• Kexen

    Ska man skaffa två barn?

    Min fråga är simpel, ska man skaffa två? Vi är nöjda med vår dotter och känner inte att vi vill ha fler barn... Är det egoistiskt eller är det ok?


  • Svar på tråden Ska man skaffa två barn?
  • Natulcien
    Madmoiselle skrev 2014-04-21 22:02:23 följande:
    Jag har läst hela tråden nu och det känns väldigt märkligt att flera känner barn som har dött, i nått fall flera barn. Det är extremt ovanligt i Sverige att barn dör. I den här tråden låter det som att det är vardagsmat.

    Vad gäller att ett ensambarn blir ensamt då föräldrarna dör stämmer inte det. Då har barnet förhoppningsvis en egen familj, man/fru och egna barn.
    Är det så märkligt? Så extremt ovanligt är det väl inte? I trafiken tror jag att runt 50 barn dör varje år.
    Jag känner två familjer vars barn har dött i trafikolyckor. Inte småbarn då, utan tonåringar. Jag känner en familj vars barn omkom i tsunamin 2004. Och så känner jag en familj vars barn hade en immunsjukdom och avled i sviter av vattkoppor.
    Så visst händer det, även om det tack och lov inte är vardagsmat.

    Däremot kan jag tycka att det är ett märkligt argument för att skaffa fler än ett barn.


  • korfu08

    Det är väl upp till varje par att bestämma det, är du och din man/sambo nöjd med ert barn så är det helt ok. Vi har en dotter och är nöjda med det, och det oavsett vad omgivningen tycker är ok. Inte alls egoistiskt

  • Carouw

    Ett barn är perfekt för oss och om någon har problem med det är det deras problem. Jag hade en hemsk graviditet och en ännu vidrigare förlossning, inte en chans att jag utsätter mig för det igen.

  • Vevoz
    Annelie 76 skrev 2014-04-20 19:23:59 följande:

    Jag vill att min son ska ha ett syskon för att slippa vara ensam när jag och hans pappa dör.


    Sämsta argumentet för att skaffa syskon, finns inga garantier att barnet inte kommer vara ensam tacklare syskon. Min kompis är ?ensam? nu när hennes mamma dött pga brodern blåste henne på pengar. Hon har fast arbete, en sambo o barn samt ett barnbarn så ?ensam? är hon inte direkt ändå
  • Vevoz
    Alexi skrev 2014-04-21 09:21:46 följande:

    Jag tänker också så, det är oerhört tragiskt att förlora ett barn, är det enda barnet är det ju fullständigt otänkbar tanke.


    Samtidigt kan man inte skaffa fler barn o ha på nån form av avbytarbänk bara för ?tänk om den första dör?... låter ju som ni handlar blommor o köper en extra bukett inför att gästerna kommer ?ifall den första hinner dö?
  • Lilant
    grind skrev 2014-04-21 21:26:51 följande:

    Men snälla du. Sluta prata om saker som du inte vet något om.

    Tröttsamt med människor som inte är förmögna att lyssna på de med mer livserfarenhet.


    Livets mening är barn... Sorry to say men vi är ändast här för att föröka oss precis som alla andra arter på jorden
  • Lilant
    Vevoz skrev 2021-02-26 10:05:47 följande:

    Sämsta argumentet för att skaffa syskon, finns inga garantier att barnet inte kommer vara ensam tacklare syskon. Min kompis är ?ensam? nu när hennes mamma dött pga brodern blåste henne på pengar. Hon har fast arbete, en sambo o barn samt ett barnbarn så ?ensam? är hon inte direkt ändå


    Handlar väll mer om att bli ensam när barnet är litet än i vuxen ålder, vi skaffar fler barn av många andledningar men en är just att det barn vi redan har inte ska bli ensamt om vi dör
  • Alexi
    Vevoz skrev 2021-02-26 10:05:47 följande:
    Sämsta argumentet för att skaffa syskon, finns inga garantier att barnet inte kommer vara ensam tacklare syskon. Min kompis är ensam nu när hennes mamma dött pga brodern blåste henne på pengar. Hon har fast arbete, en sambo o barn samt ett barnbarn så ensam är hon inte direkt ändå
    Varför har du sju år senare börjat skriva i flera gamla trådar samtidigt?
  • Nivinella

    Hej TS,

    tycker att det självklart är helt ok med ett barn för er. Roligt att ni fått det ni önskat, så är inte alltid fallet. Jag är ensambarn och tyckte det var jättetrist att växa upp så. Men det mesta trista handlade nog om att mina föräldrar borde ha skilt sig, då de var olyckliga tillsammans. Nu är jag mamma själv och har två barn (och är lyckligt gift). Jag tycker det är skönt att mina barn har en lekkamrat hemma alltid. Jag kände mig ensam mycket. Men hade mina föräldrar inte bråkat så mkt, så tror jag allt hade varit ok. Det är alltid en risk att skaffa barn, en stor påfrestning för kroppen, och sen vet man ju aldrig vilket barn man får. Kanske blir det ett barn med särskilda behov, som så att säga tar mkt tid och som innebär att er nuvarande dotter får för lite tid.

