• Anonym (Eleven)

Olagligt att offentligöra otrohet?

Jag går sista året på gymnasiet, och jag vet att min klassföreståndare har en affär med en annan elevs mamma samtidigt som han är gift och har barn.
    Jag vet det av den anledningen att den andra eleven är min bästa vän... Hon har berättat för mig hur hon äcklas av detta och att klassföreståndaren och vännens mamma endast hävdar att de är vänner... Min väns mamma är singel skall tilläggas så hon bedrar inte någon.
    Nu har jag och min vän smygfotat klassföreståndaren när han badar i badtunnan med vännens mamma. De gjorde inget sexuellt men jag tror ändå inte att klassföreståndarens fru skulle uppskatta detta, speciellt inte som de var nakna.. Iallfall är det va jag kommer hävda till frun eftersom kompisens mamma var topless, att läraren hade badbyxor på sig syns inte på fotot {#emotions_dlg.djavulsk}
    Funderar lite på juridiken när det gäller att offentligöra detta. Min vän vågar inte av förklarliga skäl men vi har pratat om att jag kommer vara den som gör det. Detta kommer inte ske i utpressningssyfte, men givetvis så måste jag erkänna att jag njuter av att hämnas mina låga betyd som klassföreståndaren satt på mig.
    Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru? Så att han får våndas ett tag. Jag kommer inte kräva någonting för att inte offentligöra det eftersom jag ändå kommer göra det, men vill att han skall lida ett tag innan.
    Inte gör jag väl fel här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 13:55
    Kommer snart ett avslöjande och outning i form av en uppdatering av denna tråden, skall jag göra det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13
    Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet.

Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller.

Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker,

1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta.

2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom.

Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)

• Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?
  • sandlilja

TS: du är en idiot som använder ett diskussionsforum där folk engagerar sej och försöker råda varandra, till en s.k trolltråd. Folk ska alltså tänka och bry sej om att svara men är bara statister i din lilla demonstration. Alla som engagerar sej är "massan". Lite lägre stående än dej....

Trolltrådar är döden för diskussionsforum, det får folk att känna sej dumma för att de försökt tala nån till rätta eller trösta och råda istället för att bara strunta i det.

Hitta på dina trollhistorier i lärarnas fikarum nästa gång och ta irritationen när du "avslöjar" irl istället för att lära dina elever att sabba forum! Men nät-etik kanske inte ingår i just ditt ämne?

• Anonym (... 2)
    sandlilja skrev 2014-01-09 19:04:20 följande:
    TS: du är en idiot som använder ett diskussionsforum där folk engagerar sej och försöker råda varandra, till en s.k trolltråd. Folk ska alltså tänka och bry sej om att svara men är bara statister i din lilla demonstration. Alla som engagerar sej är "massan". Lite lägre stående än dej.... Trolltrådar är döden för diskussionsforum, det får folk att känna sej dumma för att de försökt tala nån till rätta eller trösta och råda istället för att bara strunta i det. Hitta på dina trollhistorier i lärarnas fikarum nästa gång och ta irritationen när du "avslöjar" irl istället för att lära dina elever att sabba forum! Men nät-etik kanske inte ingår i just ditt ämne?

• Anonym (....)

TS. Det hade varit smartare att visa dina elever Derren Browns "The gameshow".... Poängen är i slutänden den samma. Hur man agerar när man får chans att vara "anonym" och hur den enskilda individen lätt blir till en i mobben.

• molly50
    TS: du är en idiot som använder ett diskussionsforum där folk engagerar sej och försöker råda varandra, till en s.k trolltråd. Folk ska alltså tänka och bry sej om att svara men är bara statister i din lilla demonstration. Alla som engagerar sej är "massan". Lite lägre stående än dej....

Trolltrådar är döden för diskussionsforum, det får folk att känna sej dumma för att de försökt tala nån till rätta eller trösta och råda istället för att bara strunta i det.
    Hitta på dina trollhistorier i lärarnas fikarum nästa gång och ta irritationen när du "avslöjar" irl istället för att lära dina elever att sabba forum! Men nät-etik kanske inte ingår i just ditt ämne?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • neeext
    TrendyFarsa skrev 2014-01-09 16:30:57 följande:
    Ett väluppfostrat barn som fått lära sig korrekt svenska kanske.

Ja och det verkade ju TS vara... Lol... Nej folk är så otroligt lättlurade! Haha
  • neeext
    Tindra80 skrev 2014-01-09 18:54:16 följande:
    Hahahahaaaa!!! Medlemmar på FL ÄGDA!

Tycker desamma.. Är man så dum och går på detta så får man fan ta o skylla sig själv ;)
  • felix le chat

• felix le chat

Jag trodde inte på själva trådstarten
    Jag tror inte på TS tilläggskomentar
    Jag tror TS är en pajas

Om en av fyra trådar är hittepå smörja utan humor eller underhållningsvärde
    så är det början på slutet

• molly50
    neeext skrev 2014-01-09 20:33:32 följande:

Tycker desamma.. Är man så dum och går på detta så får man fan ta o skylla sig själv ;)
    Å andra sidan är det inte så lätt att veta vad som är sant och inte här på FL,när så mpånga skapar en massa trolltrådar.

