• my2girls

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Här får man gnälla av sig nu när man är höggravid och få empati till på köpet. För oss som sliter varje dag, knappt kan gå, har svullna händer och fötter, svettas som dårar med mera.

Självklart är vi tacksamma för det mirakel vi väntar och snart är dem här hos oss men tills dess är det ok att vara en klagomur, i alla fall här ;)

• Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida
  • sannatherese

här kanske inte är ett gnäll inlägg men skriver här endå :) 
    Hur mycket slempropp har man egentligen ?! :O trodde hela släppte förra måndagen då den var ca 4-5 cm sen lossade en bit på ca 2 cm i onsdags och två bitar igår på ca 2.5cm st och ytterligare en bit idag som var ca 1.5 cm  ringde till min bm för att fråga men då har dem inte telefontid fören torsdag kl 9.45 och jag ska dit på torsdag kl 14

• Baktakt

Min släppte på liknande vis och jag var minst sagt förbluffad över hur mycket slem det handlar om! Jösses!

Tror jag fick vänta två veckor på förlossningen dock, om inte mer. Men släpper så mycket är man sannolikt igenom en god bit av latensfasen. Jag var öppen 2 cm med 1,5 cm tapp, så ca halvvägs när den inte kunde sitta kvar längre.

• Limone83

Här sitter jag fortfarande. Delar av slemproppen lossnade i fredags och då min förra förlossning startade direkt den gjorde det så hade man ju lite förhoppningar men icke. I lördags var jag på stan en sväng och fick så ont att jag knappt kunde gå, men det gick över. Igår kväll hade jag värkar , men de försvann när jag tog en varm dusch så bara förvärkar. Suck.. Börjar bli rejält less på detta nu..

• Baktakt

De där förvärkarna är luriga! De kan vara en del av latensfasen, så att allt går snabbare och lättare sen, eller så är de bara jävliga. Men jag tycker det låter väldigt lovande Någon dag till, så ska du slippa vara gravid och har ditt pyre hos dig!

• Jeninan

Usch tre och en halv vecka kvar. Är så stor och tung :( blääää!!!

Är det någon som gått längre tid med tvåan och trean än med ettan? Mitt tredje barn och orkar verkligen inte gå över...dom andra kom runt bf så borde väl inte gå över nu? Spelar det nån roll att det är en annan pappa tror ni?

• Fanatmaa

Smärta!! Någon som känner igen sig och kan förklara för mig vad det är?? När jag har legat en lång stund eller på natten då jag behöver vända på mig gör det så otroligt ont att jag knappt kan andas! Förutom att jag är otroligt stel krampar det i nedre delen av magen, låren, benen, ryggen.. Det är hemskt! Är beräknad om en vecka.. Någon som känt samma sak? :/

• januari2015

Jag är i veck 33  och har gått och hoppats på att ungen ska fixera sig och ge mig lite mer plats åt organ och lungor. Jag läste någonstans att till och med trög mage kan bli bättre när fixeringen är klar. Det stod även att smärta i revbenen kunde bli bättre. Hos BM igår fick jag höra att han var fixerad och låg så fint. WTF sa jag, jag har fortfarande super trångt i magen med sura uppstötningar, revbensont på nätterna och sten hård mage. Då sa BM tröstande nej lilla du det kommer nog vara så här fram till förlossningen. kul....

• MissHelena
    januari2015 skrev 2014-11-18 10:19:51 följande:

Jag är i veck 33  och har gått och hoppats på att ungen ska fixera sig och ge mig lite mer plats åt organ och lungor. Jag läste någonstans att till och med trög mage kan bli bättre när fixeringen är klar. Det stod även att smärta i revbenen kunde bli bättre. Hos BM igår fick jag höra att han var fixerad och låg så fint. WTF sa jag, jag har fortfarande super trångt i magen med sura uppstötningar, revbensont på nätterna och sten hård mage. Då sa BM tröstande nej lilla du det kommer nog vara så här fram till förlossningen. kul....

