• HonHarPlattMage

Kan en feminist ha string?

Kan en feminist gå klädd i stringtrosor? Utan att bli trakasserad av pk folk alltså.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en feminist ha string?
  • Nenne666
    Fiona M skrev 2014-02-19 13:14:58 följande:
    Är det bara feministerna som bör driva dessa frågor? Dessutom, de som upprörs över hår är ju icke-feministerna, har de inget annat att bli upprörda över eller viktiga fråga att driva istället för att tönta sig?

Känner man för att tönta sig och ställa helt självklara frågor så varsågod. Nä man behöver inte va en feminist för att driva en fråga framåt. Det är väl för fan feministerna som hoppar jämnfota av att visa upp håret på ben och under armar medan inte en jävel bryr sig.
  • Voluptuous Shalimar
    taquine skrev 2014-02-19 13:32:26 följande:
    Nej ett snöre inkört i röven är inte snyggt på någon , hur snygg kropp du än har, nu har vi olika åsikt annars tycker jag du är en av få med sunda åsikter här på FL.Mormorstrosa och hipsters gör din kropp snyggareGlad
    Nu klär jag inte alls i mormorstrosa, annars är jag snygg både i och utan såväl hipster som andra plagg med mindre tyg

Vad jag menade var förstås att jag tycker att det är snyggast om underkläderna inte syns ALLS, jag tycker mao inte heller att det är snyggt att se snöret i stringen. Själva poängen är ju att en stringtrosa ska vara osynlig, dvs det ska se ut om om skinkorna är nakna (vilket de är) även om man inte vill göra en Britney. 

Jag har svurit mig lila över sk osynliga sömfria, hudfärgade trosor som aldrig håller vad de lovar. Jag menar, dessa är då tänkta att använda sommartid, eftersom det är då man bär slinkiga tunna klänningar i ljusa färger. Och "hudfärgat" i butiken är INTE min hudfärg på sommaren: snarare ser det ut som om jag har vita underkläder som lyser igenom (samma sak om jag är naken under). Bruna sömfria tunna trosor efterlyses härmed. 
  • Förväntanstid
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-19 14:25:28 följande:
    Nu klär jag inte alls i mormorstrosa, annars är jag snygg både i och utan såväl hipster som andra plagg med mindre tyg Vad jag menade var förstås att jag tycker att det är snyggast om underkläderna inte syns ALLS, jag tycker mao inte heller att det är snyggt att se snöret i stringen. Själva poängen är ju att en stringtrosa ska vara osynlig, dvs det ska se ut om om skinkorna är nakna (vilket de är) även om man inte vill göra en Britney.  Jag har svurit mig lila över sk osynliga sömfria, hudfärgade trosor som aldrig håller vad de lovar. Jag menar, dessa är då tänkta att använda sommartid, eftersom det är då man bär slinkiga tunna klänningar i ljusa färger. Och "hudfärgat" i butiken är INTE min hudfärg på sommaren: snarare ser det ut som om jag har vita underkläder som lyser igenom (samma sak om jag är naken under). Bruna sömfria tunna trosor efterlyses härmed. 

Och för mig ser det ut som om jag har en konstig hudfärg just där eftersom jag har väldigt vit hud (nästan inga pigment). Sedan finns det alla mörkhyade... ;) Färgen "nude" är mycket missvisande.
  • Voluptuous Shalimar
    Förväntanstid skrev 2014-02-19 14:51:48 följande:

Och för mig ser det ut som om jag har en konstig hudfärg just där eftersom jag har väldigt vit hud (nästan inga pigment). Sedan finns det alla mörkhyade... ;) Färgen "nude" är mycket missvisande.
    Färga själv *tips*

För dig kanske det funkar med tunna vita trosor som du låter ligga i te? Då blir de väldigt ljust nudefärgade. 
  • lykantrophona
    mr me skrev 2014-02-19 13:05:40 följande:
    Är det verkligen en stereotyp och är det inte snarare du som har en naiv uppfattning om vad feminism i praktiken är? Det du skriver är att feminister i princip kan vara vad som helst och att en feminist kan tycka vad som helst.

