• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (M2)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-02-01 00:01:43 följande:

Klart att det är olämpligt att bära palestinasjal som lärare just nu, med det pågående kriget mellan Israel och Palestina. Helt otroligt att man inte förstår det, varpå jag tänker att denna tråd måste vara en trolltråd.

Den är från 2014.... 
  • Anonym (Nej)

På jobbet, ja ibland men inte alltid. Som lärare nej. 
    Jag förstår ställningstagandet ( om man nu har ett sådant ) men som lärare där vissa barn kanske kommer från Israel så nej. Barnen är inte skyldiga till vad som pågår och det enda du bör göra är att följa läroböckerna och ge dem historia bakom aktuella händelser. 

• Anonym (Sofia)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-01 00:06:13 följande:
    Den är från 2014.... 
    Den konflikten har dock pågått i mååånga år...
  • Anonym (Jenna)

Tycker du det är okej att bära en t shirt med Pol Pot på lågstadiet? Kortkort med nätstrumpbyxo? Håll dina grejer för dig själv mellan hemmets fyra väggar tänker jag? 

• Anonym (Jenna)

Och nej är inte pro Israel på något sätt utan anser att du i rollen som lärare inte ska pracka på några som helst politiska budskap på ungar. Det måtte du veta om du är utbildad tänker jag? Arbetar själv som sjuksköterska och skulle absolut inte gå runt med politiska budskap öppet på jobbet. Går heller inte in i politiska diskussioner med patienter. 

• Anonym (r)
    Anonym (Olämpligt) skrev 2025-01-31 23:39:04 följande:
    Aha, såg jag inte. Men frågan har aktualiserats sen dess. Fortfarande tycker jag att politiska symboler är känsliga, onödigt att reta folk. TS är då alltså 50 år nu och mognare, behöver kanske gå runt och vara "häftig".
    Vi har inte någon som helst aning om vad och hur TS gör idag. Eller om det bara vara provokation redan då.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-31 23:54:45 följande:
    Många använder de sk palestina själarna för att de är fina, inte för något politisk syfte. 
    Jo vi vet men då kan man ju upplysa dessa individer om att ha sjalen på fritiden, inte på jobbet.
  • Xenia

Det beror väl på  jobbets art och ev klädkod och inte minst vad chefen tycker.

Jag anser att det är synnerligen olämpligt av en lärare. Då ogillar jag ändå starkt Israels behandling av palestinierna.

Men lärare ska vara politiskt neutrala. I dessa dagar kan en sådan sjal tolkas som att man är för Hamas och dödande av judar.

Jag har aldrig burit en palestinasjal i hela mitt liv. Däremot bär jag en rysk sjal (köpt före Ukrainakriget). Men den är inte lika intimt förknippad med Ryssland som en palestinasjal med palestinier.

• Anonym
    Anonym (Olämpligt) skrev 2025-01-31 23:10:50 följande:

Tillägg: Sjalen har ju blivit laddad nu, lyssna på utlandskorresponden Cecilia Uddéns podd, inspelad i april i år. Föräldrar som är allmänbildade och politiskt orienterade anser sannolikt att det är okunnigt att bära dessa symboler, de kommer att ifrågasätta lärarens omdöme.

April i år?
    Eller varför inte 31 februari?
  • Xenia
    Anonym (avantgardist) skrev 2015-01-04 16:02:15 följande:

Det är väl just om man arbetar i skolan som som lärare som man måste få ha rätten att klä sig fräscht och ungdomligt. Palestinasjalen är en ovanligt läcker accessoar och tack alla ni lärare som använder jeans och sjal och inte går in för att se ut som gamla nuckorEb 

En lärare borde veta bättre än att "get down with the kids" för att vara cool. Jag tycker det är löjligt med denna ungdomsfixering, där äldre härmar unga istf att de unga ska se äldre som förebilder.

Och de som inte försöker se yngre ut än de är utan följer ett mer klassiskt mode ska avfärdas som "gamla nuckor". Skolan ska påverka barnen till värdegrunden "allas lika värde" men det gäller tydigen inte äldre.

Till det "fräscha och ungdomliga" hör tydligen att vara politisk analfabet.
  • Anonym
    Xenia skrev 2025-02-01 15:35:32 följande:
    En lärare borde veta bättre än att "get down with the kids" för att vara cool. Jag tycker det är löjligt med denna ungdomsfixering, där äldre härmar unga istf att de unga ska se äldre som förebilder.

Och de som inte försöker se yngre ut än de är utan följer ett mer klassiskt mode ska avfärdas som "gamla nuckor". Skolan ska påverka barnen till värdegrunden "allas lika värde" men det gäller tydigen inte äldre.

Till det "fräscha och ungdomliga" hör tydligen att vara politisk analfabet.
    Inlägget är 10 år gammalt.
  • Anonym (r)
    Xenia skrev 2025-02-01 15:53:37 följande:

Är folk klokare nu tio år efteråt?

Senare års händelser har fått folk att läsa på mer iaf.
  • Anonym (Göran)

Sjalen är en politisk symbol så pga det är det olämpligt.  

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet