• MångasMamma

Ok blötmat?

Förbereder inför att bli med katt, förhoppningsvis kommer jag ha hittat rätt katt/katter nu i sommar :) Funderar under tiden på det här med mat. Förstår av trådar här och på andra forum att det är bäst med blötmat. Och allra helst mjau. Men finns det fler sorter som är ok? Jag vill ge bra mat men går det att undvika att bli ruinerad så hittar jag gärna ett prisvärt alternativ :) Hittade den här sorten på zooplus. Är den ok eller dålig?

Catessy

protein 8.5 %
    fett 5.0 %
    fibrer 0.3 %
    aska 2.5 %
    fukt 81 %

Kyckling i gelé: Kött och köttbiprodukter (5,0 % kyckling), mineraler, inulin (0,1 %). Inga färgämnen och konserveringsmedel. Utan aromer. Utan tillsatt socker.

Går att köpa i 24 pack till bra pris. Vore ju fantastiskt om det är bra mat. :) Någon som vet om det är ok mat?

• Svar på tråden Ok blötmat?
  • MångasMamma
    gudsfurste skrev 2014-06-06 10:50:41 följande:
    jag förstår inte varför du är spydig och otrevlig? Du ställer en fråga eftersom du är osäker, du vill ha svar, vi ger dig ett svar att mjau är bäst, googla och de flesta sidor/djurägare rekommendera mjau. 

om du ändå skriver sådär och inte är mottaglig för tipsen så köpt dålig kattmat som transporteras hela vägen från Tyskland för att spara några kronor, tänk för all del inte på katten eller på miljön. 

Lycka till med ditt kattköp och i framtiden ställ inga frågor eftersom du ändå inte lyssnar. 

Jag lyssnar och tar till mig. Har dock inte fått svar på min fråga. Huruvida det var bra mat eller inte? Jag har inga bekymmer med att beställa från Tyskland. Handlar saker till familjens övriga djur från zooplus och har inga betänkligheter kring det. Jag vet att många tycker mjau är bra mat, men min undran var ifall Catessy var bra mat också. Jag bad om råd att tolka innehållet. Men det svar jag fick var att ge Mjau. Förstår du min fundering?
  • Majsan70
    MångasMamma skrev 2014-06-06 10:54:40 följande:

Jag lyssnar och tar till mig. Har dock inte fått svar på min fråga. Huruvida det var bra mat eller inte? Jag har inga bekymmer med att beställa från Tyskland. Handlar saker till familjens övriga djur från zooplus och har inga betänkligheter kring det. Jag vet att många tycker mjau är bra mat, men min undran var ifall Catessy var bra mat också. Jag bad om råd att tolka innehållet. Men det svar jag fick var att ge Mjau. Förstår du min fundering?
    Kan du inte jämföra Mjau med det andra märket då för att se vilka skillnader som finns? Själv bryr jag mig inte om det när det gäller blötmaten eftersom den är en så liten del i kosten för våra katter.Däremot torrfodret kikar jag noga på eftersom två av katterna inte klarar spannmålet. Och som jag skrev så ger vi i övrigt rått kött.
  • Arbetsvegan
    mona83 skrev 2014-06-06 10:52:15 följande:
    Anledningen till att man rekommenderar Mjau blötmat är att det inte innehåller spannmål alls vilket många andra märken gör. 
    Det är spannmålet som man bör undvika i kattmaten eftersom det inte är deras normala föda som köttätare. 
    Det man inte ska glömma är att det är PK att rekommendera just Mjau.
    En av mina katter äter bara Coops eller Lidls egen kattmat. Jag hörde mig för på olika forum och fick ramaskri tillbaka - det är bara Mjau som duger.

problemet är att katten är en fd vanvårdskatt som har svåra problem med omställningar hur små de än är. Jag misstänker att hon växt upp på den billigaste maten och därför bara accepterar den nu.  I vilket fall som helst står inte jag ut med diarréer och spyor i ett halvår bara för att det ska vara Mjau så jag började undersöka maten istället. Lidls innehåller bla socker och spannmål så det går bort men Coops däremot gör det inte. När jag undrade i forumen om inte det dög ändå så fick jag svaren att det gjorde det inte för det innehåller köttbiprodukter!

Så rekommendationen Mjau ska man ta med en nypa salt och istället kolla vad maten innehåller. Det är det som är det viktiga och inte märket.  (Vissa av Mjaus sorter innehåller mindre protein än tex Coops...)
  • MångasMamma
    Arbetsvegan skrev 2014-06-06 11:28:08 följande:

En av mina katter äter bara Coops eller Lidls egen kattmat. Jag hörde mig för på olika forum och fick ramaskri tillbaka - det är bara Mjau som duger.

problemet är att katten är en fd vanvårdskatt som har svåra problem med omställningar hur små de än är. Jag misstänker att hon växt upp på den billigaste maten och därför bara accepterar den nu.  I vilket fall som helst står inte jag ut med diarréer och spyor i ett halvår bara för att det ska vara Mjau så jag började undersöka maten istället. Lidls innehåller bla socker och spannmål så det går bort men Coops däremot gör det inte. När jag undrade i forumen om inte det dög ändå så fick jag svaren att det gjorde det inte för det innehåller köttbiprodukter!

Så rekommendationen Mjau ska man ta med en nypa salt och istället kolla vad maten innehåller. Det är det som är det viktiga och inte märket.  (Vissa av Mjaus sorter innehåller mindre protein än tex Coops...)

