• carba

Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.

Är en desperat mamma.
    Jag har fått en uppsägning av kontraktet av våran lägenhet och vi blir hemlösa om jag inte betalar in 15.000 inom 2 veckor.
    Det hela började med att min man,mina barns far dog för ett par år sedan.
    Vi hamnade i en kris samtidigt som jag fick handskas med dubbla räkningar. Det blev ohållbart för mig. Jag halkade efter mer och mer med räkningarna och gjorde fel prioriteringar.
    Jag hamnade hos Kronofogden och har utmätning på min lön så vi lever på existensminimum.
    Vi har ingen familj utom oss själva då alla har avlidit. Mina barn har varit dom sanna hjältarna igenom allt och gett mig styrkan då jag inte trodde att jag skulle orka mer.
    Men nu står jag här med uppsägningen av kontraktet och vi riskerar att bli hemlösa om jag inte betalar in pengar som jag omöjligt har.
    Snälla hjälp oss om hur jag kan göra för att kunna rädda oss från att hamna på gatan och skiljas från mina bar.
    Tack snälla från en desperat mamma

• Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.
  • XEmmabus

Det är fel. Säger de upp dig pga obetalda hyror kan de aldrig sköta ärendet utan Kronofogden.

www.kronofogden.se/Avhysning.html

Jag är också orolig för att du tar hela lånet och lägger hos Bleustep som har betydligt högre ränta än vad du förmodligen har idag. Det kommer inte att hålla i längden.

Boka tid hos din vanliga bank i början av nästa vecka. Var påläst och gå dit med dina siffror. Det är alltid lättare att få hjälp öga mot öga. Se till att ha en plan på återbetalning.

• carba

Både Kronofogden och Inkasso säger att det kan gå till så att Inkasso bestämmer om det.
    Bluestep har som krav att man lägger över alla lån hos dom som en säkerhet för att man har en prick hos kronofogden.

• XEmmabus

Inkasso bestämmer så tillvida om de ska lämna in ärendet till Kronofogden eller ej. De kan dock inte avhysa dig pga obetalda hyror utan att ta hjälp av Kronofogden. Och korrekt uppsägning måste alltid ske med underskrift oavsett om inkassobolaget ombesörjer delgivningen eller Kronofogden.

Ring Kronofogden och be att få tala med en handläggare på Betalningsföreläggande i Visby. (De har hand om Stockholmsområdet). Du har tidigare talat med kundtjänst på Kronofogden. De är jätteduktiga och kan väldigt mycket, men när det gäller specifika lite mer avancerade frågor ska du prata med en erfaren handläggare på rätt avdelning.

• Arbetsmyran76

Hur kommer det sig att du inte betalt hyran i tid- prioriterat fel säger du - på vilket sätt? Har du sålt tv dator mm mm?

• carba
    XEmmabus skrev 2015-08-01 20:24:02 följande:

Inkasso bestämmer så tillvida om de ska lämna in ärendet till Kronofogden eller ej. De kan dock inte avhysa dig pga obetalda hyror utan att ta hjälp av Kronofogden. Och korrekt uppsägning måste alltid ske med underskrift oavsett om inkassobolaget ombesörjer delgivningen eller Kronofogden.

Ring Kronofogden och be att få tala med en handläggare på Betalningsföreläggande i Visby. (De har hand om Stockholmsområdet). Du har tidigare talat med kundtjänst på Kronofogden. De är jätteduktiga och kan väldigt mycket, men när det gäller specifika lite mer avancerade frågor ska du prata med en erfaren handläggare på rätt avdelning.

Har nu pratat med kronofogden och det blir enbart deras ärende när tiden gått ut och man förlorat sitt kontrakt så dom bestämmer datumet när avhysningen ska ske.
    Jag är så körd nu och bara gråter.
    Jag har inga pengar och imorgon ska dom betalas in senast.
    Skulden är på exakt 13.600 så det är väl egentligen ingen summa för dom men för mig 
  • XEmmabus

Har du inte fått besked från Kronofogden att det är 3 veckor från delgivningen? Du är inte delgiven och därav har du ingen tid som löper just nu.

Har du ringt till din nuvarande bank ännu och beställt tid?

• carba
    XEmmabus skrev 2015-08-03 12:20:49 följande:

Har du inte fått besked från Kronofogden att det är 3 veckor från delgivningen? Du är inte delgiven och därav har du ingen tid som löper just nu.

Har du ringt till din nuvarande bank ännu och beställt tid?

Kronofogden gav dom uppgifterna att jag har blivit delgiven iom brevet och den tiden går ut på onsdag så det måste betalas in senast imorgon.
    Min bank säger fortfarande nej till lån så jag vände mig till Bluestep men där blev problemet att kontraktet står på mig och dödsboet.
    För att skifta det så tar det 2 veckor för HSB och då är det försent.
  • XEmmabus

Ursäkta om jag låter snurrig. Men du har väl inte fått något föreläggande ifrån Kronofogden?

Det hela styrs inte av att bostadsrättsföreningen/inkasso ANSER att du är delgiven utan om du är det eller inte. Man KAN vara delgiven utan att ha skrivit under, men då ska du varit aviserad vid 3 tillfällen (alltså besök vid lägenheten utan att du öppnat dörren och de lämnat papper om att de sökt dig). Detta ska i så fall vara gjort utav en auktoriserad delgivare och det ska ha framgått av papper som de lämnat.

• carba
    XEmmabus skrev 2015-08-03 12:45:13 följande:

Ursäkta om jag låter snurrig. Men du har väl inte fått något föreläggande ifrån Kronofogden?

Det hela styrs inte av att bostadsrättsföreningen/inkasso ANSER att du är delgiven utan om du är det eller inte. Man KAN vara delgiven utan att ha skrivit under, men då ska du varit aviserad vid 3 tillfällen (alltså besök vid lägenheten utan att du öppnat dörren och de lämnat papper om att de sökt dig). Detta ska i så fall vara gjort utav en auktoriserad delgivare och det ska ha framgått av papper som de lämnat.

Kronofogden sa att Inkasso har rätt att åberopa avhysning och när tidsfristen har gått ut så går det till Kronofogden men då är kontraktet redan uppsagt och Kronofogdens uppgift är att bestämma ett datum när avhysningen ska ske.
    Dom har personligen lagt brevet i min brevlåda och ser det som att jag är delgiven.
  • XEmmabus

Kronofogden kan endast bedöma om uppsägningen är korrekt gjord när de får in alla handlingar. Så som du har beskrivit det kommer du att få 3 veckors förklaringstid. I alla fall har du alltid 10 dagar på dig att bestrida om du anser att någonting är felaktigt.

Går dina barn fortfarande i gymnasiet?

Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.