Vad definierar då en feminist? Det verkar som att jag också skulle kunna kalla mig feminist, trots att jag regelbundet brukar överösas med glåpord från trångsynta feminister här på forumet.
    Jag skulle vilja hävda att en feminist är någon som lagt märke till orättvisor mellan könen och som ändra på det. Alla feminister följer inte samma teorier, har inte samma syn på vad som orsakar dessa orättvisor eller hur man ska handskas med det. Men om man är villig att kämpa för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män så är man feminist. Vissa feminister fokuserar bara på kvinnors rättigheter, andra feminister på alla kön.

Du ska bara veta hur mycket kritik radikalfeminister får från t ex liberalfeminister - det är många frågor som är kontroversiella.

Själv är jag framför allt en sexpositiv feminist. För mig är det viktigt att kvinnor ska få rätten att styra sin egen sexualitet - dvs, ligga runt om man vill det, vara oskuld livet igenom om man vill det. För det har länge varit så att män har haft större sexuell frihet än kvinnor, och man har använt kvinnors sexualitet för att förolämpa dem ("slampa", "hora", etc).
    Sen är det viktigt med sådant som lika lön för lika arbete, delat ansvar i hemmet, antidiskrimineringslagar etc. Men alla kan inte göra allt, så jag fokuserar helst på sexualpolitiken.

Jag är feminist, och ibland får jag höra glåpord från andra feminister. Vi kan ju fortfarande ha olika åsikter - t ex i fråga om sexköpslagen.
    OF skrev 2014-02-19 13:01:52 följande:

Om en tjej väljer att klä sig sexigt för sin egen skull så blir ändå den feministiska anklagelsen mot henne att hon gör det för att hon stöpt i en form av det patriarkala förtycket och att hon kan inte gjort detta val själv.

Det är alla dessa avarter av feminism som gör att jag numera svarar nej på frågan om jag är feminist. Jag är för ett jämställt samhälle med samma möjligheter och rättigheter utifrån individens förutsättningar. Jag tycker att var och en ska ha rätt att leva sina liv på de sätt de själva väljer så länge man inte skadar andra fysiskt eller med förtryck.

Ja, vissa feminister tycker som du skriver i första stycket. Vissa tycker inte så. Jag är medveten t ex om att många saker jag gör, gör jag pga kulturen och vilka förväntningar som ställs på mig som kvinna. T ex att jag rakar mig under armarna, eller sminkar mig. Jag kan tycka att ingen kvinna borde känna sig tvungen att göra det, jag kommer alltid att stå upp för kvinnors rätt att välja själva utan att bli förolämpade för att lite hår syns på tv-skärmen... Men det innebär ju inte att jag själv måste sluta raka mig, jag är van vid det, jag trivs med det.

Problemet med många former av diskriminering/förtryck är att man kanske inte alltid är själv medveten om vad man gör. När jag ser en person, så kommer min hjärna göra en massa antagelser. Det jag kan göra är att försöka bli medveten om det och ifrågasätta mina antagelser. Är verkligen tonårstjejer sämre på teknik än killarna, eller bör jag se vad individen går för? Är verkligen alla medelålders män snuskgubbar, eller ska jag inte vara så dömande? Sen när man påtalar att någon annan just tänkt en fördomsfull tanke eller gjort ett val baserat på undermedvetna antagelser, så blir folk sura på en. "Jag är inte rasist! Jag är inte sexist!". Men ibland kan det vara svårt att undvika att trampa i klaveret när vi har sådana attityder runt omkring oss och vi blir påverkade.
  • hejnina

*tittar ner i byxorna på mig själv* aa jo det går bra! Mvh, stolt medlem i ~ pkmaffian ~

• mr me
    lykantrophona skrev 2014-02-19 16:27:45 följande:
    Jag skulle vilja hävda att en feminist är någon som lagt märke till orättvisor mellan könen och som ändra på det. Alla feminister följer inte samma teorier, har inte samma syn på vad som orsakar dessa orättvisor eller hur man ska handskas med det. Men om man är villig att kämpa för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män så är man feminist. Vissa feminister fokuserar bara på kvinnors rättigheter, andra feminister på alla kön.

Du ska bara veta hur mycket kritik radikalfeminister får från t ex liberalfeminister - det är många frågor som är kontroversiella.

Själv är jag framför allt en sexpositiv feminist. För mig är det viktigt att kvinnor ska få rätten att styra sin egen sexualitet - dvs, ligga runt om man vill det, vara oskuld livet igenom om man vill det. För det har länge varit så att män har haft större sexuell frihet än kvinnor, och man har använt kvinnors sexualitet för att förolämpa dem ("slampa", "hora", etc).
    Sen är det viktigt med sådant som lika lön för lika arbete, delat ansvar i hemmet, antidiskrimineringslagar etc. Men alla kan inte göra allt, så jag fokuserar helst på sexualpolitiken.

Jag är feminist, och ibland får jag höra glåpord från andra feminister. Vi kan ju fortfarande ha olika åsikter - t ex i fråga om sexköpslagen.
    Mycket av det du skriver är inte sant.

Feminism har ingenting med kvinnors rättigheter att göra och feminismen som rörelse och ideologi är snarare ett av de stora hoten mot dessa. Om man är kvinna och värderar sitt eget liv och frihet så gör man klokt i att närmast vara militant motståndare till feminism.

Förövrigt är den enda "strukturella diskrimineringen" av något kön som förekommer i samhället den som regelmässigt drabbar män.

Apropå feminism, titta på en sådan här tråd t.ex:
    www.familjeliv.se/Forum-26-175/m72551784.html

Det är aldrig någon feminist som yttrar sig i sådana trådar. Ni sitter som små lydiga skolflickor och accepterar att en muslimsk man talar om mäns rätt att misshandla kvinnor och att en sådan man bjuds in för att föreläsa för muslimer i Sverige.

Hade Pingstkyrkan gjort samma sak hade det blivit krigsrubriker i media och du hade säkert stått på barrikaderna och haft åsikter när du känt stöd och ryggdunk från andra feminister. Men nu är det största möjliga tyssssssstnad.

Och vet du vad det beror på? Det kan du gå in och läsa om i den tråden eller i någon av de andra dussintals trådar där jag förklarat fenomenet.

Vad mig själv anbelangar så känner jag bara avsmak och illamående av feminister. Feminismen är sin egen antites. Ett gäng osäkra och hysteriska flickor utan ryggrad eller egen vilja som bara har åsikter som de blivit matade med att ha.
  • lykantrophona
    mr me skrev 2014-02-19 16:43:00 följande:

Feminism har ingenting med kvinnors rättigheter att göra och feminismen som rörelse och ideologi är snarare ett av de stora hoten mot dessa. Om man är kvinna och värderar sitt eget liv och frihet så gör man klokt i att närmast vara militant motståndare till feminism.

Förövrigt är den enda "strukturella diskrimineringen" av något kön som förekommer i samhället den som regelmässigt drabbar män.

Det är aldrig någon feminist som yttrar sig i sådana trådar. Ni sitter som små lydiga skolflickor och accepterar att en muslimsk man talar om mäns rätt att misshandla kvinnor och att en sådan man bjuds in för att föreläsa för muslimer i Sverige.

Hade Pingstkyrkan gjort samma sak hade det blivit krigsrubriker i media och du hade säkert stått på barrikaderna och haft åsikter när du känt stöd och ryggdunk från andra feminister. Men nu är det största möjliga tyssssssstnad.

Och vet du vad det beror på? Det kan du gå in och läsa om i den tråden eller i någon av de andra dussintals trådar där jag förklarat fenomenet.

Vad mig själv anbelangar så känner jag bara avsmak och illamående av feminister. Feminismen är sin egen antites. Ett gäng osäkra och hysteriska flickor utan ryggrad eller egen vilja som bara har åsikter som de blivit matade med att ha.
    Ja, du får väl ha dina åsikter, men jag håller inte med dig. Angående varför jag inte kastar mig in i vad någon muslim säger, är dels för att jag oftast inte hör talas om det själv (och då är det svårt att tycka något), och sen är det ofta så många andra som redan klagar så då känns det onödigt för mig att engagera mig i det. Sen vill jag inte gå på demonstrationer etc som är arrangerade av högerextremister, och tyvärr utnyttjar högerextreminister diverse fina syften för att sprida sin propaganda. T ex är de ju bara intresserade av att skydda kvinnor från invandrare, bara intresserade av djurrätt när det handlar om att ge sig på zoofiler osv.

Jag tycker det är hemskt när muslimer, eller kristna, eller hinduer eller vad som helst förespråkar saker som jag ser som hat. Men jag har faktiskt inte tid att sätta mig in i precis allt - därför fokuserar jag på vissa saker. Du kommer inte se mig på barnvagnsmarchen mot mödradödlighet heller, det innebär inte att feminister inte bryr sig om mödrar. Bara att jag har begränsat med tid, och överlåter vissa saker till andra feminister - män som kvinnor.

Sen är det ju väldigt tacksam för sådana som dig att hävda en massa saker om "riktigt feminism". Feminister är diversa och har olika åsikter. Det är sanningen. Det finns ingen konspiration, och det är extremt nedlåtande att kalla vuxna kvinnor för "flickor utan ryggrad".
  • mr me
    lykantrophona skrev 2014-02-19 16:52:51 följande:
    Ja, du får väl ha dina åsikter, men jag håller inte med dig. Angående varför jag inte kastar mig in i vad någon muslim säger, är dels för att jag oftast inte hör talas om det själv (och då är det svårt att tycka något), och sen är det ofta så många andra som redan klagar så då känns det onödigt för mig att engagera mig i det. Sen vill jag inte gå på demonstrationer etc som är arrangerade av högerextremister, och tyvärr utnyttjar högerextreminister diverse fina syften för att sprida sin propaganda. T ex är de ju bara intresserade av att skydda kvinnor från invandrare, bara intresserade av djurrätt när det handlar om att ge sig på zoofiler osv.

Jag tycker det är hemskt när muslimer, eller kristna, eller hinduer eller vad som helst förespråkar saker som jag ser som hat. Men jag har faktiskt inte tid att sätta mig in i precis allt - därför fokuserar jag på vissa saker. Du kommer inte se mig på barnvagnsmarchen mot mödradödlighet heller, det innebär inte att feminister inte bryr sig om mödrar. Bara att jag har begränsat med tid, och överlåter vissa saker till andra feminister - män som kvinnor.

Sen är det ju väldigt tacksam för sådana som dig att hävda en massa saker om "riktigt feminism". Feminister är diversa och har olika åsikter. Det är sanningen. Det finns ingen konspiration, och det är extremt nedlåtande att kalla vuxna kvinnor för "flickor utan ryggrad".
    Du försvarar alltså zoofilers rätt att ha sex med djur?

Come again?

Och visst, du kan säkert ha dina anledningar till att bara engagera dig i frågor som samtidigt engagerar alla andra feminister på samma gång så att du känner att du har en accepterad åsikt som är konform och ligger i linje med vad du förväntas tycka, tänka och säga. (dvs hysterisk ryggradslös flicka, eller ska jag säga kvinna istället?).

Det intressanta är att det inte finns en enda feministisk debattör eller opinionsbildare som engagerar sig i dessa andra frågor. I bästa fall kan man höra om någon feminist som skruvar lite otåligt på sig när en ung kvinna blir brutalt hedersmördad, men när Jens Spendrup säger nej till könskvotering av bolagsstyrelser så exploderar alla feminister i en rabiat sörja av hat. Man eldar på varandra, alla tycker likadant, står sida vid sida och känner kraften av en massrörelse som är sin egen antites och som man, bara genom att betrakta den, snabbt kan konstatera att den är totalt fel ute.

Ryggradslös, som sagt. En lydig kvinna i maktens koppel.

- Ställ dig vid spisen, stryk min skjorta, bli feminist, hata Jens Spendrup, skriv ett argt blogginlägg.

- Ja, hen!
  • The Hawk
    mr me skrev 2014-02-19 16:43:00 följande:

Bra skrivet och suverän analys.
    De som florerar här och kallar sig feminist är bara ett bihang likt en svans, du kan böja det hur många gånger som helst men betydelsen av ordet är inget annat än en blöt fläck på golvet som alla tramar i och svär på och sen går vidare.

Jag är för att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter men även samma skyldigheter, du ska fan göra dig förtjänat av ett jobb tex och inte glida in i positioner för att du har avsaknad av en kuk.
    Men att vissa av de som rör sig här som kallar sig för feminister är inget annat än lögnare, när jag läser feminist då spyr jag och tycker att dessa personer verkligen borde öppna ögonen för vad för värdegrund och rättvisa ordet bemärker och ytterst väldigt få ens lever upp till denna egocentriska militanta håriga gruppering egentligen står för i vårt land.
    If you are a rodent, I would not like to be in your shoes.
  • gammelget

Det är ok om feministen har en snygg bakdel. Annars är det inte ok om hon inte har tex. byxor eller en kjol för.