Ska jämföra och se vilket som verkar vettigast. (Och vad katten i fråga gillar)
  • Arbetsvegan
    MångasMamma skrev 2014-06-06 11:33:18 följande:

Ska jämföra och se vilket som verkar vettigast. (Och vad katten i fråga gillar)
    Om du inte har en knepig katt som min så går det relativt lätt att styra över på nytt foder.
  • Jean89A
    Majsan70 skrev 2014-06-06 10:42:13 följande:
    Kan du betala 20.000 om katten kommer hem och är skadad eller sjuk då?

Katter är ingen förbrukningsvara och har rätt till adekvat sjukvård om något skall hända. Avlivning är enbart den sista utvägen kan jag tycka. 

Japp de skulle jag ha råd med!! Absolut inte en förbrukningsvara för mig häller...
  • Jean89A

Ja säger som er andra också mjau blötfoder ska vara väldigt bra att ge också!!

• snorkråka

Hur kommer det sig att varenda jävla tråd om katter på det här forumet slutar med att folk blir anklagade för att vara hemska djurhållare? Här har vi en TS som frågar INNAN hon ens har fått hem sin katt om maten hon tittat på är bra, och poff, så kommer det massa idioter som ska mästra och anklaga folk för det ena och andra?

Jag tycker personligen att TS verkar vara enormt ansvarsfull som kollar upp maten innan, och jag är helt övertygad om att hon är kapabel att ta bra beslut gällande framtida katt. Frågan gällde inte kastrering, vaccinering eller eventuella sjukdomar. Kan Nemo1 och alla andra FÖRSÖKA hålla sig till frågan för en enda jävla gångs skull?

• mona83
    Arbetsvegan skrev 2014-06-06 11:28:08 följande:

Varför är det PK att rekomendera Mjau? 
    Jag har haft katter som bara ätit Friskies torrfoder allt annat har dom ratat och vägra äta trots att man försökt att vänta ut dom. 

Är nog den Mjau med som heter just Kött som dom som rekommenderar att man ska köpa i så fall. För man lär få svaret att fisk är inte normal föda för en katt.
    Yes jag har läst det här på FL. 
    L.O.V.E
  • Arbetsvegan
    mona83 skrev 2014-06-06 13:09:16 följande:
    Varför är det PK att rekomendera Mjau? 
    Jag har haft katter som bara ätit Friskies torrfoder allt annat har dom ratat och vägra äta trots att man försökt att vänta ut dom. 

Är nog den Mjau med som heter just Kött som dom som rekommenderar att man ska köpa i så fall. För man lär få svaret att fisk är inte normal föda för en katt.
    Yes jag har läst det här på FL. 
    Varför det är det har jag ingen aning om, kanske av samma anledning som det är PK att hata RC antar jag (men glömma andra märken, minst lika dåliga, minst lika dyra). Man följer med strömmen helt enkelt och struntar i att ta reda på fakta eller tänka själv antar jag.

Jag har bara sett att allt med Mjau är bra....
  • nemo1
    rainbowdog skrev 2014-06-06 10:11:17 följande:
    8,5% protein och 81% fukt - säger inte det någonting??
    8,5% kött och 81% vatten! Näringsrikt? Nej, inte mycket...
    Lär dig lite om foder innan du svara. Som jag skrev tidigare så innehåller kattens naturliga bytesdjur även dom massor med vatten om man omvandlar innehållet, närmare bestämt ca 75% av en råtta innehåller den mängden.

Vatten är A och O för en katt då de i sig för att inte få urinvägsbesvär som är otroligt vanligt. Vattnet gör att blåsan och urinvägar ständigt blir genomspolade. ger man endast torrfoder så behöver en katt få sig minst 1/2 dl vatten/kg och dag.
  • MångasMamma
    snorkråka skrev 2014-06-06 11:41:08 följande:
    Hur kommer det sig att varenda jävla tråd om katter på det här forumet slutar med att folk blir anklagade för att vara hemska djurhållare? Här har vi en TS som frågar INNAN hon ens har fått hem sin katt om maten hon tittat på är bra, och poff, så kommer det massa idioter som ska mästra och anklaga folk för det ena och andra?

Jag tycker personligen att TS verkar vara enormt ansvarsfull som kollar upp maten innan, och jag är helt övertygad om att hon är kapabel att ta bra beslut gällande framtida katt. Frågan gällde inte kastrering, vaccinering eller eventuella sjukdomar. Kan Nemo1 och alla andra FÖRSÖKA hålla sig till frågan för en enda jävla gångs skull?

Ja tyvärr är det lite den typen av svar det verkar bli här. :s Om frågan är vad det kan vara för tok med en katt vars öga är rinnigt så blir svaret: du har väll vaccinerat och kastrerat? Du vet väll att man måste ha två katter. Ge mjau annars är du kass. Och inget svar på den faktiska frågan. Märkligt...
  • Arbetsvegan
    MångasMamma skrev 2014-06-06 19:51:26 följande:

Ja tyvärr är det lite den typen av svar det verkar bli här. :s Om frågan är vad det kan vara för tok med en katt vars öga är rinnigt så blir svaret: du har väll vaccinerat och kastrerat? Du vet väll att man måste ha två katter. Ge mjau annars är du kass. Och inget svar på den faktiska frågan. Märkligt...
    Helt ärligt tror jag att de flesta i tråden kan ungefär som du bara det att många har lärt sig att Mjau är rätt och allt annat är fel, sen rapar de bara upp det baföatt.

Tycker eg att det vettigaste svaret är från Nemo1, läs på om kattens näringsbehov och foder. Ta därefter ett eget beslut efter det du läst för frågar du kommer du bara få svaret du redan fått: Mjau, Mjau, Mjau...
  • gudsfurste

Jag tycker väl egentligen bara att det stora problemet här är att skeppa kattmat från Tyskland ist för att handla på affären.

Men det är väl för att jag värnar om miljön.  

Svar på tråden Ok blötmat?