• Anonym (Fiskmås)

Hallå!!! Barn kostar!

Slösurfade på Fks sida på fb och läste en idiotisk kommentar. En småbarnsmorsa gnällde över att barnbidraget och underhållsstödet inte höjs för blöjor och välling kostar 1500 i månaden och sen behöver man våtservetter, vanlig mat, leksaker, kläder, cyklar mm. Sen låssas hon att hon har betalat allt själv.

Snacka om lustig människa.   Men tyvärr verkar många, främst morsor, vara såna. 1. Barn kostar, även för morsorna. 2. Du har inte betalat allt själv om du har låtit barnbidraget och underhållet betala för barnets kostnader. 3. Skaffa inga barn om du inte har råd eller vill ta hand om ungarna sen!

Håller ni med eller tycker ni synd om dessa morsor?

• Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!
  • SupersurasunkSara
    Froststar skrev 2015-03-13 10:22:23 följande:

Skrota barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd (från FK), bostadsbidrag och allt annat tjafsbidrag. Det ska finnas en enda bidragsform - socialbidrag. Antingen är någon berättigad till det eller inte. Skulle spara massor i administrativa kostnader, skulle reducera möjliga kryphål för att kunna fuska, o.s.v.

Den som inte har råd med barn får låta bli att skaffa helt enkelt. Eller höja sin kompetens, ta tag i sitt liv, skapa en karriär och därmed få råd med barn. D.v.s. ta eget ansvar. (Ja, jag vet, enligt standardFLmedlemmarna finns 1000 genomskinliga, ohållbara ursäkter till varför det här inte funkar. Fast folk vill bara hålla alla bidrag kvar, med näbbar och klor om det så krävs).

Vem ska jobba med låglöneyrkena då? Det föds dessutom redan lite för lite barn.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (haha) skrev 2015-03-13 11:19:55 följande:

Få se här:

underhållet är på ca 1300

Barnbidraget är på 1050

Jag antar att jag, mamman ska betala motsvarande underhållet ur egen ficka?

Ett barn ska alltså TOTALT kosta 3650kr/månad?

Min nioåring kostar kanske 4000 kr/månad om jag ALLTID är duktig på att titta på priser, försöker köpa begagnade cyklar mm

Just ja, sen tillkommer ju semester och utemat på ca 1000kr/mån

5000 kr/månad kostar min nioåring, jag betalar alltså 2650 kr ur egen ficka vilket är DUBBELT så mycket som pappan.

Om jag struntar i semester, nöjen, utemat och fritids kan han kanske kosta 3650kr/månad. Jag antar att det är så fattiga ensamstående mammor får göra...

Jag misstänker att mammor med försörjningsstöd har ännu mindre pengar att lägga på sina barn. Då får man kanske skippa aktiviteter eller presenter/julklappar också...

Nej, båda föräldrarna ska försörja sina barn utefter förmåga. Den som är underhållsskyldig har dessutom möjlighet att få nedsatt betalning om denne inte anses ha råd. FK räknar ut detta och barnet får alltid 1273 kr per månad. Men boendeföräldern får ju betala allt som inte täcks av underhåll och barnbidrag ur egen ficka vare sig det är 100 kr eller 5000 kr.

Däremot finns möjlighet till bostadsbidrag på ett annat vis än för den underhållsskyldige föräldern.
  • manmanne
    nokla skrev 2015-03-13 10:58:58 följande:
    Som sagt det handlar om barnen, inte mammorna
    Nej, det måste handla om mammorna. Inte barnen.
    Annars kan du ju även skylla på att barnen behöver sina föräldrar efter rån och mord eller vilket brott som helst.

Feltänk! Den som gör något måsta ta ansvaret, ingen annan.

• Froststar
    SupersurasunkSara skrev 2015-03-13 19:35:54 följande:
    Vem ska jobba med låglöneyrkena då? Det föds dessutom redan lite för lite barn.
    Kanske låglöneyrken inte blir lika lågavlönade då. Menar du att kvantitet är bättre än kvalitet? Du tycker alltså inte synd om barn som hamnar hos alla möjliga inkapabla föräldrar så länge vi bara ser till att Sveriges massavel upprätthålls? Märkligt tankesätt måste jag säga.

Men trots det, ditt svar har inte med mitt inlägg att göra. Som jag skrivit, det ska finnas socbidrag. Som enda bidragsform då. Just nu går en massa skattepengar till administrativ slöseri. Ett bidrag, en regel, en gräns. Mycket enklare att räkna ut, mindre jobb, färre fuskmöjligheter, mindre skattepengar som slösas. Och fler får tänka efter innan de sätter sina barn i fattigsitsen. Skaffa arbete, spara pengar och sedan, när du har råd, skaffa barn. Varför ska andra finansiera att folk inte kan tänka längre än näsan räcker? Har du inte råd med barn, håll ihop benen tills du har råd. Så enkelt är det. Ditt barn, ditt ansvar. Har du inte råd med det du tar ansvar för, får väl socialbidraget hjälpa till. Om du motsvarar kriterierna.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • nokla
    manmanne skrev 2015-03-13 21:02:32 följande:

Nej, det måste handla om mammorna. Inte barnen.

