• Anonym (Hermes)

Jag tillhör Stockholms grädda/överklass - fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder. 

• Svar på tråden Jag tillhör Stockholms grädda/överklass - fråga mig vad du vill
  • Anonym (anima sana)
    Sweet Sofia skrev 2014-08-04 17:53:45 följande:
    Fundera på det du
    Nej det tänker jag inte göra fröken hemlig..
  • Sweet Sofia
    Anonym (anima sana) skrev 2014-08-04 18:14:06 följande:

Nej det tänker jag inte göra fröken hemlig..

Nej nej
  • SpanskaFlugan
    Sweet Sofia skrev 2014-08-04 17:53:45 följande:

Fundera på det du

Du har inte kommit med annat än skitsnack sen ditt första inlägg.
  • Sweet Sofia
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-04 18:55:04 följande:

Du har inte kommit med annat än skitsnack sen ditt första inlägg.

Tycker du ja.
  • albineriksson1

vad tycker du om nacka/värmdö. Jag har hört att det är några utav stockholms mest exklusiva områden, har dock inte varit där själv då jag bor i järfälla 

• HejKalle120312031yerdf

Angående om att prata om pengar skulle vara ett absolut felfritt bevis på att man inte tillhör överklass är totalt fel.

Det där beror på situationen och person som för alla andra dödliga...

Men likt TS ståndpunkt delar jag uppfattning av att "nyrika" tenderar att spoila i större omfattning hur mycket kapital de rör sig med. En klok anledning skulle kunna vara att de är nytt. Vem vill inte berätta något nytt för kompisen? Precis.

Tänk såhär. Pengar för gammel-rika (överklass) är som vatten, det är inget häftigt utan finns i teorin av oändlig tillgång. Brukar du prata om vatten med din kompis?

Det finns givetvis fler faktorer varför att prata om pengar inte anses som bästa ämnet. Till exempel att andra människor kan vilja ha dina pengar och utnyttja dig. Ett annat exempel är att människor förändras av pengar, människor kan flockas som flugor till bajs så fort de hör ett efternamn som förknippas med rikedom.

För övrigt, varför inte sitta på Familjeliv eller Flashback, det är ju anonymt och jag tycker det är kul att integrera med andra människor, det tror jag andra också gör oavsett klass...

• Anonym (Fullständigt felaktigt)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-07-31 14:42:47 följande:
    När det gäller Guistav III finns det ju ganska starka åsikter att han inte var far till Gustav IV Adolf. Han kunde inte ha sex med drottningen helt enkelt. De gifte sig när de var 20 och hade då aldrig träffats tidigare, så det gick snett från början. Och sen när det blev alltmer pressande att skaffa en tronarvinge fick han anlita någon som skulle ge råd, men det sägs att rådgivaren själv fick göra hela jobbet. Sant eller ej?

Även om inlägget är åratal gammalt kan jag inte motså att svara. Det stämmer inte alls det som vissa påstår Jag är väl inläst på Gustav III - min fvoritkung - och de blandar osanna och sanna uppgifter.

För visso anlitades Munck som rådgivare och medlare då förhållandet  var mindre bra, men detta skedde 1775, 3 år innan Gustav IV Adolf föddes 1778.

Kungaparet hade senare ett regelbundet fysiskt äktenskapligt samliv. Drottning Sofia Magdalena födde 2 söner, Gustav IV Adolf, och Karl Gustav som tyvärr avled vid ett halvt års ålder. Hon fick också ett eller 2 missfall.

Exakt hur Muncks roll var har han själv berättat mycket detaljerat om, och det finns ingen stark anledning att betvivladetta. Bland de som spridde rykten var de som var nidragna i koflikter inom kungahuset och kan ha haft intresse av det.

Gustav IV Adolf var också lik Gustav III, och såg egentligen precis ut som jag skulle "vänta mig" för en son till Gustav III och hans danska drottning. Gustav IV Adolf hade drag påminnande om både Gustav III och danska kungahuset.

Det finns ett parallelfall i Ryssland angående Paul I:s börd. Han var, bedömer jag, också troligen trots ett rykte faktiskt biologisk son till  Peter III. Däremot hade hans mor Katarina (II) 2 andra barn som tycks ha haft andra fäder.

Gustav IV Adolf är förresten Carl XVI Gustafs farfars morfars morfar. Osvar II var mycket nöjd med att hans son Gustav (V) gifte sig med en medlem i den gustavianska släktlinjen (Victoria av Baden som vår kronprinsessa har fått sitt namn efter) som avsatts 1809 i militärkuppen. Victoria kallades i Sverige för Vasa-prinsessan. Glad

• Anonym (C)

Källa på att du tillhör överklassen? Vad har det för betydelse? Fånigt af. 

• Anonym (Bottom scraper)

Fråga till TS, skulle du tycka det vara kul att utföra ett experiment och våga leva som fattig i tre års tid? Bo i en nedsliten liten lägenhet i förorten, knega ett städjobb i 40 hr/veckan, räkna ören och äta fattigmat? Aldrig ha råd med resor, kläder, någon lyx öht. Skulle inte det vara ganska skoj ändå med kontrasten? Och tänk hur mycket mer du skulle uppskatta din överflöd sen när de tre åren är över? Du skulle kunna youtuba hela experimentet också och säkert få massa revenue från YouTube. Kom igen nu, visa oss bönder att även rika har bollar av stål och lite jäklaranamma i sig. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Fullständigt felaktigt) skrev 2025-08-27 14:35:53 följande:

Även om inlägget är åratal gammalt kan jag inte motså att svara. Det stämmer inte alls det som vissa påstår Jag är väl inläst på Gustav III - min fvoritkung - och de blandar osanna och sanna uppgifter.

