Gena skrev 2015-02-12 14:28:17 följande:
Självklart får mitt barn äta om det är hungrigt. Verkar helt bisarrt att vissa har inställningen att ens barn får gå hungriga om det inte ätit ordentlig middag. Förstår inte den där inställningen att man ska bestraffa barn med hjälp av mat.
Tycker det är lite läskigt att tänka så.
Tvingar ni er själva att gå hungriga i flera timmar bara för att ni kanske inte gillade middagen?
Dessutom tycker jag det är obehagligt att ni låter er egna skräck för övervikt föras över på era barn. Om ni gör mat till en stor grej och skrämmer upp barnen att det är farligt att äta på kvällen kanske era matproblem överförs.
Som förälder har man makt över sitt barn och då ska man använda den makten med förnuft. Förstår inte vad man får ut av att tvinga sitt barn att gå hungrigt - tror verkligen inte att man gör barnet en tjänst. Tror inte att tvång gör så att barnet blir bättre på att äta all sorts mat.
Min son får självklart mat på kvällen om han är hungrig. Har han ätit dåligt vid middagen får han lite extra av gröten eller mackan. Han har alltid varit duktigast på dagis med att pröva nya smaker och att äta, trots att vi aldrig tvingat honom att äta något eller låtit honom gå hungrig.
Men du vet väl inte hur vi motiverar saker för barnen osv. Jag har aldrig nämnt ordet övervikt eller relaterade ämnen i mina barns närvaro. Men vi pratar mycket om att kroppen behöver bra mat osv, att tex ketchup bara är socker och därför inte nyttigt osv. Att man behöver röra på sig mm.
Med tanke på att dottern kan fråga efter frukt fem min efter middagen så handlar det ju inte om att bli hungrig några timmar efter måltiden utan om att äta för att det är gott. Skulle vara samma sakmed mackor, hon skulle utan problem kunna äta två mackor en timma efter middagen för att det är gott och jag ser vitt bröd som mest onyttigheter som är viktigt att begränsa.
Sen tycker jag det vore omdömeslöst av en förälder som själv dragits med överviktsproblem länge att inte fundera rejält på barnens ätande och vikt! Jag är ingen duetist men gör så gott jag kan!