Annars kan du ju även skylla på att barnen behöver sina föräldrar efter rån och mord eller vilket brott som helst.

Feltänk! Den som gör något måsta ta ansvaret, ingen annan.

Eh... ditt svar är obegripligt i sammanhanget, vad menar du? Att det är viktigt att barn drabbas ekonomiskt om deras ena förälder är kriminell?
  • nokla
    Froststar skrev 2015-03-13 21:03:37 följande:

Kanske låglöneyrken inte blir lika lågavlönade då. Menar du att kvantitet är bättre än kvalitet? Du tycker alltså inte synd om barn som hamnar hos alla möjliga inkapabla föräldrar så länge vi bara ser till att Sveriges massavel upprätthålls? Märkligt tankesätt måste jag säga.

Men trots det, ditt svar har inte med mitt inlägg att göra. Som jag skrivit, det ska finnas socbidrag. Som enda bidragsform då. Just nu går en massa skattepengar till administrativ slöseri. Ett bidrag, en regel, en gräns. Mycket enklare att räkna ut, mindre jobb, färre fuskmöjligheter, mindre skattepengar som slösas. Och fler får tänka efter innan de sätter sina barn i fattigsitsen. Skaffa arbete, spara pengar och sedan, när du har råd, skaffa barn. Varför ska andra finansiera att folk inte kan tänka längre än näsan räcker? Har du inte råd med barn, håll ihop benen tills du har råd. Så enkelt är det. Ditt barn, ditt ansvar. Har du inte råd med det du tar ansvar för, får väl socialbidraget hjälpa till. Om du motsvarar kriterierna.

Fast i verkligheten, där både du och jag vet att alla tar inte ansvarsfulla beslut alltid, så skulle dessa barn ändå finnas och drabbas orimligt hårt. Jag tror ingen av oss skulle vilja leva i det samhället där barn i praktiken svälter pga att vi tycker det är viktigt att ansvarslösa föräldrar ska stå sitt kast. Eller ska vi börja med tvångssteriliseringar igen eller institutionalisering av barn som föds av ensamstående med sämre ekonomi? Då tycker jag nog underhållsstödet framstår som en betydligt smartare lösning
  • Hecate
    nokla skrev 2015-03-14 00:27:42 följande:
    Eh... ditt svar är obegripligt i sammanhanget, vad menar du? Att det är viktigt att barn drabbas ekonomiskt om deras ena förälder är kriminell?
    Jag är inte manmanne, men jag tror att han syftade på mina inlägg om kvinnor som frivilligt blir ensamma mammor på klinik, och sedan kräver Fk på underhållsstöd fast det inte finns någon pappa för dom att kräva i sin tur. Och då var det någon som skrev att underhållsstödet var till för baaaaaarnens skull.

Jag tror att manmanne menar, att om allting ska vara för baaaaaarnens skull, så kan mammorna göra vad som helst och skylla på baaaaaarnen. T.ex. begå grova brott och sedan säga att för baaaaaarnens skull så ska de inte behöva sitta i fängelse.

Man kan liksom inte skylla på barnen på det sättet när man är vuxen och tar omoraliska beslut. Anser jag också.
  • Anonym (Maja)

Jag ser inte underhållstödet (alltså det som försäkringskassan betalar ut till bf när uf inte har råd att betala underhåll) som ett bidrag till bf utan som ett bidrag till uf när denne inte har förmåga att försörja sitt barn. Sen skulle det ju kunna vara socbidrag som betalas ut - men då till uf om denne inte har förmåga att betala underhåll, men bfs ekonomi har inte med det att göra tycker jag.
  • nokla
    Hecate skrev 2015-03-14 00:44:37 följande:

Jag är inte manmanne, men jag tror att han syftade på mina inlägg om kvinnor som frivilligt blir ensamma mammor på klinik, och sedan kräver Fk på underhållsstöd fast det inte finns någon pappa för dom att kräva i sin tur. Och då var det någon som skrev att underhållsstödet var till för baaaaaarnens skull.

Jag tror att manmanne menar, att om allting ska vara för baaaaaarnens skull, så kan mammorna göra vad som helst och skylla på baaaaaarnen. T.ex. begå grova brott och sedan säga att för baaaaaarnens skull så ska de inte behöva sitta i fängelse.

Man kan liksom inte skylla på barnen på det sättet när man är vuxen och tar omoraliska beslut. Anser jag också.