För visso anlitades Munck som rådgivare och medlare då förhållandet  var mindre bra, men detta skedde 1775, 3 år innan Gustav IV Adolf föddes 1778.

Kungaparet hade senare ett regelbundet fysiskt äktenskapligt samliv. Drottning Sofia Magdalena födde 2 söner, Gustav IV Adolf, och Karl Gustav som tyvärr avled vid ett halvt års ålder. Hon fick också ett eller 2 missfall.

Exakt hur Muncks roll var har han själv berättat mycket detaljerat om, och det finns ingen stark anledning att betvivladetta. Bland de som spridde rykten var de som var nidragna i koflikter inom kungahuset och kan ha haft intresse av det.

Gustav IV Adolf var också lik Gustav III, och såg egentligen precis ut som jag skulle "vänta mig" för en son till Gustav III och hans danska drottning. Gustav IV Adolf hade drag påminnande om både Gustav III och danska kungahuset.

Det finns ett parallelfall i Ryssland angående Paul I:s börd. Han var, bedömer jag, också troligen trots ett rykte faktiskt biologisk son till  Peter III. Däremot hade hans mor Katarina (II) 2 andra barn som tycks ha haft andra fäder.

Gustav IV Adolf är förresten Carl XVI Gustafs farfars morfars morfar. Osvar II var mycket nöjd med att hans son Gustav (V) gifte sig med en medlem i den gustavianska släktlinjen (Victoria av Baden som vår kronprinsessa har fått sitt namn efter) som avsatts 1809 i militärkuppen. Victoria kallades i Sverige för Vasa-prinsessan. Glad

Ok. Bra om det gick "rätt" till :) 
  • Anonym (An)
    Anonym (Hermes) skrev 2014-07-29 20:35:46 följande:
    Jag tillhör Stockholms grädda/överklass - fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder. 

Har du inget annat för dig idag?

Vanliga dödliga har bättre nytta av någon seriös bok om privatekonomi, än att detaljstudera vissa gruppers vanor.

Rekommenderar :
    "Mer pengar för pengarna" av Runnemo m.fl. som är en slags uppslagsbok i privatekonomi

"Pengars psykologi" av Morgan Housel. Faktisk ganska kul bok om pengar, och hur man kan förhålla sig till dem för att bli rik på riktigt. 

Båda borde man kunna låna genom bibliotek. 

Sighten "Rika tillsammans.se" kan också vara av värde. Störst på privat rådgivning i Sverige. Intressanta klipp.

Är någon här på FL intresserad av dagens överklass så kan de läsa boken: "Djursholm, ett ledarsamhälle". Ger intressanta sociologiska inblickar, (som botar en från ytterligare nyfikenhet).
  • Hornper
    copl2 skrev 2014-07-29 20:42:58 följande:

En sak är skum. Om du verkligen tillhör den samhällsgrupp du påstår så skulle du nog inte vistas här på FL...

Instämmer! Detta är ett forum för WT som jag själv.
  • Anonym (An)
    Hornper skrev 2025-09-01 17:18:48 följande:
    Instämmer! Detta är ett forum för WT som jag själv.
    Här finns väl alla slag av människor? Det är mitt intryck.

Sedan tycker jag att man ofta använder WT väldigt slarvigt och i för många sammanhang. 

För mig har det inget med inkomst att göra. Det kan lika gärna vara någon som har mycket pengar, men som visar dem på ett vulgärt sätt. 

Eller en person som kan arbeta, är frisk till kropp och själ, men inte gör det ändå. Tärots att personen kan få ett jobb.

Eller sprider skräp hur som helst ute. Inte bryr sig.

Tar lån för att konsumera.saker/resor, som sedan blir svåra att betala tillbaka (oavsett inkomst).

Inte tänker framåt, hur blir det sedan om jag gör så här.

Alltså någon som lever slarvigt och vårdslöst och inte sköter sig. Alltid tar den lätta vägen. 

Tror därför inte att det finns så många renodlade  sådana här på FL. (Även om de flesta av oss beter sig obetänksamt någon gång. ) 😊
  • Anonym (Kenth-Lennarth "Klittan" Isacsson)

Hur ofta onanerar du?

• Hornper
    Anonym (An) skrev 2025-09-02 12:46:37 följande:
    Här finns väl alla slag av människor? Det är mitt intryck.

Sedan tycker jag att man ofta använder WT väldigt slarvigt och i för många sammanhang. 

För mig har det inget med inkomst att göra. Det kan lika gärna vara någon som har mycket pengar, men som visar dem på ett vulgärt sätt. 

Eller en person som kan arbeta, är frisk till kropp och själ, men inte gör det ändå. Tärots att personen kan få ett jobb.

Eller sprider skräp hur som helst ute. Inte bryr sig.

Tar lån för att konsumera.saker/resor, som sedan blir svåra att betala tillbaka (oavsett inkomst).

Inte tänker framåt, hur blir det sedan om jag gör så här.

Alltså någon som lever slarvigt och vårdslöst och inte sköter sig. Alltid tar den lätta vägen. 

Tror därför inte att det finns så många renodlade  sådana här på FL. (Även om de flesta av oss beter sig obetänksamt någon gång. ) 😊
    Förutom det där med mycket pengar var ju det där en klockren beskrivning av mig! (Herregud, har vi träffats?!)
Svar på tråden Jag tillhör Stockholms grädda/överklass - fråga mig vad du vill