• Anonym (*morr*)

Ut ur min säng!

GAH! Min man har, återigen, somnat när han nattat sitt barn. Barnet sover alltså i M I N  säng och jag får sova på soffan. Med ångest och depression så sover jag illa nog som det är och en påtvingad natt på en för kort soffa bättrar inte direkt på saken.

Två orsaker finns till att jag inte själv flyttar barnet: Ett och det viktigaste är att jag har en skada som gör att jag riskerar att tappa barnet och det vill jag absolut inte. Det andra är att jag avskyr att lägga mig i en varm säng, det är så äckligt vidrigt! Det hade jag väl kunnat komma undan genom att flytta barnet och sen vänta ett tag innan jag la mig, men som sagt, risken att tappa barnet är för stor. (Kan bära en l mjölk och tappa det utan att jag känner att greppet lossnar ens så jag vågar inte testa att flytta barnet)

Visst kan jag väcka maken och kräva att han flyttar barnet men han är vansinnigt svårväckt så risken är för stor att barnet också vaknar på kuppen = då tycker barnet att nu är det morgon! Dvs ingen sömn för mig iaf eftersom maken då får försöka söva om barnet som kommer att skrika = mina två barn som sover kommer att vakna, de är dock tonåringar men ändå och jag kommer inte att somna. Detta medför då att ALLA är trötta och griniga i morgon.

Genom att lägga mig i soffan är bara jag det. Men nu är det nog, jag kommer inte göra ett skit i morgon, mina tonåringar kommer lätt sova till 11 och jag kommer också att lägga mig, han får ta sitt barn och gå ut eller göra vad fan som helst så länge de är tysta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-22 23:53
    Tack för alla råd. Själva sovsituationen är löst genom en bäddsoffa, det fanns faktiskt en som fick plats.

Ang alla råd om våningssäng med dubbelsäng nere, de jag har sett är bara 120 nertill, då får vi alltid sova isär jag och maken. Jag är heller inget fan av att klättra på smala stegar.

Barnet är bestämd på att det ska somna och helst sova i pappas säng som h*n säger. Jag är lika bestämd på att min säng är min säng. Vanligtvis. Just nu har jag inte den kraften att ta striden. Pappan har bättrat sig på alla andra områden utom just sömnen på fredagar. Han är trött efter veckan, barnet är uppspelt.

När vi åkte hem efter soffinköpet talade vi en hel del om detta och han gillar inte heller att sova med barnet men somnar som sagt. Barnet är underbart på dagarna, men vedervärdig att sova med eftersom barnet sparkar som fasen och är varm och svettig. Vissa tycker det är mysigt, men inte vi. Inte i en 160 cm säng som dessutom står med ena långsidan mot väggen. Då kan an inte heller ha knäna utanför.

Jag tackar för alla råd jag har fått och även för insikten jag fick i människors tankar... Trodde detta med att bonusmammor är en andraklassens människor var överdrivet men det var det inte ett dugg.

• Svar på tråden Ut ur min säng!
  • tantamantan
    Lilje skrev 2014-02-26 19:49:10 följande:
    Bonusföräldern är ju vuxen och har full möjlighet att fixa sängplatser som passar allas behov. Svårare än så är det inte.
    Fö,varför är det BONUSförälderns uppgift att skaffa sängplats till HANS barn?? Det är väl något de bör lösa tillsammans isf?
  • Anonym (dk)

Kanske ska påminna om att ts har ordnat en bäddsoffa. Tyvärr kan vi nog inte klandra sambon som råkar somna vid nattningen även fast det är hans ansvar att se till att ts får sova i sin säng. Det är lätt hänt och jag uppfattar att han förstår ts problem (till skillnad från andra gnällgubbar och surkartar som tycker att deras egna barns behov går före resten av världen).

