• Erika02

    Fruktansvärd första förlossning. Kämpar för att få snitt denna gång men får nej! Vad ska jag göra?!

    Min först förlossning för 5 år sedan var en mardröm. Det var en störtförlossning med smärtor som inte går att förstå. Ingen smärtlindring hanns med. Barnet fastnade på vägen ut och efter 13 försök med sugklocka blev det urakut snitt med sövning. Jag minns bara fragment av förlossningen, var så smärtpåverkade att jag inte kunde kommunicera alls. Kände mig som om jag låg på en slaktbänk. Helt naken med hela rummet fullt av folk. 

    Nu är jag gravid igen i vecka 32. Har hela graviditeten varit mkt tydlig med min BM om att jag vill ha snitt och min BM har låtit positiv till det men det måste beslutas av läkare. Nu har jag varit på samtal med en överläkare. Hon sa bara att det inte finns några MEKANISKA (fysiska) hinder för mig att föda normalt och att man därför inte kan bevilja snitt. Mina bäckenmått är goda. Och jag "är som gjord för att föda barn" säger hon?!

    Hon vill istället ge mig planerad igångsättning. Jag är LIVRÄDD för det. Jag har hört så mycket om att igångsättningen gör att det kan göra ÄNNU ondare. Och att livmoderna kan brista (jag har ju ett snitt bakom mig). Och jag är som sagt LIVRÄDD för den där smärtan. Men överläkaren säger att jag ska få epidural. Men har ju hört massor som sagt att den inte hjälpt!!

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag kan inte tänka mig det här upplägget. Jag kan inte sova om nätterna längre och när jag väl gör det så drömmer jag mardrömmar om förlossningar. Jag känner mig gråtfärdig hela tiden och kan inte njuta alls av graviditeten längre. Känner mig trängd, inträngd i ett hörn, som ett lamm påväg till slakt, utlämnad, lurad?! (Till saken hör att jag under de fem år som gått sedan sist klamrat mig fast vid ett brev jag fick av den här överläkaren efter förra förlossningen. I brevet stod det att om jag önskade planerat snitt nästa gång skulle vi ta en diskussion om det då. Detta brev har varit min livlina, enda anledningen till att jag vågat bli gravid igen. Och nu så säger människan att det INTE kan bli tal om snitt!)

    ÄR det verkligen så att man måste ha nåt FYSISKT hinder för att få snitt? Räcker det inte med att jag är ett vrak rent psykiskt? Räcker det inte med att jag är LIVRÄDD??

    Vad ska jag ta mig till?!?!

  • Svar på tråden Fruktansvärd första förlossning. Kämpar för att få snitt denna gång men får nej! Vad ska jag göra?!
  • myrank

    Tyvärr finns det inte i praktiken "förlossningskontrakt" utan enbart "förlossningsplan". Till skillnad mot ett kontrakt är en "plan" enbart önskemål, vilket sjukhuspersonalen sällan vid utformande ej berättar (sedan undrar jag om alla auroraBM är medvetna om i vilken utsträckning förlossningsplanerna faktiskt ignoreras på förlossningen). jag dock dem som fått förlossningsplan verkställda också (även om det tyvärr verkar vara mera undantag) så man bör veta vilken inställning förlossningspersonalen har till förlossningsplanerna på aktuellt sjukhus (för det skiljer rejält) och det är ofta svårt.

    Några få som varit medvetna om detta brutala faktum har ibland kunnat få överläkaren (det måste oftast vara chefsöverläkaren) att skriva in i förlossningsplanen att förlossningspersonalen inte får gå emot förlossningsplanen dvs det var först då den förvandlades till kontrakt!

    Däremot bör alla som råkat ut för detta m brutna löften göra en anmälan! Det förändrar inget för den drabbade men "värdelösheten" i många sk förlossningskontrakt måste komma upp till ytan. Nu är risken stor att det i journalföring låter som kvinnor själva valt att fortsätta förlossningen och detta får fortgå.... Och i värsta fall även börja gälla snittlöften.

  • myrank

    Tillägg: fråga alltid läkaren som skriver förlossningsplanen/"kontraktet" om "vilka regler" som gäller vid just detta sjukhus. Vissa upplyser tydligt om dessa (dvs kör m öppna kort), men många gör det ej.

    Observera även att egenskrivna "förlossningsbrev" är något helt annat.

  • bf2014

    Myrank: mitt kontrakt skrevs tillsammans med överläkaren/chefen för förlossningen. Jag har/hade väldigt stort förtroende för honom att det skulle följas om jag så skulle velat avbryta. Men nu vet jag ju inte till 100 % eftersom jag aldrig behövde avbryta.

