• Lillac

    FÖR och naktdelar med att ange "okänd" fader, även om fadern är "känd"?

    Ok så här ligger det till....  Jag och mitt blivande barns far är inte längre tillsammans. Av olika anledningar. Kanske primärt för att hans psyke är rätt ostabilt, och att han under perioder använder sig av olika substanser för att "må bättre". Han har inte varit delaktig under graviditeten och nu flytt iväg utomlands för att arbeta, under minst ett år...han är svensk medborgare men kommer ursprungligen från  ett annat EU-land. Graviditeten var dock bådas beslut. att göra slut hamnade tillslut på min lott. Något som kanske inte uppskattades riktigt, Var dock tvungen att fatta beslutet jag tror e bäst för alla inblandade parter just nu.

    Vi har i princip inte talat med varandra sedan graviditetens början. jag har dock hela tiden  hållt en dörr öppen om frågor rörande graviditeten, vilket han inte varit så intresserad av.

     Innan han reste utomlands...så träffades vi iaf på mitt initiativ för att reda ut en del frågetecken, vilket kändes bra. Han ställde då inga krav på delad vårdnad tror inte riktigt han har någon större koll på vad det innebär. Även om jag tog upp ämnet och berättade kort om vad det innebär, men han hade inte mycket att säga. Bara att han om det går,  helst vill slippa betala underhåll då hans ekonomi e rätt kass... jag hoppas iaf att han kommer att vilja ha någon form av umgänge med barnet när/om han återvänder..om hans tillstånd inte utgör en risk för at jag eller barnet kommer att fara illa dvs.

    I iallafall så ser läget ut så just nu att han inte kommer vara närvarande i barnets liv dess första år, och jag har på något sätt fått "mandat" att själv ta hand om barnet. Vilket jag accepterar och är väldigt tacksam för trots att omständigheterna kanske inte är helt optimala...men när är det egentligen det? :)  Ser verkligen fram emot att lära känna det lilla liv som finns inom mig :) Jag tror också att det bästa i vår situation är att jag har ensam vårdnad, men att om fadern  framöver vill och har möjlighet naturligtvis får umgängesrätt, i någon form. vilket jag tror gynnar alla på sikt. Men det får tiden utvisa.

    Här kommer mina FRÅGOR:

    Jag funderar på om det hela skulle bli enklare genom att uppge fader "okänd"?
    Detta eftersom farsan nu är utomlands och jag inte riktigt vet var, så misstänker jag att prosessen med faderskaps påskriftern också kan dröja ett tag och jag kommer att behöva underhållstödet så snart som möjligt. 

    Vad har det för för-naktdelar med att ange fader okänd? både för min men även hans del?
    Några har jag googlat fram, men ni kanske har fler?

    Många frågor och tankar...jag vet...men behövde bara" outa" dem någonstans... hoppas ni orkar med att svara på något iaf...

    konkreta tips, men även tankar och resonemang mottages tacksamt :)
    KÄRLEK och PEPP till er alla!

  • Svar på tråden FÖR och naktdelar med att ange "okänd" fader, även om fadern är "känd"?
  • Anonym (soc)

    Jag ser inte riktigt vilka fördelar det skulle finnas alls.
    Han behöver inte vara delaktig överhuvudtaget om han inte vill så där finns det ingen fördel, kan han inte betala så behöver du inte kräva honom på underhåll någon myndighets inblandning. Men då får du inga pengar heller då. Om du får underhållsstöd och han inte kan betala till fk så kan han söka om anstånd och betala senare.

    Nackdelar finns det hur många som helst, var beredd på att soc kan vara tuffa. Riktigt tuffa. De kan pressa dig hårt om du påstår att du inte vet vem fadern och särskilt om du vill ha underhållsstöd. De kommer gräva i ditt liv och de kommer skrämma upp dig rejält genom att informera om bidragsbrott och återbetalningsskyldighet. 

    Tänk på att du faktiskt måste begå ett bedrägeri och klara av att hålla masken när du genomför detta, det kan låta enkelt men det kan bli väldigt nervöst och läskigt om du inte är den hårda typen som kan ljuga utan att låta osäker.

  • a no nym

    Du ska givetvis inte intyga på heder och samvete att du inte vet vem pappan är eftersom det är lögn. Svårare än så är det inte. Du kan bli åtalad om det kommer fram att du vet vem pappan är och om du under tiden tagit emot underhållet från FK. Och sanningen kommer alltid fram så småningom. Det kan vara någon i din närhet som avslöjar dig, eller pappan till barnet eller vem som helst som plötsligt vill dig illa och retar sig på att du ljugit och sen håvar av skattemedel.