  • Vevoz
    Alexi skrev 2021-02-26 16:39:10 följande:

    Varför har du sju år senare börjat skriva i flera gamla trådar samtidigt?


    För jag hatar dessa stereotyper o fördomar.
  • Freja

    Jag är ensambarn och sörjer mycket att jag inte har syskon. Mina föräldrar kunde inte få fler barn tyvärr så inte mkt att göra åt.

    Men jag säger: Skaffa minst 2.

  • Vevoz
    Freja skrev 2021-02-27 18:36:13 följande:

    Jag är ensambarn och sörjer mycket att jag inte har syskon. Mina föräldrar kunde inte få fler barn tyvärr så inte mkt att göra åt.

    Men jag säger: Skaffa minst 2.


    Då undrar jag hur din uppväxt var... frånvarande föräldrar? Inga vänner?
  • Freja
    Vevoz skrev 2021-02-28 09:33:03 följande:

    Då undrar jag hur din uppväxt var... frånvarande föräldrar? Inga vänner?


    Jag hade närvarande föräldrar. Dock ett liv ute på landet så inte jättemkt vänner utanför skoltid pga avstånd.

    Jag var nöjd under uppväxten och saknade inget, inte ens syskon. Det har lärt mig att ensam klara av saker i livet. Inga syskon att jämföra sig med eller ta hjälp av, tror det gjort mig stark på olika vis.

    Det är nu i vuxen ålder jag saknar syskon.
  • Freja
    Vevoz skrev 2021-02-28 09:33:03 följande:

    Då undrar jag hur din uppväxt var... frånvarande föräldrar? Inga vänner?


    Jag hade närvarande föräldrar. Dock ett liv ute på landet så inte jättemkt vänner utanför skoltid pga avstånd.

    Jag var nöjd under uppväxten och saknade inget, inte ens syskon. Det har lärt mig att ensam klara av saker i livet. Inga syskon att jämföra sig med eller ta hjälp av, tror det gjort mig stark på olika vis.

    Det är nu i vuxen ålder jag saknar syskon.
  • StudierKemi

    Jag har bara en dotter, och jag störtvägrar en ny förlossning. Det kommer att förbli bara hon. Det är inte alls egoistiskt att det blir så, hon slapp konkurrens och fick all kärlek till sig själv! Finns forskning på det att nästan 90% av föräldrarna favoriserar ett barn och det andra barnets barndom blir därför av sämre kvalité...

  • Moder1

    Jag tänker så här att om ni vuxna är nöjda med ett så stanna vid ett.

    Ingenting säger att barnen blir bästa vänner eller att det andra barnen är enkelt/enklare än det första.

    Så skaffa bara fler barn om NI vill ha ett barn till.

  • Vevoz
    Freja skrev 2021-03-02 14:50:43 följande:

    Jag hade närvarande föräldrar. Dock ett liv ute på landet så inte jättemkt vänner utanför skoltid pga avstånd.

    Jag var nöjd under uppväxten och saknade inget, inte ens syskon. Det har lärt mig att ensam klara av saker i livet. Inga syskon att jämföra sig med eller ta hjälp av, tror det gjort mig stark på olika vis.

    Det är nu i vuxen ålder jag saknar syskon.


    Om du bodde avsides utan tillgång till vänner kan jag förstå att det kan varit tungt
  • Aliona
    Freja skrev 2021-03-02 14:50:43 följande:

    Jag hade närvarande föräldrar. Dock ett liv ute på landet så inte jättemkt vänner utanför skoltid pga avstånd.

    Jag var nöjd under uppväxten och saknade inget, inte ens syskon. Det har lärt mig att ensam klara av saker i livet. Inga syskon att jämföra sig med eller ta hjälp av, tror det gjort mig stark på olika vis.

    Det är nu i vuxen ålder jag saknar syskon.


    Vet du, jag saknar också syskon. Jag växte upp med en syster och bror, och de finns fortfarande, men jag träffar dem aldrig. Vi har inget gemensamt och tycker inte om varandra. Jag känner inget som helst band till dem.
Svar på tråden Ska man skaffa två barn?