• Jättemagnetisk färgglad mammut

Hur gör ni med kvällsfika?

Vi har en 8-åring och en 6-åring. Periodvis äter de tillräckligt med middag för att inte bli hungrig innan de går i säng vid 19-20-tiden. Alltsom oftast äter de dock inte så mycket till middag, och det brukar vara ok med oss föräldrar då vår strategi är att de ska iallafall smaka på maten. Vi brukar erbjuda knäckemackor om de vill ha något annat. Just nu är båda inne i en period då ingenting duger, så jag undrar hur ni andra gör med kvällsmacka. En del av mig tycker att man ska äta tillräckligt till middag för att slippa äta en macka på kvällen, men självklart tycker jag ju inte heller att man ska behöva gå i säng hungrig. Får era barn gå och göra en macka själv när de själv blir sugna eller har ni andra förhållningsregler? Jag och min man vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha, dilemma!

• Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?
  • Förtrycktt
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-12 10:15:24 följande:
    Men alla i en familj behöver ju inte äta samma sak. Mina barn äter ofta ett extra lagat mål mat vid 15-tiden. Då äter inte jag.
    Hur ni väljer att göra i eran familj är upp till er.

Hur andra familjer väljer att göra är helt upp till dom.

Tränar man mycket behöver man i regel äta mer per dag i och med hög förbränning.

• Alexi
    Gena skrev 2015-02-12 14:28:17 följande:
    Självklart får mitt barn äta om det är hungrigt. Verkar helt bisarrt att vissa har inställningen att ens barn får gå hungriga om det inte ätit ordentlig middag. Förstår inte den där inställningen att man ska bestraffa barn med hjälp av mat.

Tycker det är lite läskigt att tänka så.

Tvingar ni er själva att gå hungriga i flera timmar bara för att ni kanske inte gillade middagen?

Dessutom tycker jag det är obehagligt att ni låter er egna skräck för övervikt föras över på era barn. Om ni gör mat till en stor grej och skrämmer upp barnen att det är farligt att äta på kvällen kanske era matproblem överförs.

Som förälder har man makt över sitt barn och då ska man använda den makten med förnuft. Förstår inte vad man får ut av att tvinga sitt barn att gå hungrigt - tror verkligen inte att man gör barnet en tjänst. Tror inte att tvång gör så att barnet blir bättre på att äta all sorts mat.

Min son får självklart mat på kvällen om han är hungrig. Har han ätit dåligt vid middagen får han lite extra av gröten eller mackan. Han har alltid varit duktigast på dagis med att pröva nya smaker och att äta, trots att vi aldrig tvingat honom att äta något eller låtit honom gå hungrig.

Men du vet väl inte hur vi motiverar saker för barnen osv. Jag har aldrig nämnt ordet övervikt eller relaterade ämnen i mina barns närvaro. Men vi pratar mycket om att kroppen behöver bra mat osv, att tex ketchup bara är socker och därför inte nyttigt osv. Att man behöver röra på sig mm.

Med tanke på att dottern kan fråga efter frukt fem min efter middagen så handlar det ju inte om att bli hungrig några timmar efter måltiden utan om att äta för att det är gott. Skulle vara samma sakmed mackor, hon skulle utan problem kunna äta två mackor en timma efter middagen för att det är gott och jag ser vitt bröd som mest onyttigheter som är viktigt att begränsa.

Sen tycker jag det vore omdömeslöst av en förälder som själv dragits med överviktsproblem länge att inte fundera rejält på barnens ätande och vikt! Jag är ingen duetist men gör så gott jag kan!
  • Påven Johanna

Jag tycker det är perfekt att runda av middagen med frukt och/eller bär. Ser inget dåligt alls med det, så gör vi nästan alltid. 

• Hypnotica
    Alexi skrev 2015-02-12 15:38:20 följande:

Men du vet väl inte hur vi motiverar saker för barnen osv. Jag har aldrig nämnt ordet övervikt eller relaterade ämnen i mina barns närvaro. Men vi pratar mycket om att kroppen behöver bra mat osv, att tex ketchup bara är socker och därför inte nyttigt osv. Att man behöver röra på sig mm.

Med tanke på att dottern kan fråga efter frukt fem min efter middagen så handlar det ju inte om att bli hungrig några timmar efter måltiden utan om att äta för att det är gott. Skulle vara samma sakmed mackor, hon skulle utan problem kunna äta två mackor en timma efter middagen för att det är gott och jag ser vitt bröd som mest onyttigheter som är viktigt att begränsa.

Sen tycker jag det vore omdömeslöst av en förälder som själv dragits med överviktsproblem länge att inte fundera rejält på barnens ätande och vikt! Jag är ingen duetist men gör så gott jag kan!
    Jag tror inte alls på att prata negativt om någon mat, bara att konstatera att viss mat är det bra att äta mycket av och annan mat är det bra att äta lite av.

Att vilja ha något sött efter middagen är inte ett dugg konstigt. Det är tom normalt. Med tanke på att man redan är mätt så räcker något litet och jag ser inte problemet varför ditt barn inte ska kunna få lite frukt direkt efter maten?
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Tuggben

Självklart får mitt barn äta om det är hungrigt. Verkar helt bisarrt att vissa har inställningen att ens barn får gå hungriga om det inte ätit ordentlig middag. Förstår inte den där inställningen att man ska bestraffa barn med hjälp av mat.

