologisk och juridisk. Någon genetisk mamma finns enligt svenskt sätt att se på det inte, utan däremot en donator. Detta kan man ju tycka personligen vad man vill om, men det är otroligt viktigt, inte minst för den människa (barnet

)som blir till med donerat ägg att veta vad som gäller och inte gå omkring och tro att det finns två mammor.
Vad gäller att ta hand om barnet om något skulle hända mamman så är det naturligtvis pappan som tar hand om sitt barn. Om något händer båda föräldrarna är det släktingar, vänner eller socialtjänsten som tar över, precis som med dina barn. Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att donatorn skulle bli inblandad och då har jag ändå funderat en del på vad som skulle hända om vi skulle dö.
Så om du donerar (vilket jag verkligen hoppas att du gör om du känner att det är rätt för dig) så kan det hända att du blir kontaktad av en vuxen person som till viss del liknar dig men sannolikt med helt andra referensramar och bakgrund. Detta är dock långt ifrån säkert om man tittar på hur det har sett ur fram tills idag. Och naturligtvis kan den personen inte ställa några krav på dig eller din familj, lika lite som du kan ställa några krav på denne.
Återigen vill jag säga att det är fantastiskt av dig att vilja donera och jag tror att donatorer ofta är människor som verkligen är riktigt fina personer!