Samma sak för mig. Hade också förhoppningen på att må bättre när den fixerade sig. Måste säga att foglossningen blev liiite bättre, men allt det andra höll sig kvar som innan. Har superont i revbenen, kan inte äta och sura uppstötningar som bränner sönder hela innanmätet. BF på söndag och hoppas att bebis inte vill stanna så mycket längre än så!!!
  • januari2015
    MissHelena skrev 2014-11-18 18:27:55 följande:
    Samma sak för mig. Hade också förhoppningen på att må bättre när den fixerade sig. Måste säga att foglossningen blev liiite bättre, men allt det andra höll sig kvar som innan. Har superont i revbenen, kan inte äta och sura uppstötningar som bränner sönder hela innanmätet. BF på söndag och hoppas att bebis inte vill stanna så mycket längre än så!!!
    Mockel dig med bf på söndag, jag ska gå och dra till 6 januari!
    jag får också erkänna att foglossningen är bättre men alltså revbenen är inte att leka med... 
  • Nylny
    Fanatmaa skrev 2014-11-17 20:36:32 följande:

Smärta!! Någon som känner igen sig och kan förklara för mig vad det är?? När jag har legat en lång stund eller på natten då jag behöver vända på mig gör det så otroligt ont att jag knappt kan andas! Förutom att jag är otroligt stel krampar det i nedre delen av magen, låren, benen, ryggen.. Det är hemskt! Är beräknad om en vecka.. Någon som känt samma sak? :/

Ja fy så har jag det med nu, 2 veckor innan bf. På natten är sammandragningarna otroligt starka och ihållande och försöker man vända sig om får man ont i hela livmodern och stramar ont från alla håll, samtidigt andnöd, brukar ligga och flåsa högt för att få luft efter varje vändning om natten. Ont i fogarna samtidigt när man ska försöka röra rumpan 2 cm åt sidan. Och upp och kissa akut när en sån sammandragning drar igång ibland, så vaggar man som pigvin till toan, med ond hård mage och nästan kissar på sig. Ja inte är det roliga nattimmar nu. Skrikandes 

Hur står det till med din bebis, är den nersjunken och fixerad? Min är det inte. Dessa intensiva sammandragningar är det enda livmoderssymptomet jag har. Hoppas det inte betyder att det är evigheter kvar. Är det ditt första barn också?
    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Fanatmaa
    Nylny skrev 2014-11-19 11:25:46 följande:
    Ja fy så har jag det med nu, 2 veckor innan bf. På natten är sammandragningarna otroligt starka och ihållande och försöker man vända sig om får man ont i hela livmodern och stramar ont från alla håll, samtidigt andnöd, brukar ligga och flåsa högt för att få luft efter varje vändning om natten. Ont i fogarna samtidigt när man ska försöka röra rumpan 2 cm åt sidan. Och upp och kissa akut när en sån sammandragning drar igång ibland, så vaggar man som pigvin till toan, med ond hård mage och nästan kissar på sig. Ja inte är det roliga nattimmar nu. Skrikandes 