• Anonym (curl eller bonus)
    Lilje skrev 2014-02-26 20:27:46 följande:
    Hoppas ts sambo känner han också har en säng i sitt hem? Är man två vuxna i ett förhållande får man ju se till att lösa det praktiska. Lämna över allt på en 'för att det är ju hans unge' är sånt femåringar håller på med. Jag utgår ifrån att sambon gör sina uppoffringar för ts' barn också, som även är heltidsbarn om jag kommer ihåg rätt. Fixa en vuxensäng till barnrummet, så kan dom dra lott om vem som ska sova där, eller en säng stor nog för alla tre. Förutsatt att bonusungen inte har rabies eller något smittsamt.
    Det är väl ingen som förvägrar mannen att sova i sängen, men TS verkar inte ges samma rätt.

Hade jag varit TS hade jag blivit skitförbannad över att bli så nonchalerad av sambon, varför inte låta TS tonårsungar tränga sig ner i sängen så får mannen leta efter sovplats och lösa problemet med sitt barn.

Om man inte ger alla i en familj respekt så kan det sluta med att man blir lämnad.

• tantamantan
    Anonym (dk) skrev 2014-02-26 22:13:44 följande:
    Kanske ska påminna om att ts har ordnat en bäddsoffa. Tyvärr kan vi nog inte klandra sambon som råkar somna vid nattningen även fast det är hans ansvar att se till att ts får sova i sin säng. Det är lätt hänt och jag uppfattar att han förstår ts problem (till skillnad från andra gnällgubbar och surkartar som tycker att deras egna barns behov går före resten av världen).
  • Ann Cistrus
    Lilje skrev 2014-02-26 20:27:46 följande:
    Hoppas ts sambo känner han också har en säng i sitt hem? Är man två vuxna i ett förhållande får man ju se till att lösa det praktiska. Lämna över allt på en 'för att det är ju hans unge' är sånt femåringar håller på med. Jag utgår ifrån att sambon gör sina uppoffringar för ts' barn också, som även är heltidsbarn om jag kommer ihåg rätt. Fixa en vuxensäng till barnrummet, så kan dom dra lott om vem som ska sova där, eller en säng stor nog för alla tre. Förutsatt att bonusungen inte har rabies eller något smittsamt.
    Jag håller med dig om att man ska hjälpas åt i en relation men jag fick intrycket av att du menade att eftersom det är ts som har problem så kan hon fixa lösningen själv. Jag kanske missuppfattade dig helt och i så fall ber jag om ursäkt, men det finns många här som verkar tycka att man som bonusförälder alltid är mer eller mindre rättslös och alltid ska vika sig för barnets behov och vilja. 

Nu är det som sagt så att ts köpte en bäddsoffa att sova i. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus
    Shades skrev 2014-02-26 19:30:25 följande:
    Vet du vad? PRECIS så är det (om man drar det till sin spets)! Barnets behov går ALLTID före de vuxnas och kan du inte hantera det så kanske du inte skall bo ihop med någon som redan tidigare har barn.

Skulle du, som förälder, sätta dina egna behov över dina barns skulle jag påstå att du är en empatilös och tämligen kass förälder...
    Jag sätter mitt behov av att få sova utan mina barn i min säng framför deras önskan att sova där - so shoot me.
  • Anonym (dk)
    BioBonus skrev 2014-02-27 09:15:27 följande:
    Jag sätter mitt behov av att få sova utan mina barn i min säng framför deras önskan att sova där - so shoot me.

Jag försöker också få mitt barn att sova i sin säng, sover skitdåligt med henne i min säng. Vilket gör mig till en usel mamma på dagarna, orkar inte göra mer än det absolut viktigaste på dagarna, så vi tjänar alla i familjen mest på att även jag får sova någorlunda bra.