  • bf2014

    Kan tillägga att jag antagligen inte hade trott på löftet här i Gbg då jag har dålig erfarenhet av östra, nu födde jag i Varberg.

  • myrank
    bf2014 skrev 2014-03-20 18:57:17 följande:
    Myrank: mitt kontrakt skrevs tillsammans med överläkaren/chefen för förlossningen. Jag har/hade väldigt stort förtroende för honom att det skulle följas om jag så skulle velat avbryta. Men nu vet jag ju inte till 100 % eftersom jag aldrig behövde avbryta.



    Tror du har helt rätt ang Varberg (även om det finns undantag där också och att det kan hänga ihop med huruvida det är en överläkare eller chefsöverläkaren för hela förlossningen som fattat beslutet). Vet två andra som fått just "förlossningskontrakt"/förlossningsplan där och dessa har hållits (bedövningar, inga höga sugklockor, avbryta om förlossningen tar mer än x antal timmar mm). Här i Stockholm verkar det variera betydligt mer.

    Nekas jag kejsarsnitt i Stockholm kommer vi (om jag och maken orkar) söka oss till just Varberg (t om min psykolog har tipsat om Varberg då hon jobbat inom samma landsting). Även om de också kan neka mig verkar de åtminstone inte kränka skräckslagna kvinnor (säger inte att alla BM gör det i Östergötland heller bara för att jag råkade ut för en).

    Jätteskönt att höra att allt gick "bra" för dig (trots allt)!!
  • myrank
    bf2014 skrev 2014-03-20 22:05:24 följande:
    Myrank: hoppas det löser sig för er!

    Tack!!!!
  • Erika02

    Idag har jag läst på lite mer om "vidöppen hjässbjudning" som hände oss vid förra förlossningen. Dottern fastnade som sagt och det blev urakut snitt. Efteråt röntgades mitt bäcken men svaret visade att jag hade större bäcken än genomsnittet.

    Men nu har jag läst på om vidöppen hjässbjudning och det verkar vara vanligt att man får snitt om man ser att barnet ligger fel = barnet ligger med sin rygg mot mammans rygg. Min kommande bebis ligger ju så i min mage! Så där tycker jag att det finns ett skäl till snitt. Eller?

    Dessutom har jag läst att när barn föds i vidöppen hjässbjudning så beror det på att de inte roterat som de ska påväg ut. Och det beror i sin tur ofta på mammans bäckenform. Alltså - ytterligare att skäl till snitt? Mitt bäcken ser ju ut precis som förra gången - alltså kommer inte den nya bebisen heller att rotera!

    Blir verkligen superirriterad på överläkaren jag haft snitt-samtal med (och som nekat mig snitt) när hon vidhåller att förra gången var en slump, och att nästa bebis  inte kommer fastna och att det inte finns någon anledning att tro det. Enligt vad jag läst idag så FINNS det det. Dels läget på bebisen och dels att mitt bäcken inte medger att bebisen roterar. Har jag fel?

  • isolande

    Vad du ska göra? Ring chefernas chef och gråt, skrik , hot, gå till pressen. de har för fan INGEN rätt att neka dig snitt efter vad som hände förra gången. Oavsett, vore du förstföderska och livrädd ska du få snitt.

    Vad är det här för jävla idioti? Jag blir förbannad! Stå på dig TS, du har rätt!

  • Erika02
    isolande skrev 2014-03-21 13:42:06 följande:
    Vad du ska göra? Ring chefernas chef och gråt, skrik , hot, gå till pressen. de har för fan INGEN rätt att neka dig snitt efter vad som hände förra gången. Oavsett, vore du förstföderska och livrädd ska du få snitt.

    Vad är det här för jävla idioti? Jag blir förbannad! Stå på dig TS, du har rätt!
    Tack. Jag misstänker att det är nåt slags "politiskt beslut" som ligger bakom. Linköping (där jag ska föda) har tydligen tagit ett beslut att aktivt minska antalet kejsarsnitt. Det anses ju fint att ha så få som möjligt, av nån anledning. Linköping är "ledande i landet" på att ha lägst snittfrekvens. Och det drabbar självklart någon. Och nu blev det jag som drabbades. Läkarna som beslutar gör väl allt för att få bra statistik, de har väl "mål" uppställt och så vidare...
  • Helly
    Erika02 skrev 2014-03-21 14:06:22 följande:
    Tack. Jag misstänker att det är nåt slags "politiskt beslut" som ligger bakom. Linköping (där jag ska föda) har tydligen tagit ett beslut att aktivt minska antalet kejsarsnitt. Det anses ju fint att ha så få som möjligt, av nån anledning. Linköping är "ledande i landet" på att ha lägst snittfrekvens. Och det drabbar självklart någon. Och nu blev det jag som drabbades. Läkarna som beslutar gör väl allt för att få bra statistik, de har väl "mål" uppställt och så vidare...
    Fast en stor del av att Linköping har låg snittfrekvens är ju för att de skickar alla de planerade snitten till Norrköping. Man utför inga planerade snitt i Linköping längre. Att de försöker minska antalet akutsnitt... det är ju berömvärt i alla fall. =) 

