• Anonym (Trött)

brakat loss

Jaha nu har det brakat loss igen.
    Bonus kommer o går som man vill. Mig lyssnar man på om det innebär medhåll eller ja. Skolan sköter man si o sådär. Skolkmail två ggr i veckan ca i perioder.
    Har sagt åt min man att ta ett snack med sitt barn då jag känner att jag inte orkar med längre. Slutade med att han ifrågasatte mig o undrade varför jag mår bra av att leta fel på hans barn.
    Leta fel? Det är väll inte jag som skickar mail ifrån skolan. Det är väll inte jag som hittar på barnets attityd osv
    Slutade med att jag fick utbrott då jag väntat länge på att min man ska reagera hur barnet är och sen ger mig skit för allt.
    Min man gick o la sig o jag sitter här.
    Varför varför är det så farligt att sätta sig ner med sitt barn och stampa ner foten?

• Svar på tråden brakat loss
  • Ess
    Anonym (Trött) skrev 2014-11-01 08:10:01 följande:

Jag funderar o funderar o har bestämt mig jag tänker fråga min man rakt ut om han verkligen älskar mig.

Gör han det så är detta mitt sista försök. Jag ska försöka att lägga handen ifrån bonus, detta innebär att min man får sköta ALLT. Tänker heller inte jobba ihjäl mig med det andra. Vi bor här alla och ska vi vara en familj får alla hjälpas åt.

Vill min man dalta med bonus så varsågod men ingen ska beskylla mig och jag har all rätt i världen att säga ifrån om det drabbar mig eller mina barn. Kan inte jag få yttra mig så har vi ingen framtid.

Ska jag lära mig att behärska min ilska så måste min man lära sig att prata o lyssna innan jag exploderar.

Jag vägrar att bli styrd av en tonåring. I min värld så kretsar inte allt omkring denna tonåring.

Detta är sista chansen. Jag anser att jag gör fel i att explodera när jag blir arg men om man kollar på vad orsaken är så kan ju min man stävja explosionen.

Han har gått runt o varit tyst i en vecka nu.

Det räcker!

Tack snälla underbara ni för era inlägg. Tänker fortsätta skriva för ni ger mig stöd. Önskade att jag kände er allihop så man kunde bolla med några som vet vad man pratar om...

Det jag tycker att du ska förändra i ditt synsätt är att du ska se bonus som den vuxna person han är. Se honom som en vuxen (vem som helst) inneboende. Han får ansvara för sig och sitt på egenhand. Vill hans pappa hjälpa honom så är det upp till honom. 
    Men du kan ställa kravet att han agerar sin ålder och tex lagar sin mat och gör allt själv.
    Behöver han hjälp så får han be om det på ett trevligt sätt, annars är det ett nej som gäller. Han är som vuxen själv ansvarig för sitt beteende och hur han bemöts tack vare detta.
  • Anonym (Hmmm)

B

Ess skrev 2014-11-01 10:14:25 följande:

Det jag tycker att du ska förändra i ditt synsätt är att du ska se bonus som den vuxna person han är. Se honom som en vuxen (vem som helst) inneboende. Han får ansvara för sig och sitt på egenhand. Vill hans pappa hjälpa honom så är det upp till honom. 

Men du kan ställa kravet att han agerar sin ålder och tex lagar sin mat och gör allt själv.

Behöver han hjälp så får han be om det på ett trevligt sätt, annars är det ett nej som gäller. Han är som vuxen själv ansvarig för sitt beteende och hur han bemöts tack vare detta.

Fast det kanske faktiskt ÄR synd om pojken?

Min sambo har en 18 årig son som bor hos oss på heltid.

Han gör absolut INGENTING! Han städar inte, tvättar inte, kan inte laga mat, går inte till skolan (skolkar), han KAN ingenting!

Men det beror på att det är så väldigt synd om honom, han mår väldigt dåligt!
  • Ess
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-11-01 10:20:44 följande:

B

Fast det kanske faktiskt ÄR synd om pojken?

Min sambo har en 18 årig son som bor hos oss på heltid.

Han gör absolut INGENTING! Han städar inte, tvättar inte, kan inte laga mat, går inte till skolan (skolkar), han KAN ingenting!

Men det beror på att det är så väldigt synd om honom, han mår väldigt dåligt!
    Då är det enbart pappans ansvar att sköta honom. Mår han så dåligt så att han inte klarar sig alls, så är det dags att lägga in honom på psyk.

Ingen tjänar på att ts och sonen kommer på ännu värre kollisionskurs än dom redan är. 

Jag får inte intrycket av att han mår så jättedåligt, snarare att han vet att han inte behöver göra något om han inte vill. Skulle han sen få en tillsägelse så bär han sig åt som en småunge och pekar finger och får pappsen att säga till den stygga tanten.
  • Anonym (Hmmm)
    Ess skrev 2014-11-01 10:36:18 följande:

Då är det enbart pappans ansvar att sköta honom. Mår han så dåligt så att han inte klarar sig alls, så är det dags att lägga in honom på psyk.

Ingen tjänar på att ts och sonen kommer på ännu värre kollisionskurs än dom redan är. 

Jag får inte intrycket av att han mår så jättedåligt, snarare att han vet att han inte behöver göra något om han inte vill. Skulle han sen få en tillsägelse så bär han sig åt som en småunge och pekar finger och får pappsen att säga till den stygga tanten.

Just därför tycker jag att den stygga tanten ska sluta med sina tillsägelser och låta pappan sköta sin son.

Så gör jag. Händer att jag lagar mat eller lånar ut pengar/saker till min sambos son. Jag tvättar också åt sonen eftersom jag tvättar åt oss andra.

Men när det gäller skolkandet och att han aldrig hjälper till med något har jag totalt struntat i. Inte mina bekymmer.

Mitt barn går till skolan oavsett vad hans unge gör!
  • Ess
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-11-01 10:46:14 följande:
    Just därför tycker jag att den stygga tanten ska sluta med sina tillsägelser och låta pappan sköta sin son.

Så gör jag. Händer att jag lagar mat eller lånar ut pengar/saker till min sambos son. Jag tvättar också åt sonen eftersom jag tvättar åt oss andra.

Men när det gäller skolkandet och att han aldrig hjälper till med något har jag totalt struntat i. Inte mina bekymmer.

Mitt barn går till skolan oavsett vad hans unge gör!
    Håller med dig.
    Det dom lämnar i röra får föräldern ta, om dom inte själva gör det.

Att hålla isär familjen funkar också, för de andra barnen förstår att dom inte är helsyskon och varför man säger till dem men inte den andre.

Problemen börjar när den gemensamma föräldern agerar olika mot sina barn. Han kan räkna med att få förklara sig längre fram.
  • Anonym (Hmmm)
    Ess skrev 2014-11-01 11:02:11 följande:

Håller med dig.

Det dom lämnar i röra får föräldern ta, om dom inte själva gör det.

Att hålla isär familjen funkar också, för de andra barnen förstår att dom inte är helsyskon och varför man säger till dem men inte den andre.

Problemen börjar när den gemensamma föräldern agerar olika mot sina barn. Han kan räkna med att få förklara sig längre fram.

Ja du, jag tänker ofta på hur glad jag är att vi inte skaffat gemensamma barn. Vi tänkte det ett tag, men sen insåg jag vilken värdelös förälder han är till sin son.

Sånt borde fler nyfamiljer tänka på innan de skaffar nya ungar!
  • Anonym (Trött)

Jag håller med er alla men när min man ALDRIG ser vad barnet gör så måste jag ibland säga ifrån eller ifrågasätta.

Problemet nu är att min man överhuvudtaget inte pratar med mig och struntar som vanligt i att laga mat tvätta och sköta disk.

Jag går som en hushållerska.

Har varit iväg på fm och min man kom med bilen samtidigt hem. Hej sa jag och han tittar inte ens åt mig.

Jag kunde lika gärna ha slagit ihjäl hans barn och varit otrogen mot honom skillnaden är att han vid otrohet dragit ut mig ur huset i håret.

Jag exploderade som sagt häromdagen och kallade honom för grova saker. Bad honom flyga o fara. Jag vet att jag är fruktansvärd men när tiden går och min man varken ser eller hör vad som försiggår och sen be mig förklara mig och berätta i detalj och bonus bara slipper undan så går det till en viss gräns. Jag blir besviken o frustrerad över att han aldrig tar mig i försvar.

Funderar på hur fasiken jag ska få honom att tala?

Just nu ser han inte ens åt mig. Pskykiskt misshandel.