Och när jag ammade var jag ibland tvungen att se till att få i mig mat eller nåt annat behov utfört fastän hon skrek. Tråkigt att det finns någon som tycker att jag är en empatilös och kass förälder för att jag har prioriterat mina egna behov före mitt barns men jag väljer nog ändå att se det som ett synnerligen ensidigt och korkat uttalande.
  • BioBonus
    Anonym (dk) skrev 2014-02-27 10:01:48 följande:

Jag försöker också få mitt barn att sova i sin säng, sover skitdåligt med henne i min säng. Vilket gör mig till en usel mamma på dagarna, orkar inte göra mer än det absolut viktigaste på dagarna, så vi tjänar alla i familjen mest på att även jag får sova någorlunda bra.
    Och när jag ammade var jag ibland tvungen att se till att få i mig mat eller nåt annat behov utfört fastän hon skrek. Tråkigt att det finns någon som tycker att jag är en empatilös och kass förälder för att jag har prioriterat mina egna behov före mitt barns men jag väljer nog ändå att se det som ett synnerligen ensidigt och korkat uttalande.
    Jag är beredd att hålla med dig :)
  • Anonym (???)
    BioBonus skrev 2014-02-27 10:05:01 följande:
    Jag är beredd att hålla med dig :)

Jag med:)
  • Ann Cistrus
    Anonym (???) skrev 2014-02-27 13:41:59 följande:

Jag med:)
    Och jag med!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus
    Shades skrev 2014-02-27 14:33:31 följande:
    And I rest my case.
    För vi har bevisat vad för dig?
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2014-02-27 09:15:27 följande:
    Där satte du huvudet på spiken tror jag. Det som vissa verkar ha svårt för är att skilja på vad som är behov och vad som är önskningar/vilja. 

Ts har ett behov av att sova på nätterna. 

Ts sambos barn har ett behov av närhet och en vilja att få detta tillgodosett i ts säng. Man kan säga ja till det första och samtidigt nej till det andra utan att vara en empatilös psykopat till förälder. Tycker jag då. So shoot me to. 
  • Anonym (dertyuiopcvbhnmk)

*kliver in med såpbubblepistolerna i högsta hugg*  Vem skulle skjutas?

• BioBonus
    Anonym (dertyuiopcvbhnmk) skrev 2014-02-27 15:26:15 följande:
    *kliver in med såpbubblepistolerna i högsta hugg*  Vem skulle skjutas?
    Det var nog jag...
  • Anonym (dertyuiopcvbhnmk)
    BioBonus skrev 2014-02-27 15:29:28 följande:
    Det var nog jag...
    Lugn bara,jag har gjort detta förr, jag garanterar vackra bubblor som spricker innan de hinner fram
  • nihka
    Ann Cistrus skrev 2014-02-27 08:23:12 följande:
    Jag håller med dig om att man ska hjälpas åt i en relation men jag fick intrycket av att du menade att eftersom det är ts som har problem så kan hon fixa lösningen själv. Jag kanske missuppfattade dig helt och i så fall ber jag om ursäkt, men det finns många här som verkar tycka att man som bonusförälder alltid är mer eller mindre rättslös och alltid ska vika sig för barnets behov och vilja. 

Nu är det som sagt så att ts köpte en bäddsoffa att sova i. 
    Helt OT, men jag blev nyfiken på din bild men kan inte klicka in mig på den. Vad föreställer den? Just tycker jag det ser ut som ett marsvin som gapar stort underifrån.
  • Ess
    nihka skrev 2014-02-27 16:33:03 följande:
    Helt OT, men jag blev nyfiken på din bild men kan inte klicka in mig på den. Vad föreställer den? Just tycker jag det ser ut som ett marsvin som gapar stort underifrån.
    Den föreställer en Ancistrus mal, som sitter och "gnager" alger från en akvarieruta. Den är fotad uteifrån, så du ser munnen och ner lite på magen.
  • nihka
    Ess skrev 2014-02-27 17:02:58 följande:
    Den föreställer en Ancistrus mal, som sitter och "gnager" alger från en akvarieruta. Den är fotad uteifrån, så du ser munnen och ner lite på magen.

OK, tack! Nu ser jag det. Jag hade inte helt fel då. Lite vagt djurvärlden iaf:)
  • Ann Cistrus
    Ess skrev 2014-02-27 17:02:58 följande:
    Just det! Ful fisk...  
Svar på tråden Ut ur min säng!