• Anonym (Boken)

Era bästa böcker!

Jag vill gärna ha lite tips på bra böcker. Så vad läste du senast? Vad tyckte du om den? Vilken är din favoritbok.
    Ut med alla bra böcker (vuxenböcker). 

• Svar på tråden Era bästa böcker!
  • Radhuspinglan

Jag älskade "Hundraåringen". Gillade även boken "Djungelbarn" - en bok jag varmt kan rekommendera för alla hispiga hönor på detta forum. ;)

• Mme

Håller just nu på att läsa del 2 i Divergent-serien, rekomenderas varmt, liksom Hunger games serien.

• Anonym (Boken)
    Rocket Mania skrev 2014-06-10 09:05:23 följande:
    Den...är...så...sorglig.... (byt ut .... mot hulkande snyftningar).

Jag tycker Tusen strålande solar är bättre än flyga drake. Den sista boken kommer jag inte igenom, ska ge den ett nytt försök i sommar.

Mitt tips till TS är Shantaram, Divergent-serien, Molnfri bombnatt och Hundraåringen som ...

Shantaram försökte jag mig på men gav upp efter sådär 150 sidor, det var nog inte min typ av bok. 
  • Aniiee

Jag kom på en till:

Förtrollerskan från Florens av Salman Rushdie. (ÄR lat, så klistrar in plot outline från engelska wikisidan, men boken finns på svenska)

he central theme of The Enchantress of Florence is the visit of a European to the Mughal emperor Akbar's court and his claim that he is a long lost relative of Akbar, born of an exiled Indian princess and an Italian fromFlorence. The story moves between continents, the court of Akbar to Renaissance Florence mixing history, fantasy and fable.[2]

Part One[edit]

The tale of adventure begins in Fatehpur Sikri, the capital of Mughal emperor Akbar the Great, when a stranger arrives, having stowed away on a pirate ship captained by the Scottish Lord Hauksbank, and sets the Mughal court talking and looking back into its past.

Part Two[edit]

The stranger begins to tell Akbar the tale, going back to the boyhood of three friends in Florence, Il Machia, Ago Vespucci and Nino Argalia, the last of whom became an adventurer in the East.

Part Three[edit]

The tale returns to the mobs and clamour of Florence in the hands of the Medici dynasty.

Det var en sån där som jag inte la ifrån mig förns den var slut.

Sen kanske man ska läsa "satansverserna" av samma författare också, bara för att ha läst den.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Skepparen

Missade en av mina favoriter, Kapten Blod av Rafael Sabatini.
    Ett måste för matinéfilmsbokälskaren. ;)

• k girl

Till mina favoritböcker hör till exempel: The Secret History, Donna Tartt. The Magus och The Collector av John Fowles. In the Country of Lost Things, Paul Auster. New York-trilogin, Paul Auster. Girlfriend in a Coma, Douglas Coupland. Jane Eyre, Charlotte Brontë. Brideshead revisited, Evelyn Waugh. 

Och på svenska: Mor gifter sig-serien, Moa Martinson. Den amerikanska kvinnan, Monika Fagerholm. Kvinnorna och staden-serien, Kerstin Ekman. Fröknarna von Pahlen-serien, Agnes von Krusenstjerna. Pennskaftet, Elin Wägner. Mårbacka, Gösta Berlings saga, Selma Lagerlöf. 

Hm, jag skulle kunna räkna upp massor mer...

Det sista jag läste var Morrisseys självbiografi. Han är en fantastisk författare. 

• k girl

Uh, hur kunde jag glömma bort Hjalmar Söderberg?! Han är BÄST.

• k girl

Och Monika Fagerholms bok heter Den amerikanska flickan och ingenting annat...

• Skepparen
    k girl skrev 2014-06-10 21:25:08 följande:
    Och Monika Fagerholms bok heter Den amerikanska flickan och ingenting annat...
    Den som var så infernaliskt seg? Märkligt vad olika man kan tycka om litteratur. ;)

En annan ganska ny bok som jag tror kommer att leva kvar som klassiker i mitt minne om trettio år:
    Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
    Gillar man den finns två relaterade böcker till sedan.
  • k girl
    Skepparen skrev 2014-06-11 03:09:37 följande:
    Den som var så infernaliskt seg? Märkligt vad olika man kan tycka om litteratur. ;)

En annan ganska ny bok som jag tror kommer att leva kvar som klassiker i mitt minne om trettio år:
    Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
    Gillar man den finns två relaterade böcker till sedan.
    Haha, well... Tror jag har börjat läsa den fyra-fem gånger och gett upp... Men när jag väl kom in i den kunde jag inte sluta. Den fastnade!
  • Mentat

Om du inte redan läst den är "Röde Orm" av Frans G. Bengtsson ett måste! 

Svar på tråden Era bästa böcker!