Tvingar ni er själva att gå hungriga i flera timmar bara för att ni kanske inte gillade middagen?

Dessutom tycker jag det är obehagligt att ni låter er egna skräck för övervikt föras över på era barn. Om ni gör mat till en stor grej och skrämmer upp barnen att det är farligt att äta på kvällen kanske era matproblem överförs.

Som förälder har man makt över sitt barn och då ska man använda den makten med förnuft. Förstår inte vad man får ut av att tvinga sitt barn att gå hungrigt - tror verkligen inte att man gör barnet en tjänst. Tror inte att tvång gör så att barnet blir bättre på att äta all sorts mat.

Min son får självklart mat på kvällen om han är hungrig. Har han ätit dåligt vid middagen får han lite extra av gröten eller mackan. Han har alltid varit duktigast på dagis med att pröva nya smaker och att äta, trots att vi aldrig tvingat honom att äta något eller låtit honom gå hungrig.

Word! Du tog orden ur munnen på mig. Jag tycker också att det är maktmissbruk att använda maten som något barnen ska tvingas i eller tvingas avstå.

Gör ni så mot er sambo som vill ha en kvällsmacka? Tvingar du i dig äcklig mat? Ett förslag är att låta barnen vara med och bestämma samt laga maten och är hen hungrig på kvällen köper man hem lämpliga mindre mål som kanske risgröt och en frukt eller knäcke med valfritt pålägg. Barn växer och springer massor och är dom hungriga är det nog för att det behövs.
  • Hamboist

• Natulcien
    älskarlivet81 skrev 2015-02-12 05:59:28 följande:

Vi äter middag vid 17.30-18-tiden så att få in kvällsfika innan läggdags hade ändå inte funkat för oss. Enda gången barnen får en macka på kvällen är när de varit på simskola eftersom de då behöver lite extra energi efteråt.
    Men du, det fina med kråksången är ju att alla gör som de vill. Glad

Vi äter också 17:30, men får lätt in kvällsfika eftersom sonen somnar runt 20.30-21 och jag och sambon runt 23-23.30.

Ikväll ska jag ut och löpträna ca 2 tim efter middagen och då lär jag verkligen behöva ett kvällsmål runt 21.
  • älskarlivet81
    Natulcien skrev 2015-02-12 18:10:57 följande:
    Men du, det fina med kråksången är ju att alla gör som de vill.

Vi äter också 17:30, men får lätt in kvällsfika eftersom sonen somnar runt 20.30-21 och jag och sambon runt 23-23.30.

Ikväll ska jag ut och löpträna ca 2 tim efter middagen och då lär jag verkligen behöva ett kvällsmål runt 21.

Oj, 23.30? Jag försöker gå och lägga mig vid 22-tiden som senast, barnen vaknar som regel vid 6-tiden... De somnar runt 20-tiden och frukost äts vid 8-tiden.
  • Natulcien
    Förtrycktt skrev 2015-02-12 09:52:05 följande:
    Exakt så!

Jag behöver själv egentligen inte äta särskilt mycket på kvällen då jag inte rör mig särskilt mycket om dagarna för att hinna förbränna det.
    Nämen, exakt.

Man måste ju se både till vad man stoppar i sig och vad man förbränner.
    Enkel matematik.

I vår familj rör vi mycket på oss, cyklar, promenerar, tränar. Vi behöver ju äta mer då.
    Men om man har ett kontorsjobb, tar bilen till jobbet och sen jäser i soffan hela kvällen, då behöver man ju inte lika mycket kalorier.

Sen tillkommer ju förstås den individuella ämnesomsättningen också. Jag skulle t.ex. knappast kunna bli överviktig ens om jag slutade träna eftersom jag inte har anlag för det.
  • Natulcien

• Natulcien
    älskarlivet81 skrev 2015-02-12 18:17:19 följande:

Oj, 23.30? Jag försöker gå och lägga mig vid 22-tiden som senast, barnen vaknar som regel vid 6-tiden... De somnar runt 20-tiden och frukost äts vid 8-tiden.
    Ja, du ser. Vi lever helt olika liv. Jag skulle aldrig kunna somna före kl.22.
    Och vi är aldrig någonsin uppe kl.6. Det är mitt i natten för oss. Jag går upp 7 två dagar i veckan. Sonen väcks 7.30 två dagar i veckan, övriga dagar kan han sova som han vill, och då vaknar han runt 8.30-9.

Olika liv. Olika matvanor. Glad
  • älskarlivet81
    Natulcien skrev 2015-02-12 18:25:17 följande:
    Ja, du ser. Vi lever helt olika liv. Jag skulle aldrig kunna somna före kl.22.

Och vi är aldrig någonsin uppe kl.6. Det är mitt i natten för oss. Jag går upp 7 två dagar i veckan. Sonen väcks 7.30 två dagar i veckan, övriga dagar kan han sova som han vill, och då vaknar han runt 8.30-9.

Olika liv. Olika matvanor.

Så skönt! Idag var barnen uppe 5.50. Vi äter dock ändå inte frukost direkt. Och att säga att 6 är mitt i natten, ja vad ska man göra med morgonpigga barn? Finns inte så mycket att göra. Senaste veckorna har jsg somnat i soffan kl. 21...
Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?