Synd för de som verkligen är seriösa och försöker föra en seriös diskussion och framförallt de som skapar seriösa trådar.
  • Deborah

Nej, det var en lärorik trådstart. Jag uppskattar  uppsåtet.
  • Anonym (Relmmih.)
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 12:03:22 följande:
    För att jag vill hämnas, jag tjänar inget ekonomiskt på det, men får en viss tillfredsställelse måste jag medge..
    Vad har jag att förlora? dåliga betyg har jag redan.
    Du är sur för de "låga betyg han satt på dig". Du hade kanske fått bättre betyg om du låtit honom sätta på dig på riktigt.Flört
  • neeext
    molly50 skrev 2014-01-09 21:41:46 följande:
    Å andra sidan är det inte så lätt att veta vad som är sant och inte här på FL,när så mpånga skapar en massa trolltrådar. Synd för de som verkligen är seriösa och försöker föra en seriös diskussion och framförallt de som skapar seriösa trådar.

Men helt ärligt.. Ser denna Ts ut att vara skriven av en 15 åring? Fattar inte hur man kan tro de.
  • molly50
    neeext skrev 2014-01-09 22:20:59 följande:

Men helt ärligt.. Ser denna Ts ut att vara skriven av en 15 åring? Fattar inte hur man kan tro de.
    Spelar det någon roll? Vi vet ju redan att tråden är fejk så åldern på TS behöver vi väl knappast spekulera i.
  • Spöktuss
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 11:50:25 följande:
    Jag går sista året på gymnasiet, och jag vet att min klassföreståndare har en affär med en annan elevs mamma samtidigt som han är gift och har barn.
    Jag vet det av den anledningen att den andra eleven är min bästa vän... Hon har berättat för mig hur hon äcklas av detta och att klassföreståndaren och vännens mamma endast hävdar att de är vänner... Min väns mamma är singel skall tilläggas så hon bedrar inte någon.
    Nu har jag och min vän smygfotat klassföreståndaren när han badar i badtunnan med vännens mamma. De gjorde inget sexuellt men jag tror ändå inte att klassföreståndarens fru skulle uppskatta detta, speciellt inte som de var nakna.. Iallfall är det va jag kommer hävda till frun eftersom kompisens mamma var topless, att läraren hade badbyxor på sig syns inte på fotot {#emotions_dlg.djavulsk}
    Funderar lite på juridiken när det gäller att offentligöra detta. Min vän vågar inte av förklarliga skäl men vi har pratat om att jag kommer vara den som gör det. Detta kommer inte ske i utpressningssyfte, men givetvis så måste jag erkänna att jag njuter av att hämnas mina låga betyd som klassföreståndaren satt på mig.
    Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru? Så att han får våndas ett tag. Jag kommer inte kräva någonting för att inte offentligöra det eftersom jag ändå kommer göra det, men vill att han skall lida ett tag innan.
    Inte gör jag väl fel här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 13:55
    Kommer snart ett avslöjande och outning i form av en uppdatering av denna tråden, skall jag göra det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13
    Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet.

Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller.

Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker,

1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta.

2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom.

Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)
    Tanken var kanske god, men kunde du inte ha gjort experimentet någon annanstans? Det fanns kanske folk som satt på en liknande historia eller till och med varit "offer" för en affär och därför engagerat sig i tråden, och så är den påhittad enbart för dina undervisningssyften. Hur tror du dessa människor känner sig då? Dumt.
  • ardath bey

Jag tycker TS har lika svårt med konsekvenstänket som den fejkade Eleven. Eleven years old?

• Selfish Geene

En lärare som ägnar en halv dag åt en meningslös diskussion på ett internetforum och kallar det för "undervisning"? Troligt..... Jag tvivlar starkt på att det skulle vara så illa ställt med kompetensen hos svenska lärare (och jag har INTE höga tankar om vår lärarkår)

• Psykologistuderande
    Selfish Geene skrev 2014-01-10 07:19:32 följande:
    En lärare som ägnar en halv dag åt en meningslös diskussion på ett internetforum och kallar det för "undervisning"? Troligt..... Jag tvivlar starkt på att det skulle vara så illa ställt med kompetensen hos svenska lärare (och jag har INTE höga tankar om vår lärarkår)
    Jag håller med. Det känns inte särskilt trovärdigt på endera vis. Kanske är det snarare så att TS inte fick den feed-back som denne hoppades på och således försöker "mörka" sin historia.

/Linda
  • EnLitenSvamp
    Tindra80 skrev 2014-01-09 18:54:16 följande:
    Hahahahaaaa!!! Medlemmar på FL ÄGDA!
    Me like!!!Hjärta
    throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?