• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (M2)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-02-01 00:01:43 följande:

Klart att det är olämpligt att bära palestinasjal som lärare just nu, med det pågående kriget mellan Israel och Palestina. Helt otroligt att man inte förstår det, varpå jag tänker att denna tråd måste vara en trolltråd.

Den är från 2014.... 
  • Anonym (Nej)

På jobbet, ja ibland men inte alltid. Som lärare nej. 
    Jag förstår ställningstagandet ( om man nu har ett sådant ) men som lärare där vissa barn kanske kommer från Israel så nej. Barnen är inte skyldiga till vad som pågår och det enda du bör göra är att följa läroböckerna och ge dem historia bakom aktuella händelser. 

• Anonym (Sofia)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-01 00:06:13 följande:
    Den är från 2014.... 
    Den konflikten har dock pågått i mååånga år...
  • Anonym (Jenna)