Men jag kanske är värd det när jag kallar honom för saker och ber honom att flyga?

• Påven Johanna
    Anonym (Trött) skrev 2014-11-01 12:03:54 följande:

Jag håller med er alla men när min man ALDRIG ser vad barnet gör så måste jag ibland säga ifrån eller ifrågasätta.

Problemet nu är att min man överhuvudtaget inte pratar med mig och struntar som vanligt i att laga mat tvätta och sköta disk.

Jag går som en hushållerska.

Har varit iväg på fm och min man kom med bilen samtidigt hem. Hej sa jag och han tittar inte ens åt mig.

Jag kunde lika gärna ha slagit ihjäl hans barn och varit otrogen mot honom skillnaden är att han vid otrohet dragit ut mig ur huset i håret.

Jag exploderade som sagt häromdagen och kallade honom för grova saker. Bad honom flyga o fara. Jag vet att jag är fruktansvärd men när tiden går och min man varken ser eller hör vad som försiggår och sen be mig förklara mig och berätta i detalj och bonus bara slipper undan så går det till en viss gräns. Jag blir besviken o frustrerad över att han aldrig tar mig i försvar.

Funderar på hur fasiken jag ska få honom att tala?

Just nu ser han inte ens åt mig. Pskykiskt misshandel.

Men jag kanske är värd det när jag kallar honom för saker och ber honom att flyga?

Värd och värd, ingen är väl värd att bli dåligt behandlad. Men för honom är kanske dina explosiva utbrott lika mycket psykisk misshandel som hans tigande är för dig? Jag har själv otroligt svårt för människor som gapar, skäller och skriker och som häver ur sig saker de sedan tar tillbaka och påstår att de inte menade. Jag skulle inte heller vilja prata med en sådan person eftersom jag inte över huvud taget själv någonsin skulle agera så. Det kan ju faktiskt vara så att han bearbetar ditt senaste utbrott snarare än att straffa dig, men troligare ändå är väl att han gör båda sakerna. Han måste ju bli ganska förtvivlad han också, över att hea tiden få höra negativa saker om sin tonåring. 

Hör tonåringen (och era gemensamma barn) också dina utbrott? Du kanske har skrivit om det redan, jag har inte gått tillbaka och kollat. 
  • Anonym (Trött)

Påven Johanna jag förstår vad du menar.

Kan säga att han säger saker fast han inte skriker.

Bonus har ej hört.

Det verkar som att han har fått nog nu i alla fall.

Sa att han ville prata och har sagt till barnen att man måste lära sig att hålla i pengar när de snart är slut och att han ska lära sig att tvätta osv

Synd att han inte gjort det tidigare!!

Mina skrik beror på frustration då ingen lyssnar. Här är det bara jag som ska ändra mig.jag skulle aldrig behöva lägga mig i om han någon gång sa till sin son.

Sen ska du veta att jag ställer upp för grabben mer än ofta plus att jag många gånger berömmer barnet.

Det är ju inte så att jag går runt o påtalar fel endast.

Jag har ett tjurigt o gapigt sätt men försvarar mig lite hade någon lyssnat på mig så behövs det inga utbrott.

• Anonym (Trött)

Nu har jag bestämt mig! Jag släpper bonus helt. Kommer att behandla barnet som den storebror det är men låter min man sköta uppfostran helt. Tänker försöka att inte bry mig.

Är bonus tuff och elak emot mig så får jag väll helt enkelt svälja och hoppas att min man hör o säger till.

Bonus flyttar snart hemifrån inte ska detta få förstöras nu.

• Ess
    Anonym (Trött) skrev 2014-11-03 06:09:38 följande:

Nu har jag bestämt mig! Jag släpper bonus helt. Kommer att behandla barnet som den storebror det är men låter min man sköta uppfostran helt. Tänker försöka att inte bry mig.

Är bonus tuff och elak emot mig så får jag väll helt enkelt svälja och hoppas att min man hör o säger till.

Bonus flyttar snart hemifrån inte ska detta få förstöras nu.

Släpper du och struntar i honom så kommer tillfällena då han är elak att minska rejält.
    MEN skulle han va elak ändå, så ska du inte ta emot utan hugg till rejält och direkt. För din personliga gräns får han inte trampa över. Säger din man något om det så ge honom också en rejäl överhalning.
Svar på tråden brakat loss