• Louise91

Varför vara vegetarian?

Ja jag fattar inte varför man måste vara vegetarian. Måste säga att min makes syster är ju korkad på riktigt, äter inte kött för att vara snäll mot djuren. Men bära ÄKTA pälsjackor kan hon göra? Jag fattar inte, själv tycker jag att man ska få göra som man vill, jag äter kött och kommer aldrig att sluta med det. Jag äter mycket kyckling framför allt. Tycker detta är jävligt löjligt, att inte äta kött för djurens bästa. Jag blir jävligt förbannad på vissa människor som är vegetarianer för har fått en del kommentarer som till exempel "Är det gott att äta död kyckling? Gillar du grisfarmar? Osv?Vad tycker ni? Jag har god lust att säga till vegetarianer att dom äter upp djurens mat! Så trött på detta.

• Svar på tråden Varför vara vegetarian?
  • Louise91
    Zoja skrev 2015-04-11 08:09:59 följande:

Jag fattar inte varför man måste vara köttätare, så jävla löjligt att äta djur bara för att "det är gott".

Och det där med att vegetarianer äter upp djurens mat är ett så dåligt argument att jag bara vill skratta rakt ut när jag hör det.

Varför kan du inte bara acceptera att vissa människor äter kött? Vi har rätt att äta kött och vi köttätare accepterar att ni vegetarianer inte äter kött men då kan ni väl för fan acceptera att vi gör det, är det så förbannat svårt eller? Och nu är det så att jag äter kött för att det innehåller proteiner som kroppen behöver och inte bara för det är gott! Punkt slut. Adjö
  • doge

Men det är ju synd om djur i industrierna. Varför skulle man inte bry sig om att djur lider? Har du ingen empati? 

• Zoja
    Louise91 skrev 2015-04-11 16:12:18 följande:
    Varför kan du inte bara acceptera att vissa människor äter kött? Vi har rätt att äta kött och vi köttätare accepterar att ni vegetarianer inte äter kött men då kan ni väl för fan acceptera att vi gör det, är det så förbannat svårt eller? Och nu är det så att jag äter kött för att det innehåller proteiner som kroppen behöver och inte bara för det är gott! Punkt slut. Adjö
    "Ja jag fattar inte varför man måste vara vegetarian." och "Tycker detta är jävligt löjligt, att inte äta kött för djurens bästa."

Blev det lite jobbigt när jag vände på dina ord och använde dem mot dig istället? Varför kan inte DU bara acceptera att vissa människor inte äter kött?
  • Anonym (Godisklubban)
    doge skrev 2015-04-11 16:16:37 följande:

Men det är ju synd om djur i industrierna. Varför skulle man inte bry sig om att djur lider? Har du ingen empati? 

Finns gris tarmar i godis. Bara så du vet.
  • Batmamba
    Anonym (Godisklubban) skrev 2015-04-11 23:23:54 följande:

Finns gris tarmar i godis. Bara så du vet.

Bara i de sorter som innehåller gelatin. Bara så du vet.
  • FlutterDash

Varför vegetarian?

*För att jag inte vill bidra till lidande och död när det finns fullgoda alternativ.

*För att jag är rädd om min kropp och hälsa.

*För att skona planeten vi lever på.

Varför väljer folk att äta kött? Svaret brular oftast vara "För det är gott"

• Batmamba

Jag är vegetarian för att:

Minska koldioxidutsläppen.

Minska energiförbrukningen i livsmedelsproduktionen (i varje steg i näringskedjan finns en 90-procentig energiförlust).

Öka möjligheten till ekologisk odling (eftersom det inte behöver odlas lika mycket om vi äter det som odlas istället för att föda upp djur på det. Ekologiskt ger ju mindre skördar.)

Eftersom vi har hjärt-/kärlsjukdomar i släkten och vegetarisk kost minskar risken för det.

Eftersom jag har vant mig vid det och tycker att kött luktar illa och ser läskigt ut.

Eftersom djur i köttindustrin inte behandlas väl (ex långa transporter till slakt).

Eftersom haven töms på fisk och en stor del av fisken används som djurfoder.

Varför äter du kött?

• Batmamba
    Louise91 skrev 2015-04-08 17:12:04 följande:

Tack för bra information!

Tyvärr var det inte så bra information - eftersom den är felaktig. Försök hitta källor på det innan du tror på det.
  • Zoja
    Pentra skrev 2015-04-08 14:05:54 följande:

För att svara på TS fråga; om man är vegetarian/vegan så kan man ha detta att skylla på om andra skulle påpeka att man är tankesvävande och trögtänkt. Och om man dessutom samtidigt är gravid så visar man att man inte har några som helst problem med att sas misshandla växande och försvarslösa barn genom att alltså förvägra dem deras grundläggande utveckling redan från fosterstadiet. Skulle man kunna säga... ... ... Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner; och det ena är således inte utbytbart mot det andra. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande barn. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Och du har 100% fel. En människa klarar sig ypperligt på endast vegetabiliska proteiner.
  • Louise91
    Zoja skrev 2015-04-12 14:37:14 följande:

Och du har 100% fel. En människa klarar sig ypperligt på endast vegetabiliska proteiner.

Eh??
  • Louise91
    Zoja skrev 2015-04-12 14:37:14 följande:

Eh??
  • Anonym (fcts)

Vad förstod du inte?

Louise91 skrev 2015-04-12 21:07:46 följande:

Eh??

• Zoja
    Louise91 skrev 2015-04-12 21:07:38 följande:
    Eh??
    Var jag otydlig någonstans?
Svar på tråden Varför vara vegetarian?