• saltgurka
    gammelget skrev 2014-02-19 17:15:08 följande:
    Det är ok om feministen har en snygg bakdel.
  • lykantrophona
    mr me skrev 2014-02-19 17:07:56 följande:
    Du försvarar alltså zoofilers rätt att ha sex med djur?

Come again?

Och visst, du kan säkert ha dina anledningar till att bara engagera dig i frågor som samtidigt engagerar alla andra feminister på samma gång så att du känner att du har en accepterad åsikt som är konform och ligger i linje med vad du förväntas tycka, tänka och säga. (dvs hysterisk ryggradslös flicka, eller ska jag säga kvinna istället?).

Det intressanta är att det inte finns en enda feministisk debattör eller opinionsbildare som engagerar sig i dessa andra frågor. I bästa fall kan man höra om någon feminist som skruvar lite otåligt på sig när en ung kvinna blir brutalt hedersmördad, men när Jens Spendrup säger nej till könskvotering av bolagsstyrelser så exploderar alla feminister i en rabiat sörja av hat. Man eldar på varandra, alla tycker likadant, står sida vid sida och känner kraften av en massrörelse som är sin egen antites och som man, bara genom att betrakta den, snabbt kan konstatera att den är totalt fel ute.

Ryggradslös, som sagt. En lydig kvinna i maktens koppel.

- Ställ dig vid spisen, stryk min skjorta, bli feminist, hata Jens Spendrup, skriv ett argt blogginlägg.

- Ja, hen!
    Jag har faktiskt ingen aning om vem Jens Spendrup är. :)
    Jag tycker inte att nedlåtande tillmälen och personangrepp hör hemma i en sund debatt. Och ja, jag är emot en allmän kriminalisering av sex med icke-människor. Men det hör knappast hemma i den här tråden - den har ganska lite med string att göra, inte sant? Det finns andra trådar om du vill debattera tidelag. Men som du ser, har jag knappast åsikter som är endast det jag förväntas tycka. Lika lite som jag debatterar mot en tidelagslag för att få beröm, så debatterar jag mot omskärelse av spädbarn eller för liberal abortlagstiftning och lättillgängliga preventivmedel bara för att det förväntas av mig.

Om du inte kommer med mer än massa tomma anklagelser som åtminstone stämmer på mig (jag är inte aktiv i någon feministisk rörelse just nu, så ingen "eldar på" mig), så tänker jag inte besvara dina resterande inlägg. Du kommer ju inte med något konkret - bara en massa saker som du tycker feminister gör, och du blundar för den variationen som finns bland feminister. Du har redan bestämt dig för din åsikt, och det finns inget jag kommer att säga som kommer att ändra din åsikt.
    Jag är feminist eftersom jag anser att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter, för att jag tycker att kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp, för att jag vet att på många platser så behandlas kvinnor illa just för att de är kvinnor. Däremot gör jag inget aktivt just nu... jag gick ur det partiet jag var medlem i för att jag inte tyckte om deras version av feminism.
  • Andrers

Jens Spendrup har retat gallfeber på PK-ister och tokfeminister. Tyvärr så ställer hela PK-media sig på feministernas sida.

Jag börjar dricka Spendrups öl nu i sympati med honom. Har SvD blivit vänstervriden nu. Själv är jag vänster men inte vriden.

Dessa PK-ister har en väldigt konstig uppfattning om jämlikhet och rättvisa. Det är skrämmande. Det är lite otrevligt att media inte kan lyssna på vad vanligt folk tycker. Vanliga människor är inte PK.

Att kalla folk för WT är faktiskt rasistiskt. Det visar på förakt för fattiga människor. Man skulle behöva en liknande stämpel att använda på de personer som använder detta begrepp. ST skulle kunna vara användbart Stupid Trash. De människor som använder WT ger ofta ett intryck av att vara svagt begåvade. Jag menar att man inte skall stämpla och visa förakt för en stor grupp människor på det sättet. 

• lille Birger
    taquine skrev 2014-02-19 13:32:26 följande:
    Nej ett snöre inkört i röven är inte snyggt på någon , hur snygg kropp du än har, nu har vi olika åsikt annars tycker jag du är en av få med sunda åsikter här på FL.Mormorstrosa och hipsters gör din kropp snyggareGlad

Svar på tråden Kan en feminist ha string?