  • The past is now

    Finns inga fördelar. Du beter dig omoget och dumt åt. Barnet skiter fullständigt i att pappa har krass ekonomi! Skaffar man barn på de premisserna som ni gör så får ni ju stå ert kast. Barnet har rätt till sitt ursprung punkt jävla slut. Även om inte pappa är med i bilden så går det vi af.kassan i slutändan iaf. Men han ska stå som pappa på ett papper. Allt annat är fel. Hur ska du med heder och samvete kunna skriva fader okänd? Det är ju straffbart.

  • FuckGoggleAskMe

    Så graviditeten var bådas beslut, men han vill helst inte betala för barnet. Har han problem även med andra saker, förutom det där med att tänka? Kör på med ´fader okänd´, det är få nackdelar med det, förutom att det är olagligt och komplicerar livet för dig, barnet och pappan i alla möjliga sammanhang.

  • Anonym (hade fader okänd)
    The past is now skrev 2014-05-05 07:14:18 följande:
    Finns inga fördelar. Du beter dig omoget och dumt åt. Barnet skiter fullständigt i att pappa har krass ekonomi! Skaffar man barn på de premisserna som ni gör så får ni ju stå ert kast. Barnet har rätt till sitt ursprung punkt jävla slut. Även om inte pappa är med i bilden så går det vi af.kassan i slutändan iaf. Men han ska stå som pappa på ett papper. Allt annat är fel. Hur ska du med heder och samvete kunna skriva fader okänd? Det är ju straffbart.



    Det är inte alls straffbart att medvetet vilseleda eller inte uppge fader. Är ganska trött på det påståendet.
  • Anonym (soc)
    Anonym (hade fader okänd) skrev 2014-05-05 07:59:17 följande:



    Det är inte alls straffbart att medvetet vilseleda eller inte uppge fader. Är ganska trött på det påståendet.
    Nej absolut inte, så länge du inte får några pengar.
  • a no nym
    Anonym (hade fader okänd) skrev 2014-05-05 07:59:17 följande:
    Det är inte alls straffbart att medvetet vilseleda eller inte uppge fader. Är ganska trött på det påståendet.

    Osant intygande ? Brottsbalken 15 kapitlet 11 paragrafen.
  • Anonym (hade fader okänd)
    a no nym skrev 2014-05-05 16:40:15 följande:

    Osant intygande ? Brottsbalken 15 kapitlet 11 paragrafen.
    Så den paragrafen gäller familjerättsärenden menar du?

    När jag var där ang mitt barns ärende sa de till mig att även om jag skulle ljuga så kan de dels inte bevisa det och även om bevis funnits så kan jag inte dömas på något sätt. Varken till fängelse eller böter.
  • The past is now
    Anonym (hade fader okänd) skrev 2014-05-05 17:43:00 följande:
    Så den paragrafen gäller familjerättsärenden menar du?

    När jag var där ang mitt barns ärende sa de till mig att även om jag skulle ljuga så kan de dels inte bevisa det och även om bevis funnits så kan jag inte dömas på något sätt. Varken till fängelse eller böter.
    Borde vara straffbart iaf. Vidrigt att sitta och ljuga på detta vis anser jag och ett riktigt lågvatten!
  • a no nym
    Anonym (hade fader okänd) skrev 2014-05-05 17:43:00 följande:
    Så den paragrafen gäller familjerättsärenden menar du? När jag var där ang mitt barns ärende sa de till mig att även om jag skulle ljuga så kan de dels inte bevisa det och även om bevis funnits så kan jag inte dömas på något sätt. Varken till fängelse eller böter.

    Varför inte ? Du intygar på heder o samvete att vissa förhållanden är korrekta. I lagen står "" Den som i ett intyg eller en annan urkund lämnar osann uppgift om vem han eller hon är eller om annat än egna angelägenheter eller för skens skull upprättar en urkund rörande rättshandling döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader""
  • Anonym (insatt)
    Lillac skrev 2014-05-04 23:51:32 följande:
    .......................

    Här kommer mina FRÅGOR:

    Jag funderar på om det hela skulle bli enklare genom att uppge fader "okänd"?
    Detta eftersom farsan nu är utomlands och jag inte riktigt vet var, så misstänker jag att prosessen med faderskaps påskriftern också kan dröja ett tag och jag kommer att behöva underhållstödet så snart som möjligt. 
    fADERSKAPSUTREDNINGEN OCH HANS PÅSKRIFT ÄR INTE DITT PROBLEM DET ÄR SOCIALTJÄNSTENS ANSVAR ATT UTREDA OCH SLUTFÖRA ,,,,,, DITT ANSVAR ÄR ATT MEDVERKA MED ALLA UPPGIFTER DU HAR DVS SVARA ÄRLIGT PÅ DERAS FRÅGOR.

    uNDERHÅLLSSTÖD FÅR DU FRÅN DAG ETT, SÅ LÄNGE DU MERVERKAR TILL ATT FADERSKAPSUTREDNINGEN GENOMFÖRS.

    Vad har det för för-naktdelar med att ange fader okänd? både för min men även hans del?
    Några har jag googlat fram, men ni kanske har fler?

    dET ÄR BARA FÖRDELAR FÖR BARNET ATT HA SIN BAKGRUND UTREDD OCH PÅ PAPPER. hÄNDER DET PAPPAN NÅGOT BEHÖVER BARNET ALDRIG UNDRA. pAPPAN FÅR FÖRSTÅS BETALA (OM DET NU ÄR EN NACKDEL ATT FÖRSÖRJA SITT BARN??) MEN HAN BEHÖVER BARA BETALA UTEFTER SIN FÖRMÅGA ATT GÖRA DET..... HAN BLIR ALLTSÅ INTE BARKSRAPAD!
  • Madmoiselle

    Jag tror inte du bara kan kryssa i fader okänd på ett papper så är det bra med det, jag tror det blir någon form av utredning.

  • Anonym (insatt)
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 02:13:40 följande:
    Jag tror inte du bara kan kryssa i fader okänd på ett papper så är det bra med det, jag tror det blir någon form av utredning.
    Det är rätt! Är man ogift o föder barn så är det lag på att faderskapet skall utredas!
  • läppar
    Anonym (soc) skrev 2014-05-05 05:54:13 följande:
    Jag ser inte riktigt vilka fördelar det skulle finnas alls.
    Han behöver inte vara delaktig överhuvudtaget om han inte vill så där finns det ingen fördel, kan han inte betala så behöver du inte kräva honom på underhåll någon myndighets inblandning. Men då får du inga pengar heller då. Om du får underhållsstöd och han inte kan betala till fk så kan han söka om anstånd och betala senare.

    Nackdelar finns det hur många som helst, var beredd på att soc kan vara tuffa. Riktigt tuffa. De kan pressa dig hårt om du påstår att du inte vet vem fadern och särskilt om du vill ha underhållsstöd. De kommer gräva i ditt liv och de kommer skrämma upp dig rejält genom att informera om bidragsbrott och återbetalningsskyldighet. 

    Tänk på att du faktiskt måste begå ett bedrägeri och klara av att hålla masken när du genomför detta, det kan låta enkelt men det kan bli väldigt nervöst och läskigt om du inte är den hårda typen som kan ljuga utan att låta osäker.
  • Anonym (Dålig stämning)

    Alla ni halvfascister med extremt dogmatiska inställningar som skriver samma saker i de här trådarna, har ni tänkt på hur mycket skit och elände ni ställer till med för människor som faktiskt vill skaffa barn genom att inseminera privat?

    Det finns nu flera websidor där man kan träffas och göra det och många träffas privat vill göra sånt. Men era djävla dogman gör ju att folk inte kan komma överens och att man måste bete sig som KGB spion för att få till det.

    Jag har träffat en tjej som vill ha barn, vi dejtade men jag är inte kär så gjorde slut. Hon har frågat mig om jag kan göra henne gravid, och jag har tänkt efter och kommit fram till att det nog skulle gå bra. Men jag vet ärligt talat inte om jag vågar efter att ha läst om kvinnors totalt dogmatiska galenskap i de här trådarna.

    "Han vet väl hur barn blir till" "Men då får ha ta sitt ansvar".

    Vad är det för djävla skitprat. Ja, det vet jag. Men vad hjälper det här.

    Hon vill ha ett barn, jag är villig att göra henne gravid. Men jag har ingen lust att bli jagad av myndigheter eller betala underhåll eller något annat.

    Det enda som nu återstår är att säga nej till henne, eftersom det är uppenbart i de här trådarna att kvinnor omöjligt går att lita på, när de väl blivit gravida. 

    Hur hjälpte det kvinnor menar ni?

Svar på tråden FÖR och naktdelar med att ange "okänd" fader, även om fadern är "känd"?