    Jag tycker fortfarande att du borde vända dig till Norrköping istället.
  • Echo

    Angående sk "snittkontrakt", jag hade ett sådant. Bad aldrig om snitt, men blev flera gånger tillfrågad om jag ville fortsätta den vaginala förlossningen eller snittas istället. Vilket för mig var mycket betryggande. Sedan vet jag ju iofs inte vad som hänt om jag sagt att jag ville avbryta.

    Fick också snitt beviljat i förhand men valde själv att försöka med en planerad förlossning.

    Vill inte skriva var eller av vilken läkare. Men långt ifrån Linköping, så mitt sjukhus lär inte vara aktuellt.


    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Anonym (Kinda)

    Hade också en hemsk första förlossning som avslutades med att bebisen drogs ut akut med sugklocka = gick sönder mycket. Har inte vågat bli gravid igen. Hoppas, hoppas du får snitt ts!! Har inte läst hela tråden än men ska. Blir ledsen varje gång jag tänker på förlossningen och avundas andras bra förlossningar.

  • Fennyxx

    Jag vet inte vad jag ska säga. Tycker det är otroligt konstigt att det fortfarande verkar handla om så mycket prestige. När fördelarna med vaginal förlossning nu inte är så enorma så borde det inte finnas några argument för att neka livrädda kvinnor snitt.

    Var otroligt tydlig med att din förra upplevelse var hemsk, att du verkligen inte vill vara med om en vaginal förlossning till och att det inte kommer gå att övertala dig. Var tydlig med hur du upplever bemötandet, ta ev kontakt med verksamhetschefen. Kanske ta med läkartidningens artikel från förra året om att kvinnan själv kan välja förlossningssätt?

  • Erika02
    Helly skrev 2014-03-21 14:44:07 följande:
    Fast en stor del av att Linköping har låg snittfrekvens är ju för att de skickar alla de planerade snitten till Norrköping. Man utför inga planerade snitt i Linköping längre. Att de försöker minska antalet akutsnitt... det är ju berömvärt i alla fall. =) 

    Jag tycker fortfarande att du borde vända dig till Norrköping istället.
    Tack, jag ska vända mig till Norrköping om jag inte får snittet beviljat på mitt samtal på fredag. Jag kommer inte ge mig!!
  • Anonym (heja)
    Erika02 skrev 2014-03-25 09:08:01 följande:
    Tack, jag ska vända mig till Norrköping om jag inte får snittet beviljat på mitt samtal på fredag. Jag kommer inte ge mig!!

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower} Låter ju inte klokt att du ska behöva tvinga till VF efter det du gått igenom!!
  • Anonym (eva)

    Lycka till! Jag som är förlossningsskadad kan bara stödja dig i att ta snitt. Mitt helvete började med min helvetesförlossning och kommer aldrig ta slut.

    PS vad nu överläkaren menar att epiduralen skall hjälpa mot smärtorna av söndertrasning under krystvärkarna, då stänger de ju av epiduralen. 

  • Erika02

    Fick idag veta att jag har placenta previa och ska läggas in på måndag, 5 veckor innan BF. Det blir helt säkert snitt, vilket var väldigt skönt. Men mindre kul att ligga inlagd så länge, långt från familjen. :(

  • Anonym (eva)
    Erika02 skrev 2014-03-28 11:51:24 följande:
    Fick idag veta att jag har placenta previa och ska läggas in på måndag, 5 veckor innan BF. Det blir helt säkert snitt, vilket var väldigt skönt. Men mindre kul att ligga inlagd så länge, långt från familjen. :(

    Tur i oturen eller otur i turen! Nu slipper du oroa dig för en VF iallafall.


    Ta hand om dig och bebisen!

Svar på tråden Fruktansvärd första förlossning. Kämpar för att få snitt denna gång men får nej! Vad ska jag göra?!