Haha herregud vilken löjlig jämförelse JA det är ju EXAKT samma sak Det handlar inte om att skylla på barnen, det handlar om att barnen ska ha en vettig levnadsstandard. Om barnens föräldrar sitter i fängelse så blir de placerade hos en tillfällig vårdnadshavare, får kanske träffa sina föräldrar på besökstider i fängelset och har, fortfarande, rätt till en vettig levnadsstandard.
  • Hecate
    nokla skrev 2015-03-14 08:23:57 följande:
    Haha herregud vilken löjlig jämförelse JA det är ju EXAKT samma sak Det handlar inte om att skylla på barnen, det handlar om att barnen ska ha en vettig levnadsstandard. Om barnens föräldrar sitter i fängelse så blir de placerade hos en tillfällig vårdnadshavare, får kanske träffa sina föräldrar på besökstider i fängelset och har, fortfarande, rätt till en vettig levnadsstandard.
    Ja, barnen har rätt till en vettig levnadsstandard - så måste det vara i ett välfärdsland. Men det hindrar inte att det i första hand är föräldrarnas ansvar. Tycker du att det är rätt att dom som går på soc också skaffar barn på barn - kanske åtta stycken - fast ingen av föräldrarna har arbete? Jag tycker att sådana människor utnyttjar samhället, och det gör dom frivilligt ensamma mammorna också om de ansöker om underhållsstödet.

Sedan är det en annan sak att förhållanden kan ändras (man kan t.ex. ha haft ett bra jobb innan barnet kom men blivit av med det), och då måste man förstås få söka de bidrag man har rätt till. Det är det medvetna planerandet att kräva skattebetalarna på en stor del av försörjningen (underhållsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag) när man FRIVILLIGT blir ensam mamma, som jag stör mig på.
  • nokla
    Hecate skrev 2015-03-14 08:58:38 följande:

Ja, barnen har rätt till en vettig levnadsstandard - så måste det vara i ett välfärdsland. Men det hindrar inte att det i första hand är föräldrarnas ansvar. Tycker du att det är rätt att dom som går på soc också skaffar barn på barn - kanske åtta stycken - fast ingen av föräldrarna har arbete? Jag tycker att sådana människor utnyttjar samhället, och det gör dom frivilligt ensamma mammorna också om de ansöker om underhållsstödet.

Sedan är det en annan sak att förhållanden kan ändras (man kan t.ex. ha haft ett bra jobb innan barnet kom men blivit av med det), och då måste man förstås få söka de bidrag man har rätt till. Det är det medvetna planerandet att kräva skattebetalarna på en stor del av försörjningen (underhållsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag) när man FRIVILLIGT blir ensam mamma, som jag stör mig på.

Jag har inte ansvar för hur andra gör och väljer att inte moralisera över när i livet andra människor finner att det passar bäst för dem att bilda familj. Jag har väldigt begränsad insyn i andras liv och vilka omständigheter som påverkar deras val.
  • Hecate
    nokla skrev 2015-03-14 09:04:37 följande:
    Jag har inte ansvar för hur andra gör och väljer att inte moralisera över när i livet andra människor finner att det passar bäst för dem att bilda familj. Jag har väldigt begränsad insyn i andras liv och vilka omständigheter som påverkar deras val.
    Ja, men samhällsekonomin går ju inte ihop om det blir många faderlösa barn som måste försörjas av det allmänna. Tillsammans med alla familjer där det FINNS en far, men han inte kan eller vill försörja sin familj. Förr eller senare kommer systemet att kollapsa, och vad händer med de barnen då?
  • nokla

Varför tror du att alla kommer att sträva efter att skaffa barn på egen hand eller med en förälder utan inkomst?

• SupersurasunkSara

Det finns rika föräldrar som är gravt olämpliga precis som med fattiga som är olämpliga. Så ditt resonemang håller inte.
  • Hecate
    nokla skrev 2015-03-14 09:35:20 följande:

Varför tror du att alla kommer att sträva efter att skaffa barn på egen hand eller med en förälder utan inkomst?

"Alla" har väl ingen sagt? Men det är ju ingen tvekan om att det ökar hela tiden. Inte minst så ökar den invandrade befolkningen, som gifter bort sina döttrar tidigt - ofta redan vid 15, 16 - och som skaffar MÅNGA barn.

Samtidigt kommer antalet singelmamor med insemination att öka enormt, om det blir lagligt i Sverige (vilket är uppe för utredning nu), för då kommer alla att kunna göra det som inte har haft råd att åka till Danmark eller annat land som tillåter insemination/IVF på ensamstående kvinnor.

Huruvida vårt eget WT som går på soc och får flera barn med olika pappor som inte kan försörja dem, p.g.a de också saknar inkomst eller rentav är kriminella, ökar kan jag inte svara på. Men gruppen är tillräckligt stor som den är NU...
  • manmanne
    nokla skrev 2015-03-14 08:23:57 följande:
    Ja, samma sak. En del bryter inte mot lagen för att de skulle tvingas ta ansvar för sina gärningar (läs fängelse). Skulle man konsekvent tvinga föräldrar att ta ekonomiskt ansvar för sina barn, skulle de inte heller skaffa barn hur som helst. Vi skulle få färra lidande barn. De få fall som ändå skulle förekomma, får som du säger klaras upp genom att barnen placeras hos vettigare vårdnadshavare.

Finns dessutom aldeles för mycket människor på jorden. Jättebra ifall det krävs en del för att vara förälder.
Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!