Hur står det till med din bebis, är den nersjunken och fixerad? Min är det inte. Dessa intensiva sammandragningar är det enda livmoderssymptomet jag har. Hoppas det inte betyder att det är evigheter kvar. Är det ditt första barn också?
    Åh låter precis som för mig! Min ligger väldigt långt ner men är fortfarande ruckbar och det är mitt andra barn. Men det är så mycket som är olikt med första.. Med första startade min förlossning helt utan några förvarningar. Förlossningsvärkarna kom på en gång. Den här gången har jag gått runt med smärtsamma förvärkar sedan igår men inget mer händer.. Blir ju galen haha! :P 
  • Nylny
    Fanatmaa skrev 2014-11-19 17:24:50 följande:
    Åh låter precis som för mig! Min ligger väldigt långt ner men är fortfarande ruckbar och det är mitt andra barn. Men det är så mycket som är olikt med första.. Med första startade min förlossning helt utan några förvarningar. Förlossningsvärkarna kom på en gång. Den här gången har jag gått runt med smärtsamma förvärkar sedan igår men inget mer händer.. Blir ju galen haha! :P 
    Men det låter som att det kan vara på gång ändå för dig, kanske början på latensfasen. Kommer säkert gå snabbt och bra eftersom det är andra barnet också. Ja, det verkar som att varje graviditet kan vara jätteolik den andra. Jag som inte har mycket känningar hoppas att det startar just så utan förvarning, typ om 10 minuter ;) annars är det ju evigheter kvar. Kanske alvedon hjälper mot dina förverkar, eller bad, men nja man kan nog inte ligga i badkaret och sova hela natten. :)
  • Fanatmaa
    Nylny skrev 2014-11-19 18:44:31 följande:
    Men det låter som att det kan vara på gång ändå för dig, kanske början på latensfasen. Kommer säkert gå snabbt och bra eftersom det är andra barnet också. Ja, det verkar som att varje graviditet kan vara jätteolik den andra. Jag som inte har mycket känningar hoppas att det startar just så utan förvarning, typ om 10 minuter ;) annars är det ju evigheter kvar. Kanske alvedon hjälper mot dina förverkar, eller bad, men nja man kan nog inte ligga i badkaret och sova hela natten. :)
    Ja jag hoppas det.. Man tycker ju att jag borde känna igen om det är på gång eller inte eftersom det är mitt andra barn men hade inga förvärkar alls med första så har tyvärr inget att jämföra med. Så tappa inte hoppet! Jag sov som en stock och helt plötsligt på morgonen började jag få regelbundna värkar. Kom in efter två timmar och var redan då öppen 5 cm :) Kan gå jättesnabbt även som förstföderska. Hade aldrig ens tänkt tanken att hon skulle komma den dagen :)
  • Nylny
    Fanatmaa skrev 2014-11-19 18:53:25 följande:
    Ja jag hoppas det.. Man tycker ju att jag borde känna igen om det är på gång eller inte eftersom det är mitt andra barn men hade inga förvärkar alls med första så har tyvärr inget att jämföra med. Så tappa inte hoppet! Jag sov som en stock och helt plötsligt på morgonen började jag få regelbundna värkar. Kom in efter två timmar och var redan då öppen 5 cm :) Kan gå jättesnabbt även som förstföderska. Hade aldrig ens tänkt tanken att hon skulle komma den dagen :)

Låter som en dröm. :) Fick du henne innan eller efter bf då? Antar innan om du blev tagen på bar gärning. :) 

• Fanatmaa
    Nylny skrev 2014-11-19 18:56:57 följande:

Låter som en dröm. :) Fick du henne innan eller efter bf då? Antar innan om du blev tagen på bar gärning. :) 

Hon kom exakt på bf dagen och det hade jag inte förväntat mig. Hade hört så många historier om att jag skulle ärva av mamma och hon gick 3 veckor över med mig och var tvungen att bli igångsatt så jag förberedde mig på samma sak. Tack och lov ärvde inte jag det av henne haha
  • såffan

5 dagar kvar idag, eller mer troligt 19 :/ har börjat få som sendrag i låren så fort jag försöker gå. Ungen är ständigt på urinblåsan och allt gör sådär helvetiskt ont hela tiden.  Känns verkligen som om huvudet på barnet är halvvägs ute nu och jag måste erkänna att jag har tröttnat ordentligt på det här nu

• my2girls

Hej! Nu var det ett år sedan jag startade denna tråd så ni som var med i början har väl barn på runt 1 år nu . Ville bara kika in här igen och säga tack till alla er som fortsatte i denna tråd! Den blev ju jätte poppis, helt underbart <3

• Anceka m D

Min tjej är nu 9 månader. Men det känns nästan som igår som jag gnällde av mig här i tråden!

• Pedalen

Det är inte klokt vad tiden går! Vi var några stycken som fortsatte i en annan tråd, och sen startade en Facebook-grupp. I maj var vi tretton mammor och fjorton bebisar som träffades, allt tack vare denna tråd!

• Bebislängt

Åh, läste om lite i tråden och blev helt nostalgisk. Trots att det är en gnälltråd. Och även fast man var stor och tung och hade ont överallt så var det en magisk tid när man gick och väntade på att få träffa människan i magen. Och förväntningarna när det började hända saker! Obeskrivligt spännande. Önskar att jag fick uppleva samma sak igen.

Min lille är tio månader snart och har verkligen blivit en liten person. :)

Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida