Anonym (jlk) skrev 2014-05-26 17:45:22 följande:
Usch vad jobbigt för barnet att ni har så dålig kommunikation och att pappan verkar helt bortkommen i sin föräldraroll.
måste vara jobbigt att veta tt man gjort ett så dåligt val av förälder till sitt barn.
Bvc kanske kan hjälpa pappan? Gå en föräldrakurs, få stöd eller annat?
Ja det är faktiskt väldigt jobbigt och frustrerande. Jag var ung och dum och kär, kan man väl säga. Hur man kommer bli som förälder kan man inte veta innan, och jag var långt från perfekt när lilleputt kom. Men jag har vuxit i min föräldraroll, och det har inte han. Han har inte ens försökt, fastän han helst ville ha 2-3 barn till. Det känns ju bra att jag i all fall sa ifrån vid ett barn när jag insåg hur han var som pappa...
Jag har föreslagit föräldrarkurs, men han vägrar. Jag har redan dragit honom till psykolog en gång som han gick till i flera år, men jag vet inte om han gör det längre. Ett stort problem är att jag inte står ut med att träffa pappan, och ja, det är fördärvligt, men så är det. Jag mår extremt dåligt om jag måste träffa honom eller prata med honom hela tiden, då han har uppenbara psykiska problem och det tär på mig. T.ex. om jag försöker hjälpa honom i sin föräldraroll så ringer han hela tiden och ska prata i flera timmar osv. Samt att han fortfarande efter 4 år verkar ha svårt att släppa mig, acceptera att jag har en ny partner osv. VARJE gång vi träffas blir han helt psyko och ringer/sms terroriserar mig efteråt i flera dagar och ibland veckor. Därför har jag dragit gränsen vid minimal kontakt och byte i samband med skola/fritids. Så att ha umgänge lör-sön går inte heller, som någon föreslog, eller att han hämtar i skolan och lämnar vid middagen. Hade han varit normalt hade ju det funkat, men om han var normal hade vi inte haft problemet till att börja med.
Sen vill jag tillägga att det är han som hela tiden propsar på umgänge, INTE jag. Jag låter honom för sonens skull såklart, men jag har aldrig tvingat honom att leka pappa, utan det är han som VILL vara förälder och ha umgänge. Men han verkar inte inse att man måste ta hand om barnet då också när man har umgänge...